Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Värderingshjälp Exakta

Produkter
(logga in för att koppla)

ZilverBorn

Avslutat medlemskap
Hej!
Behöver värderingshjälp, har denna kamera + objektiv något värde? Och är det någon som kan berätta lite mer om denna kamera så blir jag glad.
Tack på förhand.

Bilagor

• 20250719_160906.jpg
    20250719_160906.jpg
    3.1 MB · Visningar: 67
  • 20250719_162718.jpg
    20250719_162718.jpg
    1 MB · Visningar: 67
Värdet harjag ingen aning om men du kan kanske få hjälp med det här.

Värdet harjag ingen aning om men du kan kanske få hjälp med det här.

Tackar, kan vara värt att fråga där. Annars funderar jag på tradera. Men har nu hittat lite info om objektivet, och tror det kan vara något för rätt samlare . Enligt serienr är den från 1937 och Carl Zeiss från den tiden är väldigt ovanliga.
tack

Det framgår inte vilken optik som sitter på kameran. 2,8 50 kan jag utläsa. Men är det Zeiss Tessar? Finns en hel drös som passar den kameran.

Behöver värderingshjälp, har denna kamera + objektiv något värde?
Om jag var du skulle jag ta lite fler bilder och dra iväg ett mejl till LP Foto och fråga dem. Teleobjektivet verkar ligga på några tusenlappar, det andra objektivet vet jag inte. Men den här typen av antika objektiv har ju blivit populära på senare tid.

Enligt serienr är den från 1937 och Carl Zeiss från den tiden är väldigt ovanliga.
Edit: kollade serienummer, och du verkar ha rätt. Teleobjektivet är från 1937, kameran och objektivet som sitter på är från 1961 (då fabriken låg i DDR).

Tyvärr är nog kameran, en Exakta Varex IIa från 1961, värd jättemycket. Teleobjektivet är nog den intressantaste delen.

Senast ändrad:
Om jag var du skulle jag ta lite fler bilder och dra iväg ett mejl till LP Foto och fråga dem. Teleobjektivet verkar ligga på några tusenlappar, det andra objektivet vet jag inte. Men den här typen av antika objektiv har ju blivit populära på senare tid.
Hej!
Skapade precis en auktion på tradera utgång 3000:- för allt, är troligen lite högt. Men personligen tycker jag att den kan vara värd dom pengarna. Eftersom objektivet är ett Carl zeiss från 1937. Om jag inte får den såld, så behåller jag nog denna, tycker den är otroilgt vacker som den är, vilket hantverk. Ska även fundera på att maila LP foto, tack för dina råd, uppskattas.
Mvh

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto