Annons

E-Infinity

Produkter
(logga in för att koppla)
Här förklarar tullverket att avtalet mellan UK och EU innebär tullfrihet för varor som "uppfyller villkoren för att vara ursprungsvaror enligt avtalet".

Varor som har sitt ursprung i UK är alltså tullbefriade när de importeras till EU.

Huruvida E-infinitys varor uppfyller det kravet spelar ingen roll eftersom de kommer att skeppas från Nordirland, och det räknas som att de skeppas inifrån EU.

[Edit: rättat stavning]
 
Senast ändrad:
Eftersom NordIrland räknas som en inomeuropesik handelspartner enligt den text jag delade tidigare ska inte moms debiteras enligt skatteverket som jag tolkar texten. Hur som helst kommer jag att bestrida ett eventuellt momspålägg.
 
Eftersom NordIrland räknas som en inomeuropesik handelspartner enligt den text jag delade tidigare ska inte moms debiteras enligt skatteverket som jag tolkar texten. Hur som helst kommer jag att bestrida ett eventuellt momspålägg.

Om einfinity säljer över ett visst värde till privatpersoner skall men a) regga sig för moms och b) debitera svensk moms.


-J!
 
"Vid försäljning till Sverige är tröskelvärdet 320 000 kronor."

Är det nu man ska skynda sig att handla innan de nått detta belopp?
 
Jag mailade e-infinity för några dagar sedan och frågade om hur det blir nu efter brexit. Svaret var väl inget vi inte redan visste men här är det i alla fall.

”We'll dispatch orders from our Northern Ireland warehouse so you may expect everything to remain the same, i.e., there will not be import duties to pay when the product arrives at your EU address.”
 
Ja, tull är det ju inte inom EU. Men VAT/moms är en annan sak. När det säljs till en privatperson/ej momsregistrerad köpare skall säljaren lägga på moms enligt momssats i säljarens land.
På faktura skall säljarens VAT-nummer finnas.
Att skeppa från ett lager inom EU betyder att säljaren skall vara momsreggad i det landet.
På e-infinity's hemsida finns inget om VAT-nummer.
De har ett org nr för bolaget i GB:
.
Hittar inget om e-infinity i IE.


-J!
 
Jag läser det som att det verkar vara ok att handra ifrån e-infinity då de har varuhus i Nordirland där de hädanefter kommer utgå ifrån istället från Storbriannien. Dvs det blir som vanligt att handla från dom.
Inget extra utöver det som står på hemsidan tillkommer.

/Stefan

Ja, det verkar ju lovande. Vill dock minnas att om ett företag i ett EU land säljer för över ett visst belopp till ett visst EU land så måste VAT betalas i mottagarlandet då det finns ett maxbelopp man får exportera för till ett visst land utan att betala detta lands moms. Det skulle vara ett sätt för ett EU med hög mervärdesskatt att undvika att deras ÅF tappar för mycket försäljning. Vad jag minns hände detta några kameraÅF från UK för flera år sedan så de slutade att sälja till Sverige. Skulle inte detta kunna hända?
 
Ja, om det överstoger gränsvärde så skall biolaget regga sig för moms i (respektive) köpares land inom EU, se min länk till Deloitte tidigare.
Gör man inte det och säljer utan moms blir säljaren vid en momsrevision skyldig att betala in moms (och straffavgift).
Jag begriper inte vad e-infinity håller på med ur ett ¨momsperspektiv.

-J!.
 
Ja, om det överstoger gränsvärde så skall biolaget regga sig för moms i (respektive) köpares land inom EU, se min länk till Deloitte tidigare.
Gör man inte det och säljer utan moms blir säljaren vid en momsrevision skyldig att betala in moms (och straffavgift).
Jag begriper inte vad e-infinity håller på med ur ett ¨momsperspektiv.

-J!.

Deras huvudvärk, inte våran :)

/Stefan
 
  • Gilla
Reaktioner: MNB
Ja, det verkar ju lovande. Vill dock minnas att om ett företag i ett EU land säljer för över ett visst belopp till ett visst EU land så måste VAT betalas i mottagarlandet då det finns ett maxbelopp man får exportera för till ett visst land utan att betala detta lands moms. Det skulle vara ett sätt för ett EU med hög mervärdesskatt att undvika att deras ÅF tappar för mycket försäljning. Vad jag minns hände detta några kameraÅF från UK för flera år sedan så de slutade att sälja till Sverige. Skulle inte detta kunna hända?
320 000kr
Hur de kommer undan den regeln vet jag inte.
 
ANNONS