Annons

Meteroit regn i natt

Produkter
(logga in för att koppla)

L-G

Aktiv medlem
Jag menar som det ser ut på bilden. Jag kan ju inte gärna veta hur du höll kameran. Överkant och nederkant på bilden är väl ganska entydiga begrepp.
-
Meteorer brukar börja lysa svagt när de träder in i atmosfären för att sedan upphettas och flamma till och sedan snabbt slockna. På din bild kommer meteoren från bildens nederkant och rör sig uppåt i bilden, men den rör sig naturligtvis nedåt i atmosfären.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Flygplan var det inte, det fick jag med ett gäng. Körde konstant (intervall 9999 bilder 0sek mellan bilderna) så 30sek slutartid fotografering, så på dom fortsatte spåren på nästa bild. Denna var bara med på en bild.
Nä, jag tror heller inte det var ett flygplan. Skrev att jag trodde det var en satellit.

Här är 7st streck tagen på samma bild. Bara ett är en meteor.

/stefan
 

Bilagor

Ventures

Aktiv medlem
Men med eller utan streck säger bilden inte så mycket utan ett sammanhang. T.ex ett spännande landskap eller något intressant föremål i förgrunden. Och det är egentligen ganska enkelt att dra ett streck efteråt på en bild eller rita in några stjärnor extra. :)
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Skulle gissa på det uppe till höger. Det med olika färger ser misstänkt likt spåren jag får från flygplan.
Det är den färgade längst ner till höger som är en meteor. Den är väldigt olik flygplanspår och har du såna här streck så är det meteorer du fångat och inte flygplan.


Men med eller utan streck säger bilden inte så mycket utan ett sammanhang. T.ex ett spännande landskap eller något intressant föremål i förgrunden. Och det är egentligen ganska enkelt att dra ett streck efteråt på en bild eller rita in några stjärnor extra. :)
Har aldrig förstått syftet med att fake:a bilder så som du beskriver.
Min exempelbild nu var just en exempelbild, ett utsnitt på en större bild för att ge ett exempel hur en en meteor kan se ut och att det finns otaligt många streck man brukar få med som oftast är satelliter eller flygplan.

/Stefan
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag har massor av sådana flygplansspår. Dom blinkar omväxlande röd,vit och grön. På dom som inte är så högt, jag bor relativt nära en flygplats ser man vit i mitten och röd och grön på sidor. På dom som är lite högre ser det ut precis som på din bild. Men dom sträcken börjar på en bild, och fortsätter på nästa, kan till och med vara med på 3-4 30sek exponeringar efter varandra.

1597673687332.png

Här är ett flygplan som flög förbi på låg höjd. Ser grön och röd linje och vita prickar (detta plan låg så att bara blinket från gröna sidan och mitt under syns på stroboblinket dom har. På högre höjd blandar det sig godtyckligt och kan mycket väl se ut som ditt streck. Jag säger inte att ditt streck inte är en meteorit, kan för lite om hur meteoriter ser ut. Men hade jag sett ett sådant på någon av mina bilder hade jag direkt klassificerat det som flygplan.
 

Falumas

Aktiv medlem
Men med eller utan streck säger bilden inte så mycket utan ett sammanhang. T.ex ett spännande landskap eller något intressant föremål i förgrunden. Och det är egentligen ganska enkelt att dra ett streck efteråt på en bild eller rita in några stjärnor extra. :)
Jag tyckte bara det var roligt att få med något, mina bilder är tagna där är jättemycket ljusföroreningar. Måste åka rätt långt för att komma bort från dom.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Jag har massor av sådana flygplansspår. Dom blinkar omväxlande röd,vit och grön. På dom som inte är så högt, jag bor relativt nära en flygplats ser man vit i mitten och röd och grön på sidor. På dom som är lite högre ser det ut precis som på din bild. Men dom sträcken börjar på en bild, och fortsätter på nästa, kan till och med vara med på 3-4 30sek exponeringar efter varandra.

Visa bilaga 150862

Här är ett flygplan som flög förbi på låg höjd. Ser grön och röd linje och vita prickar (detta plan låg så att bara blinket från gröna sidan och mitt under syns på stroboblinket dom har. På högre höjd blandar det sig godtyckligt och kan mycket väl se ut som ditt streck. Jag säger inte att ditt streck inte är en meteorit, kan för lite om hur meteoriter ser ut. Men hade jag sett ett sådant på någon av mina bilder hade jag direkt klassificerat det som flygplan.
Mitt ”streck” är mångfärgad utan upprepande ljus och dina streck blinkar. Det där är definitivt ett flygplan och enkelt att att identifiera och mitt är definitivt ett meteor. Båda är skolexempel.
Här tror jag också att jag fick en meteorit. Förvånandsvärt långt streck som blir ljusare och ljusare.

Visa bilaga 150863

Det kan vara en meteor. Har du otur kan det råka vara en iridum flare från en satelit.

/Stefan
 

HeBe

Aktiv medlem
Mitt ”streck” är mångfärgad utan upprepande ljus och dina streck blinkar. Det där är definitivt ett flygplan och enkelt att att identifiera och mitt är definitivt ett meteor. Båda är skolexempel.



Det kan vara en meteor. Har du otur kan det råka vara en iridum flare från en satelit.

/Stefan

När jag försökte fotografera Lyriderna i våras blev jag lurad av ”satellitblixtar”. Tittar man på bilder tagna innan och efter såg man ett tunt streck efter en satellit. Men på ett av fotona blänker den till och blir mycket kraftigare och ljusstarkare. Gjorde ett inlägg på Instagram då för att visa skillnaden jämfört med en av meteoriterna jag lyckades fånga:

http://instagr.am/p/B_X3CVajhAp/
Lyckades fota en del av Perseiderna också för några veckor sedan och har här lyft in alla i en bild.


C562E86B-EE84-41DF-85E0-9FD5FBF35AB1.jpeg
 
ANNONS