Annons

Colorchecker Gray Balance/White Balance

Produkter
(logga in för att koppla)

Cambo

Aktiv medlem
Jag har dessa ColorcheckerCards. White balance är ju oumbärligt. Men, Gray balance ska ju leda till rätt exponering. Vilket värde är då det rätta? Hur bedömmer man exponeringen, vilka värden är vägledande? Frågan gäller då jag vill utvärdera exponeringen då jag använder blixtar.

Bilagor

• _DSF3338.jpg
    _DSF3338.jpg
    496.4 KB · Visningar: 13
Senast ändrad:
Gråkort brukar reflektera 18% av ljuset.
Tumregeln är att om man mäter ljuset mot kortet så blir bilden normalexponerad +- 0.
Jo det vet jag. Men om du slår en blixt mot ett motiv och lägger in ett gråkort vilka värden ska man se till att få vid redigering. 120, 130 ? OBS vitbalansering är något helt annat.

Jo det vet jag. Men om du slår en blixt mot ett motiv och lägger in ett gråkort vilka värden ska man se till att få vid redigering. 120, 130 ? OBS vitbalansering är något helt annat.
Kanske är det säkraste att du själv tar en serie bilder på något normalt kontrastrikt motiv som innehåller mörka, svarta och helt vita saker och med gråkortet inlagt någonstans.
En av bilderna kommer att vara rätt exponerad, kolla RGB-värdet med någon metod du gillar och så har du ett giltigt värde.

Kan det vara ett 8-bitars RGB-värde runt 127?

(Texten är redigerad. Min första tanke var ett värde på 50 men det måste vara fel. Det är kanske 127 också men det känns bättre.)

Senast ändrad:
Kolla med pipetten på en testbild med gråkil. 46 eller 18% ligger på mitten av kilen.
Jag försöker tita på liknande bilder (gråskalor/rutor som går från svart till vitt) och även en Ansel Adams skala med zon 5 på mitten. I alla fall är så är ett RGB-värde på 46 för lågt och 127, eller 128 egentligen, mycket bättre.
Jag ska tänka mer på detta i morgon när jag inte är lika trött.

Man behöver ta hänsyn till gamma-värdet i färgrymden också.

Så för Adobe RGB med gamma 2,2 får man räkna:

0.18^(1/2.2)*255=116,957

Vilket är hyfsat nära värdet man får om man översätter LAB 50,0,0 till RGB, vilket ger 119,119,119.

Så där i krokarna någonstans.

0.18^(1/2.2)*255=116,957

Vilket är hyfsat nära värdet man får om man översätter LAB 50,0,0 till RGB, vilket ger 119,119,119.

Så där i krokarna någonstans

Jag kollar lite med färgväljaren i PS (gray gamma 2.2)
Svärta K 18%
Intensitet 51%
Ljushet L 55
RGB 130/130/130

Polaren AI rekommenderar RGB 128/128/128 :geek:

Bilagor

• Färgväljare grått.jpg
    Färgväljare grått.jpg
    166.8 KB · Visningar: 9
Senast ändrad:

0.18^(1/2.2)*255=116,957

Så där i krokarna någonstans.
Tack. För värden på en gråskala bör sRGB vara samma som för aRGB förmodar jag.
En liten detaljfråga: Photoshop översätter LAB 50,0,0 till 118,118,118. Är det bara ett fel någonstans i Photoshop eller finns det något annat skäl att det inte blir 119... som du skrev?

Calibrites hemsida är ganska snål på dokumentation och support. Jag såg att man anger 18% som värde på gråkortet. Det kändes OK men sedan läste jag att deras vitbalanskort som är ljusare ligger på 12%.

Jag tänkte att "18%" anger reflekterat ljus på gråkortet som är det värde man prata om sedan jag såg ett för första gången på 70-talet.
Men vad menas med "12%" för vitbalanskortet?

ANNONS
Götaplatsens Foto