Annons

Objektiv för bl.a astrofoto

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Har ett Samyang 14/2,8, det enklare för ung 3500:-. Det är väl i princip bra iaf sett till priset, men jag ser att objektivdistorsion ger problem om man vill sätta ihop till ett panorama då det är svårt att få stjärnorna att passa ihop mellan två bilder. Några andra 14 mm objektiv som ser ut att vara riktigt bra är Samyang XP 14/2,4 samt Sigma 14/1,8. Men som en liten outsider så finns nu Nikon i Z 20/1,8 som har väldigt bra skärpevärden iaf, den tar filter så man kan ha pollutionfilter på samt att ett 20mm är generellt mer användbart än ett 14mm. Man skulle ju också kunna anta att om man ändå ska göra panorama så är det enklare att sätta ihop några bilder från ett 20mm? Eller finns det andra förslag. Men just nu så känns Nikons 20/1,8 som mest frestande
 

Bilagor

pdahlen

Aktiv medlem
Funderar i samma banor. Kollar också på Laowa 15/2.
Lägger med några länkar, så har jag något att läsa senare :). Fint att det har filterfattning, imponerande att de lyckats med det



Skärpa kant ser dock ut att vara lite sämre än tex Samyang (fast de anger att det kan bero på mätmetod)
 
Senast ändrad:

Astroscapist

Aktiv medlem
Supervidvinklar som 14 resp. 15mm på FF är svåra att få till pga distorsionen som sker i kanterna och hörnen. Dessutom brukar dessa vinjittera rätt bra.
Jag rekommenderar minst 20mm för att att göra bra och enkla panorama. De som kört pano runt 14mm brukar få överlappa rejält och eller kör APS-C för att komma runt problemen.
SY 14/2.4 är på flera plan bättre än gamla 14/2.8. Rekommenderas om man gillar köra på dessa brännvidder.

/Stefan
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag har tittat lite på Z 20/1,8 S för samma ändamål, men coma-korrektionen ser inte så bra ut, det är inte lovande för stjärnor.

Hm, det var ju inte så bra. Annars kändes detta som det optimala 20mm. Då är frågan om det finns något annat optimalt fast eller zoom i 14-20 området
 

pdahlen

Aktiv medlem
Om man ser till Coma så ser det ännu värre ut för Laowa 15/2


Men Sigma 14-24/2,8 såg ju bra ut. Sigma hade ganska bra skärpekurva också

Ganska bra på Samyang 14/2,4

Inte så bra Coma på Sigma 14/1,8
 

Bilagor

Tony johansson

Aktiv medlem
Om man ser till Coma så ser det ännu värre ut för Laowa 15/2


Men Sigma 14-24/2,8 såg ju bra ut. Sigma hade ganska bra skärpekurva också

Ganska bra på Samyang 14/2,4

Inte så bra Coma på Sigma 14/1,8
Har inte läst omdömena i alla länkade artiklar, men jag grävde fram den här artikeln på Lenstip, då jag själv köpt just denna glugg för att (framförallt) använda till landskapsfoto, men även astrofoto. Prismässigt ligger den i paritet med Nikon 20 mm (om man köper via E-infinity). Kanske denna Tamron kan vara ett alternativ !? Bör kanske lägga till att det kommit en andra generation (G2) av denna glugg, är osäker om det är den som är testad här.
 
Senast ändrad:

Stadan

Aktiv medlem
Efter funderingar tycker jag det står mellan Laowa 15mm och Nikon z 20mm. Denna review tyckte coma på 20mm inte är en big deal.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Efter funderingar tycker jag det står mellan Laowa 15mm och Nikon z 20mm. Denna review tyckte coma på 20mm inte är en big deal.
Ser man mellan dessa så hade jag valt z 20, Coma är ju inte sämre på den än Laowa. Så kan man ju ha mycket mer nytta av ett 20mm till annat.

Ser man till kombinationen Coma och skärpa så tycker jag Samyang XP 14 samt Sigma 14-24/2,8 ser bäst ut, men jag vet inte, har ju troligen mer användning för ett z 20mm, vilken också har otroliga skärpevärden vilket inte kan vara till någon nackdel i tex landskapsfoto
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Har inte läst omdömena i alla länkade artiklar, men jag grävde fram den här artikeln på Lenstip, då jag själv köpt just denna glugg för att (framförallt) använda till landskapsfoto, men även astrofoto. Prismässigt ligger den i paritet med Nikon 20 mm (om man köper via E-infinity). Kanske denna Tamron kan vara ett alternativ !? Bör kanske lägga till att det kommit en andra generation (G2) av denna glugg, är osäker om det är den som är testad här.
För Coma så är Tamron 15-30/2,8 riktigt bra, skärpan i hörnen är dock något sämre, 24 jämfört med 31 för Sigma 14-24, 30 har Samyang XP och Nikon Z 20 har ju det otroliga 45, samtliga då i f/2,8
 

Tony johansson

Aktiv medlem
För Coma så är Tamron 15-30/2,8 riktigt bra, skärpan i hörnen är dock något sämre, 24 jämfört med 31 för Sigma 14-24, 30 har Samyang XP och Nikon Z 20 har ju det otroliga 45, samtliga då i f/2,8
Så kan det vara, men då har Tamron större brännviddsomfång (än Sigma), dessutom är de andra två listade gluggarna fasta, (dvs icke variabla brännvidder), så det blir lite att jämföra äpplen med päron.

DxO slår Tamron både Nikon och Sigma på fingrarna, men när det gäller (framförallt) zoomobjektiv, är det alltid en fråga om kompromisser, inte minst i kontexten av supervidvinkel.

Nåväl, med det sagt lämnar jag denna diskussion och hoppas atr TS hittar den heliga gral. Den finns säkert där ute, men kanske inte för 3 500 :- !?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Så kan det vara, men då har Tamron större brännviddsomfång (än Sigma), dessutom är de andra två listade gluggarna fasta, (dvs icke variabla brännvidder), så det blir lite att jämföra äpplen med päron.

DxO slår Tamron både Nikon och Sigma på fingrarna, men när det gäller (framförallt) zoomobjektiv, är det alltid en fråga om kompromisser, inte minst i kontexten av supervidvinkel.

Nåväl, med det sagt lämnar jag denna diskussion och hoppas atr TS hittar den heliga gral. Den finns säkert där ute, men kanske inte för 3 500 :- !?
Jo så är det, särskilt skärpa ute i hörnen brukar vara ett problem med supervidvinklar, det är ju lite synd för det är ju liksom vitsen med vidvinkel att man vill se brett. För ett tele tycker jag inte det spelar så stor roll hur kantskärpan är då man oftast beskär och använder något i centrum. Nä 3500:- blir nog svårt men gärna under 13500:- :)
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jo så är det, särskilt skärpa ute i hörnen brukar vara ett problem med supervidvinklar, det är ju lite synd för det är ju liksom vitsen med vidvinkel att man vill se brett. För ett tele tycker jag inte det spelar så stor roll hur kantskärpan är då man oftast beskär och använder något i centrum. Nä 3500:- blir nog svårt men gärna under 13500:- :)
Jag grepper inte riktigt tråden, för du pratar både om objektiv till Nikon F och till Nikon Z? Såvitt framgått så har du ingen Nikon Z och då blir ju kostnaden objektiv+kamera om du inte ska ha objektivet som prydnad. Under 13500:- lär det ju inte bli med ett Z-alternativ om det kräver kamerainköp.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jo så är det, särskilt skärpa ute i hörnen brukar vara ett problem med supervidvinklar, det är ju lite synd för det är ju liksom vitsen med vidvinkel att man vill se brett.
Om du går in på min sida och tittar under bilder, så kan du se hur nämnda glugg (Tamron) levererar, då de två första (senaste) är tagna med den gluggen, och där den allra första (Båthus vid Smithska udden) är tagen där gluggen skall prestera allra sämst, (om jag inte fått det om bakfoten), på 30 mm.

Om du tittar på de bilderna, kan du sedan bestämma dig för om det duger eller ej. Jag hade naturligtvis önskat att kantskärpan vore bättre, men jag tycker ändå att det är (förhållandevis) bra om man betänker vad jag betalat för gluggen.

Jag har ett Zeiss 15/2,8 också, som jag betalade mer än det dubbla för, men som inte är bättre (rent optiskt), snarare tvärt om, (skulle jag tro).
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag grepper inte riktigt tråden, för du pratar både om objektiv till Nikon F och till Nikon Z? Såvitt framgått så har du ingen Nikon Z och då blir ju kostnaden objektiv+kamera om du inte ska ha objektivet som prydnad. Under 13500:- lär det ju inte bli med ett Z-alternativ om det kräver kamerainköp.
Stämmer, jag har bara F fattning nu, men har varit nära att köpa Z i snart ett år, behöver bara ha något riktigt behov. Därför flyter tråden mellan Z och F fattning. Ett hus ligger såklart utanför objektivbudgeten.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Om du går in på min sida och tittar under bilder, så kan du se hur nämnda glugg (Tamron) levererar, då de två första (senaste) är tagna med den gluggen, och där den allra första (Båthus vid Smithska udden) är tagen där gluggen skall prestera allra sämst, (om jag inte fått det om bakfoten), på 30 mm.

Om du tittar på de bilderna, kan du sedan bestämma dig för om det duger eller ej. Jag hade naturligtvis önskat att kantskärpan vore bättre, men jag tycker ändå att det är (förhållandevis) bra om man betänker vad jag betalat för gluggen.

Jag har ett Zeiss 15/2,8 också, som jag betalade mer än det dubbla för, men som inte är bättre (rent optiskt), snarare tvärt om, (skulle jag tro).
Tack, ska in och titta någon gång
 

cardazio

Aktiv medlem
Var drar du gränsen brännviddsmässigt?
14 resp 20 mm är det stor skillnad på. Tyvärr är de enda tips jag har för långa för ändamålet. Finns en butik i Stockholm som hade 3-4 st 28mm f1.4D i kartong enligt ägaren.

20 f1.8g kanske inte riktigt hänger med vad gäller skärpa i hörnen men många gillar ju den just för astro och den är relativt billig (4500 beg).
 
ANNONS