Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frågor till Terje Hellesø

Produkter
(logga in för att koppla)

Terje H

Aktiv medlem
Bra skrivet, Terje - tummen upp för att du är öppen för dialog.
Tolkar det som att motståndarna till tråden är mer upprörda än du själv är. Fattar inte varför man läser tråden om det nu är så våldsamt upprörande. Och vem bryr sig egentligen? Det är ju dig det handlar om och du vill hålla igång tråden.
Låt oss hoppas på en öppen och ärlig dialog utan personangrepp.

Thommy
Nu har jag inte upplevt att de är motståndare till tråden, utan mer till nivån på flera av inläggen.

Och jag förstår deras reaktioner; då det varit personangrepp, insinueringar, påståenden, försök till karaktärsmord och mycket annat. Du har ju själv kommit med några ”mindre bra” och respektlösa inlägg. Så du vet nog vad jag menar.

Men det ju med dessa inlägg precis som med bildkommentarer; de säger mer om den som lämnar kommentaren än om bilden som kommenteras.

Det är inte jag som startat tråden, men jag accepterade att den fick fortsätta. Fullt klar över att jag blev inmålad i ett hörn.

Men då jag vet vem jag är och inte är, så har det i stort varit hanterbart. Jag kan ju välja att ignorera inlägg.

/Terje
 

Terje H

Aktiv medlem
Jag tycker inte heller att man ska stänga tråden, den ursprungliga diskussionen är nog så intressant. Men jag kan inte låta bli att reagera på vissa människors förmåga att utifrån egna slutsatser skapa en orubblig verklighet och redaktörens totala frånvaro i diskussionen som han i egenskap av fotograf rimligtvis borde vara intresserad av att delta i. Det är ju ändå en sajt han är ansvarig för och borde vara intresserad av att upprätthålla en högre nivå än den som råder nu. Personangrepp hör inte hemma här.
Vi får se vad redaktionen säger när/om de kommer med kommentar. De har tidigare skrivit att de vill få slut på personangreppen och förtalen, med vissa personer har ignorerat detta.

Tack igen Erik! 😀
 

thommya

Aktiv medlem
Nu har jag inte upplevt att de är motståndare till tråden, utan mer till nivån på flera av inläggen.

Och jag förstår deras reaktioner; då det varit personangrepp, insinueringar, påståenden, försök till karaktärsmord och mycket annat. Du har ju själv kommit med några ”mindre bra” och respektlösa inlägg. Så du vet nog vad jag menar.

Men det ju med dessa inlägg precis som med bildkommentarer; de säger mer om den som lämnar kommentaren än om bilden som kommenteras.jag

Det är inte jag som startat tråden, men jag accepterade att den fick fortsätta. Fullt klar över att jag blev inmålad i ett hörn.

Men då jag vet vem jag är och inte är, så har det i stort varit hanterbart. Jag kan ju välja att ignorera inlägg.

/Terje
Berätta gärna vilka dessa mindre bra och respektlösa inlägg jag skrivit. Kan isåfall gärna förklara var orden kommer ifrån och varför.
Men det blir väl den vanliga visan att alla som har frågor, synpunkter eller funderingar är respektlösa, avundsjuka eller är medlemmar av Flashback.

Thommy
 

Terje H

Aktiv medlem
Hej Terje.

Jag undrar om du har hittat tillbaka till glädjen i fotandet igen.
Vet om hela din historia. Måste säga att jag anser att ditt "straff" överstiger vad "vanliga" kriminella får betala. Du har betalat ditt med råge. Skiter fullständigt i belackarna som kommer med sitt eviga tjat.
Så återigen, om man ser till din erfarenhet och skicklighet som fotograf. Har du fått tillbaka aptiten på foto igen? Jag är en amatör som gått igen 5 helvetes år själv. Kan inte mycket om foto teknik. Men har köpt en ny kamera och hoppas och tror att lusten fortfarande finns där att ge mig ut och bara må bra med kameran som följeslagare. För mig är ju fotandet en slags meditation som skänker lung i en sjuk värld!

MVH/Ernst
Hej Ernst,
och tack för dina ord! Det låter verkligen tråkigt att du fått gå genom 5 helvetesår. Men du har tagit dig genom, vilket är en stor eloge till dig. Bra också att du ser och kan se foto som en del av detta och framöver. Foto kan verkligen varit viktig och behövlig meditation.

Jag hade 2011 först en fullständig kaotisk månad efter mitt erkännande. Men sedan var det bara att ta tag i det. Att fortsätta fotografera. Men att ännu mer titta inåt än utåt. Följa mig själv och inte lyssna till röster fyån andra. Inga pekfingrar, inga krav, inga förväntningar.

Därifrån har jag jobbat vidare. Och inte tittat bakåt, utan framåt.

Inte förlora mig själv, behålla min profil och integritet. Och att jag inte kunde ansvara för andras reaktioner, utan enbart mina egna.

Att fotografera för min skull för att stärka djupet i bilderna, utveckla bildspråket.

Så tack vare det som hände 2011 har jag blivit en bättre fotograf och en starkare människa.

Jag har under alla år haft en stor aptit på foto, som bara blivit större och större för varje år.

Välkommen till min blogg om du vill se mina bilder - och lycka till framöver Ernst. Har man klarat av det värsta så blir det enbart bättre framöver! 😀
 
Life goes on!

Ibland måste man gå vidare och släppa taget.
Terje har betalat sitt pris. Så glad att lynch mobben slopades i Sverige för länge sedan.
Måste säga att jag anser att Terje är en av nordens bästa fotografer. Och då skall alla veta att jag var en medlem på fotosidan när allt drog igång. Och jag tror inte att jag var en av Terjes favoriter. Men nog är nog.
Terje har betalat sitt pris. Jag hoppas personligen att han fortsätter att lära ut sina kunskaper framöver.
Jag tror att vi ala har nåt kvar att lära. Och framför allt. Tvivlar på att någon medlem på fotosidan kan säga att "JAG" har alltid varit ärlig och "felfri"!!!!
MVH/Ernst

Berätta gärna vilka dessa mindre bra och respektlösa inlägg jag skrivit. Kan isåfall gärna förklara var orden kommer ifrån och varför.
Men det blir väl den vanliga visan att alla som har frågor, synpunkter eller funderingar är respektlösa, avundsjuka eller är medlemmar av Flashback.

Thommy
 

Terje H

Aktiv medlem
Berätta gärna vilka dessa mindre bra och respektlösa inlägg jag skrivit. Kan isåfall gärna förklara var orden kommer ifrån och varför.
Men det blir väl den vanliga visan att alla som har frågor, synpunkter eller funderingar är respektlösa, avundsjuka eller är medlemmar av Flashback.

Thommy
Jag skulle kunnat gå genom dina inlägg och klippt ut några formuleringar och ordval lite här och där. Men du har väl egen insikt att själv kunna göra detta?

Vad man väljer att skriva om och till en annan namngiven person ska man helst tänka genom lite extra. Kommentarerna finns ju kvar, för både dig och mig och andra, att backa till och läsa genom.

Jag ogillar att använda pekfingret, eller att vara en svensklärare med röd penna som läser genom en uppsats.

Tror nog du förstår vad jag menar.

/Terje
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Eftersom detta är en gammal diskussion där det mesta är sagt flera ggr så följer iallafall inte jag varenda inlägg.

Jag tycker man kan lägga ner att försöka klämma dit Terje med tillspetsade frågor. Däremot tycker jag det är ok att ställa frågor till Terje. Och eftersom Terje aktivt deltar så räknar jag med att om det verkligen går överstyr så kommer det forumrapporter. Vilket det gjort då och då, och då har vi läst och när vi bedömt att åtgärd behövts så har vi agerat. Både raderat och delat upp. Utan att bli för mycket OT så är det såklart så att den som rapporterar tycker att något skall göras men det inte så att vi alltid tycker det. Så tagga ner lite alla. Påhopp är dåligt och man kan aldrig, aldrig, någonsin vinna en forumdebatt. Det är snarare att ju mer intensiv man blir desto mer förlorare blir man.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Läser att jag skall tycka något. Ja vad tycker jag!? Jag tycker inte särskilt mycket faktiskt och det känns lite magstarkt att jag skall recensera det hela. Historiskt så hade vi ett bra samarbete med Terje och jag gillade personligen hans tidiga böcker. Jag tyckte han hade en bra foto-stil som bidrog. Det var på Fotosidan som Terje erkände. Det var ett otroligt avslöjande som gav enorm uppmärksamhet samtidigt som det var en personlig tragedi. Jag är också av den åsikten att gjort är gjort och älta är meningslöst. Jag har inget emot Terje och jag tycker istället man kan försöka lära sig nåt av historien. Vad exakt vet jag inte men jag är ganska ointresserad av gräva i enskilda detaljer. Så ställ era frågor och låt Terje svara men var hövliga och acceptera att alla frågor inte har svar eller får svar.
 
En av Nordens bästa Naturfotografer

Jag tycker att det är dags att gräva ner stridsyxan.

Terje har gjort ett enormt misstag. Men, han är och förblir en av Nordens BÄSTA naturfotografer.
Han har gjort fel. I övergången till digitalt foto så har det hänt enormt mycket. Då fotografer innan digitala åldern måste ha enorma kunskaper för sitt skapande. Så har vi födda i den digaitala åldern, fötts in i "REDIGERINGSÅLDERN". Fixa nästan allt i photoshop m.m. Så jag försvarar inget. Men jag kan bara säga en sak. Jag önskar att jag haft samma kunskap som Terje har. JAG VILL LÄRA MIG MER OM FOTO! Så hoppas att vi kan ha en tävling här på fotosidan. Bästa oredigerade naturfotot någonsin!!!

MVH/Ernst
En ohämmad amatör med stor kärlek till FOTO!!
 

PMD

Aktiv medlem
Alltså Fotosidan, har inget personligt emot pmd, isolen osv personligen, men de sänker ju forumet så det blir helt ointressant. Sitta och ifrågasätta allt och veta bäst in absurdum främjar ju ingenting och man lessnar ju bara. Huruvida Terjes förehavanden kan väcka sånt otroligt engagemang är helt otroligt.
Terje har svarat och ta det och gå vidare, liksom.
Pk-sverige kommer ta oss alla verkar det som...
Skäms på er, både fotosidan och ni forumtöntar som inte kan bete er!
Tack så mycket för de vänliga orden. Inte.

Vilka inlägg av mig i den här tråden tycker du "sänker ju forumet så det blir helt ointressant"? Det vore intressant att få veta det.

Om jag skulle följa gängse rutiner så skulle jag ha anmält ditt inlägg till redaktionen, men då skulle du komma för lätt undan. Det är bättre om du får pudla lite här.

Svepande fördömanden utan någon som helst referens tycker jag inte hör hemma i en seriös diskussion.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag tycker att det är dags att gräva ner stridsyxan.

Terje har gjort ett enormt misstag. Men, han är och förblir en av Nordens BÄSTA naturfotografer.
Han har gjort fel. I övergången till digitalt foto så har det hänt enormt mycket. Då fotografer innan digitala åldern måste ha enorma kunskaper för sitt skapande. Så har vi födda i den digaitala åldern, fötts in i "REDIGERINGSÅLDERN". Fixa nästan allt i photoshop m.m. Så jag försvarar inget. Men jag kan bara säga en sak. Jag önskar att jag haft samma kunskap som Terje har. JAG VILL LÄRA MIG MER OM FOTO! Så hoppas att vi kan ha en tävling här på fotosidan. Bästa oredigerade naturfotot någonsin!!!

MVH/Ernst
En ohämmad amatör med stor kärlek till FOTO!!
Det handlade ju inte om att fixa något i Photoshop i den bemärkelsen, utan att helt enkelt hitta på en saga som inte fanns. Något som är helt ok om man är öppen med vad man gör. Erik Johansson är ju ett lysande exempel som har gjort det till någon slags egen konstform. Problemet här var ju att Terje helt enkelt ljög och dessutom, i ärlighetens namn, var en hyfsat usel pixelskruvare. Det var faktiskt inte något bra hantverk i diverse (in)famösa fuskbilder. Att det hela kunde pågå så länge som det gjorde tror jag beror på en kombination att Terje är/var en hyfsat känd och respekterad naturfotograf och den "svans" av påhejare/försvarare som fanns. Det var sannolikt mer än en som tyckte att det hela såg höggradigt suspekt ut, men som inte ville/orkade ta hela debatten och "skitstormen" som kunde förutses för det fall att man försökte påpeka att det nog gick runt en och annan katt som var kund hos samma skräddare som kejsaren.

Vad som är ett oredigerat naturfoto kan man ju alltid diskutera. Klassikern är ju de fria fantasierna kring att Ansel Adams landskapsfotografier skulle vara något slags under av upphöjd renhet, när det i själva verket är så att det ligger ett gediget hantverk bakom, från exponeringen via framkallning, till kopieringen i mörkrummet bakom slutresultatet. Att söka efter något "oredigerat" är i sig meningslöst. Gör man det digitalt så överlåter man bara besluten åt ett antal, sannolikt japanska, ingenjörer*. Det är inte det som är poängen, utan att helt enkelt hålla sig till sanningen. Ge sjutton i att stoppa in saker som inte fanns när bilden togs, ta inte bort en massa saker och skruva inte bilden så att den i sig ljuger. Bland nyhetsbilder är ett typexempel på det senare att göra om "rök" som i huvudsak är vattenånga till mörk bolmande rök för att framställa någon slags miljöförstöring. Ibland framställs i och för sig själva vattenångan också som miljöförstörelse. Man tar en bild på ett kyltorn som det bara kom rent förångat vatten ur, istället för bilden på skorstenen en bit bort där förbränningsgaserna flödar ut. Det ryker helt enkelt mindre där, särskilt om det inte är kallt ute...

*Gjorde du samma sak med t ex negativ färgfilm så var det ju även där så att man fick ett av ingenjörer förbestämt utseende på bilderna. Fast särskilt förr kanske ingenjörerna satt i Rochester istället, innan japanerna började tugga i sig marknadsandelar på allvar.
 
Fram med repet!!!

Jag tycker att det är dags att lägga ner.
Det kommer alltid att finnas folk som vill ha ett fint ek träd att fästa repet vid.
Men, jag tycker att det är dags att ge upp och inse att, livet går vidare. Jag skiter fullständigt i
vad som har hänt. Terje har betalat sitt pris och är och förblir en av NORDENS BÄSTA FOTOGRAFER.
Det är dags för oss andra att visa vad vi kan. För att vara ärlig. GÖR NI ALLTID RÄTT? Har vi en straffskala i SVERIGE? Vet ni vad ordet "FÖRLÅTA" betyder??? Jag ryser när jag ser "HATET" efter alla dessa år.
Det är dags: Jag vill att alla skriver nu och säger vad ni vill. Skall vi hänga Terje? Skall vi förbjuda honom att fota? Skall vi ta honom till sergels torg för bespottning??
MVH/Ernst
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag tycker att det är dags att lägga ner.
Det kommer alltid att finnas folk som vill ha ett fint ek träd att fästa repet vid.
Men, jag tycker att det är dags att ge upp och inse att, livet går vidare. Jag skiter fullständigt i
vad som har hänt. Terje har betalat sitt pris och är och förblir en av NORDENS BÄSTA FOTOGRAFER.
Det är dags för oss andra att visa vad vi kan. För att vara ärlig. GÖR NI ALLTID RÄTT? Har vi en straffskala i SVERIGE? Vet ni vad ordet "FÖRLÅTA" betyder??? Jag ryser när jag ser "HATET" efter alla dessa år.
Det är dags: Jag vill att alla skriver nu och säger vad ni vill. Skall vi hänga Terje? Skall vi förbjuda honom att fota? Skall vi ta honom till sergels torg för bespottning??
MVH/Ernst
Och det här är en kommentar till vad då och riktar sig till vilka?
 

PMD

Aktiv medlem
Undrar bara om du läser allt på "denna tråd"
Just den här tråden följer jag, ja. Det betyder att jag får ett email när det kommer nya inlägg. Jag klickar då på länken till tråden och de flesta inläggen läser jag, men en del skummar jag bara.

Varför är det av intresse för dig?

Då du verkar vara väldigt angelägen om att se till att stridsyxan aldrig får grävas ner.
Hur kommer du till den slutsatsen? Vilken stridsyxa är det som aldrig får grävas ner, och vilka inlägg av mig menar du har den andemeningen?
 
Just den här tråden följer jag, ja. Det betyder att jag får ett email när det kommer nya inlägg. Jag klickar då på länken till tråden och de flesta inläggen läser jag, men en del skummar jag bara.

Varför är det av intresse för dig?



Hur kommer du till den slutsatsen? Vilken stridsyxa är det som aldrig får grävas ner, och vilka inlägg av mig menar du har den andemeningen?
Nu har du väckt min nyfikenhet. Jag skall kolla dina foton innan jag tar detta vidare.
Blir spännande ock se vad du har producerat. För det är ju det som gäller. I detta fall så har ordet mindre betydelse
 
ANNONS