Annons

Tips på kompakt kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej alla!
Jag håller på att planera för en två-veckors fjällvandring nästa år och jag vill kunna dokumentera den på bästa sätt. Då behöver jag en kompakt kamera tänker jag.
Jag är sjukt mycket nybörjare med att fotografera, men jag inser att jag vill ha lite bättre bilder än jag kan få med mobilen. Så jag är ute efter en prisvärd och lätt kamera som ger bra bilder. Den får gärna vara OK med att vara ute i naturen med allt det kan innebära i form av stötar och fukt.

Det är en stor djungel där ute för mig som inte som är van i kameravärlden, så jag hoppas att jag kan få tips och råd från er som vet vad ni pratar om! Jag kan sträcka mig till en kamera som kostar upp till 5000:-.

Hoppas på bra råd! Som sagt, sjukt ny, kan inget.

Hej alla!
Jag håller på att planera för en två-veckors fjällvandring nästa år och jag vill kunna dokumentera den på bästa sätt. Då behöver jag en kompakt kamera tänker jag.
Jag är sjukt mycket nybörjare med att fotografera, men jag inser att jag vill ha lite bättre bilder än jag kan få med mobilen. Så jag är ute efter en prisvärd och lätt kamera som ger bra bilder. Den får gärna vara OK med att vara ute i naturen med allt det kan innebära i form av stötar och fukt.

Det är en stor djungel där ute för mig som inte som är van i kameravärlden, så jag hoppas att jag kan få tips och råd från er som vet vad ni pratar om! Jag kan sträcka mig till en kamera som kostar upp till 5000:-.

Vet inte om det ligger inom din budget (och inte lär den tåla väta heller) , men som sagts så många gånger förr, En Sony RX100 (M5A) kan jag med varm hand rekommendera, inte minst I ljuset av att jag har en själv. Denna bilden tog jag nyligen med just denna kamera;

Annars kanske en Olympus tough 6 ligger inom budgetramen ? Den kan man även använda under vatten, så den tål ju fukt, kan man konstatera.

Hoppas det kan vara lite hjälp på vägen.

Senast ändrad:
Efter att i flera år ha sökt efter något liknande, kan jag bara säga att det blir svårt med den budgeten. Efterfrågan verkar tyvärr vara större än utbudet och priserna är egentligen vansinniga för småkameror. Tvärr gör det att även priserna på begagnade, lite äldre, små kameror är sjukt höga.

Jag fastnade till slut också för RX100 Va (3000+ över din budget). Tack igen för all hjälp jag fick här. 😉 Den funkar för mina syften, som inte behöver vara samma som dina. Visst märker jag kvalitetskillnad på bilderna jämfört med min "stora" Olympus/OMS-kamera, men det blir bra nog. Delvis valde jag den för att den fortfarande gick att köpa ny, till samma eller t.o.m. lägre pris än begagnade i bra skick (galet!!!), men också för att den är pytteliten och fr.a. att den har en sökare. Tror inte jag skulle kunna leva utan det. Den lilla storleken och låga vikten är super. Känner inte ens om jag har den i en rem runt halsen och går lätt ner i en byxficka, t.o.m. en skjortficka.

Men kan du nöja dig med en enklare kamera (d.v.s. den kanske inte har sökare och inte alla inställningar man skulle vilja och ännu mindre sensor) så finns väl ett par stycken. Olympus Touch som Tony nämde bör du kunna hitta för runt 5000.

Eller en ännu äldre RX100 (VA är inte den senaste, de var uppe i VII när de la ner modellen) kan du nog hitta en inom budget, men då blir det begagnat.

Förresten, vad vill du fota? Jo, i fjällen, det fattade jag, men är det mest vyer eller vill du kunna ta närbilder på blommor eller t.o.m. fåglar?

Kunde du ju ha tipsat om förut! 😋 6600 tar de nu.Men e-infinity är väl gray market? Och skeppar inte de från utanför EU? Moms?

Kunde du ju ha tipsat om förut!
Gjorde jag !
Men e-infinity är väl gray market?
Ja, men det har inte varit något problem för mig. Köpte fyra gluggar och ett kamerahus (utöver RX 100 Va) därifrån, fungerar finfint.
Och skeppar inte de från utanför EU?
Nej.
Ingår (som jag förstått det). Om inte, så ligger jag inte sömlös över det om nätterna.Skärmbild 2024-06-02 144214.png

Det beror på vilken mobilkamera du jämför med.
De bästa mobilerna idag duger gott, det är inte alls säkert att det blir bättre för dig med en relativt billig kompaktkamera.
Många fotografer använder sina mobiler till väldigt mycket och systemkameran mest när det finns speciella behov.

Gjorde du? Det missade jag - eller har glömt. Jag fick en hel del rabatter på cyber så...
Ja, men det har inte varit något problem för mig. Köpte fyra gluggar och ett kamerahus (utöver RX 100 Va) därifrån, fungerar finfint.

Det är väl om det uppstår fel. Den riktiga garanting från tillverkaren gäller ju inte.

Nej.

Ingår (som jag förstått det). Om inte, så ligger jag inte sömlös över det om nätterna.Visa bilaga 174696
OK. Det låter ju bra. Se nu att de har delat upp det och har en EU-sajt. Har nog läst på internatinella forum att folk i USA fått varor skickade från HK och liknande.

Yez.
Det missade jag - eller har glömt.
Kan så vara.
Det är väl om det uppstår fel. Den riktiga garanting från tillverkaren gäller ju inte.
Om du går in på E-infinitys hemsida kan du läsa att man har 12 månaders garanti 😊.

Nu har jag haft mina pryttlar längre än 12 månader och ännu har det inte blivit något fel. Fast å andra sidan har de varit hyllvärmare sedan förra året, svårt att hinna med allt när man bor själv och jobbar heltid (+ övertid, om tillfälle ges).

Men till hösten sticker jag till Japan i två månader, då kommer det (förhoppningsvis) till användning.
Har nog läst på internatinella forum att folk i USA fått varor skickade från HK och liknande.
Fungerar nog på liknande sätt här också, men fråga mig inte hur...

Det beror på vilken mobilkamera du jämför med.
De bästa mobilerna idag duger gott, det är inte alls säkert att det blir bättre för dig med en relativt billig kompaktkamera.
Många fotografer använder sina mobiler till väldigt mycket och systemkameran mest när det finns speciella behov.
Min telefon börjar bli till åren, och kameran är väl lite sisådär. Inte alls bra när de börjar bli lite mörkt. Plus att det skulle vara trevligt med en kamera som jag dessutom kan ha till vardags.

Efter att i flera år ha sökt efter något liknande, kan jag bara säga att det blir svårt med den budgeten. Efterfrågan verkar tyvärr vara större än utbudet och priserna är egentligen vansinniga för småkameror. Tvärr gör det att även priserna på begagnade, lite äldre, små kameror är sjukt höga.

Jag fastnade till slut också för RX100 Va (3000+ över din budget). Tack igen för all hjälp jag fick här. 😉 Den funkar för mina syften, som inte behöver vara samma som dina. Visst märker jag kvalitetskillnad på bilderna jämfört med min "stora" Olympus/OMS-kamera, men det blir bra nog. Delvis valde jag den för att den fortfarande gick att köpa ny, till samma eller t.o.m. lägre pris än begagnade i bra skick (galet!!!), men också för att den är pytteliten och fr.a. att den har en sökare. Tror inte jag skulle kunna leva utan det. Den lilla storleken och låga vikten är super. Känner inte ens om jag har den i en rem runt halsen och går lätt ner i en byxficka, t.o.m. en skjortficka.

Men kan du nöja dig med en enklare kamera (d.v.s. den kanske inte har sökare och inte alla inställningar man skulle vilja och ännu mindre sensor) så finns väl ett par stycken. Olympus Touch som Tony nämde bör du kunna hitta för runt 5000.

Eller en ännu äldre RX100 (VA är inte den senaste, de var uppe i VII när de la ner modellen) kan du nog hitta en inom budget, men då blir det begagnat.
Tack! Känns som att jag ska börja kika på en RX100. Eller Olympus. :)

Vet inte om det ligger inom din budget (och inte lär den tåla väta heller) , men som sagts så många gånger förr, En Sony RX100 (M5A) kan jag med varm hand rekommendera, inte minst I ljuset av att jag har en själv. Denna bilden tog jag nyligen med just denna kamera;

Annars kanske en Olympus tough 6 ligger inom budgetramen ? Den kan man även använda under vatten, så den tål ju fukt, kan man konstatera.

Hoppas det kan vara lite hjälp på vägen.
Snygg bild! :) Verkar som att en Sony kan vara något för mig.

Snygg bild! :) Verkar som att en Sony kan vara något för mig.
Alltså, med tanke på hur liten den är (~ som ett cigarettpaket), är den osannolikt kompetent.

Alla varianter av RX har inte sökare eller inbyggd blixt, men om vi håller oss till Va, så har den inbyggd blixt, sökare och skärm som går att vinkla och optiken är fantastisk !

Om du skulle köpa en RX100 är det min absoluta rekommendation att du samtidigt köper en originalväska till, för att skydda kameran.

Väskan är dyr (~ 1000 :- ) men det var det första jag köpte efter det att jag fått kameran och det är något jag är väldigt tacksam för, if you know what I mean 😉. Den passar kameran perfekt och är dessutom hård, så om man slår i något som är hårt, är kameran väl skyddad i alla fall.

Sedan vill jag nämna att du kommer att behöva extra batterier, inte minst om du skall ut på fjället. Originalbatterier är svindyra (~ 500 :- ) men man kan köpa ett set om två batterier (och en laddare, stor som en tändsticksask av fabrikat Junipo (tror jag det heter)) för ett lägre pris än vad ett originalbatteri kostar !

För att nämna något; Man kan koppla samman mobil och kamera och styra kameran från telefonen. Praktiskt om man inte vill hålla i den, för att minimera skakningsoskärpa. Dessutom kan man skicka över tagna bilder direkt till telefonen och sedan vidare ut i cyberrymden, om man så önskar. Dock bara i Jpeg.

Avslutningsvis vill jag kort nämna att bilden jag hänvisade till (från Olofstorp), är en redigerad RAW-fil. Vad jag vill säga är att det kanske inte ser ut precis så som den bilden direkt ur kameran, men med det sagt vill jag inte påstå att bilder direkt ur kameran (Jpeg) är dåliga, bara att dom kanske inte ser ut precis som bilden ovan.

Om du köper en RX100 Va tror jag du kommer att bli väldigt nöjd, det är en kamera att växa med, då den är som en schweizisk armekniv. Och du, den är inte vattentät 😉.

Senast ändrad:
Specifikt för en fjällvandring härom året köpte jag en begagnad Canon G7X mk2 för 1500 kr och är fortfarande nöjd. :) (Men visst - en Sony RX100 Va är säkert ännu bättre, i den mån skillnaderna spelar roll för just dig.)

Specifikt för en fjällvandring härom året köpte jag en begagnad Canon G7X mk2 för 1500 kr och är fortfarande nöjd. :) (Men visst - en Sony RX100 Va är säkert ännu bättre, i den mån skillnaderna spelar roll för just dig.)
Visst. Kan man spara en slant, så varför inte !?

Själv har jag ingen erfarenhet av Canon G7X- Mk 2, det är säkert en jättebra kamera. Skälet till varför det blev just en Sony RX 100 Va är att jag ville ha en liten kamera, dessutom hade jag läst och hört väldigt mycket positivt om just RX 100.

Nu finns det en mängd olika utgåvor av just RX 100 (I - VII), varför valet föll just på Va är därför jag läste på och jämförde de olika utgåvorna och jag landade i att just Va var den bästa kompromissen, (för mig).

Just RX100 Va finns kanske att tillgå begagnad till ett lägre pris än vad jag betalade, men what the heck - den sista skjortan har som bekant inga fickor. Hur som haver, och med det sagt - Canon G7 - Mk 2 är säkert en jättebra kamera, men mitt val blev en Sony RX100 Va.

Hej alla!

Jag planerar en två-veckors fjällvandring och söker tips på en prisvärd och lätt kompaktkamera som tål naturens påfrestningar och kostar upp till 5000:-.

Hej alla!

Sony RX100 III är fantastisk bra och väldigt kompakt.... just nu är priset nedsatt hos Scandinavian Photo.

Väldigt fin zoomoptik (zeiss) och uppfällbar elektronisk sökare, lite coolt. Den är ju extremt liten!

Nackdelar är att den som många andra kompakter har rätt begränsad batteritid. Den är inte heller direkt rugged eller vädertätad. Bra att skaffa ett skyddande fodral.

Vill du komma billigt undan rekommenderar jag första versionen av Sony RX100 som man hittar begagnad för en dryg tusenlapp. Den modellen saknar elektronsk sökare, men är i övrigt jävligt bra. (Man skjuter oftast med skärmen ändå).

ANNONS
Götaplatsens Foto