Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

E-Infinity

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Ja, tull är det ju inte inom EU. Men VAT/moms är en annan sak. När det säljs till en privatperson/ej momsregistrerad köpare skall säljaren lägga på moms enligt momssats i säljarens land.
På faktura skall säljarens VAT-nummer finnas.
Att skeppa från ett lager inom EU betyder att säljaren skall vara momsreggad i det landet.
På e-infinity's hemsida finns inget om VAT-nummer.
De har ett org nr för bolaget i GB:
.
Hittar inget om e-infinity i IE.


-J!
Formellt sett är det ingen skillnad mot innan brexit. Handel mellan EU och Nordirland betraktas efter brexit som likvärdigt med handel inom EU.
 

PMD

Aktiv medlem
De har ett org nr för bolaget i GB:
.
Hittar inget om e-infinity i IE.
E-infinity är ett brittiskt bolag, och Nordirland är en del av UK, så det är nog inte så konstigt att du inte hittar det bolaget i (Republiken) Irland.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, det verkar ju lovande. Vill dock minnas att om ett företag i ett EU land säljer för över ett visst belopp till ett visst EU land så måste VAT betalas i mottagarlandet då det finns ett maxbelopp man får exportera för till ett visst land utan att betala detta lands moms. Det skulle vara ett sätt för ett EU med hög mervärdesskatt att undvika att deras ÅF tappar för mycket försäljning. Vad jag minns hände detta några kameraÅF från UK för flera år sedan så de slutade att sälja till Sverige. Skulle inte detta kunna hända?
E-infinity har ju lyckats undvika att betala moms överhuvudtaget i flera år så de hoppas nog på business as usual.
 

MNB

Aktiv medlem
Verkar onekligen lovande att man kan fortsätta handla som tidigare. Sneglat på Sigma 85mm DG DN länge nu...
 

Modelle

Aktiv medlem
Jag fick i vanlig ordning besked som jag tidigare visat med bild på paket och adresslapp om att " The shipper has generated a shipment label, but the shipment has not yet been handed over to DHL (07 01 21) Sedan dess har ingen statusuppdatering skett på spårningsnumret. Jag har för mig att det var så även vid förra köpet för drygt ett år sedan att jag fick ingen uppdatering förrän paketet var här för uthämtning efter ca en vecka. "Origin service area" var då Dongguan China Mainland men nu Belfast UK. Det skulle förvåna mig om paketet inte är här innan fredag! E-Star Logistics med huvudkontor i London står som speditör enligt DHL Appen.
 

Ades

Aktiv medlem
Jag fick i vanlig ordning besked som jag tidigare visat med bild på paket och adresslapp om att " The shipper has generated a shipment label, but the shipment has not yet been handed over to DHL (07 01 21) Sedan dess har ingen statusuppdatering skett på spårningsnumret. Jag har för mig att det var så även vid förra köpet för drygt ett år sedan att jag fick ingen uppdatering förrän paketet var här för uthämtning efter ca en vecka. "Origin service area" var då Dongguan China Mainland men nu Belfast UK. Det skulle förvåna mig om paketet inte är här innan fredag! E-Star Logistics med huvudkontor i London står som speditör enligt DHL Appen.
När jag beställde här i december från E-infin så stod det att paketet hade blivit stannat på Arlanda.. Och då skrev jag och fråga vad det var frågan om. Dom svara att paketet är ute för leverans nu, så jag fick det samma dag som jag fråga.. Jag bor 100 mil ovanför Arlanda, så det är inte alltid man kan lita på spårningsuppgifterna från DHL..
 

lonian

Aktiv medlem
Jag fick i vanlig ordning besked som jag tidigare visat med bild på paket och adresslapp om att " The shipper has generated a shipment label, but the shipment has not yet been handed over to DHL (07 01 21) Sedan dess har ingen statusuppdatering skett på spårningsnumret. Jag har för mig att det var så även vid förra köpet för drygt ett år sedan att jag fick ingen uppdatering förrän paketet var här för uthämtning efter ca en vecka. "Origin service area" var då Dongguan China Mainland men nu Belfast UK. Det skulle förvåna mig om paketet inte är här innan fredag! E-Star Logistics med huvudkontor i London står som speditör enligt DHL Appen.
Använd den svenska DHL sidan. Jag har inte fått det att fungera om man bara följer länken i mailet.
 

MNB

Aktiv medlem
Jag fick i vanlig ordning besked som jag tidigare visat med bild på paket och adresslapp om att " The shipper has generated a shipment label, but the shipment has not yet been handed over to DHL (07 01 21) Sedan dess har ingen statusuppdatering skett på spårningsnumret. Jag har för mig att det var så även vid förra köpet för drygt ett år sedan att jag fick ingen uppdatering förrän paketet var här för uthämtning efter ca en vecka. "Origin service area" var då Dongguan China Mainland men nu Belfast UK. Det skulle förvåna mig om paketet inte är här innan fredag! E-Star Logistics med huvudkontor i London står som speditör enligt DHL Appen.
så har det varit alla gånger jag beställt. Står still där i väntan på att överlämnas.

Efter 2-3 dagar har det överlämnats sen går det fort. Då kan man även följa det via London->Frankfrurt->Köpenhamn->Sverige

Men det kanske är lite annat nu när det går från Irland.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Var och en får bestämma vad den tycker är okay med tullar och avgifter. Men skulle det vara så lätt att bara ”flytta” kontoret till Belfast, och få full access till EU:s marknad så är det anmärkningsvärt tycker jag.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Var och en får bestämma vad den tycker är okay med tullar och avgifter. Men skulle det vara så lätt att bara ”flytta” kontoret till Belfast, och få full access till EU:s marknad så är det anmärkningsvärt tycker jag.
Ändar man EU-reglerna enligt länken någon sida bak i tråden så att varan måste momsas i det EU-land som är dess slutdestination kommer man inte längre undan.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Ändar man EU-reglerna enligt länken någon sida bak i tråden så att varan måste momsas i det EU-land som är dess slutdestination kommer man inte längre undan.
Spännande och se vad som kommer ut av detta. Så mycket effort och förhandlande in i det sista. Då vore det märkligt om det räcker med att flytta lagerhyllan till Belfast. Skulle det funka lär nog fler följa efter.

Som jag tolkar det, så sänder E-infinity UK numera varorna från Nordirland och varför då, det måste finnas en tanke bakom upplägget?
 
Senast ändrad:

Modelle

Aktiv medlem
Spännande och se vad som kommer ut av detta. Så mycket effort och förhandlande in i det sista. Då vore det märkligt om det räcker med att flytta lagerhyllan till Belfast. Skulle det funka lär nog fler följa efter.

Som jag tolkar det, så sänder E-infinity UK numera varorna från Nordirland och varför då, det måste finnas en tanke bakom upplägget?
Det är solklart enligt mig. Business as usuall! Tullavgiften eller införselavgift är ju försumbar! Dem är inte dumma och om inte Nordirland funkat hade det blivit något annat land inom EU!
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Om einfinity säljer över ett visst värde till privatpersoner skall men a) regga sig för moms och b) debitera svensk moms.


-J!
Citerar detta åt Åke
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Regeln om svensk moms vid försäljning till Sverige över 320 000:- SEK gäller sedan många år tillbaka så det blir ingen skillnad 1/7-21.
Om de skulle flytta från UK till annat EU-land försvinner deras fördel med handelsavtalet mellan UK och HK och de ses som vilket importföretag som helst bland alla andra som tar in kinaprylar i EU.
 

atotowi

Aktiv medlem
Regeln om svensk moms vid försäljning till Sverige över 320 000:- SEK gäller sedan många år tillbaka så det blir ingen skillnad 1/7-21.
Om de skulle flytta från UK till annat EU-land försvinner deras fördel med handelsavtalet mellan UK och HK och de ses som vilket importföretag som helst bland alla andra som tar in kinaprylar i EU.
Exakt, det är därför som undantaget för Nordirland är intressant. Eftersom det är både en del av UK men även räknas som EUs inre marknad.
 
ANNONS