Annons

Fotboll (hur gör ni andra) Tips och råd!

Produkter
(logga in för att koppla)

HåG

Aktiv medlem
Funderar egentligen på om jag skall köpa en bättre kamera (D610 eller D7500) och eller om jag skall ändra min teknik.

Har under flera år tagit bilder med en D3100 och Tamrons billigaste 70-300 4-5,6.
Upptäckte snart det manuella läget och har fastnat för följande inställningar.
Minsta möjliga bländaröppning
Slutartid på 1/1000 (varierar lite beroende på ljus).
Auto ISO
Kontinuerlig fokus
Enbart fokuspunkten i mitten aktiv.
Detta funkade fint när grabben var lite och de spelade på liten plan.
Råkade ha sönder objektivet så köpte ett bättre Tamron men fortfarande 70-300 4-5,6.
Och köpte en D3300 då den tar 5 bilder per sekund mot 3 på min gamla kamera.
Har behållit inställningarna ovan men lärt mig att fokusera med knappen vid höger tumme.
Men barnen växer och så gör även intresset.
Grabben spelar nu 11 manna och jag fotar lite även på A laget då och då.
Problemet är kanske att jag blivit kräsen.
Jag tycker att jag får allt för många bilder där inte fokus hamnar rätt.
Nu har jag visserligen varit tränare för laget i några år och nästan inte tagit några bilder alls så jag är kanske lite ringrostig men tror inte att jag blivit sämre på att ta kort utan att den större fotbollsplanen och det större avståndet ställer högre krav på mig att centrera den lilla punkten rätt på spelaren samt att jag ställer högre och högre krav.
Har skaffat ett 70-200 2,8 inför kommande säsong för att kunna få ett kortare skärpedjup. Visst är det tråkigt när man har tagit en bild och så ser man att en person i bakgrunden står och petar näsan (man vill ju få fokus på spelaren inte på bakgrunden).
Ni som tar sportfoto brukar ni använda er av dynamisk fokus eller 3d fokus för fotboll?
Är det någon annan inställning eller tips ni kan komma med?
Jag vill ta bättre bilder som sagt och funderar på att uppgradera till en D610 (fullformat) för att få ännu bättre skärpedjup eller en D7500(APS-C) då jag får fler bilder per sekund.
När det gäller just de här kamerorna har D7500 ett bättre autofokussystem än D610 men spelar det någon roll om jag bara använder mittpunkten.

Ja där har ni lite av vad som snurrar i huvudet på mig just nu.
Har ni några tips, råd eller andra tankar får ni hemskt gärna delge mig dem!
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag använder ”följande fokus” i lite olika varianter. Alltså, så länge jag håller avtrycket halvt nere så fokuserar kameran där fokuspunkten är. Ibland kör jag även läget för fokuspunkten automatiskt flyttar om spelaren i fokus råkar hamna lite på sidan.

Alltid största möjlig bländare, för skärpedjupet. Slutartid helst inte längre än 1/500 s

I övrigt brassar jag iväg ganska många exponeringar på en ordinär match (flickor 17). Runt fyra, femhundra är normalt. Av dessa är det väl runt tio som ”duger” i mina ögon, även om spelarna gillar alla bilder på sig själva.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
PS
Använder antingen grupp av fokuspunkter eller en punkt med stöd av omkringliggande.
Med bara en enda punkt är det eländigt svårt att hålla fokus på en spelare - tycker jag.
 

HåG

Aktiv medlem
Följande fokus har jag inte vågaat prova alltid varit rädd att kameran skall fokusera på närmaste spelaren och inte den jag började följa.
Håller med spelarna verkar nöjda även när inte jag är det (ungdomsfotboll).
Och gämför man vad lokatidningen här på min ort gör så är jag mycket bättre.
Men det tror jag mest hänger på att jag också tar många bilder och slänger 90%.
 

AWid

Aktiv medlem
Håller med Petter i det han säger och lägger till med några egna erfarenheter:)

  • -Hellre APS-C än D610. Bättre fokussystem och 70-200 kan bli lite kort för FF och 11-mannaplan.
  • -Hellre D7200 än D7500.
  • -Tumfokus funkar väldigt bra om man lärt sig, men endast en fokuspunkt (mittpunkten) skulle inte jag klara av:). AF-C med 9 eller 21 fokuspunkter funkar bra för mig.
Andra tips som i alla fall jag tycker fungerar:)
  • -Låg position. Sitt på marken eller campingstol.
  • - Runt 1/800 eller något kortare brukar bli bra. Ger i bland lite snygg rörelseoskärpa på t ex boll eller fot. Och normalt största bländare (2,8 i ditt fall).
  • -Fyll minneskorten och rensa hårt efteråt.
  • -Om du inte lever på ditt fotograferande så gör bilderna lättåtkomliga för spelare och föräldrar. Klubben har säkert en hemsida (laget.se)? med bildgalleri.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Måste

Följande fokus har jag inte vågaat prova alltid varit rädd att kameran skall fokusera på närmaste spelaren och inte den jag började följa.
Håller med spelarna verkar nöjda även när inte jag är det (ungdomsfotboll).
Och gämför man vad lokatidningen här på min ort gör så är jag mycket bättre.
Men det tror jag mest hänger på att jag också tar många bilder och slänger 90%.
Men följande fokus är nästan ett måste om du ska få skärpa på mer än de första bilderna på ett rörligt mål. Tror nog att du ska testa det tillsammans med ett fåtal punkter så märker du ganska säkert att fler bilder blir skarpa även med gamla kameran.

Nu ser jag att du ju använder följande fokus (kontinuerlig AF)! Du blandar nog ihop det med att ha alla fokuspunkter aktiva. Då får du förmodligen uppgradera huset till ett med snabbare AF.
 

törnan

Aktiv medlem
Mitt recept är:
-Största möjliga bländare (2.8 i mitt fall)
-Slutartid 1/800
-ISO vad som krävs, allt från 50 till 12800 har det blivit den här säsongen (vid det tillfället jag körde 12800 fick jag gå ner till 1/400 slutartid)
-Centrumpunkt eller utökad centrumpunkt beroende på kamerahus
-AF-C (kontinuerlig AF)
-Brännvidd allt från 15mm till 400mm

Jag sitter oftast längs kortlinjen men flyttar mig givetvis beroende på hur matchbilden ser ut.
70-200 2.8 är nog det jag använder mest (på FF) men jag hoppas kunna få ekonomi i att köpa ett 200-400 till (eller under) nästa säsong.

Och sist men inte minst, var inte rädd för att beskära dom bilder du inte kommit nära nog .
 

HåG

Aktiv medlem
Hmm jag tror ni är rätt eniga om era tips.
D3300 har inte många fokuspunkter det var orsaken att jag försökt bemästra det.
Nästa kamera skall ha bättre AF system.
Snöade in på D610 först men har svängt mer åt D7500. Är sällan och fotar fotboll inomhus.
D7200 är nog inte fel heller och bör vara billigare.
Fota från låg position är ett bra tips.
Jag får läsa igenom tråden i lugn och ro igen har säkert missat något.
 

felixforsen

Avslutat medlemskap
Bra tips i tråden! Exakt sådana frågor som jag själv har bollat med :D
 
Senast redigerad av en moderator:

HåG

Aktiv medlem
Blev en D7500 och har provat några träningsmatcher.
När det är riktigt mörkt och regnar räcker inte kameran till för fotboll men det tror jag inte en D610 hade gjort heller.
Får lite fler bra bilder än tidigare men bristen på matcher gör att den inte är använd så mycket ännu.
 

lofling

Aktiv medlem
Annars finns Nikon D750 fortfarande för bra pris. Om man vill ha FF.
Jag har haft D750 och det var en suverän kamera. För allt utom de situation man behöver seriebildtagning i mer än någon sekund, p.g.a. för liten buffert. Jag skulle inte köpa den för fågelfoto eller sportfoto alltså.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Blev en D7500 och har provat några träningsmatcher.
När det är riktigt mörkt och regnar räcker inte kameran till för fotboll men det tror jag inte en D610 hade gjort heller.
Får lite fler bra bilder än tidigare men bristen på matcher gör att den inte är använd så mycket ännu.
En av mina personliga egna favoriter är tagen med en EOS 1-D mk III. Den kameran är ingen höjdare i mörker, s det blev lång tid och monokromt.2FBFC12A-E789-4E3C-95AE-E636C40EA564.jpeg
 

törnan

Aktiv medlem
Blev en D7500 och har provat några träningsmatcher.
När det är riktigt mörkt och regnar räcker inte kameran till för fotboll men det tror jag inte en D610 hade gjort heller.
Får lite fler bra bilder än tidigare men bristen på matcher gör att den inte är använd så mycket ännu.
Den där bristen på matcher är inget kul alls...

Jag har haft D750 och det var en suverän kamera. För allt utom de situation man behöver seriebildtagning i mer än någon sekund, p.g.a. för liten buffert. Jag skulle inte köpa den för fågelfoto eller sportfoto alltså.
Den funkar helt ok till sport men kräver lite tajming, skulle det bli bättre med en D4/D5? Absolut men inte alla vill gå all-in med ett fullstort hus och då skulle jag säga att 750:n är helt ok.
 

lofling

Aktiv medlem
Den där bristen på matcher är inget kul alls...



Den funkar helt ok till sport men kräver lite tajming, skulle det bli bättre med en D4/D5? Absolut men inte alla vill gå all-in med ett fullstort hus och då skulle jag säga att 750:n är helt ok.
Jag vet, har fotat både fågel och fotboll med den. Men oerhört frustrerande, för allt som oftast fylls bufferten just när man har en bra situation och man missar halva av den. Hade samtidigt en D500, vilket var betydligt bättre för action. Fler AF-punkter som dessutom täcker större del av ytan än vad de gör på D750, fler bilder per sekund, mycket större buffert, osv. Helt ok på hög ISO. Jag skulle inte gå till D750 bara för att få fullformat om jag fotade mycket fotboll.
 

törnan

Aktiv medlem
Jag vet, har fotat både fågel och fotboll med den. Men oerhört frustrerande, för allt som oftast fylls bufferten just när man har en bra situation och man missar halva av den. Hade samtidigt en D500, vilket var betydligt bättre för action. Fler AF-punkter som dessutom täcker större del av ytan än vad de gör på D750, fler bilder per sekund, mycket större buffert, osv. Helt ok på hög ISO. Jag skulle inte gå till D750 bara för att få fullformat om jag fotade mycket fotboll.

En D500 är helt klart lämpligare om man för sport ja. Det jag ville få fram är att D750 är en riktigt bra allroundkamera, inte bästa på något men bra på mycket.
 

lofling

Aktiv medlem
En D500 är helt klart lämpligare om man för sport ja. Det jag ville få fram är att D750 är en riktigt bra allroundkamera, inte bästa på något men bra på mycket.
Jo, det är helt klart så, det är jag helt med på. Men ursäkta, handlade inte tråden om fotbollsfoto?
 

törnan

Aktiv medlem
Jo, det är helt klart så, det är jag helt med på. Men ursäkta, handlade inte tråden om fotbollsfoto?
Och någon föreslog den, du sågade den för fotboll och jag kommer med min erfarenhet att den funkar helt ok för ändamålet. Allt handlar om hur hårt man vill fokusera på en sak och vilka egenskaper som efterfrågas i övrigt.

Nä fy! Man blir ju nipprig av att gå och vänta på att det kommer igång igen.
Så in i bomben.. (även om det får ses som något av ett i-landsproblem i dagens läge)
 
ANNONS