Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Tror jag också. Dessutom tror jag inte de bara kommer att leva vidare utan förökas. Sedan är det ju upp till gemene person att välja om eller hur man vill ta till sig "fenomenet".

Ett litet sidospår: Har just kollat hockey från OS med vidhängande reklampauser och slås av tanken hur folk påverkas av Micke Persbrandt som med bästa Gunvald Larssonstämma på ett kateketiskt vis förkunnar Bet365:s förträfflighet och uppmanar folk att bli medlemmar. Givetvis har han betalt för det.
Rollfiguren Gunvald Larsson är ju känd för att få saker och ting gjorda när andra sitter med tummen i akterkastellet.

Hur stor påverkan kan den reklamsnutten månne få?
Mig lämnar den opåverkad och jag frågar mig bara om han har så ont om skådespelaranbud att han växlat in på reklamspåret.
hehe, det var bättre med Margareta Krook och Ernest Hugo Järegård och Flora reklamen, när man gick på bio förr i tiden. eller Per Oskarsson när han prasslade i en tvistpåse och pratade på sitt oefterhärmliga sätt.

Fins någon gammal undersökning där man klippte in någon halv sekund av film med något oväntad, det lär ha haft stor påverkan på betraktaren. undrar om inte det förbjöds så småningom.
 

martinot

Aktiv medlem
I övrigt behöver det ju inte vara fel med "evangelister" (så kallade exv. Microsoft tidigt sina egna språkrör) bara för att de är knutna till ett företag om man vet det. Det är ju så det ser ut i de flesta fall och jag störs inte av det lika lite som jag antar Per gör. Oftast framgår ju dessa beroenden av sammanhangen trots allt. Det är när det inte gör det som det blir svårare att förhålla sig till detta.

Företagen vet ju också att det finns få saker som slår rekommendationer från någon folk ser som sin vän. En del bloggläsare ser förmodligen på dessa bloggare på ett liknande sätt, hur knasigt det än kan låta. Så länge det är så, kommer nog dessa fenomen leva vidare.
Jo, jag ser inget direkt fel i att företag sponsrar fotografer (eller andra användare om vi pratar lite mer generellt).

Jag har inget heller emot att dessa sponsrade fotografer (eller andra användare om vi pratar lite mer generellt) uttrycker sig i media och på nätet, inklusive om produkter som kommer från det företag som sponsrar de. Även Ok om de skriver negativt om deras sponsrande företags konkurrenters produkter.

Det är bara när det uppstår ett jäv/intressekonflikt om det de skriver eller uttrycker sig om saker och ting som kommer från företag som sponsrar dom, eller om dessa företags konkurrenters produkter, och de samtidigt låter bli att tydligt redovisa detta förhållandet av intressekonflikt, som jag tycker att det är ett ett problem.

Vi är nog rätt överens här verkar det som.
 

afe

Aktiv medlem
Nikon sade aldrig att det var omöjligt; det var mest Canonfanatiker som med stor entusiasm i forumen hävdade att det inte var fysiskt möjligt ;)

I detta forum har vi ju i flera år fått läsa att det inte är möjligt att göra spegelfria kameror lika snabba som DSLR (eller SLT), och att det inte fungerar med långa objektiv ...
 

iSolen.se

Guest
Nikon sade aldrig att det var omöjligt; det var mest Canonfanatiker som med stor entusiasm i forumen hävdade att det inte var fysiskt möjligt ;)

I detta forum har vi ju i flera år fått läsa att det inte är möjligt att göra spegelfria kameror lika snabba som DSLR (eller SLT), och att det inte fungerar med långa objektiv ...
Provade A7Riii igår igen...inte går den fota sport med. Den myten lever lite till.
 

iSolen.se

Guest
David Burnett som är en närmast legendarisk fotograf i sportsammanhang har bytt till Sony (enligt uppgift utan sponsring). Han har dock bland annat gjort sig känd genom att också i modern tid ta fantastiska sportbilder med storformatskameror, så han är inte alltid i behov av snabbhet :)

https://petapixel.com/2018/01/23/photographer-david-burnett-switches-sony-40-years-shooting-canon/
Missförstå inte, jag hårdbevakar Sony eftersom jag överväger en kompletterande kamera.

Tycker sökaren är skräp ärligt talat. EVF är inte i närheten av optisk.

Visst, markering av partier i skärpa är bra, att visa fokusområden uppförstorat också. Men en vanlig hederlig optisk sökare visar skärpan bättre utan att behöva zooma som du förstås inte kan...Eller? Jo, man trycker på LV knappen.

EVF har fördelar. Jag kommer omfamna dom. ...med A7riii eller senare.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tror jag också. Dessutom tror jag inte de bara kommer att leva vidare utan förökas. Sedan är det ju upp till gemene person att välja om eller hur man vill ta till sig "fenomenet".

Ett litet sidospår: Har just kollat hockey från OS med vidhängande reklampauser och slås av tanken hur folk påverkas av Micke Persbrandt som med bästa Gunvald Larssonstämma på ett kateketiskt vis förkunnar Bet365:s förträfflighet och uppmanar folk att bli medlemmar. Givetvis har han betalt för det.
Rollfiguren Gunvald Larsson är ju känd för att få saker och ting gjorda när andra sitter med tummen i akterkastellet.

Hur stor påverkan kan den reklamsnutten månne få?
Mig lämnar den opåverkad och jag frågar mig bara om han har så ont om skådespelaranbud att han växlat in på reklamspåret.
Känner med dessa spelberoende för det är ju mest spelbolag som gör reklam nu både i reklamskvalradion och reklam-TV. Jag är inte säker på om Persbrant verkligen ens tjänar på detta för hans "varumärke" som det ju heter kommer ju bli lika solkigt som gamla avdankade OS-brottares, som ju bara har detta som huvudsaklig inkomstkälla. De har ju inget val som jag antar att Persbrant ändå haft och kanske fortfarande har.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
David Burnett som är en närmast legendarisk fotograf i sportsammanhang har bytt till Sony (enligt uppgift utan sponsring). Han har dock bland annat gjort sig känd genom att också i modern tid ta fantastiska sportbilder med storformatskameror, så han är inte alltid i behov av snabbhet :)

https://petapixel.com/2018/01/23/photographer-david-burnett-switches-sony-40-years-shooting-canon/
Den här kommentaren tyckte jag var rätt kul: (angående strulet att byta till Sony)

“The toughest thing to master (and I am a tyro thus far) are the Set Up menus,” he says. “They do feel a little like a walk through a maze with a blindfold on. But I know people who have worked for a while with the cameras, and they are still sane. So I suspect in a short period of time I’ll find what works for me on those cameras.
 

PMD

Aktiv medlem
David Burnett som är en närmast legendarisk fotograf i sportsammanhang har bytt till Sony (enligt uppgift utan sponsring). Han har dock bland annat gjort sig känd genom att också i modern tid ta fantastiska sportbilder med storformatskameror, så han är inte alltid i behov av snabbhet :)

https://petapixel.com/2018/01/23/photographer-david-burnett-switches-sony-40-years-shooting-canon/
Det blev ju väldigt, väldigt bra. Nu blev jag sugen på att leta efter en Speed Graphic igen (jag gav upp häromåret).
Det är ditt fel, men mest Burnetts förstås, om jag bli lite fattigare så småningom. :)
 

Bengf

Aktiv medlem
Hoppas bara att David Burnetts trovärdighet nu inte faller på att han inte nämner alla APS-C kameror och alla M4/3 och vad bra dom kan vara. Det måste liksom vara okej att prata om ett enskilt märke också i bland.


Att många andra och även jag själv kan önska några mer förbättringar på kommande A7-kameror, kan ju inte hindra att det fins personer som tycker lite annorlunda och gillar A7-A9 vad dom nu kan prestera just i dag. Att jag personligen finner tex A9 som en allt för dyr kamera för mig ( även flera andra märken )- så får man väl respektera dom som ändå väljer dyrare modeller.
 

martinot

Aktiv medlem
Hoppas bara att David Burnetts trovärdighet nu inte faller på att han inte nämner alla APS-C kameror och alla M4/3 och vad bra dom kan vara. Det måste liksom vara okej att prata om ett enskilt märke också i bland.
???

Nu hänger iaf. inte jag med på vad du tänker på här, Bengt?


Att många andra och även jag själv kan önska några mer förbättringar på kommande A7-kameror, kan ju inte hindra att det fins personer som tycker lite annorlunda och gillar A7-A9 vad dom nu kan prestera just i dag. Att jag personligen finner tex A9 som en allt för dyr kamera för mig ( även flera andra märken )- så får man väl respektera dom som ändå väljer dyrare modeller.
Absolut. Nyfiken; har du läst om någon som påstått något annat?
 

iSolen.se

Guest
David Burnett som är en närmast legendarisk fotograf i sportsammanhang har bytt till Sony (enligt uppgift utan sponsring). Han har dock bland annat gjort sig känd genom att också i modern tid ta fantastiska sportbilder med storformatskameror, så han är inte alltid i behov av snabbhet :)

https://petapixel.com/2018/01/23/photographer-david-burnett-switches-sony-40-years-shooting-canon/
Yuri Arcurs fotade ett jaktplan (500km/h) på 20 meters håll (från marken) med en Hasselblad så allting går om man är bredd att jobba. Tror inte någon sportfotograf med krav på leverans i tid skulle dra ned en hasselbladare till rinken.
 

iSolen.se

Guest
Det beror på när på dygnet man jämför dem. :)
Sol, skymning, mörker.

Mörker: borde inte EVF-kameror vara bra på att fokusera i mörker, upplever tvärtom.

Körde DMF sist förresten, det funkar med orginaloptik men av någon korkad anledning inte med AF-C som jag alltid använder. Någon får gärna berätta vad jag gjort för fel, en så onödig begränsning kan knappast vara avsiktlig.
 

martinot

Aktiv medlem
Yuri Arcurs fotade ett jaktplan (500km/h) på 20 meters håll (från marken) med en Hasselblad så allting går om man är bredd att jobba. Tror inte någon sportfotograf med krav på leverans i tid skulle dra ned en hasselbladare till rinken.
Jo, varken Hasselblads klassiska SLR, Hasselblads nya spegellösa, eller Fujis spegellösa MF, är ju inte kameror man använder till sportsammanhang direkt (normalt). Knappast rätt verktyg till rätt tillfälle.

Däremot för landskapsfoto, viss arkitekturfoto och konstfoto så är det en helt annan sak (även om man kan ifrågasätta marginalnyttan för de flesta jämfört med FF, och tom. APS-C).
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Yuri Arcurs fotade ett jaktplan (500km/h) på 20 meters håll (från marken) med en Hasselblad så allting går om man är bredd att jobba. Tror inte någon sportfotograf med krav på leverans i tid skulle dra ned en hasselbladare till rinken.
Undrar hur det blev med skärpan för är man så nära skakar ofta hela kroppen vid start. Jag var J35-tekniker när jag låg i lumpen - det ingick i min först yrkesutbildning som praktik efter flygteknikerutbildningen på Johannisberg i Västerås.

En annan sak jag sett men aldrig plåtat är när de tände efterbrännkamrarna vid start i mörker. Det är otroligt vackert när de gjorde det med J35, för det blev blå rombiska mönster i den oranga strålen när ljudstötarna (det är ju överljudsfart på gasen). Men det är nog svårt med skärpan då eftersom allt bara skakar av ljudbangarna.

Omvänt är det svårt att hinna med när de flyger över för det går så otroligt fort. Man hör fört ingenting i princip sen bara en smäll och så är det borta.

Imponerande om sagde Arcurs fick till det.

Ett annat skådespel som var lite läckert var när man testkörde motorer efter tillsyn. Då ställdes planet med aktern mot en stor ljuddämpare först. Jag var med en morgon med morgondimma och med motorn på i princip fullt pådrag så såg man hur två stora ljusa virvlar sögs in i luftintagen från marken och in i planet. Bra om man inte stod för nära då.
 
ANNONS