Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Köpa RRS Really Right Stuff

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik--S

Aktiv medlem
Hej, någon som vet om det finns återförsäljare för RRS i Europa eller måste man handla från deras egna hemsida? Hysteriska kostnader att handla från USA.

Jag hoppas de bara finns i USA.

2012 köpte jag ett kameragrepp av RRS. Sedan blev jag informerad om att firmans ägare aktivt/ekonomiskt stöttar rörelser som arbetar för att begränsa homosexuellas rättigheter. Illa.

De homosexuella jag träffat har alla varit som människor i allmänhet är och jag förstår inte varför de inte kan få leva i fred. Lev och låt leva verkar rimligt.
Så, det är väl kul att det kostar extra att stötta homofobi, fördomar och dumhet i allmänhet.

Själv har jag köpt Leofoto (från DEXT) de senaste åren. Bra kvalitet och till en bråkdel av RRSs priser.
Har också ett Leofotostativ och ett RRS. Leofoto är direkt rip-of av RSS, men i vart fall.

Läste ett test där någon har mätt upp dämpningen i Leofoto resp. RRS (tyvärr minns jag inte vad jag hittade detta testet så jag kan inte länka) och där var RRS bättre vad det gäller dämpning av vibrationer.

Nu säger siffror inte hela sanningen, jag använder själv mitt Leofotostativ med tillfredsställande resultat men siffrorna ljuger inte, (om man skall tro på testet jag talar om).

Senast ändrad:
Ah, jag glömde skriva att jag hoppas du hittar bra alternativ. Vad är det du söker?
Hej och tack för info om RRS. Fruktansvärt att någon kan stötta sådan rörelse. Aldrig hört att firman gör det.

Det jag är ute efter är en snabbklämma, https://reallyrightstuff.com/b2-fabn-arca-screw-knob-clamp/ har funderingar på att pröva en sådan att använda till min kamerarem/sling från Black Rapid.

I tidigare inlägg frågade jag om erfarenhet om QD fästen som jag tror är bra men behöver då byta alla plattor och även köpa QD koppling. Detta är ett billigare och vad jag tror lika bra montage. Kom gärna med synpunkter.

Det finns massor med liknande snabbplattor men önskar något fabrikat jag kan lita på och RRS är bra prylar även om de har inskränkta tankar.
Jag har flera stativ och andra prylar från Leo jag är mycket nöjd med men hittar inte det jag söker hos dom.

Hej och tack för info om RRS. Fruktansvärt att någon kan stötta sådan rörelse. Aldrig hört att firman gör det.
"En sådan rörelse" är att han tydligen (privat) tycker att det ska vara som i Sverige före 2009, dvs att äktenskap är reserverat för heterosexuella par. Givet detta gav han uppenbarligen motsvarande ungefär 150 tkr till en kampanj för Proposition 8 i Kalifornien. Kanske inte riktigt i nivå med det som påstås i tråden. Särskilt som detta är en föga unik inställning i USA.

Tillägg: Det bör för saklighetens skull kanske läggas till att Sverige hade ett slags semiäktenskap för samkönade par i form av registrerat partnerskap mellan 1995 och 2009.

"En sådan rörelse" är att han tydligen (privat) tycker att det ska vara som i Sverige före 2009, dvs att äktenskap är reserverat för heterosexuella par. Givet detta gav han uppenbarligen motsvarande ungefär 150 tkr till en kampanj för Proposition 8 i Kalifornien. Kanske inte riktigt i nivå med det som påstås i tråden. Särskilt som detta är en föga unik inställning i USA.

Tillägg: Det bör för saklighetens skull kanske läggas till att Sverige hade ett slags semiäktenskap för samkönade par i form av registrerat partnerskap mellan 1995 och 2009.
Men, det faktum att det är föga unikt i USA och att Sverige hade en gammaldags lagstiftning gör ju inte saken bättre. Det är också vanligt i USA att bära skjutvapen, rösta på Trump och attackera eller belägra abortkliniker, bara för att vara lite saklig gällande vad som är vanligt i USA och mindre vanligt här.

Sedan kan man giller eller ogilla saker och ting i varierande grad. Jag gillar att veta vart mina pengar går även om det inte alltid blir så bra man önskar. Jag har till exempel några kinesiska objektiv.

[...]

Det jag är ute efter är en snabbklämma, https://reallyrightstuff.com/b2-fabn-arca-screw-knob-clamp/ har funderingar på att pröva en sådan att använda till min kamerarem/sling från Black Rapid.
[...]
Det där ser ut som en kombinerad plate och clamp som kommer att sitta mellan kameraplattan och stativ-"clampen"? Grejen ser stabil ut. och om man skruvar åt ordentligt så gör det kanske inget att ha en extra koppling mellan huvud och kamera.
Jag känner yvärr inte till någon liknande förutom en Smallrig-grej som man sätter ihop av två delar. Tror knappast det är vare sig bättre eller billigare.

Bästa lösningen tror jag fortfarande är att ha Peak designs duoplatta på alla grejer. Det verkar vara det billigaste och enklaste om man börjar från scratch. För dig beror det förstås på hur många plattor du behöver byta ut och om du gillar deras lösning med ankare och låsning.

I tidigare inlägg frågade jag om erfarenhet om QD fästen som jag tror är bra men behöver då byta alla plattor och även köpa QD koppling. Detta är ett billigare och vad jag tror lika bra montage. Kom gärna med synpunkter.

Det finns massor med liknande snabbplattor men önskar något fabrikat jag kan lita på och RRS är bra prylar även om de har inskränkta tankar.
Jag har flera stativ och andra prylar från Leo jag är mycket nöjd med men hittar inte det jag söker hos dom.

Fördelen med QD är att dom är väldigt smidiga och säkra mot att oavsiktligt lossa. Låsningarna på RRS sitter bra för jag upplever att dom har finare toleranser än många andra. Men för Blackrapid så känns QD som ett bättre alternativ. Har både enkel och dubbel BlackRapid med QD och föredrar den lösningen.
En annan fördel med QD är att det finns många andra tillverkare som du kan köpa från. Du kan hitta en adapter med ”hålet” och 1/4 gänga och delen med låsningen och remfästet på Amazon till rimliga kostnad.

QD är en gammal standard där patentet troligen är utgånget då det finns väldigt många tillverkare.

Nu framgår det inte riktigt vilken funktion det är som du söker. Ska du bara ha en platta under kameran som du kan fästa din black rapid i för att kunna sätta kameran på stativet t.o.m. utan att ta bort remmen så finns det många att välja på. Dext har bra grejor (Här är en typ med remfäste och det är bara att fästa en liten metallring eller något annat i remfästet så du kan haka i karbinhaken. Photax har också en del plattor av hög kvalité.

Om du nöjer sig med att ta bort blackrapid-skruven innan du sätter kameran på något stativ så finns de väldigt många plattor ned extra skruvhål (1/4 ") på undersidan.

Är det en annan funktion du är ute efter så vet jag inte.

Hans sålde sådana förr, vet ej längre
Visa bilaga 180184
Tack, ska kolla dessa på måndag👍
Nu framgår det inte riktigt vilken funktion det är som du söker. Ska du bara ha en platta under kameran som du kan fästa din black rapid i för att kunna sätta kameran på stativet t.o.m. utan att ta bort remmen så finns det många att välja på. Dext har bra grejor (Här är en typ med remfäste och det är bara att fästa en liten metallring eller något annat i remfästet så du kan haka i karbinhaken. Photax har också en del plattor av hög kvalité.

Om du nöjer sig med att ta bort blackrapid-skruven innan du sätter kameran på något stativ så finns de väldigt många plattor ned extra skruvhål (1/4 ") på undersidan.

Är det en annan funktion du är ute efter så vet jag inte.
Det jag är ute efter är ett enkelt och smidigt system att kunna bära mina prylar med. Jag har Arca plattor som du hänvisar till på 70-200 och 180-600 samt L-bracket monterat på kameran. Jag önskar något som jag kan koppla ihop med min bärrem Från Black Rapid till min kamera eller objektiv och snabbt koppla loss och fota handhållet utan bärrem eller montera på stativ utan att behöva ”skruva av” diverse.
Jag tror att både QD och även den ”clamp” jag efterfrågar är lösningen som jag tror skulle fungera men som vanligt är jag villrådig och är mycket tacksam för inputen från er alla.

Tack, ska kolla dessa på måndag👍

Det jag är ute efter är ett enkelt och smidigt system att kunna bära mina prylar med. Jag har Arca plattor som du hänvisar till på 70-200 och 180-600 samt L-bracket monterat på kameran. Jag önskar något som jag kan koppla ihop med min bärrem Från Black Rapid till min kamera eller objektiv och snabbt koppla loss och fota handhållet utan bärrem eller montera på stativ utan att behöva ”skruva av” diverse.
Jag tror att både QD och även den ”clamp” jag efterfrågar är lösningen som jag tror skulle fungera men som vanligt är jag villrådig och är mycket tacksam för inputen från er alla.
Jag har en handfull plattor både långa (60-150 mm) för mina teleobjektiv och korta för kamerahus . Jag har inte haft några problem att modifiera så att jag direkt kan fästa en karbinhake (t.ex black rapids som jag i och för sig bytt ut mot riktiga karbinhakar för båtbruk med härdat stål eftersom BR´s inte håller mer än ett par år vid flitigt bruk) i bakre ändan på plattorna så jag slipper ta av remmen om jag snabbt ska använda mitt stativ. På de flesta typer av längre plattor brukar man kunna hitta flera sätt att göra detta. Vill jag ta av remmen (om det blåser t.ex) så är det bara att att knäppa upp karbinhaken. Jag har använt tillgängliga 1/4" skruvfästen, buntband som jag trätt och gjort ett litet fäste där det funnits möjlighet att fästa, metallring samt och gjort fästen med en ögla precis som används av peak design. Det finns många möjligheter att skräddarsy en kameraplatta vilket inte brukar ta många minuter av tänkande och arbete. Småplattorna jag länkade till har ju färdiga remfästen så där är det bara att fästa något att kroka i karbinhaken. På de längre plattorna (som du bör ha till dina större zoomar får du kika på konstruktionen innan du köper så att du ser om du kan fästa något att kroka i karbinhaken i.

Mina RRS delar är slitna. Klämmer inte åt längre och
kameran sjunker när den monteras vertikalt på stativ.
Kulled BH-55 fungerar heller inte helt bra.

Visst, underbar finish och genomtänkt. Höga priser.
Men, även dessa slits. Har använts mycket men behandlats försiktigt.

ANNONS
Götaplatsens Foto