Annons

Allmäna spånerier om Sony och annat

Produkter
(logga in för att koppla)

martinot

Aktiv medlem
Sony verkar ha lite objektiv på gång för FE, Samyang har redan börjat börjat lansera, Sigmas retas ned Art serie för FE och nu retas Tamron med en klart mindre 28-75/2.8 med FE-fattning. Objektivarken verkar bli klart bli större för Sonys FE 2018.
Väldigt bra och positivt att det kommer fler "native"-objektiv, och även från erkänt bra tredjepartare som Tamron och Sigma. Skönt att slippa adaptrar och att behöva köra objektiv för EF-mount och A-mount.

Känns som många tredjepartare just nu lägger ner att ta fram nya objektiv för Sony A-mount, men ersätter det med att börja ta fram objektiv för Sony (F)E-mount istället.
 

PMD

Aktiv medlem
Man ska som vanligt inte tro på bolagsrepresentanter när de säger att något inte går att göra av tekniska skäl eller att man inte vill göra något av kvalitetsskäl. Bildstabilisering i huset var tydligen inte så omöjligt som man gav sken av.

Nu ligger inte längre Fujifilm på min lista av kameratillverkare jag inte ska köpa kameror av. :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag lovade att lägga upp en portfolio med Afghanistan-bilder tidigare

Nu har jag till sist gjort detta. Portfolion innehåller 66 bilder från 1972 - tiden före katastrofen i form av Saur-revolutionen 1978. Bilderna från Saur-revolutionen lägger jag upp för sig lite senare. Det här är alltså bilder som togs innan Afghanistan slogs sönder av krig och extremism när det fortfarande var en av världens mest lugna och fridfulla platser att resa till och genom.

http://www.sten-ake-sandh.fotosidan.se/portfolios.htm

De 66 bilderna har aldrig publicerats officiellt men har använts av mig i min SO-undervisning i ungdomsskolan på högstadiet på 80-talet.

Alla bilder är tagna med Agfa CT 18 eller 21 och reprofotade med makroobjektiv med hjälp av Capture One. Samtliga utom två av bilderna är konverterade till en brun ton från sin vanliga RGB.
 

iSolen.se

Guest
Man ska som vanligt inte tro på bolagsrepresentanter när de säger att något inte går att göra av tekniska skäl eller att man inte vill göra något av kvalitetsskäl. Bildstabilisering i huset var tydligen inte så omöjligt som man gav sken av.

Nu ligger inte längre Fujifilm på min lista av kameratillverkare jag inte ska köpa kameror av. :)
VR på 24-70 gick ju inte heller. Ska se om jag kommer på någon mer som är nylig.
 

ztenlund

Aktiv medlem
VR på 24-70 gick ju inte heller. Ska se om jag kommer på någon mer som är nylig.
Canon 85/1,4 IS hör nog till kategorin omöjligheter som har blivit möjliga med tiden.

Fuji sade såvitt jag minns inte heller att det var omöjligt, utan att de ansåg att kvalitetsförlusten utåt kanter/hörn inte var acceptabel enligt dem med fattningens storlek och objektivens bildcirkel. Det påstås ju att de tillåter lite med stablisering med de fasta objektiven än med zoomarna ungefär av det skälet (5,5 istället för 5 steg), så om det är sant så har de fortfarande lite av inställningen kvar.
 

martinot

Aktiv medlem
VR på 24-70 gick ju inte heller. Ska se om jag kommer på någon mer som är nylig.

Sigma says E-mount diameter is small and makes it difficult to design high quality Full Frame lenses.


https://www.sonyalpharumors.com/sigma-says-e-mount-diamater-is-small-and-makes-it-difficult-to-deisgn-high-quality-full-frame-lenses/

"Sigma CEO Kazuto Yamaki released an interesting interview at DSLRmagazine. Mr. Kazuto also gave an explanation why they do not plan yet to make lenses for the Full Frame E-mount system. He said the diameter is very small and makes it difficult to design high quality FF lenses. He is yet not sure about it but to him it almost looks like E-mount was designed for APS-C more than FF."
 

afe

Aktiv medlem
Fram till hösten 2007 var det omöjligt för Nikon att göra en digital småbildskamera, eftersom objektivfattningen var för liten. Detta trots att samma fattning använts hyfsat länge för småbild med film. Sedan kom Nikon D3 ...

Det var ungefär samma snack om Sony E-fattning (t.o.m. efter att Sony faktiskt gjort en videokamera med FF-sensor och E-fattning). Sedan finns det förstås nackdelar med liten objektivfattning och FF, men det går som vi sett i mångt och mycket att lösa ändå.
 

Astroscapist

Aktiv medlem

Sigma says E-mount diameter is small and makes it difficult to design high quality Full Frame lenses.


https://www.sonyalpharumors.com/sigma-says-e-mount-diamater-is-small-and-makes-it-difficult-to-deisgn-high-quality-full-frame-lenses/

"Sigma CEO Kazuto Yamaki released an interesting interview at DSLRmagazine. Mr. Kazuto also gave an explanation why they do not plan yet to make lenses for the Full Frame E-mount system. He said the diameter is very small and makes it difficult to design high quality FF lenses. He is yet not sure about it but to him it almost looks like E-mount was designed for APS-C more than FF."
Och ändå så passar alla Sigmaobjektiv till Canon perfekt till Sony FF med adapter utan någon påtaglig degradering i bildkvalité.
Och nu ryktas det att de ska släppa flera Art-objektiv till Sony. Från det att man börjar planera göra ett objektiv fram till de släpps brukar ta 2-3 år så om ryktet är sant så tog det inte så lång tid efter intervjun förrän de började med ritningarna för dom.

/Stefan
 

PMD

Aktiv medlem
Fram till hösten 2007 var det omöjligt för Nikon att göra en digital småbildskamera, eftersom objektivfattningen var för liten. Detta trots att samma fattning använts hyfsat länge för småbild med film. Sedan kom Nikon D3 ...
Var det Nikons officiella inställning? I så fall får de stå i samma skamvrå som Sony och Fujifilm. :)
 

PMD

Aktiv medlem
Det var ungefär samma snack om Sony E-fattning (t.o.m. efter att Sony faktiskt gjort en videokamera med FF-sensor och E-fattning). Sedan finns det förstås nackdelar med liten objektivfattning och FF, men det går som vi sett i mångt och mycket att lösa ändå.
Jag tycker att det är ganska troligt att Sony från början tänkte sig E-fattningen som en APS-fattning och senare ändrade sig och byggde småbildskameror med samma fattning.

I Nikons fall hade man inte mycket val om man ville vara bakåtkompatibel med F-fattningen (i den mån moderna Nikonkameror nu är det), men Sony byggde ett helt nytt system och var inte tvunga att konstruera en "för liten" fattning för småbild.

Canon har gjort samma misstag som Sony med sitt EOS M-system. Den fattningen har samma registeravstånd som Sony E och någon millimeter större diameter. Men Canon kanske kan klämma in en småbildsensor i ett EOS M-hus om Sony kunde göra småbildskameror med E-fattning?
 

martinot

Aktiv medlem
Och nu ryktas det att de ska släppa flera Art-objektiv till Sony.
Jo, det var precis därför jag gjorde en, som jag tyckte, passande liten historisk återblick (och som även Ola var ute efter). :)

Från det att man börjar planera göra ett objektiv fram till de släpps brukar ta 2-3 år så om ryktet är sant så tog det inte så lång tid efter intervjun förrän de började med ritningarna för dom.
Nu kan man väl iofs. säga lite till Sigmas försvar att de sa just "svårt" (till skillnad från tex. "omöjligt").
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja, visst är det bra och det är ju inte så att jag beklagar att det finns de som redovisar sånt tydligt. Däremot tycker jag inte att det är ett stort problem.
Det är väl rätt självsanerande kanske. Om det blir för skevt så kommer nog det "språkröret" att få sin trovärdighet skjuten i sank rätt snart och då minskar ju värdet av "språkröret" för den tillverkare som använder det. Så det finns nog gränser även om de inte är skrivna i sten.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Problemet är nog att ambassadören för ett kamera märke inte behöver eller skönmålar precis allt, men hamnar i trubbel när dom drar in andra märken som alla vet är extra bra på tex autofokus som haft en betydligt längre utvecklings kurva och finslipning.

Ovanligt många autofokustester är inte av det mest avancerade slaget, det är mycket cyklister som kommer rakt mot kameran i 15km/h, någon ensam joggande kvinna osv. dom kör detta med i stort alla kamera märken. Vid lanseringen av A9 där då så många av kända testare blir inbjudna för att prova kameran, det var boxare och dansare och gud vet allt, välbelysta aktörer som brukligt, kollar man på ett sånt inslag så får man ändå lite hum om prestanda och duglighet.

Martin Agfors tror jag redovisar test av A7RIII i marsnumret av Fotosidans Magasin, håll utkik efter det testet, tidningen fins också att köpa lite varstans, Martin brukar vara nogrann av sig.
Problemet är väl i grunden att det är väldigt svårt att göra vettiga "jämförande autofokustester". Det finns väldigt många parametrar att förhålla sig till och ha kontroll över.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Fram till hösten 2007 var det omöjligt för Nikon att göra en digital småbildskamera, eftersom objektivfattningen var för liten. Detta trots att samma fattning använts hyfsat länge för småbild med film. Sedan kom Nikon D3 ...

Det var ungefär samma snack om Sony E-fattning (t.o.m. efter att Sony faktiskt gjort en videokamera med FF-sensor och E-fattning). Sedan finns det förstås nackdelar med liten objektivfattning och FF, men det går som vi sett i mångt och mycket att lösa ändå.
Det är mycket som varit omöjligt ända tills man löst det. Det var likadant med SSS-stabiliseringen i A900. Det skulle ju heller inte gått. Det var 2008 - nästan 10 år sedan.
 

Photocon

Aktiv medlem
Det är mycket som varit omöjligt ända tills man löst det. Det var likadant med SSS-stabiliseringen i A900. Det skulle ju heller inte gått. Det var 2008 - nästan 10 år sedan.
Den fungerande bra för det mesta. Dock genererades ibland störningar om man lät SSS vara aktivt vid vissa kortare tider. Joakim Bengtsson noterade det och även jag. Men för längre tider var stabiliseringen bra- och det var ju hela vitsen med den.
Gällde bara att stänga av SSS vid korta tider. Ett enkelt knapptryck. Och glömde man det så var det ett fåtal bilder som blev lite störiga. I mitt fall kanske 2 av 100 uppskattningsvis.
Så inte var det omöjligt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Kanske (i förhoppningsvis något/bästa fall).

Korrupt är det oavsett (tycker jag).
Det verkar som om myndigheterna ökat fokus på dessa influencers som blandar ihop peronliga inlägg i sociala medier exv. med mer eller mindre oblyga produktplaceringar. Fredrik Strage skriver just om detta i dagens DN. Alexandra "Kissie" Nilsson av Patent och marknadsdomstolen och hotas med böter på 100 000 för att underlåtit att markera blogg- och Instagram-inlägg som sponsrade. Isabella Löwengrip som enligt Starge ser sig som just influencer och "värdeskapare som är expert på att kommunicera online" (citat av Strages citat av Löwengrip) lever nog lite farligt hon med.

Problemet är ju bara att denna myndighet i likhet med Datainspektionen inte har någon domsrätt och inflytande över resten av Internet. Jag skulle inte bli förvånad om någon kommer lyfta att det missgynnar svenska influencers. :)

Håller annars helt med dig. Beroenden ska redovisas så folk vet vem som säger vad åt vem och vilka syften de har med sin verksamhet. Sen får folk avgöra vad de vill utsätta sig för själva. Jag är bara lätt förvånad över att delar av vårt skolväsende nu anpassar sig med avsikten att ge utbildningar som ska ge oss än fler influencers och youtubers som ska leva på detta som yrke. Allt för att minska arbetslösheten?

I övrigt behöver det ju inte vara fel med "evangelister" (så kallade exv. Microsoft tidigt sina egna språkrör) bara för att de är knutna till ett företag om man vet det. Det är ju så det ser ut i de flesta fall och jag störs inte av det lika lite som jag antar Per gör. Oftast framgår ju dessa beroenden av sammanhangen trots allt. Det är när det inte gör det som det blir svårare att förhålla sig till detta.

Företagen vet ju också att det finns få saker som slår rekommendationer från någon folk ser som sin vän. En del bloggläsare ser förmodligen på dessa bloggare på ett liknande sätt, hur knasigt det än kan låta. Så länge det är så, kommer nog dessa fenomen leva vidare.
 

Photocon

Aktiv medlem
Företagen vet ju också att det finns få saker som slår rekommendationer från någon folk ser som sin vän. En del bloggläsare ser förmodligen på dessa bloggare på ett liknande sätt, hur knasigt det än kan låta. Så länge det är så, kommer nog dessa fenomen leva vidare.
Tror jag också. Dessutom tror jag inte de bara kommer att leva vidare utan förökas. Sedan är det ju upp till gemene person att välja om eller hur man vill ta till sig "fenomenet".

Ett litet sidospår: Har just kollat hockey från OS med vidhängande reklampauser och slås av tanken hur folk påverkas av Micke Persbrandt som med bästa Gunvald Larssonstämma på ett kateketiskt vis förkunnar Bet365:s förträfflighet och uppmanar folk att bli medlemmar. Givetvis har han betalt för det.
Rollfiguren Gunvald Larsson är ju känd för att få saker och ting gjorda när andra sitter med tummen i akterkastellet.

Hur stor påverkan kan den reklamsnutten månne få?
Mig lämnar den opåverkad och jag frågar mig bara om han har så ont om skådespelaranbud att han växlat in på reklamspåret.
 
ANNONS