Annons

Någon info om när 85mm till Nikon Z släpps?

Produkter
(logga in för att koppla)

eif

Aktiv medlem
Tänkte byta ut min 85mm 1.8 S till Z-varianten nu när jag införskaffat en Z6.

Senast jag läste om den så skulle den släppas i maj men kan inte se någon info om den hos någon försäljare...

Någon som ev har mer info om när den kan tänkas släppas? :)

mvh
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Tänkte byta ut min 85mm 1.8 S till Z-varianten nu när jag införskaffat en Z6.

Senast jag läste om den så skulle den släppas i maj men kan inte se någon info om den hos någon försäljare...

Någon som ev har mer info om när den kan tänkas släppas? :)

mvh
Ryktena sa maj, men det verkar inte bli så. Troligtvis nästa objektiv i pipen...
 

frwe

Aktiv medlem
Min 85/1,8 G och konverter är en favorit på Z6. Varför byta? Det enda jag har att klaga på är "bokeh fringing" på största bländare men i övrigt ett strålande bra objektiv för pengen.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Min 85/1,8 G och konverter är en favorit på Z6. Varför byta? Det enda jag har att klaga på är "bokeh fringing" på största bländare men i övrigt ett strålande bra objektiv för pengen.
Du har en poäng där! 85/1.8G är ett av Nikons vassaste och dessutom mest prisvärda objektiv.
 

eif

Aktiv medlem
Min 85/1,8 G och konverter är en favorit på Z6. Varför byta? Det enda jag har att klaga på är "bokeh fringing" på största bländare men i övrigt ett strålande bra objektiv för pengen.
Sant! 85:an har alltid varit min favorit också, underbar porträttglugg! :)

Jag formulerade mig lite dumt där ser jag...

Frågan skulle nog vara mer: "Har någon hört när Nikon kan tänkas släppa 85 1.8S så man kan få ett bra test och kunna jämföra med nuvarande 85:a"

Mest nyfiken på om denna 85:a kan prestera ännu bättre än nuvarande G-lins så man kunde överväga om det är värt ett byte.
 

lonian

Aktiv medlem
Vad jag hörde av fotosidans pod är att objektiv över 70mm inte drar nytta av den nya z fattningens storlek gällande skärpan över hela bilden.

Om jag förstått det rätt vill säga så är redan tele optik otroligt vass på dslr kamera f mount och att z inte kommer ge någon direkt fördel förutom att de då möjligen förbättrar redan en bra optik. De kommer inte bli mindre och lättare på tele fronten.

Styrkan med Z fattningen gör att kortare brännvidder blir skarpare och kan göras mer kompakt.

Stämmer detta kan jag tänka mig lira vidvinklar på z kamera och tele på d750 i framtiden.

Ska bli intressant att se om de lyckas banta ner 70-200 2.8 några gram.
 
Senast ändrad:
ANNONS