Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framtiden ser mörk ut för systemkameror.

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Inte med 4K film. För 6 år sen var det tveksam laglighet med drönarbilder...för du löjlar dig väl inte med microflygplan eller helikopter då det ju är du som flyger. (Det har jag också gjort men det var krångligt med tillstånd)
Se sista stycket i inlägg #525. F.ö. så har legaliteter och tillstånd inte så mycket direkt att göra med teknikutveckling. Teknikutveckling kan förvisso tvinga fram ändringar av lagar, men inte alltid till det bättre.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Inte med 4K film. För 6 år sen var det tveksam laglighet med drönarbilder...för du löjlar dig väl inte med microflygplan eller helikopter då det ju är du som flyger. (Det har jag också gjort men det var krångligt med tillstånd)
I USA är det nästan meningslöst att ha en drönare. Det är förbjudet att flyga drönare i princip alla städer och alla nationalparker.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja det gäller att hänga med i nyhetsflödet, dom flesta kamerorna kan utmärka sig med vissa nyheter, som tex dom nya Panasonic Lumix S1/S1R med marknadens snabbaste blixtsynktid på 1/320 och möjlighet att placeras deras egen batterieliminator i batterigreppet för kontinuerlig strömförsörjning och en EVF-sökare med 5,7 miljoner bildpunkter. En stor och rejäl Jeduven kamera med knappar och rattar på dom rätta ställena, vädertätad på alla sätt, intressant att följa kommande tester.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja det gäller att hänga med i nyhetsflödet, dom flesta kamerorna kan utmärka sig med vissa nyheter, som tex dom nya Panasonic Lumix S1/S1R med marknadens snabbaste blixtsynktid på 1/320 och möjlighet att placeras deras egen batterieliminator i batterigreppet för kontinuerlig strömförsörjning och en EVF-sökare med 5,7 miljoner bildpunkter. En stor och rejäl Jeduven kamera med knappar och rattar på dom rätta ställena, vädertätad på alla sätt, intressant att följa kommande tester.

Olympus OM-D E-M1X är lite kul, den har inbyggd GPS, Kompass, Höjdmätare och termometer, ärvt efter Tough kompakterna.
 

iSolen.se

Guest
Se sista stycket i inlägg #525. F.ö. så har legaliteter och tillstånd inte så mycket direkt att göra med teknikutveckling. Teknikutveckling kan förvisso tvinga fram ändringar av lagar, men inte alltid till det bättre.
Typiskt dig att fokusera på legaliteterna istället på de flygande kamerorna där du knappast kan förneka att det skett en revolution.

Du kan väl starta en OT-tråd om lagens utveckling med avseende på drönarfoto år 2013 - 2019 ;-)
 

Bengf

Aktiv medlem
Det där fanns väl i Nokia mobiler för tio år sedan.

Jadå den debatten har också förekommit att nya kameror kanske borde snegla mera på hur telefonerna utvecklats för att om möjligt locka flera nya köpare. Det fans länge motstånd mot att det kom film möjlighet till system kamerorna, det skulle förstöra och påverka stillbilds funktionen, rörlig vridbar skärm hörde absolut inte hemma hos dom dyrare pro kamerorna, det skulle snart gå sönder osv, man skulle göra yrkeskamerorna som man alltid gjort inte ändra för mycket, men nu har dom också touch skärm, det kan ta lång tid att innan nya saker sätter sig i våra gammelvana envishet.


Dom gamla kompakterna som folk köpte friskt en gång i tiden kom med många nya finesser som många inte tänker på i dag, bland annat ansiktfokus där vissa kameror kunde leta upp ända till 20 personer, tror det var Fuji som var framåt där.
 

iSolen.se

Guest
Jadå den debatten har också förekommit att nya kameror kanske borde snegla mera på hur telefonerna utvecklats för att om möjligt locka flera nya köpare. Det fans länge motstånd mot att det kom film möjlighet till system kamerorna, det skulle förstöra och påverka stillbilds funktionen, rörlig vridbar skärm hörde absolut inte hemma hos dom dyrare pro kamerorna, det skulle snart gå sönder osv, man skulle göra yrkeskamerorna som man alltid gjort inte ändra för mycket, men nu har dom också touch skärm, det kan ta lång tid att innan nya saker sätter sig i våra gammelvana envishet.


Dom gamla kompakterna som folk köpte friskt en gång i tiden kom med många nya finesser som många inte tänker på i dag, bland annat ansiktfokus där vissa kameror kunde leta upp ända till 20 personer, tror det var Fuji som var framåt där.
Telefoner är också kameror och utmärkta exempel på att utvecklingen inte alls stagnerat utan snarare accelererar. Visst, om man snöar in sig på någon enstaka parameter kan det vara så (men kraven ökar samtidigt) men många missar i diskussionen ovan att utvecklingen byter fokus. Typexempel är ögonfokus, ansiktsigenkänning både i kamera och i efterbehandling, bildförbättring, överföringsmetoder, tjänster....listan bara ökar.

Men visst, om utveckling är hur bra bilden blir på utskriven A4 som inte efterbehandlas händer inte mycket ;-)

Under tiden sparar jag till min första flygburna systemkamera.
 

Bengf

Aktiv medlem
Telefoner är också kameror och utmärkta exempel på att utvecklingen inte alls stagnerat utan snarare accelererar. Visst, om man snöar in sig på någon enstaka parameter kan det vara så (men kraven ökar samtidigt) men många missar i diskussionen ovan att utvecklingen byter fokus. Typexempel är ögonfokus, ansiktsigenkänning både i kamera och i efterbehandling, bildförbättring, överföringsmetoder, tjänster....listan bara ökar.

Men visst, om utveckling är hur bra bilden blir på utskriven A4 som inte efterbehandlas händer inte mycket ;-)

Under tiden sparar jag till min första flygburna systemkamera.

Ja redan jättegamla 3-5mp kameror skriver ut fina bilder större än A4 om man så vill, så man skall nog inte fastna där i jämförelsen det håller jag med om.
 

PMD

Aktiv medlem
Typiskt dig att fokusera på legaliteterna istället på de flygande kamerorna där du knappast kan förneka att det skett en revolution.
Jag fokuserar på att påpeka vad det var jag syftade på några inlägg bakåt. Om någon börjar kommentera mina inlägg med att protestera att jag har fel om att A inte har utvecklats lika mycket på senare tid som tidigare genom att hävda att man ska ju titta på hur snabbt B utvecklas just nu, så tror jag att det är bra att påpeka missförståndet.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag gjorde ett inlägg tidigt i denna tråden men har sedan varit helt ointresserad av ämnet. Hur gör jag för att slippa mejl om att ännu ett inlägg gjorts? Hittar bara val för att stänga av funktionen för samtliga trådar men det vill jag inte.
 

iSolen.se

Guest
Jag fokuserar på att påpeka vad det var jag syftade på några inlägg bakåt. Om någon börjar kommentera mina inlägg med att protestera att jag har fel om att A inte har utvecklats lika mycket på senare tid som tidigare genom att hävda att man ska ju titta på hur snabbt B utvecklas just nu, så tror jag att det är bra att påpeka missförståndet.
Missförståndet du har gjort här är att tänka för smalt, t ex enbart på kamerors upplösning (A) och helt missa poänger inom t ex efterbehandling, DR, devicestorlekar, delning, tjänster, filter...listan växer snabbt (B).

Jag gissade att du hade rätt gamla grejer och du sade inte emot, det kan delvis förklara din inställning om att utvecklingen avtagit. Du verkar inte heller så intresserad av efterbehandling, att dela med sig av bilder, drönare, video ....en annan lista som snabbt blir lång.

Att du väljer att kommentera lagen (C), en punkt som handlade om att man tidigare inte kunde fota med drönare och inget annat är lite kul eftersom du själv brukar vara etta på bollen om: "OT, skapa genast ny tråd!"
 

iSolen.se

Guest
Jag gjorde ett inlägg tidigt i denna tråden men har sedan varit helt ointresserad av ämnet. Hur gör jag för att slippa mejl om att ännu ett inlägg gjorts? Hittar bara val för att stänga av funktionen för samtliga trådar men det vill jag inte.
Klicka på länken

"För att avbryta prenumerationen på det här ämnet kan du besöka den här sidan"

i sista mailet du fick.
 

iSolen.se

Guest
Den farhågan var ju inte tagen ur luften, även om "förstöra" nog var att överdriva en del.
Håller med, en sensor kan mycket väl ha fått begränsningar inom foto för att kunna leverera video, och tvärtom men numera tror jag såna farhågor inte är lika relevanta, det finns t ex kameror som har liveview påslaget hela tiden :), och kameror som D800 var revolutionerande trots video.
 

Bengf

Aktiv medlem
Den farhågan var ju inte tagen ur luften, även om "förstöra" nog var att överdriva en del.

Nej påverka hade varit ett bättre ord, men mig veterligt så har det väl fungerat rätt så bra, var inte D90 en av dom första systemkamerorna med videodel ( har inte hundra koll på det ) och den var känd för sin fina bildkvalitet.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Klicka på länken

"För att avbryta prenumerationen på det här ämnet kan du besöka den här sidan"

i sista mailet du fick.
Inser att det brister en del i uppmärksamhet. Har fått säkert tusentals sådana mejl utan att läsa den delen. Har lärt mig lite annat dock när jag letat runt på forumet😃. Tack för hjälpen.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Så här sammanfattade Ken Rockwell sin recension av Nikon Z6 och Z7.

"Now with Nikon making pro mirrorless cameras that handle like real cameras, feel good in our hands, work like they're supposed to and offer Nikon's superior color rendition, Fuji can return to focusing on their core film and photo paper businesses and Sony can get back to innovating again in TVs and stereos. It might be time to sell your Sonys on eBay while they still get top dollar."

https://kenrockwell.com/nikon/mirrorless/z6.htm

https://kenrockwell.com/nikon/mirrorless/z7.htm
 
ANNONS