Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Super måne, blåmåne mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Moha

Aktiv medlem
Hej,

Undrar om det finns medlemmar här på FS som är villiga att dela med sig sina senaste erfarenheter när det gäller "super måne" , "blå måne" mm.

Mitt senaste, men inte direkt bra, vädret satte stopp. Men vackrast brukar det bli när man tar den lågt när den är lite rödaktig och att man får med byggnader, träd mm i bilden. Är den röd så lyser den inte heller så fruktansvärt starkt vilket gör att det är betydligt enklare att mixa ihop månen med omgivningen i en exponering. Under dessa förhållanden bör man använda stativ för att få ner ISO

Mitt senaste, men inte direkt bra, vädret satte stopp. Men vackrast brukar det bli när man tar den lågt när den är lite rödaktig och att man får med byggnader, träd mm i bilden. Är den röd så lyser den inte heller så fruktansvärt starkt vilket gör att det är betydligt enklare att mixa ihop månen med omgivningen i en exponering. Under dessa förhållanden bör man använda stativ för att få ner ISO

Tusen tack för detaljerad info om blåmåne.
Är det något/några speciella punkter map kamerainställningar, etc.bör man se upp med? Vad jag förstår det finns appar som hjälper till med lokalisering, tider mm tex photopills mm.

Tusen tack för detaljerad info om blåmåne.
Är det något/några speciella punkter map kamerainställningar, etc.bör man se upp med? Vad jag förstår det finns appar som hjälper till med lokalisering, tider mm tex photopills mm.
Jag har PhotoPills men använder sällan den och det tar för lång tid att förstå den mellan gångerna. För att se när månen kommer upp och vilket väderstreck så fungerar de flesta astroappar. Jag tycker SkyGuide är riktigt bra och enkel att förstå köpstarka några tior har jag för mig, enkelt att förflytta sig i tid och planera in när man ska fotografera. Man får också reda på de största event det är på himlen var planeterna är och när månen är full mm.

Annars är det bara att testat sig fram, en fullmåne så måste man underexponera -5 typ för att inte bränna ut månen. Bra att sätta exponeringen manuellt istället

Är man ute efter "kraterfoto" är det lite mycket fukt i luften nu. Särskilt på låg höjd. Månen i miljö är en annan sak då kanske inte månens detaljer är så viktiga. Många fuskar nog med olika exponeringar för måne resp. landskap.
Om jag t.ex bara vill ha med månen är inställningarna iso100, 1/200s, f7.1. Nikons 200-500 VR klarar det utan stativ.

Stativ är lite bökigt när det kommer till månen, för månen far fram rätt bra över himlavalvet, så handhållet brukar vara att föredra.

"Sunny 16"-regeln känner nog de flesta till: exponera med bländare f/16 och slutartid 1/ISO-talet när motivet är solbelyst.

Månen är solbelyst så regeln kan tillämpas, men månens albedo är ungefär ett steg mörkare än jordens så man behöver överexponera ett steg utgående från Sunny 16-regeln. Den här regeln kallas ibland för "Looney 11"-regeln.

Månen belysning ändras inte förrän om fem miljarder år så man kan använda Looney 11-regeln ett tag till.

Handhållen Z50 med Tamron 100-400/4,5-6,3. Med bl 6,3 och 1/400, ISO 360. Månen högt, sent på kvällen ser det ut så här från köksfönstret i mitten på Jan-23.

Bilagor

• Z50_1413-II.jpg
    Z50_1413-II.jpg
    946.5 KB · Visningar: 30
"Sunny 16"-regeln känner nog de flesta till: exponera med bländare f/16 och slutartid 1/ISO-talet när motivet är solbelyst.

Månen är solbelyst så regeln kan tillämpas, men månens albedo är ungefär ett steg mörkare än jordens så man behöver överexponera ett steg utgående från Sunny 16-regeln. Den här regeln kallas ibland för "Looney 11"-regeln.

Månen belysning ändras inte förrän om fem miljarder år så man kan använda Looney 11-regeln ett tag till.

Praktisk regel med film I kameran. Men idag kollar vi ju på bilden direkt och justerar om det inte blev bra. 😀

Praktisk regel med film I kameran. Men idag kollar vi ju på bilden direkt och justerar om det inte blev bra. 😀
Praktisk regel för att välja en inställning att utgå från även när man använder en digitalkamera. Exponeringsmätaren är helt överflödig när man fotograferar månen (men kanske inte när man fotograferar månen med förgrund).

Exponeringsmätaren är helt överflödig när man fotograferar månen (men kanske inte när man fotograferar månen med förgrund).

Varför skulle exponeringsmätaren vara överflödig? Min bild på månen var helt automatiskt exponerad. Har man för lite tele får man köra med spotmätning.

Jag brukar ha fokusringen på objektivet inställd på att göra exponeringskompensation. Ibland får man justera lite, men jag tycker kameran brukar lösa det ganska bra själv när det kommer till månen.

Praktisk regel för att välja en inställning att utgå från även när man använder en digitalkamera. Exponeringsmätaren är helt överflödig när man fotograferar månen (men kanske inte när man fotograferar månen med förgrund).
Med exponeringsmätare (automatik) behöver man inte kunna så mycket gamla tumregler om man bara förstår att man ska mäta ljuset på månen utan att mäta ljuset i rymden bredvid. Om det är månens yta man vill få till.

Men kul det där med att tumreglerna kommer att fungera i mååånga år till, medan automatiken kommer att förändras många gånger bara inom vår livstid.

Förmodligen är alla tumregler glömda den dagen det behövs exponeras manuellt igen.
Min första kamera hade bara spotmätning och man var tvungen att trycka på en knapp för att aktivera den (funktionen drog batteri och det var nog det endaste som var elektroniskt på den kameran), man fick titta runt lite och mäta på olika ställen och fippla runt med bländare och slutartid så var det en pinne som for upp och ner. ISO hade man alltid inställt för dom nästa 36 bilderna och det brukade ofta ta en månad eller två att ta dom och ISO valdes oftast efter vilken ISO som var billigast.

Månen är alltid likadant belyst så varför mäta varje gång man fotograferar den?
Om fem miljarder år är det dags att mäta igen.

Månen är lika belyst, men beroende på höjden så är det ganska stor skillnad på hur mycket atmosfär ljuset som studsat på månen skall åka igenom. Dessutom beror det lite på atmosfärens dagsform hur mycket ljus den absorberar.

Gå du ut och fota månen när den står högt och lågt varje dag en månad med din tumregel så kommer du se. Även om du vissa dagar kommer ha väldigt lite att se.

Med en digitalkamera kan man enkelt se om man behöver justera exponeringen, var det visst någon som skrev. :)

En exponeringsmätare strävar efter att ge exponeringsvärden så att det man mäter blir medelgrått, vilket inte alltid är vad man vill ha. En modern flerfältsmätare (matrismätare på Nikonspråk) är lite smartare, men kan också missa grovt på mindre vanliga motiv.

Enklaste metoden, tycker jag därför, är att utgå från Looney 11-regeln och sen se om man behöver justera.

Det blir bara enklast om man rent generellt inte använder automatiken när man fotograferar. Använder man generellt automatiken så är det enklast att utgå från den.
Med dom spegellösa så ser man dessutom redan i sökaren innan man ens tryckt på knappen om automatiken misslyckats.
Själv använder jag bländare och slutartid mest för kompositionen av bilden och låter kameran så långt det är möjligt exponera med ISO.

ANNONS
Götaplatsens Foto