Annons

Mikrofon till DSLR

Produkter
(logga in för att koppla)

Visom

Aktiv medlem
Har filmat lite med min Canon DSLR och är inte riktigt nöjd med ljudet. Tittade på några mikrofoner men det är lite av en djungel så jag skulle behöva lite hjälp. Det jag söker är en prisvärd mikrofon, dvs inte nödvändigtvis den billigaste men prisskillnaden ska vara mätbar i bättre kvalité eller andra egenskaper. Fast 2000:- är jag inte beredd att ge även om det är en exceptionell mikrofon.

Det är främst för inomhusbruk, men funderar på om jag inte vill kunna filma utomhus också om prisskillnaden inte är för stor.

Röde Videomic (https://www.cyberphoto.se/foto-video/videotillbehor/mikrofoner/mikrofoner/rode-videomicro) känns som väldigt prisvärd, men jag blir alltid skeptisk till billiga alternativ. Generellt brukar man ju få vad man betalar för. Någon som jämfört med tex Rödes Videomic Pro, är det en stor skillnad?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Den här kan ju vara intressant:


Förutom att olika mikrofoner kan vara olika bra för sin typ så är det stor skillnad på hur de fångar upp ljud beroende på vilken typ av mikrofon det är.
 

Ventures

Aktiv medlem
Det finns nättester där man testar skillnaden. Videomic pro lär vara bra. Den finns ju i tre varianter om du även spanar efter begagnat. Samt stereovarianter.
Fördelen är ju den inbyggda förstärkaren som gör att man kan sänka kamerans höga brusnivå.
Jag har Nikons egen stereomick me-1 som saknar förstärkare. (Canon har väl en motsvarande.) Den ger mycket bättre resultat än kamerans inbyggda och med en "deadcat" så är vindbruset nästan helt eliminerat. Mycket mindre av kamerans fokus- och bländarljud kommer med.
Fundera på om det är tal eller omgivning som ska tas upp (stereo eller mono).
Jag skulle inte köpa röde videomic utan "pro". Det finns förstås andra shotgun-mikrofoner (röde n1g och n2g osv.) men till högre pris och som oftast inte kan kopplas direkt i kamerans mikrofonuttag.
 
Senast ändrad:

apersson850

Aktiv medlem
Canon har själva en som heter DM-E1. Men den ligger högre i pris, ny.
Prestanda är mycket bättre än den inbyggda mikrofonen i kameran.

Lägger man pengar på en separat ljudinspelare, exempelvis en ZOOM F1, med mygga, får man återigen en ljudkvalité som är ett snäpp ovanför vad du alls kan spela in direkt i kameran. Men då kräver det att ljudet synkas ihop med videon i efterbehandlingen.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
En Zoom H1 med bra ljudkvalitet kan du använda som separat mikrofon och/eller ljudinspelare. Den går även att montera på kameran med ett extra fäste eller liten kulled. Om man använder en förlängningskabel mellan H1:an och kameran så kan du placera mikrofonen/inspelaren precis där du får den bästa upptagningen. Ljudet synkas ju då direkt på filmen. Ljudet i inspelaren är bättre än det man får i kameran och kan läggas på i efterhand om man så önskar.
Jag tar upp ljudet extern med en sådan typ av inspelare och synkar med hjälp av handklapp mot kameraljudet i redigeringen.

Edit:
Här är en rulle om ljudinspelning som jag gjort och som kan vara av intresse:
 

AWid

Aktiv medlem
..............................................................

(https://www.cyberphoto.se/foto-video/videotillbehor/mikrofoner/mikrofoner/rode-videomicro) känns som väldigt prisvärd, men jag blir alltid skeptisk till billiga alternativ. Generellt brukar man ju få vad man betalar för. Någon som jämfört med tex Rödes Videomic Pro, är det en stor skillnad?
Röde Videomicro som du länkar till ärr en alldeles utmärkt mikrofon (enligt min mening), inte minst med tanke på priset. Använder en sån regelbundet. Har provat några andra dyrare modeller som inte hållit samma klass.
 
ANNONS