Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Värderingshjälp Exakta
- Trådstartare ZilverBorn
- Start datum
janc
Aktiv medlem
Info om kameran kan du kanske hitta här:
camera-wiki.org
Exakta - Camera-wiki.org - The free camera encyclopedia
janc
Aktiv medlem
Värdet harjag ingen aning om men du kan kanske få hjälp med det här.
kamerastockholm.se
Kameror köpes
Vi letar alltid efter analoga kameror att köpa in. Alla kända märken kan vara av intresse. Hör gärna av dig på [email protected] eller på 070-2494538 (tisdag + torsdag - fredag kl 12-17), om du har nåt att sälja.
kamerastockholm.se
ZilverBorn
Avslutat medlemskap
Tackar, kan vara värt att fråga där. Annars funderar jag på tradera. Men har nu hittat lite info om objektivet, och tror det kan vara något för rätt samlare . Enligt serienr är den från 1937 och Carl Zeiss från den tiden är väldigt ovanliga.Värdet harjag ingen aning om men du kan kanske få hjälp med det här.
![]()
Kameror köpes
Vi letar alltid efter analoga kameror att köpa in. Alla kända märken kan vara av intresse. Hör gärna av dig på [email protected] eller på 070-2494538 (tisdag + torsdag - fredag kl 12-17), om du har nåt att sälja.kamerastockholm.se
tack
ErlandH
Aktiv medlem
Om jag var du skulle jag ta lite fler bilder och dra iväg ett mejl till LP Foto och fråga dem. Teleobjektivet verkar ligga på några tusenlappar, det andra objektivet vet jag inte. Men den här typen av antika objektiv har ju blivit populära på senare tid.Behöver värderingshjälp, har denna kamera + objektiv något värde?
ErlandH
Aktiv medlem
Edit: kollade serienummer, och du verkar ha rätt. Teleobjektivet är från 1937, kameran och objektivet som sitter på är från 1961 (då fabriken låg i DDR).Enligt serienr är den från 1937 och Carl Zeiss från den tiden är väldigt ovanliga.
Tyvärr är nog kameran, en Exakta Varex IIa från 1961, värd jättemycket. Teleobjektivet är nog den intressantaste delen.
Senast ändrad:
ZilverBorn
Avslutat medlemskap
Hej!Om jag var du skulle jag ta lite fler bilder och dra iväg ett mejl till LP Foto och fråga dem. Teleobjektivet verkar ligga på några tusenlappar, det andra objektivet vet jag inte. Men den här typen av antika objektiv har ju blivit populära på senare tid.
Skapade precis en auktion på tradera utgång 3000:- för allt, är troligen lite högt. Men personligen tycker jag att den kan vara värd dom pengarna. Eftersom objektivet är ett Carl zeiss från 1937. Om jag inte får den såld, så behåller jag nog denna, tycker den är otroilgt vacker som den är, vilket hantverk. Ska även fundera på att maila LP foto, tack för dina råd, uppskattas.
Mvh
Senast ändrad:
ZilverBorn
Avslutat medlemskap
Det framgår inte vilken optik som sitter på kameran. 2,8 50 kan jag utläsa. Men är det Zeiss Tessar? Finns en hel drös som passar den kameran.
Bilagor