Annons

Överge Adobe ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det finns förstås olika sätt att se på saken. Windows XP levde väl sådär 10-12 år för de som inte trasslade med Vista eller andra mindre lyckade varianter. Så man klarade sig bra i många år.

Jodå. Min dator fyller 11 i januari.
Win7. Lr 6.14. Går som en klocka. :)
Det är också sant Hans och Windows 7 som du tydligen har fortfarande är ett annat exempel på en ganska lyckad version av Windows som kanske liksom XP överlevt sig själv. Windows 10 har liknande potential. Den tiden är förbi när Microsoft hyrde Globen och köpte rätten att spela "start me up" för att lansera en ny Windows-version med "startknapp".

Vista var en total revidering med en helt ny plattform och det fick nog lite oförtjänt dåligt rykte då folk inte riktigt var beredda på de ökade hårdvarukraven som gav upphov till stor irritation. Jag fick bl.a. skaffa nytt grafikkort. Men i övrigt hade jag inga större problem med Vista heller. När sådana steg tas så byts ofta även drivrutinerna ut och det är ofta också irriterande då en del periferiutrustning slutar funka då dessa tillverkare slirat med uppdateringen av dessa men det behöver ju inte vara något större fel på själva OS:et för det.

Att köra med de äldre Windows operativen är dock ofta inte särskilt bra för fotografer just, då dessa länge inte hade tillräckligt bra hantering av ICM- och ICC-profilerna. bl.a. Adobe löste ju länge de problemen genom att låta applikationerna sköta den hanteringen men det är egentligen ett brott mot hela ide'n med att det faktiskt är det operativsystemen är tänkta att hantera. Det har väl bl.a. varit detta som gjort att fotografer ofta föredragit Mac.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vad betalar du årligen för servicen på din bil? En mjukvara underhålls och utvecklas under tio är. Man får ju faktiskt något för pengarna tycker jag.
Ja jag tycker nog att vi fått väldigt mycket mer för de ganska ringa slantar i samnanhanget man lagt på OS men framförallt på RAW-konverterarna. Dessutom var det väl så för många med mig som exv. fått en tvångsinstallation av Windiws 8.0 eller 8,1 att vi faktiskt fick det verkligt stabila och bra Windows 10 helt gratis. Microsoft måste nog mått rejält illa efter all kritik de fick när de försåg datoroperativet med ett telefongränssnitt som få tyckte var en kul id'e, för att bjuda på den mycket kostsamma gesten. Begagnade bilhandlaren Steve Ballmer måste varit galen i blint raseri över de uteblivna vinsterna.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Ja jag tycker nog att vi fått väldigt mycket mer för de ganska ringa slantar i samnanhanget man lagt på OS men framförallt på RAW-konverterarna. Dessutom var det väl så för många med mig som exv. fått en tvångsinstallation av Windiws 8.0 eller 8,1 att vi faktiskt fick det verkligt stabila och bra Windows 10 helt gratis. Microsoft måste nog mått rejält illa efter all kritik de fick när de försåg datoroperativet med ett telefongränssnitt som få tyckte var en kul id'e, för att bjuda på den mycket kostsamma gesten. Begagnade bilhandlaren Steve Ballmer måste varit galen i blint raseri över de uteblivna vinsterna.
Vet inte vad jag ska säga. Är man fotointresserad tycker jag priset motsvarade en kvällstidningsprenumeration för Adobe inte är något att oja sig över. Det finns ju andra alternativ som också är bra om man vill ha det. Tycker mer det handlar om vad man gillar och trivs med. Alternativet skulle vara en köpmodell, vilket sannolikt inte skulle vara billigt initialt och sedan uppgraderingar på det. Plus problemen med piratkopiering.

Nu kan Adobe slå ut kostnaden på många fler användare. Jag använder mycket mjukvara. Priset typ 1200 kr/år är en common avgift, en del program är ännu dyrare. Komplexa program kräver mycket underhåll, en enskild mjukvaruplugg kan klara sig ganska länge.

I upplägget får man också förbättringar och nya innovationer.
 
Senast ändrad:

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vet inte vad jag ska säga. Är man fotointresserad tycker jag priset motsvarade en kvällstidningsprenumeration för Adobe inte är något att oja sig över. Det finns ju andra alternativ som också är bra om man vill ha det. Tycker mer det handlar om vad man gillar och trivs med. Alternativet skulle vara en köpmodell, vilket sannolikt inte skulle vara billigt initialt och sedan uppgraderingar på det. Plus problemen med piratkopiering.

Nu kan Adobe slå ut kostnaden på många fler användare. Jag använder mycket mjukvara. Priset typ 1200 kr/år är en common avgift, en del program är ännu dyrare. Komplexa program kräver mycket underhåll, en enskild mjukvaruplugg kan klara sig ganska länge.

I upplägget får man också förbättringar och nya innovationer.
Ja så ser nog jag också på detta. Oavsett vilken affärsmodell de använder tillverkarna, så är en så viktig produkt som en konverterare, som man lever med så länge, och som ofta är minst lika viktig för det slutliga bildkvalitetsresultatet som kameror och objektiv en relativt ringa investering i sammanhanget. Det finns ofta fotoprylar på folks hyllor som borde vara betydligt svårare att försvara rent ekonomiskt än RAW-konverterarna.
 
ANNONS