Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Uppgradera befintligt system eller byta till Z

Produkter
(logga in för att koppla)

Bokeh

Aktiv medlem
Då antar jag att du verkligen använder Z6/Z7 och inte tycker det är så intressant jämfört med Nikon DSLR eller ngt annat system? Varför tycker du inte Z är så bra?

Själv tycker jag att att t ex deras 24-70 f/4 är helt suveränt och ger fantastisk skärpa ända ut i hörnen vid f/5.6. Finns ingen anledning att inhandla ett 24mm för landskap när kitobjektivet är så j**la bra.
Jag äger ingen Nikon längre, jag bara påpekade att nästa generation av Nikons spegellösa kameror kan vara värd att vänta på med tanke på hur konkurrenternas kameror utvecklas, speciellt Canons nya R serie, sen vet vi inte ens om Nikon kommer överleva covid-19, det ser onekligen väldigt mörkt ut ekonomiskt för företaget.
 

AWid

Aktiv medlem
Jag skulle satsat på val 3, dvs gör ingenting, vänta och se vad som händer efter corona epedemin lagt sig, Nikons nästa generation, (om dom överlever), kommer vara betydligt intressantare än den nuvarande om dom ska kunna konkurrera med Canon och Sony.
Berätta gärna om dina erfarenheter av Nikon och varför du tycker att Z-modellerna inte kan konkurrera med Canon/Sony. Dina iakttagelser är nog nyheter för många av oss. Berätta gärna också om varför du är tveksam till att Nikon överlever. Det är uppgifter som jag inte sett någon annan stans.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Berätta gärna om dina erfarenheter av Nikon och varför du tycker att Z-modellerna inte kan konkurrera med Canon/Sony. Dina iakttagelser är nog nyheter för många av oss. Berätta gärna också om varför du är tveksam till att Nikon överlever. Det är uppgifter som jag inte sett någon annan stans.
Canon R5... Nikons ekonomiska situation kan du googla fram, den ser inte ljus ut minst sagt, så det finns anledning att avvakta om man inte behöver uppgradera akut.
 
Senast ändrad:

AWid

Aktiv medlem
Varför ska jag svara på dina frågor? Jag svarade trådstartaren och gav min personliga åsikt till honom, så tagga ner.
Det är alltid lika tråkigt varje gång någon måste dissa om ett märke, oavsett vilket, precis som om allt vore någon sorts "vs-tävling". Det är därför jag reagerar.
 

Snuddas

Aktiv medlem
Då antar jag att du verkligen använder Z6/Z7 och inte tycker det är så intressant jämfört med Nikon DSLR eller ngt annat system? Varför tycker du inte Z är så bra?

Själv tycker jag att att t ex deras 24-70 f/4 är helt suveränt och ger fantastisk skärpa ända ut i hörnen vid f/5.6. Finns ingen anledning att inhandla ett 24mm för landskap när kitobjektivet är så j**la bra.
Tackar för dina ovationer över Z 24-70/4 ! Det hjälper mig ur ett svårt val som jag brottats med ett par månader. Till min Z7 har jag, förutom det just nämnda kit-objektivet, utökat samlingen med normaloptiken Z 50/1,8 och Z 85/1,8 för bl.a. porträtt mm. Till detta hade jag tänkt skaffa Z 24/1,8 för att förbättra landskapsbilderna. Men ditt påpekande, att "kitobjektivet är så j**la bra" får mig att tänka till ordentligt! Nikkor Z 24-70/4S är faktiskt den enda zoom i mitt sortiment som håller hög bildkvalitet över hela bildytan på hela zoom-omfånget, d,v,s, även i ändlägena. Då finns de nog inte anledning att betala ca 12 kkr ytterligare för att få fram, kanske maximalt 5% bättre upplösning av landskapsbilderna. Med nuvarande objektiv kan jag åstadkomma det genom RAW-bilder i C1.
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Tackar för dina ovationer över Z 24-70/4 ! Det hjälper mig ur ett svårt val som jag brottats med ett par månader. Till min Z7 har jag, förutom det just nämnda kit-objektivet, utökat samlingen med normaloptiken Z 50/1,8 och Z 85/1,8 för bl.a. porträtt mm. Till detta hade jag tänkt skaffa Z 24/1,8 för att förbättra landskapsbilderna. Men ditt påpekande, att "kitobjektivet är så j**la bra" får mig att tänka till ordentligt! Nikkor Z 24-70/4S är faktiskt den enda zoom i mitt sortiment som håller hög bildkvalitet över hela bildytan på hela zoom-omfånget, d,v,s, även i ändlägena. Då finns de nog inte anledning att betala ca 12 kkr ytterligare för att få fram, kanske maximalt 5% bättre upplösning av landskapsbilderna. Med nuvarande objektiv kan jag åstadkomma det genom RAW-bilder i C1.
Tackar. Så det kanske är 20mm du ska titta på istället;)
Det där med 5% stämmer säkert och skillnaden kan väl vara större med fler megapixlar (jag har Z6). Kolla på skärpetester (MTF diagram) för z objektiven som är gjorda på photographylife.
 

timofej

Aktiv medlem
Jag tror att jag bestämt mig. Med ert stöd. :)

Ska prova som jag ursprungligen ville 24-70/2,8 G2 Tamron på mitt nuvarande hus. Gillar jag det (map på bildkvalitet, vikt och storlek) köper jag det. Då blir det lättare att vänta ett par (tre-fyra?) år tills nästa generation av z6 kommer. Och då får jag avgöra om jag vill köpa den med 24-70/4 och sälja min Tamron eller med något annat objektiv som kanske kommer vid den tiden. Hoppas bara att min D600 håller till dess. :)
 

nicdah

Aktiv medlem
Hej

Vet att det finns ett särskilt forum för köpråd men eftersom jag vill inrikta mig just på Nikon produkter startar jag tråden här.

Min situation:

Har levt under en sten de senaste sju åren med min D600 som jag är rätt nöjd med. Har börjat fundera på att uppgradera mitt kitobjektiv 24-85/3,4-4,5 med det nya Tamron 24-70/2,8. Och kanske slå till och byta mitt gamla 50/1,8 till Sigma 50/1,4 Art eller något.

I samma veva har jag kollat vilka nya kameror som kommit till (i fall även min kamera behöver uppgraderas). Till min stora förvåning är Nikons D780 inte så mycket förbättring jämfört med sex års gamla D750. Och på två nyckelpunkter är den faktiskt försämring - tyngre och ingen blixt. För att inte tala om priset!

Jag började kolla runt varför det är så och upptäckte att Nikon lägger allt krut på sitt nya spegellösa system och att D780 är något slags övergång mellan D och Z. Och igen blev jag förvånad över att ett spegellöst system minsann kan vara bra! Har aldrig tittat åt detta håll och har betraktat de spegellösa systemen som nymodighet som aldrig kan utgöra konkurrens mot en riktig DSLR. Det verkar vara att jag haft fel.

Mina funderingar:

Med tanke på ovanstående undrar jag om mina val. Jag kan se följande alternativ:

  1. Fortsätta med mina ursprungliga planer och köpa ett eller två riktigt bra objektiv. Risken finns dock att om ett, två eller tre år behöver jag byta kameran och Z kommer att regera då. Då sitter jag kvar med mina nygamla objektiv som jag måste ha adapter till och får inte full nyttja med det nya systemet (tyngre, större och långsammare AF).
  2. Gå över till Z redan nu. Men tyvärr är objektivutbudet till det är ganska magert än så länge och oftast ligger utanför min budget.
  3. Göra ingenting och vänta på andra generation av Z och bredare objektivutbud, framför allt från tredjepartstillverkare. Nackdelen med denna lösning att den är tråkig.:) Ville verkligen spendera 10-20k på fotoutrustning nu.
Jag förstår att ni inte kan säga för mig vad jag ska göra. Alla vi har olika prioriteringar. Men det finns kanske något fel i mina resonemang? Eller har jag missat något väsentligt? Finns det andra alternativ?

Tackar er som svarar!
Om du köper Tamron 24-70/2.8 G2 så hoppas jag att du är medveten om att det är en hel del focus shift vid 70 mm. Jag kände inte till detta när jag köpte mitt förra våren. 24, 35, och 50 mm är väldigt bra. Jag har lagt ned många timmar på kalibrering ihop med min Nikon D750. Fokus shiften går inte att kalibrera bort. Däremot har jag justerat så att skärpan är bra vid f4-5.6 vid 70 mm. Focus shiften märks bara vid kortare avstånd men kan vara irriterande vid porträttfoto. I liveview och ihop med Nikon Z6 existerar inte problemet. När kameran fokuserar i icke liveview gör den det vid största bländare. När sedan bilden tas bländas optiken ned och fokus flyttas bakåt. Ganska irriterande måste jag säga.

Mvh / Niclas
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Jag tror att jag bestämt mig. Med ert stöd. :)

Ska prova som jag ursprungligen ville 24-70/2,8 G2 Tamron på mitt nuvarande hus. Gillar jag det (map på bildkvalitet, vikt och storlek) köper jag det. Då blir det lättare att vänta ett par (tre-fyra?) år tills nästa generation av z6 kommer. Och då får jag avgöra om jag vill köpa den med 24-70/4 och sälja min Tamron eller med något annat objektiv som kanske kommer vid den tiden. Hoppas bara att min D600 håller till dess. :)
Givetvis är det viktigast att testa ett objektiv innan köp om det är möjligt. Men om man ändå går på tester på nätet så verkar denna Tamron ganska svag jämfört med Nikkor 24-70 f/4 S.

Tamron 24-70 f/2.8

Nikkor 24-70 f/4

Så om du inte behöver f/2.8 för skärpedjupet så är Z6+24-70 absolut bättre. Jag tycker det verkar som att ISO egenskaperna på Z6 är mer än ett steg bättre på Z6 än på D600 (jag har en D610). Jag tror det går att finna begagnade Z6+24-70 till ok pris om man har lite tålamod (det verkar du ha).
 
Senast ändrad:

TBone

Aktiv medlem
Tom Hogan tycker om 24-70/4 s:
”Compared to the excellent Nikkor 24-70mm f/2.8E DSLR lens at f/4, the DSLR lens is sharper out in the extreme corners, and perhaps marginally better at some focal lengths in the more central area. But that I’m comparing this US$1000 kit lens to a US$2400 pro lens I recommend should tell you something right off. Don't let my description fool you: this is a high-performing lens.”
http://www.sansmirror.com/lenses/lens-reviews/lenses-for-nikon-z/nikkor-24-70mm-f4-s-lens.html
 

timofej

Aktiv medlem
Om du köper Tamron 24-70/2.8 G2 så hoppas jag att du är medveten om att det är en hel del focus shift vid 70 mm.
Tack för att du delar din erfarenhet med oss! Men kan det vara så att just ditt exemplar visar detta beteende? Det kan väl inte vara så att ALLA objektiv har fokuseringsfel på 70 mm? Eller beror det på kamera/objektiv kombination kanske?

Givetvis är det viktigast att testa ett objektiv innan köp om det är möjligt. Men om man ändå går på tester på nätet så verkar denna Tamron ganska svag jämfört med Nikkor 24-70 f/4 S.
Det verkar som att testet avser Tamrons gamla variant (från 2012), inte G2 som kom ut 2017.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Tack för att du delar din erfarenhet med oss! Men kan det vara så att just ditt exemplar visar detta beteende? Det kan väl inte vara så att ALLA objektiv har fokuseringsfel på 70 mm? Eller beror det på kamera/objektiv kombination kanske?
Problemet i det här fallet är inte ett fokuseringsfel. Kameran fokuserar rätt vid största bländare, men den sfäriska aberrationen* leder till att fokusplanet vandrar bakåt när man bländar ned. Därför blir det fel med spegelreflexkameror, som alltid fokuserar på största bländare. Spegellösa bländar oftast ned åtminstone en bit, vilket gör att det går bättre, liksom att använda Lv-läget på en spegelreflex som brukar göra likadant.

Jag har haft ett G2 hemma och jag skickade tillbaka det. Andra är nöjda och det lär märkas mindre på en kamera med färre pixlaroch AA-filter än den D810 jag hade då.

*Den gör också att objektivet är lite mer drömskt vidöppet på 70 mm. Just detta går dock i stort sett bort vid ett halvt stegs nedbländning.

Det verkar som att testet avser Tamrons gamla variant (från 2012), inte G2 som kom ut 2017.
Den optiska konstruktionen är samma, men det är bättre ytbehandling på G2, liksom uppgraderad AF mm. Sedan ska man komma ihåg att de flesta tester av den här typen är gjorda vid ett visst avstånd och prestandan kan variera i viss utsträckning beroende på fokusavstånd.

Objektivet är inte dåligt och har rätt snabb AF, men för min del fungerade inte de kompromisser Tamron har gjort vid konstruktionen. Alla objektiv är större eller mindre kompromisser, frågan är bara vilka.
 

nicdah

Aktiv medlem
Tack för att du delar din erfarenhet med oss! Men kan det vara så att just ditt exemplar visar detta beteende? Det kan väl inte vara så att ALLA objektiv har fokuseringsfel på 70 mm? Eller beror det på kamera/objektiv kombination kanske?


Det verkar som att testet avser Tamrons gamla variant (från 2012), inte G2 som kom ut 2017.
Det är inte ett fokuseringsfel utan en optisk egenskap som med ett annat ord kallas för spherical aberration. Jag har sett hur många som helst som haft denna egenskap på nätet. Även på version G2. Och de har fått sina objektiv utbytta flera gånger men med samma resultat. Sen om alla är behäftade med detta kan jag givetvis inte svara. Det är många objektiv som lider av denna egenskap. Särskilt de med hög ljusstyrka. Jag tror många inte märker det eftersom det vara visar sig på kortare avstånd. Sök på Tamron 24-70 2.8 G2 och focus shift så får du bilda dig en egen uppfattning om hur många som upplevt samma problem som jag. Och det är som sagt inte ovanligt. Optik med lägre ljusstyrka typ kitobjektiv lider ofta inte av detta problem.

Niclas
 

nicdah

Aktiv medlem
Problemet i det här fallet är inte ett fokuseringsfel. Kameran fokuserar rätt vid största bländare, men den sfäriska aberrationen* leder till att fokusplanet vandrar bakåt när man bländar ned. Därför blir det fel med spegelreflexkameror, som alltid fokuserar på största bländare. Spegellösa bländar oftast ned åtminstone en bit, vilket gör att det går bättre, liksom att använda Lv-läget på en spegelreflex som brukar göra likadant.

Jag har haft ett G2 hemma och jag skickade tillbaka det. Andra är nöjda och det lär märkas mindre på en kamera med färre pixlaroch AA-filter än den D810 jag hade då.

*Den gör också att objektivet är lite mer drömskt vidöppet på 70 mm. Just detta går dock i stort sett bort vid ett halvt stegs nedbländning.



Den optiska konstruktionen är samma, men det är bättre ytbehandling på G2, liksom uppgraderad AF mm. Sedan ska man komma ihåg att de flesta tester av den här typen är gjorda vid ett visst avstånd och prestandan kan variera i viss utsträckning beroende på fokusavstånd.

Objektivet är inte dåligt och har rätt snabb AF, men för min del fungerade inte de kompromisser Tamron har gjort vid konstruktionen. Alla objektiv är större eller mindre kompromisser, frågan är bara vilka.
Får man fråga vilket objektiv du skaffade istället för Tamron 24-70 G2 ?. Jag har funderingar på Nikon F 24-70 2.8 VR. Men jag har läst att även detta kan lida av focus shift.

Niclas
 

Ventures

Aktiv medlem
Eftersom ni är så sugna på att köpa nya kamerahus kanske det är bättre att köpa nikonobjektiv. Så vitt jag vet tillverkar inte tamron några kameror och lär inte göra det i framtiden heller. :)
 

nicdah

Aktiv medlem
Eftersom ni är så sugna på att köpa nya kamerahus kanske det är bättre att köpa nikonobjektiv. Så vitt jag vet tillverkar inte tamron några kameror och lär inte göra det i framtiden heller. :)
Jag ska bara ha Nikon till Nikon framöver 😊 Fick ett ryck och köpte 4 Tamron under 2019, nu har jag gjort mig av med två av dem. Inte för att de inte är bra men genom alla år har jag aldrig behövt af-justera kameran då jag bara köpt Nikonobjektiv. Och till Z6:an finns ju bara Nikons egna så där har det blivit 3st under 2019 😉
 
ANNONS