Annons

Systembyte pga hälsan

Produkter
(logga in för att koppla)

AlexEliasson

Aktiv medlem
Hej,

Jag har använt mig av Nikonutrustning i 15 år, både privat och professionellt.

Dessvärre lider jag av en del hälsoproblem och har svårare och svårare att använda samt frakta tung utrustning. Framförallt då jag arbetar med 2.8 zoomar (24-70 / 70-200) så klarar jag inte längre av långa arbetspass. Jag har gått ner i tid men nu insett att kroppen i klarar av utrustningen längre så innan jag lägger ner tänkte jag testa att byta utrustning.

Jag måste byta system till något betydligt lättare, både kamerahus och optik.

Privat fotar jag främst Street/gatuforo och använder då Panasonic gx9. Den kameran fungerar bra för ändamålet.

Problemet är att jag arbetar med bland annat bröllop och eventfoto, ofta i dåligt belysta lokaler och ofta är blixt inte tillåtet.

I dagsläget använder jag 2 st Nikon D750 med Tamron 24-70 version 1 och Tamron 70-200 version 2. Nikon 20 f1.8 samt Nikon 50 f1.8 finns i väskan. 2 st SB900 blixtar och diverse andra atteraljer finns i väskan.

Jag vill alltså komma ner i vikt men inte förlora allt för mycket kvalitet. Mörkerprestanda står högt på listan. Att kunna pressa ISO högt utan allt för mycket brus.

Helst vill jag ha FF hus som väger något eller några hundra gram mindre än D750 samt 2.8 optik I ett mindre format. Optiken är det största problemet.

Jag är villig att gå ner i sensorstorlek för att sänka totalvikten men jag är dålig på andra tillverkare än Nikon.

Så, har ni tips på något som skulle passa mina behov tar jag tacksamt emot dem. Tillverkare spelar ingen roll.

Budget ligger på ca 60k)(ex moms) och då behöver jag 2 hus, motsvarande 24-70 samt 70-200 optik, massvis med batterier, minst en blixt.
 

frwe

Aktiv medlem
Har du funderat på Nikon Z6/Z7? Då har du fortfarande tillgång till all din gamla utrustning, husen är mindre och lättare och dessutom samma batterier som D750. Det du behöver är nya minneskort, QXD.

Med adapter kan du använda befintliga objektiv kanske med undantag av Tamron, de passar fysiskt men möjligt att all elektronik inte fungera mellan hus och objektiv.
/Frode
 

Osquar

Aktiv medlem
Kan bara instämma med Frodes inlägg ovan; testa Nikons Z-hus!
Jag har själv testat dom och är synnerligen imponerad av dess bildfiler, även vid högre ISO-tal.

Jag har en polare som är insnöad på natt-bilder (stjärnhimmel, norrsken) som levererar helt suveräna bilder med sin Z6. Det som däremot kommer vara lite nytt och påtaglig skillnad mot vad du är van vid, är den elektroniska sökaren. Denna teknik är dock endast en vanesak.

/Oscar
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag tänkte också på Z6 men den och adaptern väger 710 och en D750 väger 750, ingen större besparing. Man sparar nog mest genom att bli av med 70-200/2,8. Men har inga bra förslag, 70-200/4 väger mindre men är ju inte /2,8.
 

AlexEliasson

Aktiv medlem
Jag har faktiskt inte tänkt på Z serien Iom att jag varit väldigt nöjd med d750.
Ca 175g lättare hus.
Med 24-70 f4 kommer jag ner till 585+500g (1085g) mot dagens 750+825g (1575g).

Visserligen f4 istället för f2.8 men det kan jag jobba med. Ca 400g lättare, definitivt något jag ska titta närmare på.

Kanske får gå ner mot f4 på 70-200 också.

Har du någon erfarenhet av Z husen? Hur står e dig mot dslr husen?

O tack för ditt svar!
 

Osquar

Aktiv medlem
Jag tänkte också på Z6 men den och adaptern väger 710 och en D750 väger 750, ingen större besparing. Man sparar nog mest genom att bli av med 70-200/2,8. Men har inga bra förslag, 70-200/4 väger mindre men är ju inte /2,8.
Sant, men de fysikaliska lagarna går inte att ändra på... Ljusstark glugg innebär mycket glas, och glas väger. Vill man verkligen kapa vikten med oförändrade ljusstarka gluggar, så får man välja ett mindre sensorformat där Olympus med sin 4/3-sensor idag torde vara det absolut minsta/lättaste alternativet bland systemkameror med tillhörande gluggar. Men prioriterar man "fullformat", så blir det ofrånkomligen lite större och tyngre utrustning...

Man kan inte få allt i ett, man måste göra avvägningar och prioriteringar.

Mvh
Oscar
 

AlexEliasson

Aktiv medlem
Jag tänkte också på Z6 men den och adaptern väger 710 och en D750 väger 750, ingen större besparing. Man sparar nog mest genom att bli av med 70-200/2,8. Men har inga bra förslag, 70-200/4 väger mindre men är ju inte /2,8.
40g är som du säger ingen större besparing och inget jag skulle byta för.

Däremot utan adaptern blir det en viss skillnad så med Z optik kanske det kan vara något för mig.

Att byta från f2.8 till 4 på 70-200 är som du säger det självklara i situationen. Trist då det underlättar men jag kan tänka mig att sensorn i Z6 är bättre på att hantera brus än sensorn i D750 så resultatet bör vara liknande.

Tack för ditt svar
 

Måns H

Aktiv medlem
Nån sorts rullvagn?

Att kånka på utrustningen är ju slitsamt. Du kanske redan har en rullvagn för grejorna? Annars kanske en sån skulle kunna underlätta i avvaktan på lättare utrustning.

Jag såg ett gör-det-självprojekt på nätet (men har glömt var) där nån utrustat fotoväskan med stora hjul (små hjul duger ju inte överallt.)

Eller nån sorts shoppingväska på hjul?

https://www.jeanettes.eu/page/shoppingvagnar
 

AlexEliasson

Aktiv medlem
Att kånka på utrustningen är ju slitsamt. Du kanske redan har en rullvagn för grejorna? Annars kanske en sån skulle kunna underlätta i avvaktan på lättare utrustning.

Jag såg ett gör-det-självprojekt på nätet (men har glömt var) där nån utrustat fotoväskan med stora hjul (små hjul duger ju inte överallt.)

Eller nån sorts shoppingväska på hjul?

https://www.jeanettes.eu/page/shoppingvagnar
Jag har faktiskt funderat på något sådant, ex denna.
https://www.clasohlson.com/se/Hopfällbar-transportkärra/p/40-9191?gclid=Cj0KCQiApaXxBRDNARIsAGFdaB_Sb33G-w3F4BDPZFZiU8EI-AACsrXDll_kElgtR6zrw9eWs4n-CXEaAltEEALw_wcB

Måste gå att surra fast ryggsäcken på den. Skulle helt klart underlätta själva fraktsituationen.

Tack för att du tog dig tid att svara. Uppskattas.
 

frwe

Aktiv medlem
Jag körde Z6 på bröllop i somras, funkar hur fint som helst men det gäller att hålla koll på batteriet, räkna med 7-800 bilder innan det behöver bytas. I övrigt har jag nästan bara positivt att säga, det som inte funkar så bra för mig är flygande fågel med långa telen men det blir knappast något problem för dig, där hänger inte sökaren med. Stor fin sökare och en stor fördel är förstås att du ser "färdig" bild i sökaren. Jag har kört mycket med Z6 och AF-s 85/1,8. /Frode
 

AlexEliasson

Aktiv medlem
Jag körde Z6 på bröllop i somras, funkar hur fint som helst men det gäller att hålla koll på batteriet, räkna med 7-800 bilder innan det behöver bytas. I övrigt har jag nästan bara positivt att säga, det som inte funkar så bra för mig är flygande fågel med långa telen men det blir knappast något problem för dig, där hänger inte sökaren med. Stor fin sökare och en stor fördel är förstås att du ser "färdig" bild i sökaren. Jag har kört mycket med Z6 och AF-s 85/1,8. /Frode
Kanon! Tack så mycket!

Låter helt klart intressant.
Ska ta och kika med en vän som arbetar i en fotobutik om han kan tänka sig låna mig ett ex för att testköra.
 

ehrsa

Aktiv medlem
Vill påminna också om Nikons lilla och lätta och i sammanhanget billiga Z50. Den väger bara drygt hälften av en D750 och kostar väl c:a 10500:- . Det är en APS-C kamera så det blir x1,5 i brännvidd jämfört med de Nikon objektiv du kan montera med FTZ-adaptern. vilket i sin tur gör att jag som gärna fotar fåglar kan 'gå ner' i brännvidd/vikt rejält jämfört med när jag använt min D750 eller D800E, och ändå får jag längre brännvidd med t.ex Z50 + FTZ-adaptern + 80-400 mm. jämfört med t.ex. D750 + 200-500 mm. Med den första 'kombon' här når jag 600 mm. i brännvidd! Med den senare 'kombon' når jag just bara 500 mm.. Vikten på den första 'kombon' är lite dryg 2 kg. den andra kombon väger 3,14 kg. Jag lovar att den viktskillnaden verkligen känns.. igår monterade jag dessutom en TC 1,4 på den första kombon som då gav 840 mm. brännvidd med en ganska obetydlig viktökning, och bilderna ser tillräckligt bra ut när jag tittar på dom idag. Har haft den kameran i drygt två månader nu, och den har överraskat mig positivt! 'Stresstestade' dess 'hög ISO' i mitten på november när det var en extra grå och mörknande eftermiddag som gav mig bilder med ISO på drygt 40 000. Så här blev resultatet då efter redigering i Lightroom och lite PS (7). https://www.fotosidan.se/blogs/ogonblicksstunder/iso-stresstest-med-nya-z50.htm

Du känner igen dig som tidigare Nikonägare med reglage och sånt, och då menar jag på ett positivt sätt! Men det finns också många nya inställningar och val att välja bland, skärmen går ofta att använda som en touchskärm, men det går också bra att välja med främre eller bakre ratten ihop med 'OK' knappen som med DSLR- kamerorna. Till skillnad mot de övriga större Z-kamerorna så har den här en inbyggd blixt, det gillar jag! Gissar att man kan ta upp mot 1500 bilder på ett batteri, men har hittills inte kommit upp i den mängden, tror jag hade 1250 bilder en gång, och batteriet var inte helt slut då..

Så här liten var kameran när den packades upp och jämfördes med en 'gammal' Nikon 1 AW1. https://www.fotosidan.se/blogs/ogonblicksstunder/fri-fri-spegelfri.htm
Hälsn!
 

Falumas

Aktiv medlem
En Z6 med 24-70/f4 är mycket lättare än d750 med 24-70/f2.8
Du tappar ett steg i bländare, men vinner massor i vikt.
 

AlexEliasson

Aktiv medlem
Tack så mycket.

Ska definitivt kika på z50 också.

Kanonfina exempel du lagt upp, med både för och efter. Väldigt tydligt. Och fina bilder också. Tack för det. :)

Det ser onekligen ut att vara ett litet och smidigt kamerahus.

Jag kommer visserligen inte att använda lika långa telen som du gör men jag ställer frågan ändå. Hur tycker du balansen mellan hus och optik fungerar då du använder ett längre tele? Känns det bra? Är greppet djupt nog? Sitter knappar och reglage lättillgängligt?
 

Falumas

Aktiv medlem
Tack så mycket.

Ska definitivt kika på z50 också.

Kanonfina exempel du lagt upp, med både för och efter. Väldigt tydligt. Och fina bilder också. Tack för det. :)

Det ser onekligen ut att vara ett litet och smidigt kamerahus.

Jag kommer visserligen inte att använda lika långa telen som du gör men jag ställer frågan ändå. Hur tycker du balansen mellan hus och optik fungerar då du använder ett längre tele? Känns det bra? Är greppet djupt nog? Sitter knappar och reglage lättillgängligt?
Z50 kan jag inte svara för, har inte haft den i näven. Z6 har ett mycket bra grepp.
Jag kör inte så långa telen men har hört folk med Z6/7 klaga lite över att det blir framtungt med långa telen då kameran är så mycket lättare. Z50 är ännu lättare än Z6/7.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Det finns många bröllopsfotografer som använder Micro 4/3 utan minsta problem, är vikten på utrustningen väldigt viktig så är det bästa alternativet.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Sony A7III ihop med Tamron 17-28/2.8 och 28-75/2.8.
Designat för att vara liten med låg vikt.
I år kommer även Tamron 70-150/2.8 som även den ska ha samma design.

/Stefan
 

pemrby

Aktiv medlem
Har du funderat på att göra ett ganska litet men viktbesparande byte? Skippa zoomarna och köpa 35:a och en 85/105:a?
 
ANNONS