Annons

Är det lätt att överleva som fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

frassedylan

Medlem
en parentes... hur många här skulle ärligt talat anlita en taxichaufför för fotojobb? personligen skulle jag aldrig skulle göra det hur fint visitkort han/hon än gav mig. skulle kännas förj--la oproffsigt.

och skulle han/hon be att få fota mig skulle jag nog bli förbannad.
 

Falumas

Aktiv medlem
en parentes... hur många här skulle ärligt talat anlita en taxichaufför för fotojobb? personligen skulle jag aldrig skulle göra det hur fint visitkort han/hon än gav mig. skulle kännas förj--la oproffsigt.

och skulle han/hon be att få fota mig skulle jag nog bli förbannad.
Jag skulle tippa på att taxichaufförer dagligen blir ombedda att agera fotograf.
Servitriser börjar bli rätt duktiga, dom kan arrangera och håller ofta kameran högt och har ofta ett skämt till hands.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Liknelse är ju att jag heller inte sett en rollsroyce som taxi
Skulle faktiskt gissa att rolls som taxi skulle kunna fungera mot rätt kundgrupper. Det finns ju företag som tillhandahåller limosin tjänster och kanske drygar ut ledig tid med mera normal taxi verksamhet.

Har faktiskt själv åkt i en.

Leica som proffskamera är nog betydligt svårare att räkna hem
 

unoengborg

Aktiv medlem
en parentes... hur många här skulle ärligt talat anlita en taxichaufför för fotojobb? personligen skulle jag aldrig skulle göra det hur fint visitkort han/hon än gav mig. skulle kännas förj--la oproffsigt.

och skulle han/hon be att få fota mig skulle jag nog bli förbannad.
Varför inte, foliera hela bilen med bra uppseendeväckande bilder. En hel del kunder kommer då troligtvis att fråga varför, då är det bara att berätta att man kör taxi på deltid och att det finns ett fint läder inbundet portfolio album i dörrfickan. Utnyttja körtiden med att ställa öppna frågor om kundens eventuella fotobehov och försök leda samtalet till en bokning i kalendern. Att vara fotograf handlar om att vara bra säljae och att ha en klart identifierbar säljbar produkt.
 

Benganbus

Aktiv medlem
Jag funderar på att sadla om till fotograf, så jag undrar hur jobbutsikterna ser ut på den svenska marknaden. Är det så bra betalt att man kan överleva på det? Jag är inte ute efter att bli rik, utan mer ha en stadig inkomst.
Tror det ser mörkt ut! Fotograf är ett populärt yrke! Alla är ju fotografer som du säkert märkt! Inget bristyrke precis! Och vad gäller tidningsfotografer, så är kunskap i skrivande det viktiga, foto kommer i andra eller tredje hand!
Men som allt annat, tror kontakter e viktiga och att man kan ha ett specialområde!
Så tror jag! :)
 

SSD

Aktiv medlem
Det där låter inte ett dugg rimligt. Enligt mig börjar prohusen på omkring 50.00 till flera hundra tusen. Till det kommer gluggarna och kringutrustning för ännu mer pengar. Hur många hobbyfotografer har råd med det?
:), har du varit på någon fotoresa/workshop? Jag har varit på ett antal och är en glad hobbyfotograf, kan säga att det är mer regel än undantag att det är proffsutrustning. Äger D5, D850, 600/f4, 180-400/f4, stativ, gimbals mm mm. Nypris på hela utrustningen är säkert närmare 500´:-. Och jag är långt ifrån unik. Ser likadant ut i andra "hobby-träsk". Cyklar för +100´:- är långt ifrån ovanliga, ställ dig i liftkön i Åre och kolla utrustning eller för att inta bara tala om hur det ser ut i motorsporten. Vi har det rätt bra i Sverige och vi är beredda att lägga stora pengar på vår hobby :)
 

Falumas

Aktiv medlem
Tror det ser mörkt ut! Fotograf är ett populärt yrke! Alla är ju fotografer som du säkert märkt! Inget bristyrke precis! Och vad gäller tidningsfotografer, så är kunskap i skrivande det viktiga, foto kommer i andra eller tredje hand!
Men som allt annat, tror kontakter e viktiga och att man kan ha ett specialområde!
Så tror jag! :)
Tidningarna i Schweiz motsvarande expressen/Aftonbladet låter journalisterna fota/filma med mobilen. Sedan tar dom in mycket bilder från allmänheten. Tror det är få fotografer till dagstidningar numera.
Som fotograf idag måste man nog vara nischad eller ha gjort sig ett namn. Förr gjorde många porträtt till hemmet på sig själva och hela familjen ofta samtidigt som man skaffade passfoton. Nu måste man ta passfotot hos polisen, det skulle jag tippa tog knäcken på många som levde på det.
 

larsborg

Aktiv medlem
:), har du varit på någon fotoresa/workshop? Jag har varit på ett antal och är en glad hobbyfotograf, kan säga att det är mer regel än undantag att det är proffsutrustning. Äger D5, D850, 600/f4, 180-400/f4, stativ, gimbals mm mm. Nypris på hela utrustningen är säkert närmare 500´:-. Och jag är långt ifrån unik. Ser likadant ut i andra "hobby-träsk". Cyklar för +100´:- är långt ifrån ovanliga, ställ dig i liftkön i Åre och kolla utrustning eller för att inta bara tala om hur det ser ut i motorsporten. Vi har det rätt bra i Sverige och vi är beredda att lägga stora pengar på vår hobby :)
Nördar har alltid funnits i alla olika hobby-grenar, men de utgör ändå en mycket liten del av alla, som utövar en hobby.
De flesta hobby-/amatörfotografer, alltså de som inte skall leva på sin fotografering, har en sansad syn på hur mycket det får kosta.
Halv miljon spänn. bara på fotoprylar, är väl ändå att ta i ……. inte frågan om man har råd, utan blir det mycket bättre bilder, - hur orkan man bära med sig, något av allt?
Har varit på många resor, nu senast, med en Sony A7 III/normalglugg 50 mm och Sony RX100 I, det är tillräckligt för mig, hatar en packning som tynger.
Ofta, möter jag hobby-/amatörfotografer med den minsta möjliga utrustning,
de senaste ca 5 åren, - med bara en mobilkamera, faktiskt den senaste tiden börjar även Apple IPhone 11 Pro bli vanlig.
Systemkameror blir ovanligare, hängande runt halsen, för varje år, överallt där jag har rest.
Men, som sagt, fritt att välja fotoutrustning, efter sitt eget behov och plånbok. :) :)
 

Terje H

Aktiv medlem
Kan du inte enbart fotografera; utan även skriva, föreläsa och undervisa? Kan du marknadsföra dig, kan du profilera dig. Kan du layout och planera utställningar? Är du bra på allt detta, då är det inte enbart lätt att överleva som fotograf - då kan du även leva som fotograf?

Fotografyrket kan innehålla så mycket moment, är oerhört intressant - men kan i värsta fall bli hur jobbigt som helst. Se möjligheter, inte enbart begränsningar.

Lycka till! 😀

Mvh Terje
 

johan-vall

Aktiv medlem
Jag fick lära mig att det finns tre egenskaper som är fördelaktiga hos en fotograf,

1. Att du är en jävel på att fota.
2. Att du är rolig och bra att jobba med(snabba leveranser mm).
3. Att du är grym på att sälja dig och dina tjänster.

Uppfyller man två av dessa tre egenskaper så brukar man ha goda chanser att klara sig som fotograf. Uppfyller man alla kan man rent av bli rik på det.. Jag själv uppfyller bara en, och håller mig därav från branchen..
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag fick lära mig att det finns tre egenskaper som är fördelaktiga hos en fotograf,

1. Att du är en jävel på att fota.
2. Att du är rolig och bra att jobba med(snabba leveranser mm).
3. Att du är grym på att sälja dig och dina tjänster.

Uppfyller man två av dessa tre egenskaper så brukar man ha goda chanser att klara sig som fotograf. Uppfyller man alla kan man rent av bli rik på det.. Jag själv uppfyller bara en, och håller mig därav från branchen..

Om du byter ut ”fota” mot X så stämmer detta för alla egenföretagare.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nej den är säkert jättebra men tydligen inte så vanlig bland yrkesfotografer
… men det måste väl bero på priserna. Kollade bara snabbt hos Leica Center / Wibergs och de flaggade för en ny produkt, en 90mm/1,5:a för 132 500 spänn!

https://www.leicacenter.se/sv/articles/2.98.2261/leica-summilux-m-90-mm-f15-asph

Säkert jättebra grejor men många halvt proletariserade yrkesfotografer som ska ha ihop till gröten kommer nog välja något annat. Att lägga upp 132 500 för ett enda objektiv skulle nog de flesta tycka vore att göra det onödigt svårt för sig. Det är nog trots allt priserna som gör att Leica går bort idag för många yrkesfotografer. Det borde väl gå att komma undan med 15-20 000 för en riktigt bra 85:a från vilken annan tillverkare som helst eller? En del kommer tycka att även det är i mesta laget. Varför inte kolla på begagnat till att börja med och sedan välja ett märke som har en solid andrahandsmarknad såsom Nikon eller Canon.

Att betala dubbelt och mer därtill för liknande prestanda är det nog få ekonomiskt rationella yrkesfotografer som kan kosta på sig idag. Det gör nog bara välbeställda hobbyfotografer idag som har råd att leva ut sina preferenser fullt, ut oavsett vad det kostar. Det kan trots allt vara en hel del människor som har råd att kosta på sig det idag. Jag ser ingen skillnad i sak från att lägga en halv eller någon miljon på en båt eller en bil. …. eller som många gubbknuttar som tar igen det de inte hade råd med som unga där de kommer fräsande på sina HD.

Det är ganska vanligt idag numera med exv. en plåtlåda från Anytech eller en Buster Magnum med dubbla stora motorer. Många av dessa båtar används ännu mer sällan än folk använder sina kameror så man skaffar ofta inte den typen av båtar ens för att åka med dem utan för att ha dem. De ligger mest där och skvalpar eller ligger upplyfta efter stränderna på elektriska båthissar. Säsongen får båtar är dessutom klart kortare än för kameror, så det kanske rent av är en vettig investering att satsa på kameran istället :)
 
Senast ändrad:

luminousoctaves

Aktiv medlem
Jag funderar på att sadla om till fotograf, så jag undrar hur jobbutsikterna ser ut på den svenska marknaden. Är det så bra betalt att man kan överleva på det? Jag är inte ute efter att bli rik, utan mer ha en stadig inkomst.
Fotografyrket har lyfts fram som ett av de med sämst framtidsutsikter. Branschen hävdar att det snarare sker en generell omställning från fast anställning till frilans, men min bild är att det har blivit väldigt tufft. Hård konkurrens om få och ofta lågavlönade uppdrag.

https://www.kamerabild.se/nyheter/arbetsformedlingen-tuffa-forhallanden-for-fotografer-framover
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Varför svara på frågor som ställdes för 10 år sedan?
Därför att de frågor det handlar om fortsätter att vara aktuella för unga människor idag som älskar foto men som börjat förstå att det är en mycket hård marknad de kommer gå in på. En marknad som många känner sig kallade till men som ytterst få kommer lyckas bli utvalda till som framgångsrika. Många som har planer på att bli fotografer verkar oroliga idag kring om de faktiskt kommer kunna leva drägligt med det yrkesvalet. Aktiva yrkesfotografer frågar sig nog även de om de kommer kunna leva med de förutsättningar de hamnat i.

Stefan Olsson som beskrev detta kanske kring 2012-13, visade med sin statistik hur detta faktiskt såg ut. Den sanning han speglade då i F-blaskan med sin undersökning, verkar många ännu inte riktigt ha tagit till sig. Det är också så att även andra källor har pekat ut just fotografyrket som ett yrke med särskilt svåra framtidsutsikter.

Det är väl ändå av yttersta vikt att unga idag gör förnuftiga yrkesval, så att de slipper att bli besvikna i onödan och slipper att dra på sig uppstartsskulder som de kommer att få dras med under lång tid i värsta fall utan att få något för det.
 

Håkan_S

Aktiv medlem
Därför att de frågor det handlar om fortsätter att vara aktuella för unga människor idag...
Om någon kommit med förnyade frågor i tråden så hade jag förstått om det kom nya svar, men det handlar ju enbart om att svara på frågor som ställdes för 10 år sedan av personer som troligtvis inte varit inne på forumet på lika många år.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Men eftersom diskussionen har fortsatt nu så har det väl tydligen funnits saker att fortsatt diskutera.

Det är ju inget konstigt på Fotosidan att man återkommer till olika frågeställningar. Det som möjligen är en smula avvikande är att man fortsätter på en gammal tråd, vilket jag alltså tycker är bra, för alternativet är ju alla dessa trådar som kommer upp i ny tappning om och om igen bara för att TS inte bemödat sig att söka fram tidigare diskussioner. Så kör man om och om samma sak om och om igen.

Känns alla återkommande diskussioner om JPEG vs RAW igen eller APS-C vs FF eller om det är bra med filter eller ej? Känns diskussionerna om fler pixlar är bra eller ej? Förträffligheten med mätsökare istället för spegelreflex kanske eller varför inte diskussionen om back- och framfokusproblem. Utskriftsproblem är en annan klassiker tillsammans med skärmkalibreringsfrågor. Det här pågår faktiskt 24x7x365 eller 366 som 2020 när det är skottår (bäst att gardera där annars kommer vi nog att få en kommentar om det också:).
 
ANNONS