Annons

Nygammal nybörjare söker hjälp med kameraval

Produkter
(logga in för att koppla)
Grattis till nya kameran jovma1!

Finns det faktiskt något som går ner i fickan och levererar bra bilder?
Med "bra bilder" menar jag då något som är bättre än Sonys RX100 V som jag haft och inte tyckt varit så mycket bättre än en telefon att det var värt det.
Tack!

Frågan var inte ställd till mig och jag kan mycket lite om kameror överlag och ännu mindre om kompaktkameror, men min tanke är att telefonen är nya kompaktkameran och systemkameran är det den alltid har varit, dvs större möjlighet att påverka bilden själv. Kanske tänker helt fel? Nu går ju min nya kamera inte ner i bakfickan på jeansen, men åtminstone i vinterjackan ;).

Jag kan återkomma om jag blir nöjd med mitt köp. Kamerahuset är 12x5x6 cm plus objektivet då, väger 400g utan objektiv. Går alltså lätt ner i handväskan. Visst är den äldre men har ändå hyfsad AF och jag vill ändå tro att den duger till mig som entusiastisk amatör
Grattis, Jovana. Det säger jag även med ett litet leende och undrar hur många objektiv du kommer att ha om ett år …

Grattis till nya kameran jovma1!

Finns det faktiskt något som går ner i fickan och levererar bra bilder?
Med "bra bilder" menar jag då något som är bättre än Sonys RX100 V som jag haft och inte tyckt varit så mycket bättre än en telefon att det var värt det.
Ja, Ricoh GR kamerorna. Får till och med ner min iPhone 15 Pro och min Ricoh GR IIIx i samma ficka :)
Den har en APS-C sensor och ett skarp objektiv, tar utan tvekan bättre bilder än min iPhone men är framförallt är den mycket roligare att fota med.

Kompaktkameror har ju också fått ett litet uppsving igen, på vissa marknader är de (Ricoh och vissa Fuji modeller) svåra att få tag på och de kostar en slant. Ricoh GR IV släpptes nyligen och hoppade upp rejält i pris tyvärr. Kanske sjunker begagnat priset på GR III/IIIx modellerna nu.

@Jovana hoppas du blir nöjd med köpet. Jag har en A6400 (och tidigare haft en A6000) som jag är mycket nöjd med. Gillar formatet på den serien, som sagt går lätt ner i väskor (beroende på objektiv så klart).

Senast ändrad:
Ja, Ricoh GR kamerorna. Får till och med ner min iPhone 15 Pro och min Ricoh GR IIIx i samma ficka :)
Den har en APS-C sensor och ett skarp objektiv, tar utan tvekan bättre bilder än min iPhone men är framförallt är den mycket roligare att fota med.

Kompaktkameror har ju också fått ett litet uppsving igen, på vissa marknader är de (Ricoh och vissa Fuji modeller) svåra att få tag på och de kostar en slant. Ricoh GR IV släpptes nyligen och hoppade upp rejält i pris tyvärr. Kanske sjunker begagnat priset på GR III/IIIx modellerna nu.

@Jovana hoppas du blir nöjd med köpet. Jag har en A6400 (och tidigare haft en A6000) som jag är mycket nöjd med. Gillar formatet på den serien, som sagt går lätt ner i väskor (beroende på objektiv så klart).
Tack! A6300 tillhör ju den äldre generationen, men jag kände mig nöjd med det med tanke på den ekonomiska aspekten. Sen får jag väl byta upp mig om det skulle bli aktuellt :).

Jag kidnappar tråden då jag är lite i samma sist. Stora kameran har samlat damm då det är för många barn och för lite tid. Dammade av den för ett tag sen och den är är , föga förvånande, SÅ mycket bättre än mobilen.

Då tänkte jag att det kanske är läge för nån premiumkompakt eller något mer kompakt kit. m43 är t ex smidigt och bra och har också legat lågt i pris.

Jag kanske gräver på fel ställen men får känslan att marknaden gått åt ett håll där begagnat är sådär 10 000 och nytt är 20 000+. Överdriver lite här, men ändå....

Tanken att lägga som trådskaparen här sa, en 3000 , för att kunna ha något kompakt och bra. Känns inte som att det var en förväntning som helt stämde med verkligheten.

Vad är billigt, går ned i fickan och levererar bra bilder?
Jag gick från FF Nikon till M4/3 och har inte ångrat mig. Olumpus Pen-serie går alla ner i en fick. OMD E-5 eller 10 går också ner i en inte alltför liten ficka.

Tack!
Egentligen är det ju det jag vill, börja fotografera igen så inte mig emot. Då får jag väl bara köpa en större väska :)))).
Man behöver inte ha alla objektiv med sig på en gång, vet du! :D

Jag har 8 objektiv med fattning för m43 om jag räknar rätt. Inkluderar jag de gamla objektiv som går att använda med adapter så behövs en resväska...

2 stora ljusstarka Pro-zoomar. En stor lång telezoom. Resten är små manuella fasta brännvidder av kina-typ. Har blivit väldigt förtjust i de senare på sistone.

Ska jag ut på stan tar jag för det mesta med mig ANTINGEN den stora normalzoomen (24-80 FF eq) ELLER en eller två små kineser beroende på vad jag känner för. I andra situationer kan det bli de två zoomarna. Eller en zoom plus nån fast brännvidd. Ska jag (försöka!) fota djur eller fåglar blir det så klart den långa delezoomen + nåt litet för miljöbilder. Eller...

Så gör nog de flesta. Man vet ungefär vad man behöver (eller känner för) och släpar inte med sig hela kitet i onödan.

Det trista är resor, för mig som billös. Då skulle jag ibland vilja ha med allt, men det funkar ju bara om man åker bil. T.o.m. på cykeln måste man ransonera, ivf om man ska på långtur med camping och behöver annan utrustning som är tung och tar plats också.

Senast ändrad:
Tack för alla råd!
Gjorde som min trotsiga 2-åring, helt tvärtom vad alla sa och köpte en sony a6300 med ett vanligt 50mm objektiv. Den måste ju leverera bättre bilder än min telefon (som seriöst är helt kass i vissa ljusförhållanden). Den gick på dryga 3000 (plus objektivet) så får vi se om det blir bra eller inte. Blir det pannkaka har jag inte förlorat mycket pengar.

Att jag sålde canon 5d ser jag dock inte som synd. Kameran användes inte av mig då och jag ser inte att jag hade släpat med mig den tunga kameran med stora objektiv inom x antal år framöver och jag fick ändå ut en bra peng för den innan den hann bli för utdaterad. Kommer jag tillbaka till fotograferingen igen kan jag ju bara uppgradera mig i kameraväg :).
A6300 är betydligt bättre än A6000 som du funderade på från början. Bättre sökare, 4K video.
50 mm objektivet, som är ett kort tele (motsvarar ungefär 85 mm till din gamla Canon). Objektivet blir bra för porträtt där du kanske vill ha kort skärpedjup.

Lycka till med fotograferandet

A6300 är betydligt bättre än A6000 som du funderade på från början. Bättre sökare, 4K video.
50 mm objektivet, som är ett kort tele (motsvarar ungefär 85 mm till din gamla Canon). Objektivet blir bra för porträtt där du kanske vill ha kort skärpedjup.

Lycka till med fotograferandet
Jag funderar på att köpa ett 25mm f1,7 också, tänker eftersom kameran inte är ff kan det vara bra att ha ett lite vidare objektiv så man inte måste backa så fasligt. Har du något bättre förslag?

Senast ändrad:
Jag funderar på att köpa ett 25mm f1,7 också, tänker eftersom kameran inte är ff kan det vara bra att ha ett lite vidare objektiv så man inte måste backa så fasligt. Har du något bättre förslag?
Beror väl på vad du ska ha det till. 25 mm motsvarar ungefär 38 mm på din gamla Canon, dvs inte jättevidvinkligt. Brännvidder kring 40 mm var ju vanligt på kompaktkameror med fast optik.

Nja, min RX100vii är bättre än min Pixel 7pro.
Håller med, min RX100 iii på 20mp som är 11 år gammal är betydligt bättre än min 2 månaders nya 50mp mobilkamera. Både i print, rendering, bokeh och i redigering. Mobilen är otroligt översattad speciellt vid utskrifter. Det mesta är överdrivet pga AI i Mobilen men även när jag fotar RAW tycker jag inte det blir så mycket bättre. Använder enbart Mobilen vid nödfall och till foton som inte betyder så mycket.

Håller med, min RX100 iii på 20mp som är 11 år gammal är betydligt bättre än min 2 månaders nya 50mp mobilkamera. Både i print, rendering, bokeh och i redigering. Mobilen är otroligt översattad speciellt vid utskrifter. Det mesta är överdrivet pga AI i Mobilen men även när jag fotar RAW tycker jag inte det blir så mycket bättre. Använder enbart Mobilen vid nödfall och till foton som inte betyder så mycket.
De flesta "riktiga" kameror har ju dessutom bättre användargränssnitt och är även mera snabbarbetade än mobilen

Tack för alla råd!
Gjorde som min trotsiga 2-åring, helt tvärtom vad alla sa och köpte en sony a6300 med ett vanligt 50mm objektiv. Den måste ju leverera bättre bilder än min telefon (som seriöst är helt kass i vissa ljusförhållanden). Den gick på dryga 3000 (plus objektivet) så får vi se om det blir bra eller inte. Blir det pannkaka har jag inte förlorat mycket pengar.

Att jag sålde canon 5d ser jag dock inte som synd. Kameran användes inte av mig då och jag ser inte att jag hade släpat med mig den tunga kameran med stora objektiv inom x antal år framöver och jag fick ändå ut en bra peng för den innan den hann bli för utdaterad. Kommer jag tillbaka till fotograferingen igen kan jag ju bara uppgradera mig i kameraväg :).
Försvann lite här - men grattis till kameran! Får jag fråga var du hitta den till det priset?

För även om jag sa "kompakt" så är det viktiga här inte att den går ner i fickan utan att den går att "slänga ner i" en väska.

Sony har en del, Fuji med och sen såklart Olympus. Men det var en övrraskning när jag mentalt gick - fanns ju massor för runt 10 000 för några år sen. Måste ju kosta nästan gratis nu....

Och sen inser man att ALLT kostar ungefär som en proffskamera sist jag nörda ner mig i foto.

Försvann lite här - men grattis till kameran! Får jag fråga var du hitta den till det priset?

För även om jag sa "kompakt" så är det viktiga här inte att den går ner i fickan utan att den går att "slänga ner i" en väska.

Sony har en del, Fuji med och sen såklart Olympus. Men det var en övrraskning när jag mentalt gick - fanns ju massor för runt 10 000 för några år sen. Måste ju kosta nästan gratis nu....

Och sen inser man att ALLT kostar ungefär som en proffskamera sist jag nörda ner mig i foto.
Hittade den på blocket. Mycket fint skick inkl kvitto osv. Objektivet köpte jag också begagnat men nästan nytt och sen la jag till ett lågbudget nytt objektiv 25mm. Alla tre gick på 6000kr vilket är hälften av en ny mobil plus mycket bättre, har fotat en del och är mycket nöjd.

Ja har den första RX100, 13 år gammal, 240 gram. Nyare modeller fick bättre autofokus men helt klart mycket lättare att hantera än mobilen, bökigt att börja ta fram alla eventuella inställningar man vill göra med mobilen. Men erkänner att jag tar mest bilder med mobilen nu mera, förr då fyllde man album med 10×15 bilder nu har man massor av bilder i hårddiskar och usb käppar, vad skall man göra med alla bilder undrar man ibland.

Tack för alla svar.
Jag fotar mest barnen, vardagen så att säga. Porträtt till högtider och kanske nån resa. 3000kr gäller kamerahuset. Har nu tittat extra mycket på canon m50 och sony a6000 och läst att m50 saknar optisk sökare så kanske svårare för att fota barnen och sonyn är dessutom kompatibel med fler objektiv så det kanske är nåt?
Både Canon M50 och Sonyn saknar optisk sökare då de är sk "spegellösa" men den har en elektronisk sökare (EVF) som nog fungerar väl.

ANNONS
Götaplatsens Foto