Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

E-Infinity

Produkter
(logga in för att koppla)
Idag ska jag hämta ut ett Canon RF 45mm f/1.2 på mitt utlämningsställe. Beställde hos e-infinity för exakt tre veckor sedan, vilket betyder att de har sitt lager i Hongkong eller någon annanstans i Kina.

Nu köpte jag det inte för prisskillnadens skull, det är ju inget jättedyrt objektiv, men ändå knappt 1000 kr billigare än hos Scandinavian och Cyberphoto.
Anledningen till att jag köpte var att ingen av de två nämnda butikerna har lyckats få objektivet levererat ännu, det verkar som Sverige inte är prioriterat från Canon.

Det är mitt första köp från e-infinity. Tidigare utlandsköp har varit från MPB, begagnat.
Vill du kolla om eventuell plomberingar är orörda, att lådan är och innehållet inte varit öppnade tidigare?

Det behöver inte spela någon roll, men kul om allt är orört.

Jag slog precis till på en Sony a7CR, och ärligt talat trodde jag först inte att priset var på riktigt. Det var faktiskt Copilot som gjorde mig uppmärksam på att Panamoz och de andra gråimport‑handlarna ens fanns.

Jag började jämföra priserna mellan de olika aktörerna. Billigast var Cotswold Cameras, där a7CR ligger runt 19 700 kr. De kör samma upplägg som Panamoz och E‑Infinity, men som jag förstått det gäller deras 3‑åriga reparationsgaranti bara i UK, och 1 år för resten av världen. Om något fabriksfel uppstår måste man alltså skicka kameran till Storbritannien, och det kändes lite för omständigt för min del. Därför landade jag till slut hos Panamoz.

Prisjämförelse (ca priser)​

• Sverige: 42 000 kr inkl. moms33 600 kr exkl. moms
  • Panamoz: 22 000 kr
  • E‑infinity: 20 040 kr
  • Cotswold Cameras: 19 700 kr
Jag mailade Panamoz och fick svar av Tina inom 30 minuter varje gång. När jag nämnde konkurrenternas priser gav hon mig 615 kr rabatt, så totalen landade på 21 400 kr.

Besparingen​

Jämfört med svenska priser blir skillnaden rätt brutal:

Exkl. moms: 33 600 – 21 400 = 12 200 kr billigare
Inkl. moms:
42 000 – 21 400 = 20 600 kr billigare

Så beroende på om man räknar som företag eller privatperson sparar man antingen 12 200 kr eller 20 600 kr.

Det är svårt att motivera ett svenskt nypris efter en sådan besparing — för samma pengar kan man i princip bygga ut sitt objektivbibliotek rejält, eller varför inte ta en fotoresa för 20 lakan (!) till någon plats man alltid drömt om att fotografera.

Panamoz erbjuder dessutom 3 års garanti, där man själv lägger ut för reparationen och sedan skickar in kvittot för ersättning. Jag bad även att få mitt organisationsnummer på fakturan så allt blir korrekt i bokföringen — inga problem där heller. (Omvänd skattskyldighet gäller såklart)

Tina förvarnade om att leveransen tar 15–25 dagar, vilket är helt okej för mig eftersom jag inte behöver kameran akut.

Nu är det bara att vänta på att den dyker upp.

Det är exakt så här en redovisning av ett tips till oss andra ska se ut!

Ge grabben en årsmedlemskap.

Ni/Vi andra fluktare som tar lärdom, behöver också bidra med egna tips och ideer.

Åh... ett RF 45/1.2... Det verkar vara både bra och si och så av recensioner att döma. Jag önskar att Sony gjorde ett liknande objektiv. Lycka till med din nya glugg!
Mycket distorsion, har jag hunnit läsa, så man får vara beredd på att efterbehandla. Helst med ett program som kan fixa distorsionen automatiskt.

Vill du kolla om eventuell plomberingar är orörda, att lådan är och innehållet inte varit öppnade tidigare?

Det behöver inte spela någon roll, men kul om allt är orört.
Inga plomberingar på lådan men det verkar orört. Glasen ser ut som nya ska göra och fokus- och controlring funkar som de ska.
Tog med objektivet på eftermiddagens hundpromenad, ska kolla på bilderna i datorn ikväll. Inga problem med AF eller bländarstyrning från huset (EOS R).

Inga plomberingar på lådan men det verkar orört. Glasen ser ut som nya ska göra och fokus- och controlring funkar som de ska.
Tog med objektivet på eftermiddagens hundpromenad, ska kolla på bilderna i datorn ikväll. Inga problem med AF eller bländarstyrning från huset (EOS R).
Distortionen är påtaglig och på stora bländaröppningar måste RAW-filer åtgärdas. Då beskärs bilden kraftigt.
(Jag använder profilen för objektivet i Photoshop Camera RAW med gott resultat. Det blir bättre än korrigerade jpg från kameran.)

Det blir billigare att köpa via e-inf. om man bortser från risken att det kan medföra proplem vid ev. reklamation.
Men jag tror att den risken är liten.

Har handlat från E-infintity många gånger. Allt har varit nytt. Och inget har heller strulat flera år senare.

Skulle man få problem med en kamera därifrån (läs Canon R1). Köp en till då. Fortfarande mindre dyrt än priset på vad kameran kostar i Sverige :p Glimten i ögat nu såklart...

ANNONS
Götaplatsens Foto