Annons

Ränder från belysning

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Jag har en fråga som jag hoppas att någon sitter med ett enkelt svar på :) Använder en Sony A7III med ett 55mm objektiv till (Batis FE 1,8/55 för att vara exakt). Från tid till annan plåtar jag min son när han spelar bandy. Ibland är vi i ishallar och belysningen ställer till med stora problem för mig. Har letat efter svar på frågan lite överallt utan att hitta något. Och förhoppningsvis är jag bara helt ute och cyklar med mina inställningar... Mitt problem är att bilderna blir randiga. Jag kan se tydligt att det är belysningen som ställer till med problem och jag har testat alla möjliga inställningar för att bli kvitt problemen. Kan inte termen för det men det är som ränder som rör sig uppifrån och ned på bilderna. Har kollat så att kameran står på PAL och inte NTSC i alla fall. Just denna bild är tagen med inställningarna 1/1600, F2,5, ISO 6400 i Raw. Vad gör jag för fel??? Tacksam för lite hjälp...

Bilagor

• 7193B1BF-D31F-4BA1-8C3F-BBBB1A428F7F.jpg
    7193B1BF-D31F-4BA1-8C3F-BBBB1A428F7F.jpg
    16.3 KB · Visningar: 116
Felet är att du använder Silent Shooting, dvs elektronisk slutare. Antingen har du längre slutartid så du blir av med det eller så använder du vanligt läge.

/Stefan

Felet är att du använder Silent Shooting, dvs elektronisk slutare. Antingen har du längre slutartid så du blir av med det eller så använder du vanligt läge.

/Stefan

Tack!!! Hoppades att det skulle vara något enkelt jag hade förbisett.

Har i och för sig problem med rullande ränder när jag ibland filmar också. Där tycker jag att jag ställt kameran efter alla möjliga tips jag fått men blir inte av med rullandet, verkar vara lite olika beroende på belysning. Eller?

Stort tack Stefan!

Har i och för sig problem med rullande ränder när jag ibland filmar också. Där tycker jag att jag ställt kameran efter alla möjliga tips jag fått men blir inte av med rullandet, verkar vara lite olika beroende på belysning. Eller?

Stort tack Stefan!

Ja det har med belsyningen att göra. Sänk slutartidern när du filmar. Jag är ingen filmare, men man brukar väl ha dubbel så snabb slutartid som fps. Dvs filmar du 24fps så ska du ha ca 1/50s slutatid i filmen. Tror inte du bör få problem med ljuset då.

Angående tysta läget. Ha bara den på när du verkligen behöver det. Verkar som att i det läget även får problem med ljusinsläpp blir mindre och skärpedjupet blir större.

/Stefan

Ja det har med belsyningen att göra. Sänk slutartidern när du filmar. Jag är ingen filmare, men man brukar väl ha dubbel så snabb slutartid som fps. Dvs filmar du 24fps så ska du ha ca 1/50s slutatid i filmen. Tror inte du bör få problem med ljuset då.

Angående tysta läget. Ha bara den på när du verkligen behöver det. Verkar som att i det läget även får problem med ljusinsläpp blir mindre och skärpedjupet blir större.

/Stefan

Halva slutartiden är för att få mjuka rörelser, inte för att få bort belysningsflimmer.

Med 24bps i konstbelysning med 50Hz, kommer du få en frame fel per sekund, den kommer synas.

Halva slutartiden är för att få mjuka rörelser, inte för att få bort belysningsflimmer.

Med 24bps i konstbelysning med 50Hz, kommer du få en frame fel per sekund, den kommer synas.

Märker att du inte har så mkt erfarenhet om detta. Det beror på belysningen och det varierar lite. När jag har mina halogenlampor på så börjar problemet med slutartider snabbare än eller lika med 1/80s. Mina andra LED-lampor i huset (och glödlampor) så börjar de på 1/125s. Det gäller både film och stillbildsinställningarna.
Jag brukar testa på plats vilka slutartider jag kan ha och anpassar mig efter det. Men min erfarenhet är att 1/50s så funkar det på det mesta.

Han filmar väl, vad menar du?

TS: Filmar du eller fotar du? 1/50s sekund för stillbild är inget vidare för sport.

Läs gärna urprungsfrågan.

/Stefan

Stort tack Stefan!

Du behöver matcha slutartiden mot belsysningen för att få bort flimret. För under 30 fps kan du ställa slutartiden till 1/50s och för bildfrekvenser över 30 bör du köra på 1/100s.
Låt inte kameran jobba med bländarprioritet vid filmning, antingen manuell exponering eller slutarprioritet.

Lite bilder för att visa effekten av att använda elektronisk slutare.

/Stefan

Bilagor

• IMG_20181226_190314.jpg
    IMG_20181226_190314.jpg
    71.3 KB · Visningar: 22
  • IMG_20181226_190333.jpg
    IMG_20181226_190333.jpg
    79.2 KB · Visningar: 20
  • IMG_20181226_190344.jpg
    IMG_20181226_190344.jpg
    75.2 KB · Visningar: 16
Det där ser inte ut som film, men det kanske det är.

Blir samma effekt då en film består av enskilda bilder på den inställningen man valt som rullar på med den fps man ställt in. Man ser på bandningen som rullande flimmer i filmen istället för streck/band.
Det går inte posta filmer i forumet så det var enklare att visa stillbilder,

/Stefan

Märker att du inte har så mkt erfarenhet om detta. Det beror på belysningen och det varierar lite. När jag har mina halogenlampor på så börjar problemet med slutartider snabbare än eller lika med 1/80s. Mina andra LED-lampor i huset (och glödlampor) så börjar de på 1/125s. Det gäller både film och stillbildsinställningarna.
Jag brukar testa på plats vilka slutartider jag kan ha och anpassar mig efter det. Men min erfarenhet är att 1/50s så funkar det på det mesta.

Läs gärna urprungsfrågan.

/Stefan

Vad bra då vet du också vilka ljusfrekvenser man får av glödljus, lysrör osv.

Din erfarenhet är alltså "det beror på ljuset" och "det varierar lite" och du "provar dig fram".

Då kan man ju fråga varför du pratar om 24bps vid filmning vid konstljus.

Häromdagen hade du inte koll på halva slutartidrekomendationen...

I rest my case.

Vad bra då vet du också vilka ljusfrekvenser man får av glödljus, lysrör osv.

Din erfarenhet är alltså "det beror på ljuset" och "det varierar lite" och du "provar dig fram".

Då kan man ju fråga varför du pratar om 24bps vid filmning vid konstljus.

Häromdagen hade du inte koll på halva slutartidrekomendationen...

I rest my case.

Japp det beror på ljuset. Dvs LED/Stearinljus/Solljus/Halogen etc hur blandningen är. Jag använder näst intill enbart tyst läge vid bröllop där jag behöver vara osynlig och tyst för det är så jag jobbar. I det flesta fall störs inte konstljuset så mycket så jag testar alltså olika slutatider beroende på vart jag riktar kameran. Befinner sig objektet i konstljus enbart eller mestadels solljus som reflekteras? Såna saker har jag med i beräkningen.

Du menar när jag skrev detta? Det handlade om TL och jag nämner halva slutartidsrekommendationen. :)

1. Beror på vilket objektiv du har och hur många sekunder du behöver per bild. Kör du exempelvis 30s, f/2.8, 10mm så behöver du ju 250 bilder för en film med 25fps i 10s. Dvs du får stå och fota drygt 2 timmar.
2. Du bör ha den i M-läget. Inget annat, inte ens ISO får ska vara i auto.
3, Nej, den slukar inte så mkt batteri såvida du inte ska fota i -20 grader Celcius.

Du kan gå ner till 15 fps i filmen med, men det blir såklart hackigare än 25 fps.
Ju kortare slutartid på filmen desto mer flyt får du i slutliga filmen. Dvs istället för 30s, ha den på högre ISO och köra på 15s.
Snacket med "Slutartid = 1/(2*fps)" gäller bara film och inte TL. Såna regler kan man inte tillämpa praktiskt om man kör TL. Särkilt inte om man ska fota Vintergatan som du vill göra.

/Stefan

/Stefan

Här blev det rörigt när man lämnade för ett ögonblick :) Ursprungsfrågan gällde stillbild men efter att den frågan fick ett svar så gled jag över till film. Tack för svaren, ska läsa igenom och testa vidare. :)

Du behöver matcha slutartiden mot belsysningen för att få bort flimret. För under 30 fps kan du ställa slutartiden till 1/50s och för bildfrekvenser över 30 bör du köra på 1/100s.
Låt inte kameran jobba med bländarprioritet vid filmning, antingen manuell exponering eller slutarprioritet.

Tack Mattias! Jag körde på 1/200s och 100 fps för att dra ned till 25 fps i premiere pro för slow motion. Borde jag använda 100 fps eller blir det samma sak?

Har även ställt in kameran på 1/50s vid 25 fps men tror inte jag testade att filma med den inställningen. Ska göra det imorrn.

/Stefan

Hittade en intressant artikel i ämnet. Hade dålig koll men visste att de olika alternativen förde med sig olika problem. Visste inte att detta var ett av problemen så tack för det!

Ok. Kontrollfråga, googla inte. Vilken frekvens har vanliga glödlampor?

Vet tyvärr inte vart du vill komma med detta, men jag vet svaret och att svara på frågan är att glida ifrån trådens fråga.
Starta gärna en ny tråd om du vill veta olika ljuskällors frekvenser.

Hittade en intressant artikel i ämnet. Hade dålig koll men visste att de olika alternativen förde med sig olika problem. Visste inte att detta var ett av problemen så tack för det!

Ber om ursäkt, men jag upptäckte faktafelet för sent och kunde inte ändra.
Problemet du har är Silent mode, dvs elektoniskt slutare.
Det andra problemet är electronic front curtain shutter. När den används så vid vissa slutartider (kommer inte ihåg gränserna) så är det som den bländar ner vilket gör skärpedjupet större. Så f/1.4 ser inte likadant ut när man använder denna funktion gentemot mekanisk ridå.

/Stefan

ANNONS
Götaplatsens Foto