Annons

I stället för LR?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tycker C1 verkar var det bästa alternativet till Lightroom idag tycker jag mer möjligheter och bättre utvecklat. Finns dock en del nackdelar

upright i lightroom är mycket bättre.
Snabbethen att arbeta med flera bilder är bättre
Ja, så är det kanske men det är ju långtifrån allt. Det har faktiskt en högre inlärningskurva än exv. Photolab och det finns många som vittnat om att den inte passar alla. CO ger heller inte generellt bättre bildkvalitet.

Man kan absolut göra saker i CO som man inte kan i Photolab än alla gånger men Photolab ger möjligen fortfarande bättre bildkvalitet på riktigt höga ISO.

Det är också lätt att bli sittande med alla lager där i CO. CO tycker jag inte är särskilt effektivt alla gånger av det skälet. För mig tar det ofta längre tid att få resultat i CO än i de andra jag använt och inte minst just i jämförelse med Photolab. Man bör välja det program som passar ens användarprofil bäst och det är viktigt då de faktiskt skiljer sig åt en hel del, så därför är det ett bra råd som redan delats ut att ladda ner de tidsbegränsade gratisversionerna av de konverterare man är intresserad av och testa.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
En underskattad ny funktion i CO som jag saknat ofta, är om jag fattat det rätt, det nya stödet för DNG-filformatet. En del har ju försökt använda detta när man har nya kameror vars RAW ej stöds ännu. Problemet med det har ofta förut varit att många konverterare inte stött de kameror som man inte redan haft profiler för vare sig man försökt med RAW eller DNG. Nu ska det alltså gå efter konvertering till DNG

Nu läste jag att CO har fått en standardprofil för DNG så import av RAW som annars inte kunnat hanteras nu alltså kan hanteras efter DNG-konvertering. Detta är möjligen för att möta att fler kameror i bl.a. drönare nu allt oftare stöder DNG.
 

Pippo

Aktiv medlem
Ville bara tacka för tipset om Photolab! Har helt bortsett från dem eftersom de inte hanterar Fujis RAW-filer, men nu när jag inte kör med någon Fujikamera längre så tänkte jag testa. Har kört LR i många år och trivs med programmet i sig, men gillar inte prenumerationsmodellen. Köpte ON1 Photo RAW 2020 för någon månad sedan efter att också ha testat C1 och Exposure X5, men efter den senaste uppdateringen ser alla bilder suddiga ut även efter framkallning - samma filer är knivskarpa i övriga program.

Nu, efter att ha testat Photolab, känner jag mig hemma! Snabbt, intuitivt och sjukt bra bildkvalitet. Brusreduceringen är så pass bra att jag slipper använda Topaz Denoise. Egentligen finns det bara en sak som stör mig som kanske någon kan svara på. När jag har en bild framför mig ser den oskarp ut. Först när jag zoomar in till 70-80 % blir det knivskarpt. Varför är det så? Som det är nu får jag zooma in och ut hela tiden. I övrigt är jag sjukt nöjd.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Själv fotar jag med fujifilm på DR400 så jpegarna har riktigt bra dynamiskt omfång och håller för rejält med bildredigering. Använder då mestadels VSCO appen i gratis-version och Snapseed i min androidmobil.
Tycker det funkar till det mesta utom sjukt extrema tillfällen, då blir jag tvungen att använda raw-filen, men det är även ytterst sällan bilden är så bra att det värt att sitta en timme extra i ett raw-program.. Allt hänger ju självklart på vad man fotograferar.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
…Egentligen finns det bara en sak som stör mig som kanske någon kan svara på. När jag har en bild framför mig ser den oskarp ut. Först när jag zoomar in till 70-80 % blir det knivskarpt. Varför är det så? Som det är nu får jag zooma in och ut hela tiden. I övrigt är jag sjukt nöjd.
De applicerar inte alla effekter och skärpa på zoom-nivåer under 75% utan först när man zoomar in mera.

Här finns instruktioner att läsa eller att hämta via de tre små prickarna uppe till höger "Export full help in PDF format"
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag tänkte testa DxO Photolab men det funkar inte på Win 7. Åtminstone går det inte att ladda ner testversionen.
Det har varit mycket och hårda diskussioner om detta.

Många programtillverkare erbjuder bara stöd för de operativsystem som har officiellt stöd av tillverkaren.
Win 7 har inte längre det - även om det går att teckna speciella avtal för det.
 

Sundance

Aktiv medlem
Kör linux och då är dom främsta Darktable och Rawtherapee. Du har även Gimp istället för PS.

Samtliga finns till Windows och Apple, är gratis och rätt snälla på RAM-minnet.

Dom kan vara lite avskräckande när man ger sig in dom, brant inlärningskurva. Det är väldigt kraftiga program och kunskapen sätter gränsen för vad du kan göra.
 

Pippo

Aktiv medlem
De applicerar inte alla effekter och skärpa på zoom-nivåer under 75% utan först när man zoomar in mera.

Här finns instruktioner att läsa eller att hämta via de tre små prickarna uppe till höger "Export full help in PDF format"
Härligt, tack för svaret. Förstår inte varför de har denna lösning (har inte sett det i något annat program), men i övrigt är programmet kanon.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ville bara tacka för tipset om Photolab! Har helt bortsett från dem eftersom de inte hanterar Fujis RAW-filer, men nu när jag inte kör med någon Fujikamera längre så tänkte jag testa. Har kört LR i många år och trivs med programmet i sig, men gillar inte prenumerationsmodellen. Köpte ON1 Photo RAW 2020 för någon månad sedan efter att också ha testat C1 och Exposure X5, men efter den senaste uppdateringen ser alla bilder suddiga ut även efter framkallning - samma filer är knivskarpa i övriga program.

Nu, efter att ha testat Photolab, känner jag mig hemma! Snabbt, intuitivt och sjukt bra bildkvalitet. Brusreduceringen är så pass bra att jag slipper använda Topaz Denoise. Egentligen finns det bara en sak som stör mig som kanske någon kan svara på. När jag har en bild framför mig ser den oskarp ut. Först när jag zoomar in till 70-80 % blir det knivskarpt. Varför är det så? Som det är nu får jag zooma in och ut hela tiden. I övrigt är jag sjukt nöjd.
Kul att även du gillar Photolab. Numera är det ju ett rätt komplett program som står hyfsat på egna ben även om det inte än kan mäta sig med CO:s mångsidighet och lagerhanteing. Det är inte så länge sedan som DxO Optics Pro som ju sen bytte namn till Photolab helt saknade "Local Adjustment". DxO:s köp av Googles Nik Collection och integreringen av det i Photolab har gjort programmet fullvuxet.

Jag tror inte jag noterat det fenomenet du beskriver lika tydligt som i 3:an tidigare och att de gjort så är nog helt prestandarelaterat. I LR möter ju folk taskig prestanda som stora kataloger ofta ger med att minska storleken på previews och det är en sååå taskig lösning om man som jag är just detaljfreak och älskar att se all detalj i mina 36 MP-biler från min gamla A7r.

Tips om den lösningen fick jag redan i Scott Kelbys eminenta bok "the Adobe Photoshop Lightroom 5 book for digital photographers". Ingen bra lösning för de av oss som haft Sony RAW och inte gillat hur de visats i LR.

Jag använder f.ö. just av prestandaskäl alltid sessioner i CO och använder även Photolab 3.2 sessionsorienterat genom att köra "Classic" i den katalog jag står i utan generell "katalog". Gör man så slipper man även eventuella migrationsproblem den dag man byter en dator som har komplexa filstrukturer med exv. flera logiska "drivar" - om man som jag haft det av historiska skäl.

Notera också att DxO Filmpack 5 och FilmPack 3 ger ytterligare integrerade verktyg som är bra att ha.
 

Pippo

Aktiv medlem
Jag använder f.ö. just av prestandaskäl alltid sessioner i CO och använder även Photolab 3.2 sessionsorienterat genom att köra "Classic" i den katalog jag står i utan generell "katalog". Gör man så slipper man även eventuella migrationsproblem den dag man byter en dator som har komplexa filstrukturer med exv. flera logiska "drivar" - om man som jag haft det av historiska skäl.
Måste medge att jag inte förstår ett dyft av vad du skriver här. Sessioner i C1 känner jag till, men hur menar du att detta funkar i Photolab?
 

jag&bilden

Aktiv medlem
jag tror att han menar att bilderna öppnas upp och bearbetas direkt från den mapp där just det jobbet sparats.

Och inte via programmets DAM-liknande funktion eller filträdsnavigering.
Jag använde CO på det sättet en gång i tiden och jag använder PhotoLab på samma sätt idag.

PhotoLab är min framkallare och bildverktyg- inte mitt DAM.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag tänkte testa DxO Photolab men det funkar inte på Win 7. Åtminstone går det inte att ladda ner testversionen.
Wikipedia skriver:
"Vid Professional Developers Conference 2008 demonstrerade Microsoft Windows 7"

När Windows 10 släpptest så kunde jag och andra oavsett om man hade 7:an eller 8.0 eller 8.1 uppgradera gratis. Helt unikt men man skämdes väl efter hur dåligt mottagande 8:an fått.

Nu står ju inte det erbjudandet kvar vad jag vet men varför vill du inte uppgradera operativet så att du kommer mer i fas? Om det beror på att det kräver en bättre dator så är det väl kanske ändå dags snart att byta den med??
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Måste medge att jag inte förstår ett dyft av vad du skriver här. Sessioner i C1 känner jag till, men hur menar du att detta funkar i Photolab?
Ursäkta om jag kanske inte var tillräckligt tydlig tidigare och jag har som varje vår hållit på med båtbestyr. I stora drag har ju Petter ovan slagit huvudet på spiken.

Min första RAW-konverterare var RawShooter och på den tiden hade inga konverterare vad jag vet någon central databas som man lagrade redigeringsmetadata i. RawShooter funkade precis som Photolab fortfarande gör. Alla ändringar lagrades istället i sidecar-filer. RawShooters kallades .RWs och Photolabs kallas .dop.

Adobe gjorde en "hostile take over" av danska Pixmantec som tillverkade RAWShooter och lade ner det direkt. Vi som hade Premium-versionen fick då det då rent usla LR 1.0 gratis. Lightroom 1.0 satte sedan standard för vilken funktion en RAW-konverterare förväntas ha idag ända sedan version 1.0 när det gäller sökfunktioner. Det var förmodligen den första RAW-konverteraren som byggde katalogfunktionen kring Adobes egen metadatastandard XMP eller Extensible Markup Platform.

Capture One som även det var danskt var från början sessionsuppbyggt, vilket var naturligt som det användes. Capture One användes mycket av studiofotografer och namnet "Capture" syfter ju på direkt datafångst till dator. CO har alltså länge haft en "sessionsdatabas" som skapas när man konfigurerar en session. Så databastekniken har man haft länge men man har långt senare använt den på liknande sätt som LR. CO har kritiserats för hög tröskel och många som kommit från LR har nog svurit en del när de försökt konfigurera sessioner första gångerna. Med den centrala databasanvändningen slapp man åtminstone de problemen.

DxO Optics Pro hade länge ingen central databas och har det inte heller nu på riktigt samma sätt som de andra. DxO Photolab har numera en "central databas" som lagrar XMP-metadata för att göra sökningar snabbare men parallellt så lagras som alltid sidecar-filer i samma folder som själva bilderna där redigeringsmetadatat hamnar. Möjligen har även integrationen mot LR drivit fram ett behov av en sådan databas för åtminstone en del av det metadata i bilder som importeras från Lightroom ska synas i Photolab. Databasen ligger under:

C:\Users\Användare???\AppData\Local\DxO\DxO PhotoLab 3\

och jag antar att den heter heter CAFList.db

I manualen står det att programmet indexerar varje bildfolder med bilder man öppnar men det finns också möjlighet att konfigurera ett indexträd manuellt genom att "+Index a folder" och välja "main folder" eller toppfolder på svenska (jag gör alltså aldrig detta och det är därför jag skrev att jag kör classic) Om man indexerar med en toppfolder så ska sökningarna gå snabbare men man kan faktiskt söka med hjälp av de index som skapas automatiskt när man öppnar en folder med bilder också.

Observera dock att i Photolab är metadata i princip identiskt med EXIF (som också är en egen namnrymd i XMP), även om man också kan skriva in "Author" och "Copyright" (som även det är en del av XMP men en annan namnrymd som kallas "Dublin Core") och ursprungligen är en bibliotekssstandard . Egna Keywords kan också läggas upp men det här är väldigt rudimentärt jämfört med Lightroom och exv. Photoshop. Dessutom sparas dessa data inte i bildfilerna på det sätt som görs i XMP-kompatibla filformat såsom DNG. JPEG och TIFF utan bara i den centrala databasen. I Lightroom lagras även redigeringarna i den centrala databasen och där lagras även previews och tumnaglar.

Ur manualen:
"The keywords you enter are saved in the DxO PhotoLab database, but not in the images themselves (RGB, JPEG, TIFF, and DNG files), nor in the files (.dop or.xmp) that accompany RAW files."

Jag anser inte att något av dessa tre program gör skäl för att kallas DAM (Digital Asset Management) av flera skäl. För det första använder exv. Photolab inte möjligheten att skriva in XMP-metadata i XMP-kompatibla filformat som DNG, JPEG och TIFF. Inte heller är det dessa data som indexeras.

Inte heller kan man definiera XMP-scheman för att bestämma vilka dataelement (taggar) som ska lagras och visas. Om en fil innehåller data som inte matchar ett schema i ett DAM, så ignoreras dessa i allmänhet i datavisningen i gränssnitten. (Detta är vanligt när filer från en källa tas in i en annan och så var det åtminstone tidigare även när LR-bilder importerades till CO - varje program har sina egna scheman.)

Även Lightroom i den senaste version jag använt har varit väldigt stelt när det gäller schema-redigeringsmöjligheter men det är möjligt att det blivit bättre i senare versioner. Det finns dock starka skäl att ha det som man har det. Det är nog bra att de flesta användarna slipper designa, konfigurera och underhålla XMP-scheman och de index man skulle skapat. Det är ett jobb för DAM-proffsen.
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

Aktiv medlem
...
Nu står ju inte det erbjudandet kvar vad jag vet men varför vill du inte uppgradera operativet så att du kommer mer i fas? Om det beror på att det kräver en bättre dator så är det väl kanske ändå dags snart att byta den med??
Anledningen är två. För det första använder jag fortfarande ett par program som har några år på nacken, bland annat Corel Draw från 1998. Jag vill minnas att detta inte går att köra under Win10.

För det andra har jag dålig erfarenhet av Win10 på en liten 10" laptop som jag dumt nog nappade på MS erbjudande om uppgradering. Denna laptop använde jag nästan enbart till navigering i husbilen. En gång skulle vi åka från en plats i skogen och startade laptopen som vanligt för att se var vi var och hur vi skulle åka vidare. Då fick Win10 för sig att det var dags för uppdatering. Med ett mobilt bredband, dålig mottagning ute i skogen och en tid att passa på jobbet var det mycket irriterande att vänta på nedladdning av uppdateringsfil, installation av denna, flera omstarter och över en halvtimma senare kunna starta navigationsprogrammet och kunna köra hem. MS ansåg tydligen att startar man en dator så är det uppdateringar som är viktigast, inte att använda datorn. Numera har jag satt den lilla laptopen i flygplansläge och slipper dessa ständiga uppdateringar.

Jag tror att MS har förstått detta senare och att det numera går att välja när uppdatering skall ske men jag tror inte riktigt gamla program går att köra under tian även om datorn är knappt tre år gammal
 

Leonberg

Ny medlem
Arbetar i en MacBook Pro / Ipad Pro miljö med fotoredigering. Har gått över sedan drygt ett år till Pixelmator Pro vilket fungerar utmärkt för mina behov. Nackdelen är väl att det inte finns en Windows variant.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Anledningen är två. För det första använder jag fortfarande ett par program som har några år på nacken, bland annat Corel Draw från 1998. Jag vill minnas att detta inte går att köra under Win10.

För det andra har jag dålig erfarenhet av Win10 på en liten 10" laptop som jag dumt nog nappade på MS erbjudande om uppgradering. Denna laptop använde jag nästan enbart till navigering i husbilen. En gång skulle vi åka från en plats i skogen och startade laptopen som vanligt för att se var vi var och hur vi skulle åka vidare. Då fick Win10 för sig att det var dags för uppdatering. Med ett mobilt bredband, dålig mottagning ute i skogen och en tid att passa på jobbet var det mycket irriterande att vänta på nedladdning av uppdateringsfil, installation av denna, flera omstarter och över en halvtimma senare kunna starta navigationsprogrammet och kunna köra hem. MS ansåg tydligen att startar man en dator så är det uppdateringar som är viktigast, inte att använda datorn. Numera har jag satt den lilla laptopen i flygplansläge och slipper dessa ständiga uppdateringar.

Jag tror att MS har förstått detta senare och att det numera går att välja när uppdatering skall ske men jag tror inte riktigt gamla program går att köra under tian även om datorn är knappt tre år gammal
Ja vem har inte haft initiala problem med Windows 10 :)? Spontanuppdateringar var länge en plåga. Min laptop blev helknäpp och är det än idag. Måste fortfarande ibland ta av den avtagbara skärmen på min HP som kan användas som platta och sätta på den igen för att kunna starta!! Min stationära bildbehandlingsmaskin har dock funkat bra med Wondows 10 i sig men däremot vurpade Spyder 4 kalibreringen fullständigt innan Spyder uppdaterade mjukvaran. Allt fick en lila ton så det funkade inte att redigera bilder för mig överhuvudtaget innan det fixades.

Så jag har stor förståelse för att du och andra inte vågar röra så mycket och inte vill ha problem och version 7 var ju dessutom en hyfsat bra och stabil version till skillnad från 8:an som för många upplevdes som en katastrof när Microsoft fått för sig att göra om varenda PC till något telefonliknande.

Jag har en fråga till. Det är inte bara så då att din Windows 7 är installerad i 32-bitars läge? Då kan det ju vara så att Photolab inte funkar av det skälet kanske. När jag jobbade i Stockholms stad kring 2009 fick vi alla nya maskiner då Volvo IT tog över all IT och knasigt nog installerades varenda maskin i 32-bitarsläge, vilket bl.a. gjorde att speciellt fotograferna krävde att få köra Mac istället (vilket alltså var förbjudet initialt). Sedan efter några år och mycket vånda så släppte man på 32-bitars restriktionerna. Att köra 32-bitars konfiguration är ju att strypa maskinerna och sänka prestanda i onödan.
 

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag har Win 7 Professional 64 bit. Men läser jag på DxO så står det under systemkrav Win8 och Win10 så det är nog meningen att jag inte skall kunna ladda ner.
 

stenp

Aktiv medlem
Jag gillar ju Lightroom men skulle vilja ha ett katalogprogram där jag kan hantera både foto och video. I LR går det ju att koppla externt redigeringsprogram men inte för videofiler. Photo Mechanic verkar kunna men det är ju lika dyrt som LR, utan Photoshop. Någon vänlig själ som har ett förslag?
 
ANNONS