Annons

Är begagnatmarknaden lite ”mjuk”?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad ligger en hyfsad beg. M6 på nuförtiden? 30?
Avslutade M6-auktioner på Tradera ligger mellan 20' och 40'.

Med en M6 blir det inte mycket annorlunda än att fotografera med en digital M-Leica. även om M7 med exponeringsautomatik förstås är ännu närmare.

Köp hellre en M3 eller en M2 (beroende på brännviddspreferenser) för en äkta gammaldags Leica-upplevelse [*]. M3 har den största sökar-"förstoringen" av alla M-Leicor.

[*] En Barnack-Leica är förstås ännu mer hardcore Leica.

Jag har svårt att begripa varför en M6:a kostar närmare dubbelt upp mot en M2/M3. Visst, inbyggd ljusmätare är najs, men resten av kameran är förbilligad, och det finns gott om små ljusmätare att sätta i skon (inte minst Leicameter).
Avslutade M6-auktioner på Tradera ligger mellan 20' och 40'.

Med en M6 blir det inte mycket annorlunda än att fotografera med en digital M-Leica. även om M7 med exponeringsautomatik förstås är ännu närmare.

Köp hellre en M3 eller en M2 (beroende på brännviddspreferenser) för en äkta gammaldags Leica-upplevelse [*]. M3 har den största sökar-"förstoringen" av alla M-Leicor.

[*] En Barnack-Leica är förstås ännu mer hardcore Leica.

Jag har svårt att begripa varför en M6:a kostar närmare dubbelt upp mot en M2/M3. Visst, inbyggd ljusmätare är najs, men resten av kameran är förbilligad, och det finns gott om små ljusmätare att sätta i skon (inte minst Leicameter).
jag vet inte om det är så farligt. MPB tar 23000 för en begagnad M6, nypriset är 69000. 69000 är helt galet!

Jag gav 13000 för min M3a.

jag vet inte om det är så farligt. MPB tar 23000 för en begagnad M6, nypriset är 69000. 69000 är helt galet!

Jag gav 13000 för min M3a.
Nästan dubbelt, alltså. Jag förstår inte varför när en M3 är en generellt bättre kamera :) Nypris är förstås nånting annat, men kul att Leica nytillverkar dem.

Min M3 kostade 3700 kr i nästintill toppskick :D Första halvan av 10-talet var en dröm för att köpa analoga kameror, även för en fattig student som jag var då :)

Nästan dubbelt, alltså. Jag förstår inte varför när en M3 är en generellt bättre kamera :) Nypris är förstås nånting annat, men kul att Leica nytillverkar dem.

Min M3 kostade 3700 kr i nästintill toppskick :D Första halvan av 10-talet var en dröm för att köpa analoga kameror, även för en fattig student som jag var då :)
Ja, jag köpte många analoga kameror då. Just Leican missade jag. Förutsåg inte riktigt filmens återtåg, men är glad att det hände.

• Gilla
Reaktioner: PMD
Ja, jag har inte väntat mig några 3700. Folk vill alltid pruta, även om priser är bra från början. Så prutmån brukar vara bra.

Fick du sålt det? Om ja, vad fick du?

Har kommit ut några riktigt underhållande annonser på senare tid med Fuji objektiv.

Jag har för mig att det fanns en tråd här i forumet där folk länkade till diverse annonser med höga priser och dylikt?

Fick du sålt det? Om ja, vad fick du?

Har kommit ut några riktigt underhållande annonser på senare tid med Fuji objektiv.

Jag har för mig att det fanns en tråd här i forumet där folk länkade till diverse annonser med höga priser och dylikt?
Japp, båda blev sålda. Jag fick 2700 för Fuji 35mm och 2600 för Sigma 56mm.

• Gilla
Reaktioner: MNB
Jag har lagt ut ett par objektiv till Fuji X och märker att intresset är svalt. Det är väldigt få visningar på annonserna där det förr brukade rassla till ganska fort, även om det är länge sedan jag sålde något. Priserna tycker jag är rimliga som utgångspriser.

Är det någon annan som har märkt att det är trögt att sälja, eller kanske att det är lätt att köpa till lägre pris, eller med ett större utbud?
Tycker mig har märkt att det handlar om prisnivåer.. Min erfarenhet som säljare är att allt över 4000kr verkar vara mycket svårsålt. Som köpare är min observation att de flesta vill ha alldeles för mycket betalt för begagnade elektronikprylar. Om jag kan tänka mig att spendera 10K på säg en begagnad kamera, varför inte köpa en splitter ny för 12-13K istället? Prissättningen på beg-marknaden har blivit väldigt konstig/hög vilket medför att jag köper det mesta nytt med alla garantier och trygghet som det medför. Detta syns ofta väldigt tydligt om man tex tittar på begagnade kameror hos Cyberphoto - hittar regelbundet begagnde kameror där som ligger i samma nivå som samma modell splitter ny - det är på gränsen till bedrägeri enligt mig - tilläggas ska att Cyberphoto är väldigt bra att ha att göra med och har faktiskt fått dem att sänka priset på en begnade modell för några år sen då den var prissatt som en ny kamera.

Jag har upptäckt att vissa månader är bättre än andra när man ska sälja. Samt att köparna sitter nog mer nu på att vänta på att hitta det dära stora klippet.

Rätt pris för en vara är det säljare och köpare blir överens om! Jo, på Blocket och FS är säljarna överoptimistiska. Jag säljer och köper oftast på Tradera genom budgivning. Ibland tycker man sig tur med priset och ibland otur. Det jämnar ut sig över tid.

Det är minst sagt många som har absolut noll koll inte bara på vilket pris som är rimligt, utan vilken produkt det är som de över huvud taget säljer. Många som benämner och prissätter sina objektiv som senaste versionen fast det är den äldre som de säljer, eller i vissa fall rakt av skriver fel märke. Det är ibland häpnadsväckande hur dålig koll folk har på sina egna grejer.

Har jag bråttom kan jag tänka mig att betala ca 70% av nypris för något som är i fint skick, just eftersom det kan bli lite klurigt med garantin ifall det skulle uppstå problem. Har jag inte bråttom så kan jag vänta, och har ibland lyckats göra riktigt bra klipp på runt halva nypriset.

Det är säljaren som gjort fel. Man kan välja bort "Köp nu" även om man säljer med frakt. Väljer man bort "Köp nu" så kan eventuella köpare fortfarande ge bud, men säljaren måste godkänna.

Sen har jag svårt att tänka mig att någon skulle lägga ett högre bud än det som står angivet i annonsen. Då är Tradera bättre.

Jag har aldrig jagat lägsta pris och har ingen som helst lust att delta i auktioner faktiskt. Vill jag ha grejorna och köper begagnat så är priserna sällan ett problem.

Jag beundrade en gång Mats Lillnor (salig i åminnelse - saknar honom) som köpte och sålde Sony-grejor i ett rasande tempo av ren nyfikenhet på nya grejor. Har aldrig fattat hur han fick till det. Själv hatar jag att sälja gamla grejor - annonsera - sälja - packa - hantera strul i värsta fall. Så jag har haft svårt att motivera insatsen även om jag gjort det vid enstaka tillfällen..

Jag har just gjort två stora byten hos Rajala Pro Shop i Stockholm med deras Swap It!, under de senaste 2 månaderna, då jag helt bestämt att ändra plattform av två för mig helt nya skäl. Dels upptäckte jag detta bytessystem och dels har det faktum att Viltrox nu släppt sina fina Pro-objektiv med 1.2 i ljusstyrka till verkligt fina priser, vilket gör att man även med APS-C nu kan få snygg separation av människor mot bakgrund och fin bokeh och dels ville jag ha möjlighet till lättare och mindre grejer på gatan och resor vid behov. Att sedan Tracking AF i just A6700 var ett sånt lyft även i jämförelse med A7 IV var också en faktor.

Huvudorsaken som ändrade allt och i ett slag sänkte tröskeln var emellertid Rajalas Swap IT. Skulle jag själv skött dessa köp- och sälj-affärer när jag migrerade skulle jag blivit tokig för det hade tagit mig massor av tid för att ro det i hamn - man ska heller inte bortse från kostnader för att paketera och skicka allt detta.

Istället och bytte jag alltså in två av mina Sony FF-hus (A7 III och A7 IV) och ett antal kortare FF-objektiv inklusive mitt Sony 24-105 G och istället bytte jag till mig två APS-C-hus (A6400 och A6700) samt Viltrox Pro 27mm/1.2 (motsv. FF 40mm) och 56mm/1.2 (motsv. 85mm), ett litet Viltrox Air 15mm/1.7 (motsv. 22,5) samt ett Tamron 17-70mm/2.8) (25.5mm-105mm). För det fick jag i mellanskillnad betala drygt 2000 första swappen och 800 den andra. Det gick så jäkla smidigt och blev så jäkla bra istället för att jag skulle hållit på att böka med detta själv. Garantier skiter jag fullständigt i för jag har aldrig haft ett enda fel på mina Sony-spegellösa hittills.

Det var jättefina kamerahus som båda var i fint skick, Vilttrox-objektiven var nya och Tamron-zoomen fin den med (fick vänta på den några dagar extra då den måste skeppas från Ralaja Finland) men det var det värt .

Kommer komplettera med åtminstone ett ultralätt Viltrox Air till för gatan. Hyfsat ljusstarka (ofta 1,7-or) och optiskt bra med en vikt kring endast 180 gram. Brukar ligga mellan 2-3000 per objektiv. Har ju också kvar mina Sony Zeiss 35mm/2.8 och 50mm/1.8 som också är jättefina, lätta och kompakta.

Så pris är verkligen långtifrån allt här i världen. Att slippa en massa onödigt ineffektivt strul och bök är långt mycket viktigare för mig än priset och att jag värdesätter även högt att det gick så snabbt att få till hela konverteringsprocessen med Swap It, när jag väl bestämt mig. Jag bytte bort åtta FF-grejor mot sex APS-C grejor. Det hade tagit mig en evighet att få till detta på något annat sätt.

Jag antar att jag väl inte kan väl vara helt ensam om min hållning till fotoprylsaffärer även om det varit ett väldigt fokus på just priserna här i tråden?

Senast ändrad:
Bra exempel ute nu på Blocket. XT-5 enbart huset för 18k. Butikerna säljer det för 17,900 just nu.

Cyberphoto säljer ett begagnat för 15k.

En annan annons är en XT-4 med kitobjektivet 18-55mm för 14,5k.

Det (18-55) brukar gå för runt 2k på Tradera så varför skulle någon lägga ca. 12,5k på en XT-4 när man kan få en XT-5 för 15K hos Cyberphoto med garanti osv?

Någon försöker sälja XT-3 huset för 8k...för en över 6 år gamma kamera. Nog för att XT-3an är och var en riktigt bra kamera. Men några 8k är den inte värd längre.

Folk drömmer som sagt...
Brukligt för säljare är att man gav 27K för en kamera för tre år sedan. Nu skall den säljas. Då är, hmmmm…. 20K ett vettigt pris.

Sedan missar Mannheimer den enkla grejen att kolla att företag som pusslar med begagnat säljer exakt samma sak för 17…

Det är alltså ”vad jag betalade” minus ngn slags ”begagnatfaktor” som känns bra istället för vad köpare är villiga betala som de anser gäller.

Undrar alltid när den där aha-upplevelsen skall inträffa för ”folk” - att inget är värt mer än vad en köpare är beredd betala.

Det är minst sagt många som har absolut noll koll inte bara på vilket pris som är rimligt, utan vilken produkt det är som de över huvud taget säljer. Många som benämner och prissätter sina objektiv som senaste versionen fast det är den äldre som de säljer, eller i vissa fall rakt av skriver fel märke. Det är ibland häpnadsväckande hur dålig koll folk har på sina egna grejer.

Har jag bråttom kan jag tänka mig att betala ca 70% av nypris för något som är i fint skick, just eftersom det kan bli lite klurigt med garantin ifall det skulle uppstå problem. Har jag inte bråttom så kan jag vänta, och har ibland lyckats göra riktigt bra klipp på runt halva nypriset.
Köpa dator på blocket är att vada upp till knäna i sånt. ”Bra data” säljes.

Man kan göra fynd. Eller dra en riktig nitlott. Helt uppenbart är iaf att

A) folk vet inte vad de säljer
B) kan man ”spela dum” och lura ngn så gör man det

Sedan läst en del inlägg om blocketpaketet; som köpare skulle jag aldrig köpa något som inte såldes så.

Det är mycket vanligt att folk inte riktigt vet vad dom säljer. Fynd kan man ofta göra när någon skriftligen säljer något sämre än vad som är på bilden. Det krävs dock ganska mycket research för att hitta dom.
Tvärt om kan nog orsaka rätt mycket problem för säljaren när köparen märker att det inte stämmer.

ANNONS
Götaplatsens Foto