Annons

Var säljer jag Nikkor 14-24 2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

APPCON

Medlem
Jag har ett Nikkor 14-24 2.8 i MINT condition (ca. 50 bilder tagna). Är det någon som har en idé om var/hur jag säljer denna "klump"? I sista hand överlåter jag försäljning till handlare.

Jag köpte min på blocket. 4500 i nästan oanvänt skick för något år sedan. Tyckte det var bra pris. Tradera är nog risken stor att det blir osålt eller går för billigt om man börjar lågt. Sedan börjar väl potentiella köpare sina eftersom det ska vara z nu. Jag tycker i alla fall att det är ett kanonbra objektiv även om användningsområdet är begränsat.

Jag köpte min på blocket. 4500 i nästan oanvänt skick för något år sedan. Tyckte det var bra pris. Tradera är nog risken stor att det blir osålt eller går för billigt om man börjar lågt. Sedan börjar väl potentiella köpare sina eftersom det ska vara z nu. Jag tycker i alla fall att det är ett kanonbra objektiv även om användningsområdet är begränsat.
Grejen är att det finns rätt gott om 14-24 eftersom det kom för 18 år sedan och hör till en ganska vanlig standarduppsättning. Det är gissningsvis även det som det samtidigt är lägst risk i "trion" att folk har slitit ut, möjligen förutom risken att skada den främre linsen.. Sedan är det nya till Z föga förvånande bättre, lättare och lite mindre. Det går även att sätta ett jättefilter i motljusskyddet, vilket ju inte går med F-varianten. På senare år kom det även fler alternativ i form av tredjepart.

Det finns rätt uppenbart en efterfrågan på F, säkert både från de med F-kameror och de som sätter på adapter och håller ned kostnaden, men prisnivån har föga förvånande gått ned på särskilt sådant där det finns en nyare variant. Så hade det ju blivit även om det kommit till F och alla varit kvar på spegelreflexer, men kanske lite mindre. Man såg t ex ett rätt stort prisfall på t ex 24-70/2,8G när det nya med VR hade varit ute ett tag och började rotera även begagnat.

Personligen har jag f.n. nöjt mig med 18-35/3,5-4,5G, vilket jag faktiskt använde ganska nyligen på FTZ II. Jag ville mest dokumentera lite, men det hade inte fungerat med en av F-kamerorna utan stativ och/eller blixt (avsaknad av stabilisering i huset och objektivet har ingen heller).

De brukar gå att köpa för 4500-7500 beroende på skick och tillbehör. De är till åren, unika i sin genre och med F-fattning minskar kundgruppen.
Jag har sett billigare men då har de varit skadade på något sätt.

På Mbp säljs de begagnat med 12 månaders garanti från ca 475€. Skulle jag själv buda på ett på tradera (utan garanti) skulle jag inte ge mer än ca 3000 kr.

Det får du nog från Mbp om du säljer till dom, så personligen hade jag sålt dit.

Visst, du kanske får 1000-1500 kr mer om du hittar rätt köpare men lär då få vänta in rätt läge.

Men att någon skulle betala 7500 kr för ett f objektiv utan garanti, det betvivlar jag starkt när du nu kan köpa tex 16-35mm f4 för under 4000 kr eller ett nytt Z 14-30mm S för runt 1000€.

(Lite OT men sålde själv mitt 16-35 f4 till Mbp för ca 2500 när jag istället köpte en Z 24-70 f4. Såg på min data att jag låg mellan 21-26mm i 80% av fallen när jag använde det och har nu istället ett billigare fast 14mm för de tillfällen 24 mm inte är tillräckligt vid.)

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto