Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony A99ll, A7Rll ....eller kanske lll?

Produkter
(logga in för att koppla)

Barkismats

Aktiv medlem
Jag funderar på ett "sista" kamerabyte i god tid innan pensionen med betydligt sämre ekonomi sätter stopp och jag måste få lite hjälp att tänka.

Just nu har jag en A77ll och en A7 av första generationen. När jag jämför bilderna är jag aldrig lika nöjd med kvaliteten jag får från A77an. Den är visserligen trevlig att använda och jag trivs bra med handhavandet.

A7an som mest var ett impulsköp från början har vuxit mer och mer. Jag är helt nöjd med bildkvaliteten, gillar skarpt att använda den med mina gamla minoltagluggar och den är mitt förstaval tillsammans med 24-240 vid resor - men autofokus räcker inte till när barnbarnen rör sig eller när det är dåliga ljusförhållanden.

Planen just nu är att spara A7 och avyttra A77ll och de objektiv som bara funkar med APS-C. Varför spara A7? För att den ger mig positiva vibbar från Minolta och 70-tal men med fantastisk bildkvalitet. Den är liten, lätt och nätt för att vara fullformat, men kan mycket utom några viktiga punkter jag saknar.

Vad är det jag vill ha då?
Jag vill ha bildkvaliteten från A7 i kombination med autofokus från A77 plus ögonfokus med följande fokus. Så vitt jag har kunnat se är det A99ll och A7Rll som skulle kunna ge mig det, men vilken skulle göra det bäst?
Är autofokus i A7Rll bra nog och kan den mäta sig med den i A99an?
Är det klokast att hålla sig till en fattning och helt lämna Sony A-mount?
Eller är det lika bra att hålla sig till A-mount och ett kamerahus med en knapplayout jag vant mig vid sedan första A77an 2012?

Sen har vi ju det här med A7Rlll som kom och ställde till det lite till.
Den verkar vara förbättrad på flera viktiga punkter, men är ll:an bra nog och går att få tag på betydligt billigare än lll:an som just lanserats?

Som sagt, jag vet inte riktigt hur jag ska tänka. Hur skulle du ha tänkt?
 

martinot

Aktiv medlem
Jag funderar på ett "sista" kamerabyte i god tid innan pensionen med betydligt sämre ekonomi sätter stopp och jag måste få lite hjälp att tänka.

Just nu har jag en A77ll och en A7 av första generationen. När jag jämför bilderna är jag aldrig lika nöjd med kvaliteten jag får från A77an. Den är visserligen trevlig att använda och jag trivs bra med handhavandet.

A7an som mest var ett impulsköp från början har vuxit mer och mer. Jag är helt nöjd med bildkvaliteten, gillar skarpt att använda den med mina gamla minoltagluggar och den är mitt förstaval tillsammans med 24-240 vid resor - men autofokus räcker inte till när barnbarnen rör sig eller när det är dåliga ljusförhållanden.

Planen just nu är att spara A7 och avyttra A77ll och de objektiv som bara funkar med APS-C. Varför spara A7? För att den ger mig positiva vibbar från Minolta och 70-tal men med fantastisk bildkvalitet. Den är liten, lätt och nätt för att vara fullformat, men kan mycket utom några viktiga punkter jag saknar.

Vad är det jag vill ha då?
Jag vill ha bildkvaliteten från A7 i kombination med autofokus från A77 plus ögonfokus med följande fokus. Så vitt jag har kunnat se är det A99ll och A7Rll som skulle kunna ge mig det, men vilken skulle göra det bäst?
Är autofokus i A7Rll bra nog och kan den mäta sig med den i A99an?
Är det klokast att hålla sig till en fattning och helt lämna Sony A-mount?
Eller är det lika bra att hålla sig till A-mount och ett kamerahus med en knapplayout jag vant mig vid sedan första A77an 2012?

Sen har vi ju det här med A7Rlll som kom och ställde till det lite till.
Den verkar vara förbättrad på flera viktiga punkter, men är ll:an bra nog och går att få tag på betydligt billigare än lll:an som just lanserats?

Som sagt, jag vet inte riktigt hur jag ska tänka. Hur skulle du ha tänkt?
Om Sony är enda tänkbara alternativet så tycker jag att dina krav klart pekar på en A9.
 

Barkismats

Aktiv medlem
Om Sony är enda tänkbara alternativet så tycker jag att dina krav klart pekar på en A9.
Jo, det är bara Sony som är aktuellt. Jag tänker inte byta allt och har t.ex. blixtar som funkar till båda fattningarna.
En A9 skulle jag naturligtvis inte ha något emot, men där sätter ekonomin definitivt stopp. Kan inte motivera den kostnaden. Ordinarie pris på A99ll och A7Rll ligger också för högt för mig. Min plan är att antingen köpa begagnat eller passa på när det kommer en lämplig kampanj.
 

Barkismats

Aktiv medlem
Är det ingen som varit i valet och kvalet mellan dessa och lyckats bestämma sig?
Eller kanske någon som valt helt utan kval?
Berätta hur och varför ni valde så kanske jag kan bli lite klokare.
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Skulle välja A7r ii. De spegelösa är framtiden. Åtminstånde för Sony så verkar A mountet sakta dö ut medans all kraft läggs på E mountet. Vilket jag inte har något emot. A7r ii är en fantastisk kamera.

A7 mark iii är väl det ultimata alternativet men den är ju betydligt dyrare än en mark ii som inte är dålig.

Skulle nog hellre köpa en A7r ii begagnad o lägga överbliven budget på objektiv som ett 24-70 f/4 eller 16-35 f/4 kanske beroende på vad du föredrar.

Vad för fullformats objektiv i A-mount äger du?
 

martinot

Aktiv medlem
Jag tycker dina krav som du själv uppger som sagt pekar på A9, men eventuellt så kanske den nya A7RIII kan rent funktionellt vara värd att överväga om du kan tänka dig att vänta lite tills den kommer senare i år.

Om det är tajt budget så sparar du iaf. in lite på att du redan har en eller två blixtar. 😀

Skämt å sido, du kan ju även vänta ett par år tills A9 (eller alternativt 7RIII, om den uppfyller dina förväntningar) finns på kampanj eller på beg.marknaden.

Eller så kan du köra på något som inte riktigt kanske uppfyller alla dina krav, men är billigare. Eller köra vidare på det som du har idag.

Eller tänka dig att köpa ett par nya blixtar, eller beg. om ett annat system än Sonys eventuellt skulle passa dina krav bättre, och dessutom inom din budget (finns ju mycket bra beg. att välja på till extremt rimliga priser).

Men det är lite svårt att säga utan mer fakta och uppgifter.

I slutändan är det helt upp till dig skulle jag misstänka. 🙂
 

martinot

Aktiv medlem
Jo, håller med om att A-mount är en åtetvändsgränd. Inget att satsa nytt på.

Eftersom du kör APS-C på A-mount idag och vill köra A99II så måste du ju uppgradera till nya FF-objektiv (om du inte redan har några idag) och använda nyttan av hela sensorn.

Vilka E-mount FF-objektiv har du idag?

Har du en massa bra kvalitetsglas där så kanske det är värt att vänta med att statsa på nya saker tills du har råd med beg. A9 (lite mer liknande ditt nuvarande kamerahus) eller A7RIII.

Vill du veta hur väl A7RII fungerar så är det ju enkelt löst genom att du springer ner till närmaste kamerabutik och testar direkt själv. Råd på nät och forum i all ära, men mycket äer personliga preferenser, krav och känslor - och då kan inget ersätta att testa ordentligt själv före köp.
 

Barkismats

Aktiv medlem
Tack för era svar. Jag ska försöka svara både marinot och xQubeZ i samma inlägg.

Objektiv för fulformat jag har idag:

A-mount - Minolta 35/2, minolta macro 100/2,8, Sony 85/2,8 och Sigma 70-200/2,8 av den senaste modellen som finns för Sony. Jag skulle behöva komplettera med ett normalzoom.
Jag är väldigt förtjust i 35/2 och skulle gärna vilja använda det på fullformat utan adapter.

E-mount - Sony/Zeiss 24-70/4 och Sony 24-240 tillsammans med 24-35-50 gamla manuella minolta. Här skulle jag vilja komplettera med ett fast 85/1,8 och ett 35/2,8. Dessutom kan jag köra 70-200 med la-ea3.

Så det som det står och väger mellan är väl den mindre och lättare A7an mot A99ans troligen något snabbare autofokus. Min stora fråga är egentligen om A7rll har tillräckligt snabb fokus för rörliga barn och om den klarar stillsamma mål i dåligt ljus - typ ISO 6400 1/60 sek och bländare 2,8.
Sport och flygande fåglar är inget jG inriktar mig på

Att prova praktiskt är inte så lätt då det är ont om butiker som lagerhåller Sonykameror av den här kalibern här på trakten. När det handlar om grepp och manövrering har jag ganska bra koll med utgångspunkt i de kameror jag har idag.
 

martinot

Aktiv medlem
Så det som det står och väger mellan är väl den mindre och lättare A7an mot A99ans troligen något snabbare autofokus. Min stora fråga är egentligen om A7rll har tillräckligt snabb fokus för rörliga barn och om den klarar stillsamma mål i dåligt ljus

Att prova praktiskt är inte så lätt då det är ont om butiker som lagerhåller Sonykameror av den här kalibern här på trakten. När det handlar om grepp och manövrering har jag ganska bra koll med utgångspunkt i de kameror jag har idag.
Inom vilken landsdel bor du?

Kan du inte gå till butik (Sony A7-serien är extremt vanlig och storsäljare som finns i de absolut flesta kamerabutikerna jag sett - extremt få som inte har de), eller få tag att hyra (vet att det ibland tyvärr kan vara något svårare med Sony), så kanske någon här på Fs kan tänka sig att låna eller hyra ut sin A7RII?
 

Barkismats

Aktiv medlem
Inom vilken landsdel bor du?
Västra Gästrikland.
I Sandviken-Gävle har jag inte hittat någon butik med Sony high-end kameror på flera år. Sist ut var nog Mediamarkt. Där köpte jag 24-70/4 till ett bra pris när de fasade ut Sony.

Jag tror det lutar åt A7R ll för storleken och satsningen på objektiv till E-mount.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Västra Gästrikland.
I Sandviken-Gävle har jag inte hittat någon butik med Sony high-end kameror på flera år. Sist ut var nog Mediamarkt. Där köpte jag 24-70/4 till ett bra pris när de fasade ut Sony.

Jag tror det lutar åt A7R ll för storleken och satsningen på objektiv till E-mount.
Samma problem här i Linköping. Canon och Nikons semipro går att få känna på men övriga tillverkares bättre hus finns inte. Inte ens Fujis X-t2 som hamnar under 20tkr strecket finns. Det får bli buss eller tåg till Stockholms central när Scandinavians jättebutik öppnar. Möjligheten till en heldag där sänder lustkänslor som skulle få vilket sparkonto som helst att darra av fruktan ;)

A7rii låter som ett bra val just nu men sett på sikt tror jag a7riii blir bättre. Den känns mer komplett och kommer fungera för dig under mycket längre tid. I canonvärden känns a7rii och iii som övergången mellan 5dmkii och 5dmkiii. Det var med mkiii som i stort allt föll på plats och 5 serien blev en mogen produkt. I ditt fall är det viktigt med en mogen produkt utifrån ursprungliga frågeställningen. Det blir att hosta upp 15000kr till men utslaget på runt 10 år så kanske det betalar sig. Bara din ekonomi kan svara på vad som är rimligt för dig dock.

Lycka till med köpet
 

Barkismats

Aktiv medlem
Ja det är säkert så att A7R lll är ett bättre val en 2:an, men det svider tyvärr alldelse för mycket i plånboken. Jag skulle aldrig våga mig på en heldag i scandinavians nya storbutik :)
 

martinot

Aktiv medlem
Ja det är säkert så att A7R lll är ett bättre val en 2:an, men det svider tyvärr alldelse för mycket i plånboken. Jag skulle aldrig våga mig på en heldag i scandinavians nya storbutik :)
Jag kanske är lite tjötig, och även lite provokativ, men jag tycker personligen att A7RIII ser ut att på pappret kunna bli en enormt mycket bättre kamera rent hanteringsmässigt,, att jag helt klart hade gjort sllt för att kunna gå på den modellen framför nuvarande A7RII som jag personligen tycker har stora hanteringsmässiga brister. Har du inte extremt bråttom att byta ut dina nuvarande kameror, så hade jag verkilgen väntat ett par månader tills att A7RIII finns ute i butiker och hunnit att testas ordentligt.

Utmärkt bildkvalitet och sensor har ju Sonys E-mountkameror (och många andra spegellösa med Sonysensorer), men det är först nu med kameror som A9, A7RIII (och hos Fuji X-T2) som de börjar att närma sig AF/EVF-prestanda och ergonomi/hantering hos SLT/DSLR-kameor.

Jag tvekar inte minsta stund att A7RII räcker till rent bildkvalitetsmässigt (inget snack om det), men för mig som fotograf så är allt runt om kring en kamera, så som hantering/ergonomi (menyer, knappar, spakar, AF-punktväljare) och snabbhet/prestanda enormt viktigt för att jag skall trivas med en kamera.

Det var även dessa senare punkter (menyer, knappar, prestanda, etc.) som jag av ditt inlägg läste att du frågade om, och även ansåg var väldig viktigt (om jag läst deg rätt).

Vidar; ja, jag skulle definitivt ta en tur till Stockholm och en heldag hos SP innan jag satsar så mycket pengar och väljer kamerasystem/ekosystem för resten av mitt liv. Ta med fru/familj/vänner på en helgtur till Stockholm, och så kan de en dag göra annat medans du hänger på SP.

Mitt råd; ha inte bråttom att bestämma system, och ta dig tid att själv testa ordentligt. Om det är Sony som gäller så hade jag personligen skippat A-mount på sikt, men ändå hållit ut ett litet tag och väntat med att 100% hoppa på E-mount tills att A7RIII finns ute i butik.

När SP i Stockholm har A7RIII inne så boka upp en Stockholmstur. Håll ut med dina nuvarande kameror och fortsätt att fundera ordentligt och samla fakta tills dess.

Du klarar dig säkert utmärkt ett litet antal månader till med dina nuvarande prylar.
 

Barkismats

Aktiv medlem
@alla som har svarat i tråden - Tack, ni har hjälpt mig att förstå hur jag tänker och värderar. Jag har grunnat hit och dit sen i våras utan att komma så långt att jag lyckats ta ett beslut.

@Martinot - Du har säkert helt rätt i att A7R lll är ett bättre fotoverktyg än 2:an, men det blir för stora pengar just nu. Jag har rätt bra koll på vad jag byter bort och vad jag får vad gäller knappar, rattar och menyer när jag lämnar A-mount för E-mount eftersom jag amvänt båda samtidigt sen 2013.

Jag har ju funderat rätt länge utan att komma till skott och när jag väl kände att jag är färdigtänkt så brinner det i skallen. I morse bokade jag en begagnad A7R ll och ska bara förhandla färdigt om inbyte innan affären blir klar.
Det får väl eventuellt bli en fortsättning med en nyare A7-modell om några år när 3:an finns till ett rimligt begagnatpris.


Tack ska ni ha för hjälpen!
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja alla FF-modeller som fins idag och som kom för några år sedan har liksom kommit till en punkt där det numera har blivit mera av finslipning och små förbättringar vad gäller själva sensorn. För några år sedan så var rådet att vänta någon eller några generationer för det blir som sagt inte så stora förändringar vad gäller själva sensorn.


Sony vek in på spegellösa FF och fick då en brantare backe som är/var relativt lång, DSLR-FF har nått över krönet för några år sedan, när första A7R kom fans inte ens en handfull objektiv att välja i mellan, Nikon/Canon hade väl minst hundra objektiv att välja i mellan vid tiden för A7R´s ankomst, vilket då innebär en helt annan begagnad marknad av objektiv. Nu efter C:A 4,5 år och tredje generation så har Sony tagit ett större skutt vad som gäller allt runt om kring med hantering, hastigheter, buffertar, lite stabilare EVF och bättre autofokus.


Det trevliga med A7R3 är att den är 20000 kr billigare än A9 och kan då nå lite flera kunder, synd bara att A7 inte kom för 10-12 år sedan då hade man kunnat rotat runt bland mycket begagnat i dag vad gäller objektiv.
 

equa

Aktiv medlem
Du står liksom jag med en fot i A- och den andra i E-mountlägret.
Gillar ju skarpt mina gamla Minoltaobjektiv och med A99II fungerar de förvånansvärt bra, mycket bättre än med LA-EA4 till E-mounthus. A-mount går ju som sagt på sparlåga men det gör inte A99II till en sämre kamera. Bara det med 12 fps med 42Mb per bild, vilken kamera slår det idag? Ingen vad jag vet. Då efterfrågan på A-mount tynar kan man räkna med riktigt bra pris på begagnatmarknaden. Hade jag börjat med ett Sonysystem idag dock satsat på E-mount då det är så pass smidigt och lätt jämfört med både a-mount och klumpiga DSLR. E-mountobjektiven tycker jag genomgående också håller mycket hög klass (förutom första generationen 28-70 vad jag förstår. Samtidigt snackas det om att just den versionen i senare serier förbättrats.)
 

Barkismats

Aktiv medlem
Du står liksom jag med en fot i A- och den andra i E-mountlägret.
Gillar ju skarpt mina gamla Minoltaobjektiv och med A99II fungerar de förvånansvärt bra, mycket bättre än med LA-EA4 till E-mounthus. A-mount går ju som sagt på sparlåga men det gör inte A99II till en sämre kamera.
Vad var det som fick dig att välja A99ll och inte helt gå A7-vägen?

Jag hoppas ju att LA-EA3 ska ge mig bra autofokus med min Sigma 70-200. LA-EA4 fungerar ju, men tar över husets egen autofokus. Det är väl bra med A7 som är rätt långsam men jag hoppas kombinationen med A7Rll och LA-EA3 ska fungera bättre med objektiv som har egen motor.

Mitt val just nu beror dels på skillnaden i vikt/storlek och att jag nio dagar av tio väljer att fota med A7 i stället för A77ll.
 

equa

Aktiv medlem
Vad var det som fick dig att välja A99ll och inte helt gå A7-vägen?
Det berodde på att jag hade just Minoltaobjektiv och en A77II, som jag sedan sålde.
Combon med Sigma 70-200 + EA-3 + A7RII känner jag inte till. Det bästa är väl att få testa i butik eller hos nån kompis. Grundtipset är att det kommer inte närheten av snabbheten med A99II eller A77II då A7RII inte är en aktionkamera, mer för studio, landskap, arkitektur, landskap och makro. Exaktheten kan däremot vara bättre med A7RII:an då den inte är beroende av mikrojustering av AF:n.
 
Senast ändrad:

Grimmer

Aktiv medlem
Jag valde länge mellan A7rII och A99II. Målet var att hitta min slutgiltiga kamera, även om jag inser att inget är hugget i sten. Trots att jag ser att framtiden ligger i de spegellösa så blev det A99II som vann. Mina skäl var att mina gamla gluggar passar utan adapter, att greppet var bättre, att den inte låser sig vid seriebildstagning + en massa andra mindre orsaker. Jag gillar inte adapterlösningen, speciellt inte uppblandat med objektiv med E-fattning. Jag räknade därför på vad det skulle kosta mig att byta ut befintliga objektiv till E-fattning och insåg att det blev på tok för dyrt. Kanske kompletterar jag med en ur A7II-serien nån gång i framtiden när de blivit billiga, men som det såg ut för ett år sen så var det A99II som vann.
Hade jag valt nu så hade kanske A7rIII vunnit om Sony kunde få tummen ur och släppa en bättre adapter för A-fattning. Den är ju lastgammal vid det här laget.

Kul att du har bokat en A7rII, den tekniken verkar vara kul att använda!
 
ANNONS