Annons

Bred tråd om egna utskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu när min skärm är kalibrerad med "native gamut" dvs största möjliga färgomfång så blir resultatet bättre än tidigare och softproofing stämmer bra överens med utskriften.
Det blir ett tydligt kvalitetslyft för utskrift gentemot den förra kalibreringen som var i läge Adobe RGB.
I de bilder jag hittills skrivit ut nu i sommar så lyfter de gröna och röda färgerna, vilket märks både på skärmen och papperet. Det ser helt enkelt renare och naturligare ut.

Är det inte exakt det Display P3 är designat för att åstadkomma? Jag lutar alltmer till att helt gå över bara till det för både skärm och print efter att ha softproofat en del. Tycker det alltid ser bättre ut än Adobe RGB på skärmen min.

Jag känner inte att jag vill köra native alls. Vad ska du stämma av med då när du softproofar?? Vill jag stämma av mot mina respektive skärminställningar så kan jag ju välja sRGB, Adobe RGB och även Display P3. Vad ska ni stämma av mot? (Nu pratar jag skärm och respektive kalibrering jag gjort för dessa och inte avstämning mot vald ICC för papperskompensering. Borde inte softproof stämma bättre med en dedikerad gamut som exv. Adobe RGB än Native??

Jag vill inte nödvändigt ha alla färger skrivaren förmår skriva ut utan värdesätter synk skärm och utskrifter högre. Har man inte synk där så vet man faktiskt inte vad man håller på med när man behandlar bilderna.

Min maskin har f.ö. gjort en autoclean till och även denna gång med Vivid Magenta. I övrigt drar den inget bläck alls för uppstartsrengöringar som gamla P600 gjorde. Hittills funkar det svarta perfekt och det var ju det som alltid strulade om det strulade med P600. Så det får man vara glad över. Det funkar väldigt bra och smidigt och hittills har jag aldrig behövt meka med någonting överhuvudtaget. När rengöringen är klar uppmanas man kolla med Nozzle check och sedan är det bara att köra igen. Det är nästan ett helt år sedan förra autoclean som skedde nästan direkt jag fick skrivaren av någon orsak. Tillverkningsskräp i ledningarna??
 
Smaken är som baken men här kommer en utskrift från idag som jag är nöjd med. Den är på matt bomullspapper (duo). Pappret tillför en mjukhet som fotot tar bort vilket gynnar helhetsintrycket.

En nackdel är att det är en kvällsbild med dämpat ljus. Det blir inte snyggt att ljusa upp den så mycket som en mörk plats på väggen kräver. Hittar egentligen bara en plats som fungerar ljusmässigt och det är i köket. Känns inte som en köksbild dock.

Är det någon som sprungit på billig, lättmonterad och bra tavelbelysning? Tips önskas.

Ser ni den lilla vita pricken strax ovanför horisonten? Så oerhört störigt. Måste suttit ett dammkorn eller något där. Jag försöker alltid att blåsa av och skaka pappret före utskrift men ändå händer detta lite nu och då. Nästa gång får det bli en rejäl blåsning med luft på burk istället. Kan ju ha varit damm i själva skrivaren också.

Visa bilaga 171346

Är inte pricken bara en lågt stående planet eller stjärna? :cool:
 
Är det inte exakt det Display P3 är designat för att åstadkomma? Jag lutar alltmer till att helt gå över bara till det för både skärm och print efter att ha softproofat en del. Tycker det alltid ser bättre ut än Adobe RGB på skärmen min.

Jag känner inte att jag vill köra native alls. Vad ska du stämma av med då när du softproofar?? Vill jag stämma av mot mina respektive skärminställningar så kan jag ju välja sRGB, Adobe RGB och även Display P3. Vad ska ni stämma av mot? (Nu pratar jag skärm och respektive kalibrering jag gjort för dessa och inte avstämning mot vald ICC för papperskompensering. Borde inte softproof stämma bättre med en dedikerad gamut som exv. Adobe RGB än Native??

Jag vill inte nödvändigt ha alla färger skrivaren förmår skriva ut utan värdesätter synk skärm och utskrifter högre. Har man inte synk där så vet man faktiskt inte vad man håller på med när man behandlar bilderna.

Min maskin har f.ö. gjort en autoclean till och även denna gång med Vivid Magenta. I övrigt drar den inget bläck alls för uppstartsrengöringar som gamla P600 gjorde. Hittills funkar det svarta perfekt och det var ju det som alltid strulade om det strulade med P600. Så det får man vara glad över. Det funkar väldigt bra och smidigt och hittills har jag aldrig behövt meka med någonting överhuvudtaget. När rengöringen är klar uppmanas man kolla med Nozzle check och sedan är det bara att köra igen. Det är nästan ett helt år sedan förra autoclean som skedde nästan direkt jag fick skrivaren av någon orsak. Tillverkningsskräp i ledningarna??

Du ”stämmer av” mot din skärmprofil. Softproofing blir givetvis inte bättre av att ”dumma ner” skärmen till en specifik färgrymd. Photolab eller Lr och liknande appar bryr sig över huvudtaget inte om ifall din skärms färgrymd är större eller mindre.
Att visuellt matcha skärm mot en print har inget att göra med skärmens färgrymd, utan handlar om att matcha vitbalans och ljusstyrka.
Kortfattat så tar ett färghanterat system hand om detta. Du får inte mindre kontroll av att skärmen kan visa så många färger som möjligt utan tvärtom mer kontroll.
Du måste alltid softproofa för att få en uppfattning hur det blir, att ställa in skärmen i t.ex srgb eller P3 säger inget om hur skrivaren och pappret kommer att hantera färgerna m.m
 
Är inte pricken bara en lågt stående planet eller stjärna? :cool:
Är inte pricken bara en lågt stående planet eller stjärna? :cool:

Pricken finns inte i filen.
Har hänt vid minst två tillfällen tidigare och frågan är om inte pricken haft ungefär samma placering. Tyvärr kasserade jag dessa utskrifter. Synd, för är det samma placering är det troligen inte damm eller smuts det handlar om.
 
Pricken finns inte i filen.
Har hänt vid minst två tillfällen tidigare och frågan är om inte pricken haft ungefär samma placering. Tyvärr kasserade jag dessa utskrifter. Synd, för är det samma placering är det troligen inte damm eller smuts det handlar om.
Surt. Undrar vad det kan vara. Permanent skada på sensorn !?
 
Surt. Undrar vad det kan vara. Permanent skada på sensorn !?
Nej för själva bildfilen är ok. Det är först på papper problemet uppstår men bara ibland. Ska undersöka pappersytan på just mitt duo-papper och se om det kan vara något från tillverkningen som sitter på ytan. Med bläck på kanske det lossnar. Det är ju inte ovanligt med olika fyllmedel som ger ytan dess egenskaper. Kan ha klumpat ihop sig?
 
Nej för själva bildfilen är ok. Det är först på papper problemet uppstår men bara ibland. Ska undersöka pappersytan på just mitt duo-papper och se om det kan vara något från tillverkningen som sitter på ytan. Med bläck på kanske det lossnar. Det är ju inte ovanligt med olika fyllmedel som ger ytan dess egenskaper. Kan ha klumpat ihop sig?
Hm, mystiskt. Två felkällkor som jag ser det, pappret (som du nämner) eller skrivaren. Skulle tro att det beror på det förstnämnda.
 
Nej för själva bildfilen är ok. Det är först på papper problemet uppstår men bara ibland. Ska undersöka pappersytan på just mitt duo-papper och se om det kan vara något från tillverkningen som sitter på ytan. Med bläck på kanske det lossnar. Det är ju inte ovanligt med olika fyllmedel som ger ytan dess egenskaper. Kan ha klumpat ihop sig?
Om det är något skräp som sitter löst på papperet så går det att torka bort med en antistatborste eller antistatisk putsduk. På resterande papper i förpackningen.
Det är svårt att se någon annan rimlig förklaring till den vita pricken
 
Är det inte exakt det Display P3 är designat för att åstadkomma? Jag lutar alltmer till att helt gå över bara till det för både skärm och print efter att ha softproofat en del. Tycker det alltid ser bättre ut än Adobe RGB på skärmen min.

Jag känner inte att jag vill köra native alls. Vad ska du stämma av med då när du softproofar?? Vill jag stämma av mot mina respektive skärminställningar så kan jag ju välja sRGB, Adobe RGB och även Display P3. Vad ska ni stämma av mot? (Nu pratar jag skärm och respektive kalibrering jag gjort för dessa och inte avstämning mot vald ICC för papperskompensering. Borde inte softproof stämma bättre med en dedikerad gamut som exv. Adobe RGB än Native??

Jag vill inte nödvändigt ha alla färger skrivaren förmår skriva ut utan värdesätter synk skärm och utskrifter högre. Har man inte synk där så vet man faktiskt inte vad man håller på med när man behandlar bilderna.

Min maskin har f.ö. gjort en autoclean till och även denna gång med Vivid Magenta. I övrigt drar den inget bläck alls för uppstartsrengöringar som gamla P600 gjorde. Hittills funkar det svarta perfekt och det var ju det som alltid strulade om det strulade med P600. Så det får man vara glad över. Det funkar väldigt bra och smidigt och hittills har jag aldrig behövt meka med någonting överhuvudtaget. När rengöringen är klar uppmanas man kolla med Nozzle check och sedan är det bara att köra igen. Det är nästan ett helt år sedan förra autoclean som skedde nästan direkt jag fick skrivaren av någon orsak. Tillverkningsskräp i ledningarna??

Det är alltid slutresultatet som räknas. Om mellanstationen "softproofing" på skärmen stämmer bra med utskriften så är jag nöjd.
Jag är absolut ingen expert på färghantering och datorkunskap. Men det verkar som jag har hittat rätt med mina prylar och inställningar för utskrifter.
Att vara tillfreds är bra men strävan efter utveckling och förbättring är också viktig. När utskrifterna börjar stämma med intentionerna är det lättare att gå vidare. Med bilderna och deras innehåll.
 
Pricken finns inte i filen.
Har hänt vid minst två tillfällen tidigare och frågan är om inte pricken haft ungefär samma placering. Tyvärr kasserade jag dessa utskrifter. Synd, för är det samma placering är det troligen inte damm eller smuts det handlar om.
Det är rätt snyggt med en lysande himlakropp strax ovanför horisonten. :)
 
Bläckkostnaden är svår att beräkna.
Red river har gjort en sammanställning av bläckkostnader för olika skrivare.
Men vad jag förstår så är det under kontinuerlig drift. Så underhållsrutiner och annat som drar bläck räknas inte med och det kan ju variera åtskilligt mellan skrivarna.
De har testat med svart bläck men förmodligen kan resultatet spegla även färgåtgången/kostnaden.
 
Bläckkostnaden är svår att beräkna.
Red river har gjort en sammanställning av bläckkostnader för olika skrivare.
Men vad jag förstår så är det under kontinuerlig drift. Så underhållsrutiner och annat som drar bläck räknas inte med och det kan ju variera åtskilligt mellan skrivarna.

Det är bara lite skojgnabb. Det är bra skrivare båda modellerna men enda nackdelen jag hört som kan ha betydelse är just bläckåtgången, så då får jag ju använda det när Tony trilskas😃.
 
Det är bara lite skojgnabb. Det är bra skrivare båda modellerna men enda nackdelen jag hört som kan ha betydelse är just bläckåtgången, så då får jag ju använda det när Tony trilskas😃.
Han får gråta lite i smyg när den stora maskinen kör sina törstiga underhåll och tömmer ut bläck som egentligen ska hamna på papper.
 
ANNONS