Annons

Nya A7RIII

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
!

Så kan man ju se det om man vill (negativt) - om det står "Fujifilm" på kamerahuset.



!

Så kan man ju också se det (positivt) - om det står "Sony" på kamerahuset.


(Själv så gillar jag välunderhållna och väluppdaterade prylar, oavsett varumärke.)
Nu har du nog slirat lite igen i märkesmodden.

Kommentaren rörde påståendet om "färdiga kameror".

Jag har faktiskt aldrig träffat på i mina spegellösa att det funnits funktioner som inte funkat som de ska. Däremot har jag haft en del fokusproblem med både Sonys DSLR:er och SLT. Sony har inte varit ett dugg bättre här än någon konkurrent och det kan man kanske inte förvänta sig heller då de felen beror på designen.

Sedan kan man ju tycka att det tillkommer mjukvarufunktioner över tid som gör en kamera mer "färdig" om man nu tycker det borde funnits tidigare men med ett sånt synsätt så blir ju i så fall all kameror potentiellt "ofärdiga" (om man nu ska använda ett sådant ord i detta sammanhang).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Eller har flera leverantörer. Kamerautrustning köper man dock inte i ett så stadigt och jämnt flöde att man kan tala om leverantör i samma mening som man talar om en leverantör av elektricitet eller villaolja. Kameror brukar man ju köpa en i taget (åtminstone jag) och gärna i en butik.

Poängen (som kanske var lite för subtil) var dock att uttalandet om att föredra att ens leverantör är i absolut framkant är i mitt tycka lite missriktat. Om kameraleverantören inte håller måttet så handlar man av en annan.

(Jo, det finns inlåsningseffekter, och det är väl inget som någon behöver påpeka längre, men som Mats brukar skriva så kan man byta utan att göra alltför stora förluster om man är lite om sig och kring sig).
Dessutom måste väl en rolig hobby få kosta, eller hur?
Ja som sagt vi kan ju fortsätta ordklyverierna och flera leverantörer har ju även jag haft - sett över tid och inte heller du köper väl kameror av två olika fabrikat exakt samtidigt eller hur? ... och om det nu är så du sprider dina gracer så är du kanske bara ett av undantagen.
 

iSolen.se

Guest
Jag tror inte det hade gjort någon större skillnad för det här handlade ju om detaljeringen i RAW och det verkar som om Nikon kokat RAW-filerna och rundat av en del av det råa man kan se i Sony-bilderna.
Jag kan se skillnad på ISO64, 100 och 200 så då ska det förstås även synas i ett test.

Tycker mig se lite bättre färger i D850 men kan inte sätta fingret på det. (Jämför nu med D810)
 

iSolen.se

Guest
Ja det är lite lustigt kan det vara någon form av moire? Undrar hur det hade sett ut med pixelshift aktiverat i A7r III. Det verkar som om den funktionen har egenskaper som kan få moiren att försvinna.
Inte orimligt, jag tycker f ö AA-filtret på D810 och D850 är för svagt.

Labyrintmönster får jag ofta i mina bilder där det finns textilmönster nära upplösningsgränsen, tyvärr RAW-konverterarberoende så det är inte konsekvent.
 

martinot

Aktiv medlem
Det här vet jag är kontroversiellt men jag älskar sökaren, hur colt som helst att kunna göra allt utan att ta ögat från kameran och att kunna "se" bilden med inställningar innan den är tagen och efteråt också för den delen , att kunna ställa manuell focus med förstoring m.m. För mig som senast anväde det här på NEX-7an och tyckte det var colt även fast man bara kunde använda den under gynsamt ljus, det här var wow.
Kul! 😀

Jo, har själv använt en hel del olika kameror, och de två svagaste områdena för spegellöst har varit (och till viss del är) ju just sökare och AF. Har dock skett enorma förbättringar på de två områdena för spegellösa kamerahus bara de sista 1-2 åren.

Spännande med A7RIII som verkligen verkar ha lagt stort fokus på detta område. Gillar verkligen att Sony fokuserat på dessa punkter.

Återkom gärna med fler intryck och kommentarer när du hunnit att testa lite mer!
 

equa

Aktiv medlem
Sonys FW-uppgraderingar är nog nödvändiga när de släpper nya objektiv men till A7RII gick det galet i o m stjärnslukarproblemet som uppstod vid någon av de senaste uppgraderingarna. Är väl lite som Windows operativ, ibland hugger de i sten.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag å min sidan föredrar att inte betrakta någon kameratillverkare som "min". Jag köper det jag tycker verkar vara bäst för mig, oavsett vem som har tillverkat grejen.
Exakt samma här. Att vara allt för märkesreligiös och dogmatisk förlorar många på, inklusive ofta även omgivningen, men allra mest än själv.

Bidrar ofta inget till debatten att se så ensidigt på världen, eller att ta kritik emot produkter från ett företag/varumärke på ett enormt personligt (som en attack på en själv som person).

Återigen, så är det dock man själv som mest förlorar på att ha en sådan hållning.
 

martinot

Aktiv medlem
Nu har du nog slirat lite igen i märkesmodden.
Det var ditt inlägg jag citerade ifrån (tom. samma inlägg, även om motsatta åsikter).

Kommentaren rörde påståendet om "färdiga kameror".

Jag har faktiskt aldrig träffat på i mina spegellösa att det funnits funktioner som inte funkat som de ska.
Inte jag heller.

Hur kommer det sig då att du tycker att de Fuji du använt (för jag antar att du inte ägt de, även om du uttrycker det så) inte fungerat som "färdiga kameror"?
 

alfin

Aktiv medlem
Som sagt, det är linserna som ser ut på det viset. Kameran har fokuserat på linsen.

/stefan
Jag tror inte det är linsen som ser ut så. Då skulle det vara så tydligt att det syntes i alla bilderna. Det kan vara en färgad blå kontaktlins, sådana är rätt vanliga, men labyrintmönstret är jag övertygad kommer från kameran/konverteringen.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag tror inte det är linsen som ser ut så. Då skulle det vara så tydligt att det syntes i alla bilderna. Det kan vara en färgad blå kontaktlins, sådana är rätt vanliga, men labyrintmönstret är jag övertygad kommer från kameran/konverteringen.
Har haft en liknande med sånt mönster fast i lila färg.
Det är effekt linser och inte enbart färgade. Googla på det så finns alla möjliga mönster och teman.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
OK, men jag ser inget labyrintmönster i den bilden, så jag tror ändå det är kamerasensorn/pixel pitchen som skapar någon sorts interferens/moarémönster.
Och gör pupillen konstig samt lägger till en rund cirkel utanför irisen?
Det är som sagt inte säker det är den linsen. Finns ju hur många som helst mönster att köpa.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Vad menar du i så fall med

Astroscapist skrev:
"Någon som vet om pixrlshift är begränsad till ISO100 eller man kan köra den i alla ISO-lägena"


?
Det var en fråga ifall mjukvaran i kameran begränsade användande av pixelshift till iso100. Frågan är ställd av andra i flera forum utan direkt svar från någon ägare av kameran.
Ingen har påstått att det för övrigt finns någon relation mellan ISO och pixelshift.

/Stefan
 

iSolen.se

Guest
Det var en fråga ifall mjukvaran i kameran begränsade användande av pixelshift till iso100. Frågan är ställd av andra i flera forum utan direkt svar från någon ägare av kameran.
Ingen har påstått att det för övrigt finns någon relation mellan ISO och pixelshift.

/Stefan
Har du någon länk? Jag känner två personer som håller på att köpa den kameran.
 
ANNONS