Annons

Fågelidentifikation

gavia

Aktiv medlem
när det gäller ormvråk, kan du glömma allt vad färger heter. har inget med ålder eller kön att göra. den högra fågeln är en adult fågel.
 

Falumas

Aktiv medlem
Alperna, ca 1500möh

Den här flög förbi när jag hade vidvinkelobjektivet på och ville sedan inte visa sig mer.

1594575545868.png
 

gavia

Aktiv medlem
svart rödstjärt
gråsparv
bofink
gråsparv

du behöver verkligen en fågelbok. mkt roligare och du får veta både mer o snabbare...alla dessa är mkt vanliga fåglar där du bor.
 

velocio

Aktiv medlem
Håller med, en fågelbok är toppen!

Jag har inget stort fågelintresse, men jag har haft mycket nöje av den här boken. Bläddrar i den mycket ofta och kan identifiera betydligt fler fåglar än jag kunde innan. Ofta lätt att leta upp rätt fågel bara genom att bläddra igenom den och kolla på bilderna tills man hittar en som ser rätt ut. 99 spänn i en fyndlåda på Coop. Ett av mina bästa köp nånsin! :)

 

Falumas

Aktiv medlem
Planen var att köpa ett par böcker i Sverige denna sommar, men den planen krackelerade pga smittsituationen i Sverige. Dom Svenska boklådorna är synnerligen ointresserade av att skicka något utanför EU.
 

velocio

Aktiv medlem
Planen var att köpa ett par böcker i Sverige denna sommar, men den planen krackelerade pga smittsituationen i Sverige. Dom Svenska boklådorna är synnerligen ointresserade av att skicka något utanför EU.
Men har du ingen släkting eller kompis i Sverige som kan agera bulvan och köpa, sen skicka till dig?
 

PMD

Aktiv medlem
Måste det vara en svenskspråkig fågelbok?
amazon.de har en hel del fågelböcker och de levererar till Schweiz.
 

gavia

Aktiv medlem
Håller med, en fågelbok är toppen!

Jag har inget stort fågelintresse, men jag har haft mycket nöje av den här boken. Bläddrar i den mycket ofta och kan identifiera betydligt fler fåglar än jag kunde innan. Ofta lätt att leta upp rätt fågel bara genom att bläddra igenom den och kolla på bilderna tills man hittar en som ser rätt ut. 99 spänn i en fyndlåda på Coop. Ett av mina bästa köp nånsin! :)

Gamla hederliga Jonsson är fortfarande bra, även om det finns modernare böcker nu..."läs fågelguiden" 99kr var verkligen ett fynd!
 

gavia

Aktiv medlem
Eller en Swarovski dG och Merlin Photo ID app.
:)
appar för div id/som fågelböcker har sina fördelar. Främst att man alltid har den med sig, samt att det finns ljud i många appar. Downside är att det är svårare att hitta, kräver mer bläddring..där har vanliga boken en klar fördel tycker jag då den är betydligt mer översiktlig. De flesta jag dryftat detta med tycker samma. Sen tycker jag inte att det ena utesluter det andra, iaf inte på de böcker man vill använda mkt. En bok är mer översiktlig än vilken app som helst. kräver inget batteri heller.....;-)
 

gavia

Aktiv medlem
Planen var att köpa ett par böcker i Sverige denna sommar, men den planen krackelerade pga smittsituationen i Sverige. Dom Svenska boklådorna är synnerligen ointresserade av att skicka något utanför EU.
kolla med naturbokhandeln på öland, de har klart bästa sortimentet i sverige på fågel och naturböcker! möjligen kan de hjälpa dig.
 
ANNONS