Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AutoISO väljer högre ISO än nödvändigt

Produkter
(logga in för att koppla)

mimasan

Avslutat medlemskap
Hej,

om jag väljer AutoISO med inställningarna Lägsta 200 max 12800 och tid 1/100. Som exempel bara eller det jag hade nu senast men det är samma sak med andra tider också.

Då kan kameran välja 400 ISO med korta tider som 1/25000 sekund. Jag tycker den borde ha valt 200 som ISO och längre tid istället. Nån annan som upplevt detsamma och är det nån som har en lösning på hur jag ska ställa in autoisot för att den ska alltid välja lägsta möjliga ISO istället?

Henrik
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har ingen Fuji, men undrar bara om det kanske finns någon skakningsövervakning i kameran? Jag har haft en Canon, före stbiliseringens intåg, som mätte hur mycket kamerahuset skakade och valde slutartid därefter.
 

iSolen.se

Guest
Hej,

om jag väljer AutoISO med inställningarna Lägsta 200 max 12800 och tid 1/100. Som exempel bara eller det jag hade nu senast men det är samma sak med andra tider också.

Då kan kameran välja 400 ISO med korta tider som 1/25000 sekund. Jag tycker den borde ha valt 200 som ISO och längre tid istället. Nån annan som upplevt detsamma och är det nån som har en lösning på hur jag ska ställa in autoisot för att den ska alltid välja lägsta möjliga ISO istället?

Henrik
1/25000s sekund? Vad är det för kamera?

Vad hade du för bränvidd? Min väljer 1/1000s på 500mm, 1/100s på 50mm osv.
 

mimasan

Avslutat medlemskap
Jag har ingen Fuji, men undrar bara om det kanske finns någon skakningsövervakning i kameran? Jag har haft en Canon, före stbiliseringens intåg, som mätte hur mycket kamerahuset skakade och valde slutartid därefter.
Jag tycker att dels då skakar jag extremt mycket om inte ens en tid på runt 1/12 000 sekund ska vara tillräckligt och att jag har ju redan valt tiden på max 1/100 och det borde då gälla tycker jag. Men tack för bra tips, ska kolla upp det ändå.
 

mimasan

Avslutat medlemskap
1/25000s sekund? Vad är det för kamera?

Vad hade du för bränvidd? Min väljer 1/1000s på 500mm, 1/100s på 50mm osv.
Jag hade då 56 mm och valde själv 1/100 sek, det går även att välja att kameran väljer tiden anpassat för brännvidden.

Kameran är en Xpro2
 

iSolen.se

Guest
Jag hade då 56 mm och valde själv 1/100 sek, det går även att välja att kameran väljer tiden anpassat för brännvidden.

Kameran är en Xpro2
Kör med manuellt läge istället om inte programmet funkar som det ska. 1/25000s är extremt kort, varför kör du elektronisk slutare när du inte behöver det? Gör inte det. Ställ in slutartid och bländare och låt kameran sköta iso eftersom du har åsikter om bländare och slutartid :)

Jag funderar på att köpa en sån kamera f ö, den känns trevlig att jobba med.
 

mimasan

Avslutat medlemskap
Kör med manuellt läge istället om inte programmet funkar som det ska. 1/25000s är extremt kort, varför kör du elektronisk slutare när du inte behöver det? Gör inte det. Ställ in slutartid och bländare och låt kameran sköta iso eftersom du har åsikter om bländare och slutartid :)

Jag funderar på att köpa en sån kamera f ö, den känns trevlig att jobba med.
Jag hade på både elektronisk slutare och mekanisk. Har fått för mig att då tar den elektroniska över om ljuset kräver kortare tider än 1/8000 sek.

Det var inte den korta tiden som var problemet utan det högre än nödvändiga ISOt som valdes av kameran. Men den gjorde det inte på alla bilderna utan kanske 50/50. Frågan gäller autoiso och inte bländare eller slutartiden, det vara bara för att illustrera att höga isotal var totalt onödigt.
 

iSolen.se

Guest
Jag hade på både elektronisk slutare och mekanisk. Har fått för mig att då tar den elektroniska över om ljuset kräver kortare tider än 1/8000 sek.

Det var inte den korta tiden som var problemet utan det högre än nödvändiga ISOt som valdes av kameran. Men den gjorde det inte på alla bilderna utan kanske 50/50. Frågan gäller autoiso och inte bländare eller slutartiden, det vara bara för att illustrera att höga isotal var totalt onödigt.
Håller med, det är tokigt av kameran att gasa på med ISO och samtidigt bromsa med kort elektronisk slutartid. Någon har tänkt fel.

Så, manuellt läge.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jo, men de svar du fick visade på sätt att åtgärda problemet, genom att jobba annorlunda. Sannolikheten att det finns någon som kan åtgärda kamerans programvara (om nu felet är där) bland de som läser de här inläggen är ju minimal, minst sagt. Men omvägar kan vi hitta på.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Kör med manuellt läge istället om inte programmet funkar som det ska. 1/25000s är extremt kort, varför kör du elektronisk slutare när du inte behöver det? Gör inte det. Ställ in slutartid och bländare och låt kameran sköta iso eftersom du har åsikter om bländare och slutartid :)

Jag funderar på att köpa en sån kamera f ö, den känns trevlig att jobba med.
Nu är ju hälften av 1/25000 inte 1/8000 så det behövs elektronisk slutare även med bas-ISO 200, annars blir ju bilden ljusare, så den invändningen känns inte helt relevant.
 

iSolen.se

Guest
Nu är ju hälften av 1/25000 inte 1/8000 så det behövs elektronisk slutare även med bas-ISO 200, annars blir ju bilden ljusare, så den invändningen känns inte helt relevant.
Om det är så extremt ljust och man absolut vill köra största bländaren, ja, men jag håller med TS om att kamerans vilja att köra ISO400 när det är jätteljust känns dumt, och varför inte blända ner lite för att slippa elektroniska slutaren?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jo, men de svar du fick visade på sätt att åtgärda problemet, genom att jobba annorlunda. Sannolikheten att det finns någon som kan åtgärda kamerans programvara (om nu felet är där) bland de som läser de här inläggen är ju minimal, minst sagt. Men omvägar kan vi hitta på.
Jag tror, som sagt, att det är "by design" och att dynamic range 200% är påslaget. Tittar man i specarna är det bara tillgängligt från ISO 400 och uppåt (400% från 800 och uppåt).
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Fota helt manuellt så slipper du detta problem. Lite bökigare och tar lite längre tid, men man får bilden precis som man vill ha den.
Min Nikon D7200 prioriterar hellre en onödigt snabb slutartid istället för brusfria bilder, min prioritering är precis tvärt om.
 

mimasan

Avslutat medlemskap
Det jag gjorde då var att prova på lite gatufoto vilket jag är rätt oerfaren på. Valde bländare 1.2 då jag ville få det korta skärpedjupet den stora bländaren ger. Ljuset var himla fint så det var tvunget att både ha lågt iso och korta tider. Men kameran valde själv något högre iso-tal än nödvändigt och då blev tiden vald från väldigt kort till extremt kort.

Jag kan skicka med några exempelbilder här , det synns nog inte att det är skulle vara ett problem med varken höga iso som ger brusiga bilder eller att tiden skulle get nåt problem. Det är bara det att jag vill veta varför kameran valde 400 ISO då det klart hade varit tillräckligt med 200 som ISO.
 

Bilagor

iSolen.se

Guest
Fota helt manuellt så slipper du detta problem. Lite bökigare och tar lite längre tid, men man får bilden precis som man vill ha den.
Min Nikon D7200 prioriterar hellre en onödigt snabb slutartid istället för brusfria bilder, min prioritering är precis tvärt om.
D7200 kan väl välja fast-normal eller slow för autoiso? Jag röstar som sagt också på manuellt läge, låt bara kameran sköta ISO.
 

mimasan

Avslutat medlemskap
Jag tror, som sagt, att det är "by design" och att dynamic range 200% är påslaget. Tittar man i specarna är det bara tillgängligt från ISO 400 och uppåt (400% från 800 och uppåt).
Detta var den hitills bästa förklaringen. Jag ska absolut se på detta ikväll då jag har kameran framför mig.

De allternativa lösningarna runt "problemet" är intressanta att läsa men inte det jag undrade över :)

Tack

Henrik
 
ANNONS