Annons

Överge Adobe ?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Jag är nästan villig att gå så långt att säga att om jag tvingades att välja mellan att aldrig ta en enda bild till och att aldrig få efterbehandla mer så skulle jag nog välja att efterbehandla. Jag har så många bilder efter att ha snart fotograferat i 60 år, så jag skulle alltid ha att göra ändå tills jag drar in årorna för gott.
Jag skulle antagligen ha gjort samma val. Fotograferandet kan visserligen vara trevligt och ge en del, men mest ser jag det som ett "nödvändigt ont" för att få tillgång till filer att jobba med i datorn. I alla fall känner jag så när jag använder RAW eftersom dem filerna måste redigeras. När jag körde med jpeg ville jag i princip göra klart bilden direkt i kameran, så då kändes själva fotograferandet som 90% av bildskapandet medan bildbehandlandet stod för 10%. Med RAW känns det snarare som 50/50.
 

Ventures

Aktiv medlem
Med tanke på rubriken är det väl snarare Adobe som övergivit oss som köpt Lightroom och inte ser någon fördel i molnlagring och trix i mobilen.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag skulle antagligen ha gjort samma val. Fotograferandet kan visserligen vara trevligt och ge en del, men mest ser jag det som ett "nödvändigt ont" för att få tillgång till filer att jobba med i datorn. I alla fall känner jag så när jag använder RAW eftersom dem filerna måste redigeras. När jag körde med jpeg ville jag i princip göra klart bilden direkt i kameran, så då kändes själva fotograferandet som 90% av bildskapandet medan bildbehandlandet stod för 10%. Med RAW känns det snarare som 50/50.
Där är jag tvärs om. Jag ser fotograferandet som målet, redigeringen är något nödvändigt ont som jag försöker klara av så smidigt/snabbt/enkelt som möjligt
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag säger som jag brukar 120 SEK / Månad motsvarar inte ens en rulle film med framkallning.
Jag förstår inte denna konstanta aversion mot att betala för sig.
Man kan köpa senaste kamerahuset eller en 85:a för plus 15000 SEK men sen ska man minsann inte betala för mjukvaran att "framkalla bilderna".
120 SEK per månad är billigt!
Ja inga jag känner säger sig vilja jobba gratis men många har lärt sig att se det som något helt naturligt att de som jobbar med att ge Internet ett innehåll ska göra det. Det är lite svårt att få den ekvationen att gå ihop om man dessutom inte vill ha reklam i det man läser eller använder.

Jämförelser som du gjort ovan med vad foto kostade under den analoga tiden kan nog vara på plats ibland. Förr när jag åkte på långresor så var utgifterna för film en verkligt kännbar utgift som inte bara tog en stor del av resans kostnader i anspråk. Dessutom tog filmen upp en stor del av ryggsäckens utrymme och man tvingades släpa på denna barlast i månader. På toppen av det gjorde filmkostnaden och resornas längd att man fick väga användningen av varenda bild på guldvåg.

Kraven på fotograferna var väldigt mycket högre förr än idag, eftersom man rörde sig på motsvarande ASA/ISO 50, 64 eller möjligen 100 för diafärgfilm och i mitt fall på 400 med Tri-X. Det godtagbara exponeringsutrymmet var ytterst begränsat och det fanns absolut ingen möjlighet för fotografer i allmänhet att korrigera i postprocessningen eftersom framkallningen sköttes av tillverkarna.

Det är ju först nu med modern reproteknik och digitalisering som de gamla diafotograferna kan få sin revansch på den tvångströjans begränsningar som diafilmen en gång innebar. RAW-konverterarna har faktiskt blivit de gamla diafotografernas bästa vänner. Deras betydelse kan knappast överskattas och jag skulle absolut köpt en idag om det så kostat mig 10 ggr mer än det faktiskt gör idag.

Med det sagt så tycker jag det är konstigt att det t.o.m. idag finns professionella naturfotografer som säger sig i princip aldrig efterbehandla och som nöjer sig med att leva med den tvångströja som en gång diafilmen gav oss men som även skolade oss skoningslöst i det att den så hårt begränsade oss. Att fotografer fortfarande väljer att avstå dessa möjligheter är lite av en gåta för mig.

Tänk också på hur det var förr med kostnaderna i rena kronor. Då fick de ärliga betala säkert motsvarande 10 000 för bara Photoshop (tänk på att det programmet säkert funnits i 30 år) och de som inte hade råd körde piratkopior med knäckta kopieringsskydd eller en kopia man snott på jobbet e.t.c. De senare var säkert i en förkrossande majoritet. Nu genom att alla tvingas betala och alla tvingas dela på kostnaderna, så får även alla de som tidigare inte hade råd faktiskt råd. Jag kan inte annat än tycka att det både är lite vackert, bra och rättvist. Jag tycker faktiskt också att Adobes bud är väldigt rimligt även om jag aldrig mer kommer använda deras produkter själv.

Det är heller ingen tillfällighet att Lightroom fortfarande är den helt dominerande RAW-konverteraren på marknaden. Ingen annan än Adobe har varit lika konsekvent i sitt arbete med att sänka inlärnings-"ribban", vilket faktiskt gjort en del konkurrenters produkter mer svårtillgängliga än Lightroom.
 
Senast ändrad:

Ventures

Aktiv medlem
Men vi som är lagda åt det snåla hållet ser vad prenumerationen kostar på sikt. På 10 år skulle prenumerationen kosta betydligt mer än vad Photoshop kostade en gång i tiden. De 10 år jag använt Lr har gått fort.

Och köper man en bil vill man ju inte betala för en släpvagn och ett garage om man inte behöver det.
Den "solidariska" avgiften går idag till funktioner som kanske lockar en viss målgrupp. "Kidsen" ? :)
 

Third eye

Aktiv medlem
I den "sfär" av hybridfotografer jag befinner mig i så är Adobes program en bas och erfarenhetsutbytet är mycke värt, och det blev väll lite automatiskt att byts till den man gått utbildningar i.
Med det sagt är jag ändå lite förvånad över hur endel nästan "mässar" över det egna valet som det absolut klokaste valet och alla andra är dumma 😉
Man testar runt lite och väljer sedan något man trivs med, man kan vara suoer eller usel i samtliga valen som finns.

Sen som den snåle fan jag själv är så sveper jag alltid efter bästa dealen och har nu hela Adobesviten för motsvarande drygt 80 kr i månaden...nu använder jag inte allt utan håller mig till Lightroom, Photoshop, Premiere Pro och lite After Effects.
För samtliga finns gratis eller billigare (mot ordinarie) alternativ som ger samma eller liknande resultat.
Prova runt helt enkelt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Men vi som är lagda åt det snåla hållet ser vad prenumerationen kostar på sikt. På 10 år skulle prenumerationen kosta betydligt mer än vad Photoshop kostade en gång i tiden. De 10 år jag använt Lr har gått fort.

Och köper man en bil vill man ju inte betala för en släpvagn och ett garage om man inte behöver det.
Den "solidariska" avgiften går idag till funktioner som kanske lockar en viss målgrupp. "Kidsen" ? :)
Du kan trösta dig med att det var få program som lyckades vara kompatibla över många år. Förr eller senare så tvingades folk uppgradera då Windows eller Mac OS skrevs om i grunden med jämna mellanrum.

Det kommer alltid vara så att det finns en väldig massa funktioner i ett 30 år gammalt program som varit utsatt för konstant strukturell tillväxt som en del tycker att de inte behöver eller som riktar sig till helt andra användare än den man själv är. Men det kan även ses som ett mått på ens egen begränsning.

Det kan ju också vara så att program som Photoshop ger användarna en möjlighet att växa som de inte skulle haft annars och det vore väl synd om de inte fått den möjligheten eller hur?
 
Senast ändrad:

Erik Schalin

Aktiv medlem
Men vi som är lagda åt det snåla hållet ser vad prenumerationen kostar på sikt. På 10 år skulle prenumerationen kosta betydligt mer än vad Photoshop kostade en gång i tiden. De 10 år jag använt Lr har gått fort.

Och köper man en bil vill man ju inte betala för en släpvagn och ett garage om man inte behöver det.
Den "solidariska" avgiften går idag till funktioner som kanske lockar en viss målgrupp. "Kidsen" ? :)
10år.... då har du knapapast datorn kvar....
 

Ventures

Aktiv medlem
Du kan trösta dig med att det var få program som lyckades vara kompatibla över många år. Förr eller senare så tvingades folk uppgradera då Windows eller Mac OS skrevs om i grunden med jämna mellanrum.

Det kommer alltid vara så att det finns en väldig massa funktioner i ett 30 år gammalt program som varit utsatt för konstant strukturell tillväxt som en del tycker att de inte behöver eller som riktar sig till helt andra användare än den man själv är. Men det kan även ses som ett mått på ens egen begränsning.

Det kan ju också vara så att program som Photoshop ger användarna en möjlighet att växa som de inte annars skulle haft annars och det vore väl synd om de inte fått den möjligheten eller hur?
Det finns förstås olika sätt att se på saken. Windows XP levde väl sådär 10-12 år för de som inte trasslade med Vista eller andra mindre lyckade varianter. Så man klarade sig bra i många år.
10år.... då har du knapapast datorn kvar....
Jodå. Min dator fyller 11 i januari.
Win7. Lr 6.14. Går som en klocka. :)
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Med det sagt är jag ändå lite förvånad över hur endel nästan "mässar" över det egna valet som det absolut klokaste valet och alla andra är dumma 😉
Det där gäller väl det mesta. Allt från vilket bilmärke man valt, vilket märke man köpt på racercykeln (eller klädmärke till racern, skitviktigt!), vilken styrketräningsform man följer på gymmet, om man äter kött eller inte, Apple eller Android, Canon, Nikon eller Sony osv i all evighet. Man vill ofta jättegärna rättfärdiga sitt val och absolut inte känna att man gjort ett mindre optimalt val.

Jag skulle vilja gå så långt som att säga att de som är mest militanta i sin åsikt att just deras val och preferenser är den sanna läran också är de som är mest osäkra över sitt val.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag skulle vilja gå så långt som att säga att de som är mest militanta i sin åsikt att just deras val och preferenser är den sanna läran också är de som är mest osäkra över sitt val.
Det är väl därför man håller sig i sin bubbla och inte går med i canonforum om man valt nikon utan söker bekräftelsen där den finns. Ungefär. Det vore ju tråkigt om man valt fel och upptäcker det. Eller?
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Men vi som är lagda åt det snåla hållet ser vad prenumerationen kostar på sikt. På 10 år skulle prenumerationen kosta betydligt mer än vad Photoshop kostade en gång i tiden. De 10 år jag använt Lr har gått fort.

Och köper man en bil vill man ju inte betala för en släpvagn och ett garage om man inte behöver det.
Den "solidariska" avgiften går idag till funktioner som kanske lockar en viss målgrupp. "Kidsen" ? :)
Vad betalar du årligen för servicen på din bil? En mjukvara underhålls och utvecklas under tio är. Man får ju faktiskt något för pengarna tycker jag.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Det kanske är en generationsfråga, att det finns en noja att betala för något man fysiskt inte kan ta på? Allt kostar, underhåll och utveckling. Grundpriset för Adobe är i paritet med att ha en kvällstidning digitalt, vill man ha tillgång till film och sportkanaler kan det kosta 4 x så mycket per månad. Har svårt att se problemet, tror många inte förstår vad det kostar att utveckla och underhålla program. Vill man inte ha det är bara låta bli, det finns ju gratisalternativ.
 

Johan_G

Aktiv medlem
Jag använder numera huvudsakligen Darktable för RAW-hantering och DaVinci Resolve studio för video.
Dels har jag gjort det valet för att jag ofta växlar mellan Debian och Windows, dels för att det är skönt att kunna använda samma program i under båda operativsystemen utan att köra via VM, men framförallt för raw brusreduceringen och contrast equalizer delarna i Darktable och färghanteringen i Resolve.

Min Adobeprenumeration har jag sagt upp, inte p.g.a. priset utan för att det är så sällan jag, bara någon gång eller två om året, använder LR,PS, AE eller Premiere numera.
 
ANNONS