Patrik såklart
Aktiv medlem
Vi säger att du idag redan äger 14-24 + 24-70 + 70-200 (alla f2.8) och tillåts att bara göra 1 inköp till. Vad skulle du då välja, och varför? Berätta gärna vad du tänker fotografera just med denna 4:e glugg. 
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
En liten, bra 35:a med hygglig ljusstyrka (~f/2). Jag skulle troligen bara använda detta objektiv eftersom gigantiska zoomar inte intresserar mig ett skvattHar ägt Nikon 24-70/2,8 och 70-200/2,8 för massa år sen och de totaldödade fotoglädjen med sin enorma storlek och höga vikt.
Vi säger att du idag redan äger 14-24 + 24-70 + 70-200 (alla f2.8) och tillåts att bara göra 1 inköp till. Vad skulle du då välja, och varför? Berätta gärna vad du tänker fotografera just med denna 4:e glugg.![]()
Canon EF 600/4L IS II USM Fåglar
En liten, bra 35:a med hygglig ljusstyrka (~f/2). Jag skulle troligen bara använda detta objektiv eftersom gigantiska zoomar inte intresserar mig ett skvattHar ägt Nikon 24-70/2,8 och 70-200/2,8 för massa år sen och de totaldödade fotoglädjen med sin enorma storlek och höga vikt.
Vi säger att du idag redan äger 14-24 + 24-70 + 70-200 (alla f2.8) och tillåts att bara göra 1 inköp till. Vad skulle du då välja, och varför? Berätta gärna vad du tänker fotografera just med denna 4:e glugg.![]()
I 30 år var det enda objektiv jag använde (förutom en Elmar 90/4 för porträtt) en Summaron 35/3.5, inte dåligt alls ens med dagens mått mätt. Liten och behändig.
Fick jag bara välja ett objektiv blev det nog Elmarit 28/2.8. Väger 180 g(!)
Med så låg ljusstyrka som f/3,5 skulle jag behöva stativ för väldigt många bilder, och jag avskyr stativ;-) Men visst klarar man sig bättre än man kan tro utan det allra fräsigaste. Jag fotar en hel del med kompaktkamera och är överlag nöjd med bilderna.
Just nu använder jag mest ett Voigtländer 40/1,2 som funkar väldigt bra som allroundobjektiv. Lite onödigt stort, men ändå kompakt i förhållande till ljusstyrkan. Skulle klara mig fint med det som enda objektiv.