Annons

Kameraindustrin måste förnya sig.

Produkter
(logga in för att koppla)

Brix

Aktiv medlem
Ja, att kolla på bakdisplayen istället för i en riktig sökare,
- allt för att hålla nere storleken och vikten.
Tvingas är väl, att ta i, mycket en vana hur du riktar kameran mot motivet.
Mobilkamerans miljoner användare har bara bakdisplayen, vad jag vet, kan ha dykt upp finesser med en liten utdragbar sökare, på de dyraste mobiltelefonerna.
Jag har vant mig, vid min lilla Sony RX100 mk I, den har bara bakdisplayen, faktiskt på den större A7 III har jag ibland också siktat enbart med dess bakdisplay, - vanans makt. Ha-ha!
Just vanan, mobilkameran är enkel, att fota med, går ner i fickan lätt,
- detta kan bromsa intresset för en ny kompakt FF kamera.
Tre saker kan avgöra, om den nya kompakta FF kameran ska bli en framgång,
- mycket bättre kvalité (FF!) på bilden, skärpa/dynamik,
konsumenten inser, den är mycket kompakt,
lågt pris, på basmodellen
Man behöver ju verkligen inte FF för att få bättre kvalité då det mesta av bildkvalitén ju ligger i objektivet, i synnerhet när vi pratar skärpa. Men om de nu skulle göra en kompakt FF så gäller det ju då också att de lyckas göra bra, kompakta och lätta objektiv till den.

Sen är jag dock väldigt tveksam till att det kommer locka smartphone-användare. De flesta vill ju bara ha en kamera som är enkel att använda för att dokumentera saker och för detta är ju smartphonen ultimat. De är inte intresserade av att hålla på med några inställningar eller behöva bära på flera prylar när de ändå inte lär få bättre bilder.
En stor del av poängen med systemkamera är ju manuella inställningar och att få mer kontroll över resultatet och det är ju främst vi entusiaster och proffs som är intresserade av. Det är också främst vi som bryr oss om ergonomi, att ha en EVF eller OVF samt anpassnings- och inställningsmöjligheter.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Precis det är vad jag menar, skillnaden är enorm vad gäller kvalitet, nyhetsvärdet vinner dock över kvalitet och dom bilderna kostar väl ingenting. David Attenborough filmteam är väl enorm förmodar jag, vad har dom för årslön, bevakar någon krabat som ligger nedgrävd i jorden och vaknar upp i tusental som fjäril, eller kommer du i håg den fantastiska franske undervattens filmaren Cousteau, vilka filmer.

Sedan har vi alla övervaknings kameror med dimmig kvalitet, England ser ut att ha kameror på var tjugonde meter, vi fick följa Akilov i svensk TV, eller Anna Linds baneman, jäkligt otäckt på många vis, som slår direkt i magen på miljoner tittare.
Jag-var-där-fotografer har alltid funnits och spelat en viktig roll i nyhetsrapportering.
 

larsborg

Aktiv medlem
Sen är jag dock väldigt tveksam till att det kommer locka smartphone-användare. De flesta vill ju bara ha en kamera som är enkel att använda för att dokumentera saker och för detta är ju smartphonen ultimat.
Det är en rätt åsikt, som har framkommit, gång efter gång ….
Jag skrev senast:
"Ja, tveksamt om användare av mobilkamera skulle bli hysteriskt förtjusta i denna nya kompakta FF kamera, de är knappast första målgruppen heller, ...."
 

martley

Aktiv medlem
Mycket spekulationer angående esim tycker jag. För att klargöra lite, så kan en enhet med stöd för esim hantera flera abonnemang samtidigt, det ingår i konceptet. Man behöver inte heller besöka operatören fysiskt för att flytta/aktivera esim på en enhet, det räcker att man besöker och loggar in på operatörens webbsida. På Telia måste man identifiera sig med bank-id.
 

Falumas

Aktiv medlem
Ja se där, man kunde förr, inte så trevlig färg, spygrön.

Jo min gamla Xperia från 2010 hade avtryckare på sidan, men den var så liten att hålla i.
Gulare än vad den är kan inte gul bli, vilket kanske inte heller är helt inne längre. Så jag skulle titta över dina skärminställningar om jag vore dig.

Japp, dom flesta Android-telefoner hade hel/halv-trycks avtryckare som satt rätt på sidan förr. Nu har ingen det.
 

Falumas

Aktiv medlem
Mycket spekulationer angående esim tycker jag. För att klargöra lite, så kan en enhet med stöd för esim hantera flera abonnemang samtidigt, det ingår i konceptet. Man behöver inte heller besöka operatören fysiskt för att flytta/aktivera esim på en enhet, det räcker att man besöker och loggar in på operatörens webbsida. På Telia måste man identifiera sig med bank-id.
Det går i Schweiz också med mobile-ID, vilket ironiskt nog inte stöds av e-sim än. :)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Jag tror att bortsett från en teknikrevolution så är det oundvikligt att volymerna återgår till historiska mått från kanske 90-talet. Volymerna bror till stor del av köp bland folk som bara vill dokumentera sina liv. På filmtiden behövdes visserligen en kamera men för dem hände inget stort sedan AF på 80-talet så de var nöjda med sin äldre modell. Systemkameror var för de mer intresserade. Mobiler täcker med råder deras behov. Under en kort period då alla ville ha digitala bilder och annat än kameror inte fanns nådde försäljningen stora volymer, många gånger om historiska nivåer. Denna tid är förbi och hur mycket vi än kan tycka att funktion X eller Y Skulle göra susen för oss betyder detta nog inget för de stora volymerna. Nu gäller det att snabbt krympa kostymen för mindre volymer och leva kvar med mindre kostym. Lyckas man banta ner snabbt borde man nog kunna fortsätta som på 90-talet. Sedan måste investerare glömma förväntningar på tillväxt som förr och se det som osexiga men stabila företag med måttlig vinst och volym.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Gulare än vad den är kan inte gul bli, vilket kanske inte heller är helt inne längre. Så jag skulle titta över dina skärminställningar om jag vore dig.

Japp, dom flesta Android-telefoner hade hel/halv-trycks avtryckare som satt rätt på sidan förr. Nu har ingen det.
På min iPhone ser den ut som någon sorts grön.
 

Falumas

Aktiv medlem
På min Android och min dator ser den gul ut vilken den också är. Knallgul skulle jag till och med säga. Apple har väl aldrig varit så duktiga på färgprofiler.
 

Bengf

Aktiv medlem
På min Android och min dator ser den gul ut vilken den också är. Knallgul skulle jag till och med säga. Apple har väl aldrig varit så duktiga på färgprofiler.
Men inte sol-gul, vid närmare titt så kan jag nog uppfatta gulhet, får kolla på inställningarna av skärmen, vilket jag inte gjort på 8 år, jag är inte så noga av mig, skrev ut mycket mera bilder förr om åren, men sällan nu för tiden.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag försöker hitta något kännt gult att fotografera den tillsammans med. Enligt mig är den mycket nära min definition av gul.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Aftonbladet visar precis vad som helst som går att gömma bakom en lockande rubrik. För att se skräpet måste man först genomlida reklamen som finansierar redaktionens löner.
Både kultur- och nyhetsskymning. Jag ser inte längre Aftonbladet som en nyhetstidning utan mer som en veckotidning som kommer ut varenda dag. På löpen ser man ju inriktningen som man valt och där brukar det inte handla om nyheter längre om man nu inte betraktar vad som hänt i sista avsnittet av någon svensk C-såpa i Kanal 5. Men det är fine om det nu är den publiken man riktar sig till. Det gör dock att de rikstäckande nyhetstidningarna blivit än färre.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Yrkesfotografer kommer säkerligen få problem med ergonomin på den.

Hobby, kanske om den kommer ha tillräckligt bra med knappar och rattar och EVF. Har du ingen O/E-VF så blir det en ergonomisk katastrof och det gör det också svårt att hålla kameran stilla.
Jag har både mobil och en Nikon 1-kamera som saknar O/E-VF och med dom klarar man inte många minuters fotografering innan man blir trött i armarna. Med betydligt tyngre kameror som har O/E-VF så kan man klara en timme utan större problem. Speciellt för mig som pga ålder börjar få lite korta armar.

Jag tror att dom enda som kommer vara intresserade är fd systemkamerefotografer som nu inte är så intresserade men som vill ha något litet med möjligheter eller vandrare. Som bara tar någon bild lite då och då, men som vill ha kvaliteten. Redan där börjar dock problem eftersom mobilen förmodligen räcker för dom flesta där. Måste vara sådanna som fotograferar lite men behöver fördelarna av FF, frågan är hur många det är.

CIZ ger jag inte mycket för. CIZ verkar vara en bra digital zoom, men är och förblir digital zoom. Fungerar kanske bra på vissa saker, som någon tidigare visade ett fyrtorn som förmodligen är ganska lätt att fylla i dom saknade pixlarna, men som kommer göra pannkaka av mer komplexa motiv.
Ett problem jag sett med CIZ är när jag testade det med mitt makro. När åtmistone jag tar makrobilder vill jag se hur det ser ut innan jag tar bilden. Det kan man inte riktigt med CIZ när man zoomar 2x. I kameran zoomas ju den upplösningen EVF:en har och det är ju inte snyggt i min A7 III. Möjligen skulle det se bättre ut i den som finns i A7sIII. Färdig bild kan ju bli bra för det men känslan är inte helt 100 i kameran. CIZ funkar fint för video och mer allmänna motiv men makro är ett område då man nog vill ha 1:1 minst i sökaren genom ett dedikerat makroobjektiv.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tror som flera är inne på, du måste vara där när det händer. Kolla in alla klippen från Libanon, man känner verkligen smällen in i datorn. Kan tänka mig 99 % är filmat med mobiler och budskapet går fram till fullo och säkert mycket av de foton som är publicerade kommer från smartphones.
Jag har sagt samma sak många gånger om i andra sammanhang. En journalist som ska skickas till området har ju inte hunnit packa ner kalsongerna i resväskan innan händelsen är över IRL och då är det de som råkar vara där som tar bilderna.
 

martley

Aktiv medlem
Gulare än vad den är kan inte gul bli, vilket kanske inte heller är helt inne längre. Så jag skulle titta över dina skärminställningar om jag vore dig.

Japp, dom flesta Android-telefoner hade hel/halv-trycks avtryckare som satt rätt på sidan förr. Nu har ingen det.
Min Sony Xperia 1 från 2019 har också egen knapp för kameran, och även efterföljaren Xperia 1 mk II, och likaså de 3 tidigare Xperia-modeller jag haft som jag bytt med ca två års mellanrum. Jag tror det är en grej som Sony vill hålla fast vid, för att anknyta till sina kameror.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Jag har sagt samma sak många gånger om i andra sammanhang. En journalist som ska skickas till området har ju inte hunnit packa ner kalsongerna i resväskan innan händelsen är över IRL och då är det de som råkar vara där som tar bilderna.
Sedan finns det motiv där man vill fota med stor brännvidd, vilket inte passar smartphones.
 
Senast ändrad:

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Gulare än vad den är kan inte gul bli, vilket kanske inte heller är helt inne längre. Så jag skulle titta över dina skärminställningar om jag vore dig.

Japp, dom flesta Android-telefoner hade hel/halv-trycks avtryckare som satt rätt på sidan förr. Nu har ingen det.
Limegrön på min HP-laptop! Snygg färg!
 
ANNONS