Tony johansson
Aktiv medlem
Jo, hade jag ekonomisk frihet hade jag hållt kvar vid Adobe men att gå från 131:- till 215:- i månaden som det skulel göra för min del så valde jag att byta
Förstår dig till 100 %. Problemet är bara till vilket program, det finns en del att välja på, och uppfattningen om vilket som är 'bäst' variera som bekant.Jo, hade jag ekonomisk frihet hade jag hållt kvar vid Adobe men att gå från 131:- till 215:- i månaden som det skulel göra för min del så valde jag att byta (...).
Har tidigare tittat på Affinity, men det programmet pratar bara engelska och jag vill gärna ha ett svensktalande program, då vissa facktermer (på engelska) inte är begripliga (för mig).
Capture One verkar vara ett komplett program, men inlärningströskeln är hög och Open Source programmen Darktable och Rawtherapee vet jag inte hur som fungerar i ett utskriftssammananhang.
Hur fungerar det t ex med ICC-profiler i Darktable och/eller Rawtherapee, kan man lita på att det man ser på skärmen motsvarar det som kommer ut ur skrivaren om man använder sig av dessa gratisprogram !?
Dessutom upplevde jag (när jag provade Darktable) att det var trögt och responsen var långsam, i jämförelse med (t ex Lr).