Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Meteroit regn i natt
- Trådstartare mac60
- Start datum
wedin.bjorn
Medlem
tror det kan vara detta du hörde om: https://www.popularastronomi.se/202...stas-av-planeterna-jupiter-saturnus-och-mars/
De årliga Perseiderna. Har du tur kan du se ganska många.Hörde att det blir en ny meteroit ( stavningen behöver inte vara rätt) som kommer nära jorden i natt (tisdag natt)
Tydligen skall det bli speciellt bra här i södra Sverige.
Någon som hörde mer om detta?
Kom tyvärr in precis i slutet
Snuddas
Aktiv medlem
Det är det här som händer inatt: "Varje år i augusti möts jorden och Perseiderna, som består av små bitar av grus och sten som spritts från kometen Swift-Tuttle."Hörde att det blir en ny meteroit ( stavningen behöver inte vara rätt) som kommer nära jorden i natt (tisdag natt)
Tydligen skall det bli speciellt bra här i södra Sverige.
Någon som hörde mer om detta?
Kom tyvärr in precis i slutet
Jonah Lake
Avslutat medlemskap
Jag skall fota natten mellan onsdag till torsdag om någon vill hänka på.
mac60
Aktiv medlem
och eftersom du tydligen ställt in att folk inte kan se var du bor ( i medlemsregistret ) så kanske det är lättare om du skriver ut var du skall fota så folk vet om det är lönt att ens fundera på digJag skall fota natten mellan onsdag till torsdag om någon vill hänka på.
Falumas
Aktiv medlem
Jag försökte inatt och kan dela med mig av mina misstag.
Kör med ordentligt med vidvinkel, jag körde med 50mm inatt och stjärnfallen skedde alla utanför dit jag pekade min kamera, såg en 5-10st med ögonen ingen med kameran. Dom flesta verkar dyka upp i ca nö och sv, men ganska godtycklig riktning. Jag hade kameran riktad nö, men det var inte rätt inatt.
Kör lång slutartid, stjärnfallen varar ungefär lika länge som ett blixtnerslag. Jag fick fina stjärnhimmelsbilder på 30s slutartid, så körde jag med ISO200 och justerade bländaren så att kameran tyckte att bilden var ganska kraftigt underexponerad blev runt f4. Tror det skulle fungera bra för stjärnfallen också.
Skall prova inatt igen, med 24mm istället för 50mm för att öka chansen att få med stjärnfallen.
Stjärnfallen var väl synliga även om jag var väldigt nära större stad, men det blir givetvis bättre om man lyckas ta sig en bit bort från ljusföroreningar.
Kör med ordentligt med vidvinkel, jag körde med 50mm inatt och stjärnfallen skedde alla utanför dit jag pekade min kamera, såg en 5-10st med ögonen ingen med kameran. Dom flesta verkar dyka upp i ca nö och sv, men ganska godtycklig riktning. Jag hade kameran riktad nö, men det var inte rätt inatt.
Kör lång slutartid, stjärnfallen varar ungefär lika länge som ett blixtnerslag. Jag fick fina stjärnhimmelsbilder på 30s slutartid, så körde jag med ISO200 och justerade bländaren så att kameran tyckte att bilden var ganska kraftigt underexponerad blev runt f4. Tror det skulle fungera bra för stjärnfallen också.
Skall prova inatt igen, med 24mm istället för 50mm för att öka chansen att få med stjärnfallen.
Stjärnfallen var väl synliga även om jag var väldigt nära större stad, men det blir givetvis bättre om man lyckas ta sig en bit bort från ljusföroreningar.
Jonah Lake
Avslutat medlemskap
Jag bor i Lerumstrakten, hade tänkt mig fota runt Tollered eller Härskogen
mac60
Aktiv medlem
Skall se om jag kommer ivägJag försökte inatt och kan dela med mig av mina misstag.
Visserligen semester men är mer morgon människa än nattuggla
Sedan så tyckte jag att det blev lite mulet på kvällen men ser hur det blir i kväll
mac60
Aktiv medlem
Hade gärna följt med och sett hur natur och annat är där men bor i Malmö så det är lite långt att åka även om manhar semester lite tillJag bor i Lerumstrakten, hade tänkt mig fota runt Tollered eller Härskogen
Falumas
Aktiv medlem
Skall se om jag kommer iväg
Visserligen semester men är mer morgon människa än nattuggla
Sedan så tyckte jag att det blev lite mulet på kvällen men ser hur det blir i kväll
Väldigt tidigt fungerar kanske också. Jag var ute mellan 23.30 och 00.30, vet inte hur länge ni har det mörkt uppe i norr. 03-04 fungerar kanske.
Ventures
Aktiv medlem
Blir det något på bild? Det är ju bara något vitt streck någon gång ibland.
Man ska ha tur om man råkar ha slutaren öppen när det sker. Det är ju knappast något "meteorregn".
Jag såg något effektfullt när jag försökte fånga vintergatan förra året. En meteor som lämnade ett rökspår efter sig som i sin tur belystes av solen på hög höjd.
Man ska ha tur om man råkar ha slutaren öppen när det sker. Det är ju knappast något "meteorregn".
Jag såg något effektfullt när jag försökte fånga vintergatan förra året. En meteor som lämnade ett rökspår efter sig som i sin tur belystes av solen på hög höjd.
mac60
Aktiv medlem
Tja när man bor i Malmö så finns det mycket som är mot norr men mörkret kommer sent här i södernVäldigt tidigt fungerar kanske också. Jag var ute mellan 23.30 och 00.30, vet inte hur länge ni har det mörkt uppe i norr. 03-04 fungerar kanske.
Falumas
Aktiv medlem
Malmö är över 1000km norr om mig.
Så i Schweiz är det mörkt strax efter 22
Det blir nog bara ett vitt streck och ja man måste ha lite tur och med 30s slutartid har man lite större chans att drabbas av tur. Dom jag såg gjorde inte heller jättelånga vita streck innan dom brunnit upp. Förmodligen runt 1/4 av bilden på 24mm, men starka nog att man såg att omgivningen lystes upp när dom kom.
Det blir nog bara ett vitt streck och ja man måste ha lite tur och med 30s slutartid har man lite större chans att drabbas av tur. Dom jag såg gjorde inte heller jättelånga vita streck innan dom brunnit upp. Förmodligen runt 1/4 av bilden på 24mm, men starka nog att man såg att omgivningen lystes upp när dom kom.
Astroscapist
Aktiv medlem
Blir det något på bild? Det är ju bara något vitt streck någon gång ibland.
Stjärnfall brukar ha färger. Oftast så kör man Timelapse för att fånga dom.
Tja när man bor i Malmö så finns det mycket som är mot norr men mörkret kommer sent här i södernVar finns du i landet eftersom det var mörkt vid 2330 tiden?
Ju längre söder desto mörkare. Men månen går upp och stör runt midnatt.
Åk österut så slipper du ljuset från Malmö. Jag var på Ale stenar igår natt.
Här är en bild på en färgad meteor från 2013 som jag nyligen postade på min facebooksida för att uppmärksamma meteorregnet. Har inte hunnit gå igenom gårdagens fångst ännu.

/Stefan
Senast ändrad:
PMD
Aktiv medlem
Det finns två sätt att hitta till medlemsprofilen. (Det tycks vara två olika register också).och eftersom du tydligen ställt in att folk inte kan se var du bor ( i medlemsregistret ) så kanske det är lättare om du skriver ut var du skall fota så folk vet om det är lönt att ens fundera på dig![]()
Om man klickar på ditt loginnamn (mac60) så får man veta att "Denna medlem begränsar vem som kan se deras fullständiga profil", men om man klickar på den lilla bilden av dig (eller snarare högerklickar och väljer "öppna i nytt fönster") så får man se din medlemsprofil.
Jag vet inte varför Fotosidan har gjort det så här förvirrande. Det borde bara finnas en ingång till medlemsprofilen.
Senast ändrad:
mac60
Aktiv medlem
Där ser man ju att man lär sig något nytt iblandDet finns två sätt att hitta till medlemsprofilen. (Det tycks vara två olika register också).
Om man klickar på ditt loginnamn (mac60) så får man veta att "Denna medlem begränsar vem som kan se deras fullständiga profil", men om man klickar på den lilla bilden av dig (eller snarare högerklickar och väljer "öppna i nytt fönster") så får man se din medlemsprofil.
Jag vet inte varför Fotosidan har gjort det så här förvirrande. Det borde bara finnas en ingång till medlemsprofilen.
Fast det är ju störande att det kommer på det sättet
Tack i alla fall
Tonyeagle
Aktiv medlem
Var på natthimlen är det störst chans att se spåren? Funderar på att ställa upp min olympus och köra composite under ca 30 min. Borde bli en del spår registrerade då. Har inte testat funktionen men det ska ju fungera så att inget blir överexponerat och bara nya ljuskällor registreras till grundbilden. Vet att jag fotade dessa för länge sedan med vanlig bulb men fick väl bara 2-3 spår med på bilden.
PS. kom på att det ju även kommer med stjärnspår på bilden. Det blir nog för rörigt och fult.
PS. kom på att det ju även kommer med stjärnspår på bilden. Det blir nog för rörigt och fult.