Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framtiden ser mörk ut för systemkameror.

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Vi har bytt (digital) kamera galet ofta de senaste 10-15 åren. Nu börjar vi inse att vi inte måste ha nästa generations produkter. De behövs inte. Det är vi entusiaster ( som lägger onödigt med pengar på vår passion) som stimulerat utvecklingen - köper mer och dyrare än proffsen då vi är många fler än de.
Det är väl knappast värre att byta kamera ungefär varannat år än att byta bil vart tredje år? I båda fallen är det troligen entusiasterna som håller på så där, medan de flesta har kvar sin kamera betydligt längre och även så sin bil. Jag misstänker dock att bland gemene man så byter man bil lite oftare än kamera.

Själv brukar jag byta bil när jag uppskattar att det blir dyrare att behålla den gamla än att byta till en ny(are). Kameror är (oftast) betydligt billigare än bilar så jag brukar köpa mig en ny kamera när det dyker upp en som är rolig och som jag har råd med.
 

afe

Aktiv medlem
Personligen undviker jag alla sajter eller youtubelänkar där skaparen vill att jag ska klicka på en länk för att sponsra dem (och det inkluderar förstås Northrups, Rockwell och andra som gör allt för att locka folk).

Jag har inte tillräckligt med tid kvar i livet för att slösa tid på klickmonster :)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Personligen undviker jag alla sajter eller youtubelänkar där skaparen vill att jag ska klicka på en länk för att sponsra dem (och det inkluderar förstås Northrups, Rockwell och andra som gör allt för att locka folk).

Jag har inte tillräckligt med tid kvar i livet för att slösa tid på klickmonster :)
Min favorit är Thomas Heaton. Därför i hans YouTube videor handlar allt om hur han fångade bilden. Han är landskapsfotograf och det är väl jag också till största delen.
Det bästa med honom är att han skjuter bilderna på ett traditionellt sätt. Endera vid soluppgången eller solnedgången. Han tar få bilder och har en genomtänkt komposition långt innan han tar bilden.
Fast när jag är ute med hunden är det inte soluppgång eller solnedgång. så det är väldigt sällan jag följer hans recept Borde kanske göra det lite oftare för att få bättre bilder.
 

iSolen.se

Guest
Chelsea såg mycket tjusigare ut förr, men hon håller kvar greppet om tittarna alltså?
Nja, de får rätt mycket kritik, fast det kostar kanske inte tittare?

Jag har tappat räkningen på alla felaktigheter, hur var det med att ISO är fejk och inte är kopplat till ljuskänslighet? Att upplösning inte spelar roll, faktafel, bjudresor...

Clickbait alltihop.
 

iSolen.se

Guest
Det är väl knappast värre att byta kamera ungefär varannat år än att byta bil vart tredje år? I båda fallen är det troligen entusiasterna som håller på så där, medan de flesta har kvar sin kamera betydligt längre och även så sin bil. Jag misstänker dock att bland gemene man så byter man bil lite oftare än kamera.

Själv brukar jag byta bil när jag uppskattar att det blir dyrare att behålla den gamla än att byta till en ny(are). Kameror är (oftast) betydligt billigare än bilar så jag brukar köpa mig en ny kamera när det dyker upp en som är rolig och som jag har råd med.
Jag ångrar att jag inte köpte en Z7, det hade varit en ekonomiskt korrekt uppgradering men jag flyger mest drönare så det kändes fel.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Eftersom jag ännu inte lyckats övertyga alla domedagsprofeter om att framtiden är ljus tänkte jag pigga upp med Nikons ryktade kamerasläpp:

Here is the rumored Nikon cameras roadmap for the next 12 months:

+ 2 or 3 Nikon DX-format mirrorless cameras (2019)
+ Nikon D750 successor (2019)
+ Nikon D5 successor (2019-2020)
+ 1 Nikon Coolpix camera
+ 1 high-end (above Z6 and Z7) mirrorless camera scheduled for 2020

https://nikonrumors.com/#ixzz5lNrkriXC
 

Bengf

Aktiv medlem
Eftersom jag ännu inte lyckats övertyga alla domedagsprofeter om att framtiden är ljus tänkte jag pigga upp med Nikons ryktade kamerasläpp:

Here is the rumored Nikon cameras roadmap for the next 12 months:

+ 2 or 3 Nikon DX-format mirrorless cameras (2019)
+ Nikon D750 successor (2019)
+ Nikon D5 successor (2019-2020)
+ 1 Nikon Coolpix camera
+ 1 high-end (above Z6 and Z7) mirrorless camera scheduled for 2020

https://nikonrumors.com/#ixzz5lNrkriXC


Inte kan jag uppfatta att tråden generellt talar om några domedagar precis, vad som hänt är väl att man håller intäckterna uppe genom högre priser och hoppas att entusiasterna fortfarande vill köpa nytt, vi vet att smartfonarna har förändrat kamera marknaden rätt så rejält men jag tror att folk alltmer kommer att behålla också sina telefoner mycket längre än förr, det annoseras nya varianter nästan varje halvår, folk inser att man kan inte hålla på och byta stup i kvarten, man kommer att tävla i uppdateringar i stället med telefonerna, precis vad som kommer att öka med våra kameror, och jag är säker på att man kommer att ta betalt för framtida FW.
 

Bengf

Aktiv medlem
Hm, spännande tanke.

Man lånar en hårdvara och betalar sedan för de funktioner man vill låsa upp. Ja varför inte?
Kanske i abonnemangsform.


Jo Panasonic har redan gjort så för deras GH5, det muttrades en heldel över det lite nya att betala så där inte så långt efter lanseringen. dom dyrare modellerna kan nog få några FW gratis möjligtvis till en början. Fujis X-Pro2 levererades utan 4K, X-T2 fick det, samma generation, men X-Pro2 fick 4K genom FW och kanske gratis då beroende på hur man räknar ( Fuji kan ju haft det med i ursprings priset så att säga )- och tillika en modell som inte sjunki särkilt i pris eller, man kan tjäna pengar på olika sätt. X-Pro2 var nog också förberedd för 4K vilket jag tror i alla fall.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jo Panasonic har redan gjort så för deras GH5, det muttrades en heldel över det lite nya att betala så där inte så långt efter lanseringen. dom dyrare modellerna kan nog få några FW gratis möjligtvis till en början. Fujis X-Pro2 levererades utan 4K, X-T2 fick det, samma generation, men X-Pro2 fick 4K genom FW och kanske gratis då beroende på hur man räknar ( Fuji kan ju haft det med i ursprings priset så att säga )- och tillika en modell som inte sjunki särkilt i pris eller, man kan tjäna pengar på olika sätt. X-Pro2 var nog också förberedd för 4K vilket jag tror i alla fall.
Så vitt jag vet har X-PRO2 och X-T2 lika processor och sensor. Vad jag förstått var värmeutvecklingen problemet i X-PRO2.
X-PRO2 fick också de mer avancerade AF-inställningarrna från X-T2. Fuji har mig veterligen aldrig tagit betalt för någon firmware uppdatering.
 

Bengf

Aktiv medlem
Lite kuriosa om nya Huvawei P30 Pro, kamera som kamera och framtid, dom 4 sensorerna är tillverkade av Sony, dom har plockat isär telefonen och sett det. Andra märken har haft bättre kameror än Sony hela tiden, men Sony skall tydligen vara på gång med ett samarbete med Sony Sensor.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag tycker Tony och Chelsea Northrup ger en bra redovisning av kameraindustrins dilemma. NI behöver bara se de första minuterna för att ta del av detta.
https://www.youtube.com/watch?v=kjDYXb6oiGI

Som mest såldes det 125 miljoner kameror per år runt 2012. Det vaårr till allra största delen kameror med fasta objektiv. Alltså point and shoot. Systemkameror var samtidigt 20 miljoner styck per år. Nu är den totala marknaden av kameror nere på 20 miljoner styck. Varav systemkameror är 11 miljoner. Nu räknas inte mobiltelefoner med kamera in i statistiken men det är givetvis det som ersatt de flesta point and shoot kamerorna.
För kameratillverkare är detta naturligtvis en stor förändring.
Att även systemkameror gått ner med nästan 50% från toppåren påverkar också mycket. Nya kameror säljs till färre och utvecklingskostnader samt fasta produktionskostnader måste slås ut på färre enheter vilket leder till högre priser. Detsamma gäller förmodligen också objektiv och andra tillbehör. Har man ett färre antal kunder så säljer man också färre tillbehör.
Detta kommer säkert leda till en utslagning av vissa tillverkare som gör att andra kan få lite större andel av kakan.Fast detta är kameratillverkarnas perspektiv och bekymmer.

Låt oss istället se det från från fotografernas perspektiv. Då menar jag även de som inte är entusiaster.

Som flera vet har jag en gammal 1D MKIIN från 2006. Den har nu säkert tagit 275 000 bilder. Vid ett tillfälle förra året hade jag ingen annan kamera tillgänglig och tvingades
fota ett barnbarns 1 års-kalas med den. Den här kameran är en klump och byggd som en tanks. Har enorma och tunga batterier. Skall helst inte pressas över 1600 ISO. Kamerans skärm är ganska hopplös för att kolla skärpa. Egentligen är det bara histogrammet som är intressant. Fast jag fick väldigt bra resultat trots detta. Några bilder har jag skrivit ut i A2 och det blir helt godkända utskrifter.

Frågan är bland alla de som vill fotografera med en systemkamera tycker att kameran de köpte för många år sedan räcker för deras behov och fortfarande använder den.
Som jag tidigare beskrivit har jag en båt i Kroatien. Där under högsäsongen fotas det hela tiden, fast med mobilkameror. De som använder systemkameror är högst någon procent. Kanske ägde många en systemkamera men orkade inte släpa den med sig till stranden.
När jag var i Spanien vid typiska fotoställen som Gibraltar, Ronda och Granada var andelen systemkameror betydligt högre även om mobilkamerorna dominerade.

Vi har en stor mängd användare som använder ILC kameror av olika slag för de vill ha annorlunda och bättre bilder än en mobilkamera kan ge. De har kanske redan flera olika objektiv sedan länge. Fast de anser att den kamera de redan har är "good enough".
Jag landar själv allt oftare i det jag har är "good enough". Förr uppgraderade jag min 5D direkt när en ny modell släpptes. Samma med Fuji. Fast det kommer jag inte göra igen.
Min X-H1 kostade 21 000 kr med batterigrepp när jag köpte den för ett år sedan. Nu kan jag köpa samma sak för 13 000 när de har en kampanj.
Det är inget problem för mig att vänta 1 år med att uppgradera. För et jag har är redan "good enough". Där Fuji har svagheter kan jag använda min Canon 5D MKIV istället.

Frågan är om inte Canons prognos är korrekt. Vi är allt färre som måste ha det senaste. För det ger oss inga större fördelar. En kamera håller jämfört med en telefon länge och tar ofta lika bra bilder 15 år efter den lanserades.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja det handlar nog mycket om att det senaste folk köpt räcker och blir över för det man använder det till och det i många år till - starkt avtagande nytta kan man väl också säga.

Systemkamerafotografer är möjligen ett utdöende släkte om man kollar åldersfördelningen också. Det ser nog heller inte bra ut för tillverkarna.
 

iSolen.se

Guest
Jag tycker Tony och Chelsea Northrup ger en bra redovisning av kameraindustrins dilemma. NI behöver bara se de första minuterna för att ta del av detta.
https://www.youtube.com/watch?v=kjDYXb6oiGI

Som mest såldes det 125 miljoner kameror per år runt 2012. Det vaårr till allra största delen kameror med fasta objektiv. Alltså point and shoot. Systemkameror var samtidigt 20 miljoner styck per år. Nu är den totala marknaden av kameror nere på 20 miljoner styck. Varav systemkameror är 11 miljoner. Nu räknas inte mobiltelefoner med kamera in i statistiken men det är givetvis det som ersatt de flesta point and shoot kamerorna.
För kameratillverkare är detta naturligtvis en stor förändring.
Att även systemkameror gått ner med nästan 50% från toppåren påverkar också mycket. Nya kameror säljs till färre och utvecklingskostnader samt fasta produktionskostnader måste slås ut på färre enheter vilket leder till högre priser. Detsamma gäller förmodligen också objektiv och andra tillbehör. Har man ett färre antal kunder så säljer man också färre tillbehör.
Detta kommer säkert leda till en utslagning av vissa tillverkare som gör att andra kan få lite större andel av kakan.Fast detta är kameratillverkarnas perspektiv och bekymmer.

Låt oss istället se det från från fotografernas perspektiv. Då menar jag även de som inte är entusiaster.

Som flera vet har jag en gammal 1D MKIIN från 2006. Den har nu säkert tagit 275 000 bilder. Vid ett tillfälle förra året hade jag ingen annan kamera tillgänglig och tvingades
fota ett barnbarns 1 års-kalas med den. Den här kameran är en klump och byggd som en tanks. Har enorma och tunga batterier. Skall helst inte pressas över 1600 ISO. Kamerans skärm är ganska hopplös för att kolla skärpa. Egentligen är det bara histogrammet som är intressant. Fast jag fick väldigt bra resultat trots detta. Några bilder har jag skrivit ut i A2 och det blir helt godkända utskrifter.

Frågan är bland alla de som vill fotografera med en systemkamera tycker att kameran de köpte för många år sedan räcker för deras behov och fortfarande använder den.
Som jag tidigare beskrivit har jag en båt i Kroatien. Där under högsäsongen fotas det hela tiden, fast med mobilkameror. De som använder systemkameror är högst någon procent. Kanske ägde många en systemkamera men orkade inte släpa den med sig till stranden.
När jag var i Spanien vid typiska fotoställen som Gibraltar, Ronda och Granada var andelen systemkameror betydligt högre även om mobilkamerorna dominerade.

Vi har en stor mängd användare som använder ILC kameror av olika slag för de vill ha annorlunda och bättre bilder än en mobilkamera kan ge. De har kanske redan flera olika objektiv sedan länge. Fast de anser att den kamera de redan har är "good enough".
Jag landar själv allt oftare i det jag har är "good enough". Förr uppgraderade jag min 5D direkt när en ny modell släpptes. Samma med Fuji. Fast det kommer jag inte göra igen.
Min X-H1 kostade 21 000 kr med batterigrepp när jag köpte den för ett år sedan. Nu kan jag köpa samma sak för 13 000 när de har en kampanj.
Det är inget problem för mig att vänta 1 år med att uppgradera. För et jag har är redan "good enough". Där Fuji har svagheter kan jag använda min Canon 5D MKIV istället.

Frågan är om inte Canons prognos är korrekt. Vi är allt färre som måste ha det senaste. För det ger oss inga större fördelar. En kamera håller jämfört med en telefon länge och tar ofta lika bra bilder 15 år efter den lanserades.
Jag tvingas fota med en 20mpx kamera för jag tycker mig inte ha råd med mer, svär varje gång över den dåliga kvalitén. Men på en mindre utskrift och jag inte behöver redigera nåt räcker den bra. Väldigt begränsande dock. Kameran sitter i min drönare.

Utvecklingen går framåt, även om din kamera tar lika bra bilder som för 10 år sedan har kraven och användningen ändrats.
 

larsborg

Aktiv medlem
Ja det handlar nog mycket om att det senaste folk köpt räcker och blir över för det man använder det till och det i många år till - starkt avtagande nytta kan man väl också säga.

Systemkamerafotografer är möjligen ett utdöende släkte om man kollar åldersfördelningen också. Det ser nog heller inte bra ut för tillverkarna.
Nej, systemkamera fotograferna är säkert inte ett utdöende släkte.
Var inte så negativ, förändringen inom kamerateknik, går mot det bevämare/smidigare/lättare, var så säker.
Dessutom, dagens 70-åringar är gårdagens 50-åringar, - det skriver de i tidningarna, då måste det vara sant. :) :)
Logiken ger mig då, dagens 80-åringar är gårdagens 51-åringar. :) :)
Kan man idag få riktigt bra/skarpa bilder från en mobilkamera, med en lins på några mm, i diameter, - bör väl morgondagens "riktiga" kameror även kunna krympas kraftigt, med en lilleputt optik.
Förändringen i brännvidd och optiska fel (sfärisk- och kromatisk aberration)
korrigeras elektroniskt redan i kameran.
Förändringen av brännvidd (Sony RX100 I), från den optiska t.ex. 100 mm, till t.ex. 101-200 mm går riktigt bra elektroniskt, även idag, - Sony har det i sina kameror, sedan de senaste åren, Clear Image Zoom (CIZ).
På min RX100 I och A7 III fungerar det riktigt bra, inte med perfekt skärpa, men bättre än vad jag hade trott.
CIZ ger alltså inte en lika skarp bild, som en motsvarande optisk zoom ger, men det är i dag det, - vänta tills Sony R&D har finslipad funktionen ….
Kan det bli så, i framtiden, att vi skrattar åt fotograferna med sina relativt stora kamerahus och stora/långa optik?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det verkar som många tror att det handlar om de senaste kamerorna är bättre än gårdagens. Faktiskt gör det inte det. Istället är det en fråga om varför det säljs färre systemkameror och om hur det påverkar oss som gillar den typen av kameror.
För det kommer det göra och har redan gjort på ett ganska tydligt sätt.

Och iSolen jag har också en drönare fast jag tror inte det hör hit. Jag såg tydligen solen före dig och min är en generation äldre. Så inte lika måna pixlar.
Fast vad har nu detta att göra med systemkameror?
 
ANNONS