Annons

Tips på bra laptop

Produkter
(logga in för att koppla)

moawk

Medlem
Min dator är så seg att jag håller på att bli galen varje gång jag öppnar lightroom så nu är jag på jakt efter en ny. Jag är helt otroligt ointresserad av dator och tycker inte alls det är kul att läsa på. Skulle behöva lite hjälp med andra ord. Mina önskemål är:
- Bärbar dator
- Bra inbyggd skärm (13-15 tum)
- Ska kunna redigera bilder i lightroom utan att bli galen av att det går långsamt
- Budget ca 10-20 kkr (kan jag få det jag söker för 10 kkr blir jag glad, men jag kan lägga upp mot 20 kkr om det verkligen behövs)
-PC eller Mac spelar ingen större roll, vill ha det som ger mig mest för mina pengar
Är det någon som har några tips? :) Vill helst ha tips på specifika produkter jag kan köpa, inte komponenter eller egenskaper att hålla utkik efter.

Min dator är så seg att jag håller på att bli galen varje gång jag öppnar lightroom så nu är jag på jakt efter en ny. Jag är helt otroligt ointresserad av dator och tycker inte alls det är kul att läsa på. Skulle behöva lite hjälp med andra ord. Mina önskemål är:
- Bärbar dator
- Bra inbyggd skärm (13-15 tum)
- Ska kunna redigera bilder i lightroom utan att bli galen av att det går långsamt
- Budget ca 10-20 kkr (kan jag få det jag söker för 10 kkr blir jag glad, men jag kan lägga upp mot 20 kkr om det verkligen behövs)
-PC eller Mac spelar ingen större roll, vill ha det som ger mig mest för mina pengar
Är det någon som har några tips? :) Vill helst ha tips på specifika produkter jag kan köpa, inte komponenter eller egenskaper att hålla utkik efter.

Minsta varianten MacBook Pro med M1PRO. Strax över din budget men lär klara alla behov ett bra tag framöver.

Minsta varianten MacBook Pro med M1PRO. Strax över din budget men lär klara alla behov ett bra tag framöver.

Tack för tipset! Vad är det som gör att de billigare macarna inte duger? Tänker på 13” pro eller nån air? Blir de för långsamma eller är det skärmen som är sämre eller vad är den huvudsakliga skillnaden? Är 14” pro det som ger mest för pengarna/det jag behöver för att inte bli irriterad? Jag ser ju på specarna att det skiljer men jag är inte tillräckligt kunnig för att veta vad jag behöver för att inte störa mig på att jag borde köpt nåt bättre.

Mac är inne i ett totalt generationsskifte. De äldre modellerna med Intel-processor är på väg att fasas ut och framtida uppdateringar av såväl MacOs samt Mac-appar kommer inte att fungera på dem. Hur exempelvis Adobe ställer sig till att att uppdatera även för de äldre macarna vet jag inte men troligen blir det endast nödvändiga buggfixar isåfall.
Intel har en ny processor på gång som är ännu snabbare än Apples M1 men den drar mera ström och är därför främst tänkt till stationära enheter.

Tack för tipset! Vad är det som gör att de billigare macarna inte duger? Tänker på 13” pro eller nån air? Blir de för långsamma eller är det skärmen som är sämre eller vad är den huvudsakliga skillnaden? Är 14” pro det som ger mest för pengarna/det jag behöver för att inte bli irriterad? Jag ser ju på specarna att det skiljer men jag är inte tillräckligt kunnig för att veta vad jag behöver för att inte störa mig på att jag borde köpt nåt bättre.

Man skall absolut välja de nya Macarna baserade på helt ny teknik med Silicon on a Chip, alltså allt integrerat i ett chip som gör alla fördröjningar internt i systemet minimala. De äldre är bara en vanlig PC...

Håller helt med om MacBook med M1-processor. Vill bara lägga till att köpa minst 16GB minne eftersom det inte kan byggas ut i efterhand.
Sedan är det ju din plånbok som bestämmer vilken du köper. Lycka till!

Ska du bara redigera bilder i lightroom klarar den billigaste MacBook Air med M1 det galant. Jag bytte i somras upp till en 13" MacBook pro med M1 från en MacBook pro 15" från 2013 och det är en galet bra dator. Min dator är mitt arbetsredskap som jag använder dagligen och jag jobbar i Creative Suit med program som indesign, ps, lightroom, illustrator samt redigerar film i Final Cut pro. Jag kan ha illustrator, indesign, lightroom och photoshop öppna och samtidigt redigera 4K-filer i Final cut pro (4K filer inte proxy!). Fläkten går sällan igång och batteritiden räcker för i praktiken två arbetsdagar.
Jag skulle dock slänga in iaf 16Gb minne.
De senaste ger förstås väldigt habegär, men för vanlig användning med lightroom och bildbehandling så räcker en MBP Air 13" absolut. Min sambo har en sån med 8Gb och jag märker ingen skillnad mot min (har dock inte redigerat film på den).
Men som sagt, det är nya Mac silicon gäller, inte de gamla intel-baserade.

Tack för alla bra svar! Känns ju klart enklare att välja en Mac än PC, urvalet minskar ju betydligt…. Det blir nog att jag kör på det spåret, ska bara fundera lite över hur mycket pengar jag vill lägga. 16 gb minne kommer jag nog unna mig, sen får vi se.

Jag slog till på en Macbook Pro M1 med 8/256 tidigt i höstas när min gamla laptop med i7 7:e gen och 16gb ram började visa tecken på att strula (kan inte var utan laptop) och skillnaden i prestanda är enorm till Mac:ens fördel. Det krävdes viss tillvänjning för att gå över till mac men nu börjar det kännas hyfsat naturligt, saknar dock det vanliga upplägget med utforskare och att enkelt komma åt specifika mappar etc men det går bättre och bättre för varje dag.

Jag har kikat lite på PC också, då har jag bland annat funderat på den här:

Det känns lockande med större hårddisk än jag kan få med Mac utan att ruinera mig. I övrigt tycker jag också datorn verkar jämförbar med en Air eller 13” PRO, eller? Vad missar jag i så fall? Är processorn sämre?

Det känns lockande med större hårddisk än jag kan få med Mac utan att ruinera mig. I övrigt tycker jag också datorn verkar jämförbar med en Air eller 13” PRO, eller? Vad missar jag i så fall? Är processorn sämre?

jag slog till på en extern SSD att jobba mot istället för att uppgradera den interna lagringen, passade på när MBP 8/256 var på rea för 11500:- men annars var siktet inställt på en 16/512.
Tar med min 512gb SSD att jobba mot ute på jobben och sen när det är levererat och klart så skickar jag över det på en vanlig mekanisk externdisk för långtidslagring.
Har förvisso inte testat Intel gen 11 men M1 tuggar på som bara den.

En fördel med ny MacBook Pro med M1PRO är gamla populära portar har kommit tillbaka efter 5 år. Kunderna har klagat på USB-C som har endast två! portar. Gamla Mac Intel laptop har ju gamla portar som passar till MacBook Pro med M1PRO (ej köpa nya externa kablar). Kolla upp hos apple.se. Jag kommer snart köpa själv MacBook Pro med M1PRO

Vid en snabb jämförelse så har dell större disk men lite sämre på allt annat.
Vad Apple gjort är att de kastat ut den "gamla" Intel arkitekturen och ersatt det med en modernare arkitektur från ARM som använts inom mobil industrin. Fördelen är mindre och fler kärnor (det som kör programmen), mindre bagage genom att de inte behöver stödja funktioner från 80-talet, Sammataget blir det en mycket snabbare processor till priset att program skrivna för Intel processorer inte kan köras direkt på processorn utan behöver ett översättningslager. På M1 heter det lagret Rosetta 3. Apple har gjort den här typen av övergångar tidigare Mororola 68K procesor till IBM PowerPC till Intel och nu till Apple Silicon M1. Har fungerat bra varje gång men det finns säkert program som inte riktigt klara övergången.
Dessutom så sitter Processor, Minne och grafik på samma chip vilket kortar signalvägar och snabbar upp hela systemet.
Mitt val skulle vara en MB Air med 16GB minne och 256/512GB disk och extern SSD disk.

Tack för förklaringen ☺ Det kommer nog bli en Air med 16 gb minne och 512 hårddisk. Min nuvarande dator har 256 hårddisk och den har typ varit full sen jag köpte den känns det som. Tycker det är skönt att slippa mecket med att koppla upp sig mot externa saker så fort man ska göra minsta lilla. Så med 512 kanske jag kan slippa undan det lite grann iaf. Hade vi inte sparat till hus (i Stockholm = sjukt dyrt) hade jag kanske övervägt 14” pro istället.

Ni verkar ju kunna allt, så en till fundering… Finns det någon chans att macarna reas på black friday så att jag borde vänta lite? Jag har Benify via jobbet så där får jag 6% rabatt mot normalpris om jag köper från Apple.

Macbook Pro M1 (2020) slår jag ett slag för.
Prestandamässigt är de nästan identiska men sitter du länge krävande applikationer så den blir varm trottlar den ned prestandan, Pro gör inte det.
Batteritiden generellt är bättre med Pro.

Om du har för vana att koppla in externa enheter som extra skärm eller andra enheter som inte har USB-C/Thunderbolt 3 behöver du någon form av dock/adapter.

Macbook Pro M1 (2020) slår jag ett slag för.
Prestandamässigt är de nästan identiska men sitter du länge krävande applikationer så den blir varm trottlar den ned prestandan, Pro gör inte det.
Batteritiden generellt är bättre med Pro.

Om du har för vana att koppla in externa enheter som extra skärm eller andra enheter som inte har USB-C/Thunderbolt 3 behöver du någon form av dock/adapter.

Det jag kan tänkas göra är väl att sitta i Lighroom ett par tre timmar. Skulle du säga att jag borde satsa på en PRO då? Batteritid är inte så viktigt, kommer i princip bara använda den hemma. Har dock inte plats för att ha en stationär + skärm stående framme, därav laptop.

ANNONS
Götaplatsens Foto