Annons

Nikon släpper video att de utvecklar d850

Produkter
(logga in för att koppla)

Kiboko

Aktiv medlem
Även om en D850 har lika snabb AF som en D5 slåss de inte om samma kunder. Sony A9 har enligt uppgift nästan lika snabb AF, men går ändå inte att använda på samma sätt.
Ja, det går inte att jämföra kamerorna som med D3/D700 ...
Om D5 och D850 har samma AF, så har de definitivt inte samma upplösning (bildsensor) ...

Jag tycker detta är mer spännande än Game of Thrones.
Jag hoppas Nikon släpper specarna fullt ut snart! Det är jobbigt att inte veta hur det blir.

Kan jag köra EN-EL15 batterier? Kan jag använda samma grepp som till D500? Har den ett eller två XQD? Hur många pixlar?

... och kommer de använda sitt patent från 2013 i denna kamera? Så att sökaren både är optisk och elektronisk?
 

Palletheking

Aktiv medlem
Ja, det går inte att jämföra kamerorna som med D3/D700 ...
Om D5 och D850 har samma AF, så har de definitivt inte samma upplösning (bildsensor) ...

Jag tycker detta är mer spännande än Game of Thrones.
Jag hoppas Nikon släpper specarna fullt ut snart! Det är jobbigt att inte veta hur det blir.

Kan jag köra EN-EL15 batterier? Kan jag använda samma grepp som till D500? Har den ett eller två XQD? Hur många pixlar?

... och kommer de använda sitt patent från 2013 i denna kamera? Så att sökaren både är optisk och elektronisk?
Fast om D850 har ex 36 eller 42 mp sensor med samma af som D5 och bränner iväg 6 bilder i sekunden. För mig skulle 6 bilder i sekunden vara fullt tillräckligt
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Om D5 och D850 har samma AF, så har de definitivt inte samma upplösning (bildsensor) ...
Nej, D850 kommer definitivt inte ha samma bildsensor som D5, och det av väldigt många skäl, men inget av dem har nog något med AF-modulen att göra :)

Jag tycker detta är mer spännande än Game of Thrones.
Förhoppningsvis lite mindre våldsamt dock :)

Kan jag köra EN-EL15 batterier? Kan jag använda samma grepp som till D500?
Det kan nog komma ett nytt (effektivare) batteri, men med lite tur är kameran bakåtkompatibel, dvs att de inte ändrar den fysiska formen. Samma batterigrepp som D500 hade varit mycket smart för oss användare, men när det gäller den typen av kundvänlig smarthet har jag tyvärr rätt låga förväntningar på våra kameratillverkare :)

Har den ett eller två XQD?
Det skulle vara oerhört förvånande om den inte följer principen från D800/D810 (CF + SD) och D500 (XQD + SD) och alltså har ett XQD och ett SD. Visst, har Nikon fått för sig att bygga en för dem närmast osannolikt videocentrerad kamera kan den ha två XQD. Men det vore - inte bara sett till minneskorten - väldigt förvånande.

Och jodå, D5 har två XQD, men där hade användare 4 års invänjning först med kombon QXD + CF (först i D4 och sedan D4s).

Skall den kunna ge 8k timelapse (som de lyft fram) måste den ha absolut minst 8192 pixlar på bredden och med 3:2-sensor blir det minst 45 megapixel. Så "strax under 50" är nog en vettig prognos för antalet megapixel :)
 

Bengf

Aktiv medlem
Kan man inte börja med att vad man saknade hos D810 om det nu var något. D750 fick väl bättre AF-säkerhet när det blev mörkare, kan D850 hamna på -4 EV som exempel, kommer ett annat batteri att göra D850 något tyngre eller får den något annat materialval som gör den lättare. D850 är väl inte tänkt att konkurrera med D5 om dom vildaste äventyren så att säga.
 

joakim d

Aktiv medlem
Skall den kunna ge 8k timelapse (som de lyft fram) måste den ha absolut minst 8192 pixlar på bredden och med 3:2-sensor blir det minst 45 megapixel. Så "strax under 50" är nog en vettig prognos för antalet megapixel :)
Enligt wikipedia definieras 8K som 7680 pixlar på bredden vilket motsvarar c:a 39 megapixel i 3:2 eller 33 megapixel i 16:9 som är mer relevant kanske för video. Är det olika definitioner av 8K för foto och video? Inte så viktigt kanske men jag blev lite nyfiken :)

(tillägg)
På wikipediasidak för 4K så ser jag att det finns två definitioner av bredden, 3840 som är häften av den för 8K samt 4096 som är mer korrekt för oss datamänniskor som tycker att 1 k = 1024.
 

martinot

Aktiv medlem
Ja, det går inte att jämföra kamerorna som med D3/D700 ...
Om D5 och D850 har samma AF, så har de definitivt inte samma upplösning (bildsensor) ...
Kan bara hålla med (även om jag personligen inte är den som spekulerar allt för mycket innan en kamera är klar). Sensorn i D5 är optimerad för utläsningshastighet (precis som A9 och 1DXII), och har inte tillräckligt hög IQ/DR för att platsa i ett kamerahus i D800-serien.
 

Palletheking

Aktiv medlem
Kan bara hålla med (även om jag personligen inte är den som spekulerar allt för mycket innan en kamera är klar). Sensorn i D5 är optimerad för utläsningshastighet (precis som A9 och 1DXII), och har inte tillräckligt hög IQ/DR för att platsa i ett kamerahus i D800-serien.
Men det är väl inte hela sanningen. Utläsningshastigheten för stillbild på D850 vet vi väl inte än. Om den visar sig vara hlg i kombination med högupplöst bildsensor, typ 36-42 mp och 6-8 bilder i sekunden. Då tänker i alla fall jag att D5:s värsta konkurrent finns i de egna leden.

Sen så är väl diskussionen om Dr och IQ med D5 rätt överdriven. De flesta som äger och använder D5 är väldigt nöjda. 20,8 mp räcker i de flesta fall. Än idag hyllas D700 som har både sämre DR och mindre antal pixlar.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Enligt wikipedia definieras 8K som 7680 pixlar på bredden vilket motsvarar c:a 39 megapixel i 3:2 eller 33 megapixel i 16:9 som är mer relevant kanske för video. Är det olika definitioner av 8K för foto och video? Inte så viktigt kanske men jag blev lite nyfiken :)
16:9 är helt klart mer relevant för video, och jag skulle tro att Nikon sikar på det sidoförhållandet för en 8k Timelapse. Men jag skulle bli mycket förvånad om inte Nikon trots de höll själva sensorn till 3:2-format :)

(tillägg)
På wikipediasidak för 4K så ser jag att det finns två definitioner av bredden, 3840 som är häften av den för 8K samt 4096 som är mer korrekt för oss datamänniskor som tycker att 1 k = 1024.
Det senare formatet är inte påhittat av datamänniskor, utan av biofilm-människor :) Det kallas DCI-4k efter de som hittat på formatet, DCI (Digital Cinema Initiative). Just filmvärlden (alltså, som i biofilm) har ju en förvirrande mängd bildformat, inte sällan med lite olika sidoförhållanden.

4k med 3840x2160 kallas mer utförligt för UHD-4k vilket ju utläses "Ultra HD 4k" och är helt enkelt dubbla upplösningen mot Full HD (1920x1080).

Jag utgick i mina beräkningar för enkelhetens skull från vad man väl skulle kalla DCI 8k, inte så mycket för att jag Nikon skulle välja det över UHD 8k, utan för att även om en sensor är byggd för att klara ett visst videoformat kommer den med största sannolikhet och av diverse praktiska skäl ha lite extra pixlar åt sidorna utöver de som strikt behövs för att uppnå den videoupplösning man är ute efter. Ta Sony A7s/A7s II som exempel, vars sensor i väldigt hög grad utformats för att ge 4k-video där man utnyttjar sensorytan maximalt. Den sensorn skulle då i teorin bara behöva ha 4096 pixlar (DCI 4k) på bredden, men har faktiskt 4240 pixlar. Jag skulle gissa att D850 har ett liknande "överskott" av pixlar för att ge den av Nikon omtalade Timelapsen med 8k.
 

Kiboko

Aktiv medlem
Kan du sammanfatta med ett par meningar?
I denna video och i tidigare försöker han säga att han vet att Nikon använder sitt patent från 2013 i den nya kameran. Patenten ska vara på en hybridsökare med display uppe i prismat. När spegeln är nere fungerar prismat som vanligt. När spegeln är uppfälld vid till exempel filmning så tänds en display som visar bilden.
Om det är sant att Nikon har detta patent vet jag inte ... men det påstås så i länkar till videon. Och det är inget jag tvivlar på. Killen i filmen är övertygad om att han har rätt. Men jag tror mer på NikonRumors ... som jag tycker träffar rätt bra i sina förutsägelser. Där brukar han skilja på lösa rykten och sådant som ha fått från sina "källor"? ... nu säger han att sökaren är en vanlig sökare. Så det tror jag också.
Igår tänkte jag ... kanske snubben i videon har rätt? Men jag litar mer på Nikon Rumors. :)
 

ztenlund

Aktiv medlem
I denna video och i tidigare försöker han säga att han vet att Nikon använder sitt patent från 2013 i den nya kameran. Patenten ska vara på en hybridsökare med display uppe i prismat. När spegeln är nere fungerar prismat som vanligt. När spegeln är uppfälld vid till exempel filmning så tänds en display som visar bilden.
Om det är sant att Nikon har detta patent vet jag inte ... men det påstås så i länkar till videon. Och det är inget jag tvivlar på. Killen i filmen är övertygad om att han har rätt. Men jag tror mer på NikonRumors ... som jag tycker träffar rätt bra i sina förutsägelser. Där brukar han skilja på lösa rykten och sådant som ha fått från sina "källor"? ... nu säger han att sökaren är en vanlig sökare. Så det tror jag också.
Igår tänkte jag ... kanske snubben i videon har rätt? Men jag litar mer på Nikon Rumors. :)
Jag skulle i och för sig inte vara förvånad om någon försöker bygga en sådan kamera förr eller senare. Om det händer förr, det vill säga nu, eller senare är en annan fråga. Man bör kanske ha i minnet att även Canon har sökt ett patent på en OVF/EVF-lösning, så Nikon är inte ensamma om den saken.

Just den här idoga videoproducenten tycker jag inte att man bör ta på särskilt mycket allvar. Spekulationen som sådan är han knappast ensam om heller, men han passar förstås på nu för att få fler tittningar.
 

iSolen.se

Guest
I denna video och i tidigare försöker han säga att han vet att Nikon använder sitt patent från 2013 i den nya kameran. Patenten ska vara på en hybridsökare med display uppe i prismat. När spegeln är nere fungerar prismat som vanligt. När spegeln är uppfälld vid till exempel filmning så tänds en display som visar bilden.
Om det är sant att Nikon har detta patent vet jag inte ... men det påstås så i länkar till videon. Och det är inget jag tvivlar på. Killen i filmen är övertygad om att han har rätt. Men jag tror mer på NikonRumors ... som jag tycker träffar rätt bra i sina förutsägelser. Där brukar han skilja på lösa rykten och sådant som ha fått från sina "källor"? ... nu säger han att sökaren är en vanlig sökare. Så det tror jag också.
Igår tänkte jag ... kanske snubben i videon har rätt? Men jag litar mer på Nikon Rumors. :)
Så mycket visste jag men vad tyder på att tekniken skulle dyka upp i D850?

En så stor ändring skulle f ö marknadsavdelningen knappast tillåta med ändring av bara andrasiffran.

Nikon rumors har fel ibland. Tex trodde de mest att kameran skulle heta D820.

NR tror också sensorn ska ha 45-46Mpx. Jag tror det blir 42Mpx.
 
ANNONS