Annons

Ersättare till 760d

Produkter
(logga in för att koppla)

andreaze

Aktiv medlem
Min Canon 760d har farit i backen och blivit skadad den fungerar iof fortfarande men jag vill börja fundera på vad min nästa kamera ska bli.

Jag fotar en del fåglar och skulle vilja ha en kamera som klarar högre iso och med lite bättre autofokus än 760d.

Jag har en Tamron 150-600mm G2 som jag använder vid fågelfoto.

Är det någon som har något tips på vad jag ska byta till? Har funderat på en 80D men frågan är om iso blir så mycket bättre än den jag har nu? Autofokusen är allafall bättre på den.

Har oxå varit inne på en 7d mark II men det känns som den börjar bli lite till åren?

Finns det nån annan Canon som kan vara något att fundera på?

Eller ska man avvakta och se om Canon släpper någon ny kamera snart, känns som det borde vara dags för 90D eller*7d mark III eller något helt ny spegelös modell?

Förutom fåglar så fotar jag oxå en del landskap och natur så kan det vara en ide att byta till fullformat?*

En Sony med adapter så jag kan fortsätta använda mina objektiv som jag har kanske?
Fast då går jag dock miste om crop-faktorn när jag fotar fåglar.

Mycket att fundera på. Är det någon som har något bra tips?

Budget är väl ca 20000:-

Om du menar mindre brus i mellantonerna med stigande ISO så tjänar du ringa på att byta till en annan APS-C kamera. Då gäller FF.

Däremot, är sensorn i 80D och 77D och även 800D mm mycket bättre om du vill ljusa upp skuggor och ör t o m avsevärt bättre. Åtminstone 80D och 77D har påtagligt bättre AF än 760D.

Med 7D II är sensorn marginellt bättre än i 760D. Däremot är autofokus i toppklass.

Knappast bättre.

Det är väl bara på basiso som 80D har bättre dynamiskt omfång och basiso är väl knappast att tänka på eftersom TS ville kunna höja iso ytterligare. För fågelfoto blir det ju inte heller bättre med fullformat pga att man måste beskära hårdare i 99 % av fallen. Men som det nämns är det ju AF som man vinner med en annan kamera typ 70D, 80D eller liknande.

Det är väl bara på basiso som 80D har bättre dynamiskt omfång och basiso är väl knappast att tänka på eftersom TS ville kunna höja iso ytterligare. För fågelfoto blir det ju inte heller bättre med fullformat pga att man måste beskära hårdare i 99 % av fallen. Men som det nämns är det ju AF som man vinner med en annan kamera typ 70D, 80D eller liknande.

Fast vad jag förstått förbättras lågdagerna mer vid högre ISO än vad DR siffran visar p g a att det inte blir då mycket mönstrat brus.

Brusnivåer skiljer sig väldigt lite mellan APS-C-kameror, oavsett märke, så du har nog tyvärr inte så mycket mer att hämta där, vid fågelfoto, då du sannolikt måste beskära så mycket att en fullformatskamera tappar den fördel som den har utan beskärning.

Har du funderat på att ha två hus? Inom din budget kan få rum med både t.ex. en 7D mk ii (eller 80D) och t.ex. en begagnad 6D (eller möjligen 5D mk iii)

För om du INTE måste beskära, t.ex. vid landskapsfoto etc. så är det förstås klart märkbar/stor skillnad på APS-C och FF.

Ett annat alternativ är kanske att titta på en begagnad 5DSr, som har den pixeltäthet som gör att du fortfarande kan beskära, men som också ger dig FF-fördelarna då du inte klarar dig utan beskärning.

Det är väl samma sensor som 70D. Denna har mindre bekymmer än den äldre 18mp sensorn men kolla på dpreview och jämför med t ex 80D.

Däremot har du rätt i att skillnaden i mellantonerna i varje fall är större med FF. Detta förstås om brännvidden räcker till.

Har man inte ljusstarka zoomar är sannolikt pengarna bäst spenderade på det. En beg 400/2,8 IS kostar ungefär som en 5D IV eller 5Ds beg. Detta ger 2 EV mer ljus än en f/5,6 eller ännu mer jf med en f/6,3 zoom. Med en 1,4x TC tjänar man fortfarande ett steg.

Sigma har även en 300-800/5,6 zoom som ibland dyker upp för ca 30.000kr och i kombo med en FF kamera ger den enorm räckvidd.

Sannolikt pratar vi här över budget. För att sammanfatta ger en nyare kamera bättre brusprestanda och kan ge bättre autofokus men för att få uppenbart bättre resultat krävs FF eller ett ljusstarkt objektiv och det blir dyrt (visserligen är 5D II eller 6D beg bättre på brus med autofokus är ganska primitiv).

Det är väl samma sensor som 70D. Denna har mindre bekymmer än den äldre 18mp sensorn men kolla på dpreview och jämför med t ex 80D.

Däremot har du rätt i att skillnaden i mellantonerna i varje fall är större med FF. Detta förstås om brännvidden räcker till.

Har man inte ljusstarka zoomar är sannolikt pengarna bäst spenderade på det. En beg 400/2,8 IS kostar ungefär som en 5D IV eller 5Ds beg. Detta ger 2 EV mer ljus än en f/5,6 eller ännu mer jf med en f/6,3 zoom. Med en 1,4x TC tjänar man fortfarande ett steg.

Sigma har även en 300-800/5,6 zoom som ibland dyker upp för ca 30.000kr och i kombo med en FF kamera ger den enorm räckvidd.

Sannolikt pratar vi här över budget. För att sammanfatta ger en nyare kamera bättre brusprestanda och kan ge bättre autofokus men för att få uppenbart bättre resultat krävs FF eller ett ljusstarkt objektiv och det blir dyrt (visserligen är 5D II eller 6D beg bättre på brus med autofokus är ganska primitiv).

Ta en titt på vikten på 400/2,8 och Sigma 300-800 /5,6. Det är riktigt imponerande objektiv med inte direkt några lättviktare om man ska promenera omkring i naturen.

Ta en titt på vikten på 400/2,8 och Sigma 300-800 /5,6. Det är riktigt imponerande objektiv med inte direkt några lättviktare om man ska promenera omkring i naturen.

Helt sant. Betydande ISOprestandaförbättring kommer leda till högre vikt och högre kostnad. Det finns inga genvägar.

ANNONS
Götaplatsens Foto