Annons

Försäljning till MPB....?

Produkter
(logga in för att koppla)

kirre

Aktiv medlem
Är det någon som sålt varor till MPB och fått dem hämtade av DHL. Har försökt vid två olika tillfällen och DHL har inte kommit och hämtat, utan jag fått åkt till ett service ställe

Till mig har DHL alltid ringt för att boka tid för upphämtning, men jag har valt att köra till service ställe istället. Så om dom bokar tid men inte kommer vet jag inte, men varje gång har dom ringt. Har såld till dom kanske 5 gånger.

Jag har sålt till MPB vid två tillfällen och båda gångerna har DHL ringt, bokat tid och hämtat försändelserna.

Jag har sålt till dem ett par gånger och har bara kunnat välja att få paketet hämtat av DHL. Dock har jag mycket snabbt då blivit uppringd av DHL som frågar om jag vill ha hämtat eller om jag hellre lämnar över disk.
(Det är ju en av fördelarna med att bo i Stockholm, det finns minst åttioelva tusen ställen att lämna på.)
Jag bär hellre paketet ett par hundra meter än att vänta och vara tillgänglig när DHL vill komma. Svårare förstås om man inte bor nära ett ombud.

^^ Humor om att vänta på paket

Ni som sålt har ni bra erfarenhet av det ? finns det andra motsvarande tjänster ?
Jag har sålt till dem några gånger. Mycket bra erfarenhet av det.
Enkelt att få ett pris och att skicka iväg sakerna.
Efter att de ankommit till MPB tar det bara en dag eller tre innan man får pengarna.
Kan verkligen rekommendera dem att sälja till.
Har inte köpt av dem men alla saker är unikt fotograferade så att det lätt går att bedöma skicket.

/Jon

Jag har även sålt till Kamerastore i Finland men MPB var mer seriösa, tycker jag. Kamerastore köper i princip vad som helst, ger ett bra initialt pris men när de får grejorna, testar dem, sjunker det slutgiltiga priset rejält mycket.

Jag har bara bra erfarenhet av MPB. Oftast har jag fått det priset som det första budet är, bara man beskrivit ärligt skicket. Någon gång ökade dom med 10 euro också, eftersom det följde med nåt, som jag inte kommer ihåg vad det var, men det var nåt som hörde till paketet. Vet inte om det var original lådan, eller kameraremmen.
Och budet man får är ofta bra, så det är inte värd mödan att försöka sälja privat tycker jag.

Nu har MPB bokat hämtning med DHL, först den 15/6 sedan den 17/6 den här veckan. Tyvärr så har ingen hämtning skett, så igår åkte jag till ett serviceställe för att lämna paketen (blev 35 km med bil). Där konstaterades bara att de inte kunde ta emot paketen, för på fraktsedlarna jag fått från MPB finns det inte någon QR-kod eller spårningsnummer från DHL.

Känns aningen irriterande.

Nu har MPB bokat hämtning med DHL, först den 15/6 sedan den 17/6 den här veckan. Tyvärr så har ingen hämtning skett, så igår åkte jag till ett serviceställe för att lämna paketen (blev 35 km med bil). Där konstaterades bara att de inte kunde ta emot paketen, för på fraktsedlarna jag fått från MPB finns det inte någon QR-kod eller spårningsnummer från DHL.

Känns aningen irriterande.
Jag fick då med en helt vanlig fraktsedel (som har streckkoder, inte QR) förutom MPB:s egna internspårning. Nu var det förvisso en delretur, men jag betvivlar att systemet för att generera fraktsedlar och intern spårning skiljer sig.

Nu skrev jag ut och klistrade på fraktsedeln själv, men ombudet ska kunna skriva ut och sätta på den också.

Jag har varit i kontakt med DHL:s kundtjänst och de säger att de måste ha en QR-kod eller spårningsnummer för att se i deras system att frakten är bokad med DHL.

Nu har jag samma ”adressetikett ” för tredje gången från MPB, som inte DHL godkänner.

Jag har varit i kontakt med DHL:s kundtjänst och de säger att de måste ha en QR-kod eller spårningsnummer för att se i deras system att frakten är bokad med DHL.

Nu har jag samma ”adressetikett ” för tredje gången från MPB, som inte DHL godkänner.
Har du alltså bara fått den pdf som heter [referensnummer]-mpb-label.pdf? Iaf i mailet som de skickade till mig står det iofs att "the courier" ska skriva ut "shipping label" utifrån den referensen, men den riktiga adressetiketten låg med i mailet och heter [referensnummer]-collection-label.pdf. Det är en helt vanlig adressetikett som det står DHL på och ser ut som vilken som helst, dvs ungefär som PostNord.

Jag struntade i mailets instruktioner och skrev ut och satte dit den riktiga etiketten och lämnade in på Service Point. Dock fick han ju ut samma adressetikett ihop med inlämningskvittot när han skannade paketet, så det hade väl gått att lämna in det bara genom att visa på telefonskärmen gissar jag.

(Ovan var runt månadsskiftet mars/april.)

Så här ser mina ut, klippte bort lite uppe och nere där mina uppgifter står. Dom klistrade jag direkt på paketet.

1781788516454.png

Så här ser mina ut, klippte bort lite uppe och nere där mina uppgifter står. Dom klistrade jag direkt på paketet.
Så såg även mina fraktsedlar ut de tre-fyra gånger jag skickat grejor till MPB.

Fraktsedeln kom som en pdf-bilaga i MPBs mail.

Även jag lämnade själv in paketet (med påklistrad fraktsedel) hos Service Pointen.

Bilagor

• Screenshot 2026-06-18 at 22.07.44.png
    Screenshot 2026-06-18 at 22.07.44.png
    105.3 KB · Visningar: 7
Har du tagit fel lapp? Längst ner till vänster står ju ”Waybill doc not to be attached to package ” MPB skickar två lappar, en fraktsedel och en som kallas waybill du kan hitta dom bägge i ditt konto. Det är smidigt att sälja till MPB men priserna på inbyte har sjunkit ordentligt och försäljningspriset har ökat. Sist var mpb 2000 kr dyrare på begagnat än att köpa ny gråimport.

Nu fick jag mail från DHL med adress etiketter, så jag kan lämna in paketen på Post Nord serviceställe

Har du tagit fel lapp? Längst ner till vänster står ju ”Waybill doc not to be attached to package ” MPB skickar två lappar, en fraktsedel och en som kallas waybill du kan hitta dom bägge i ditt konto. Det är smidigt att sälja till MPB men priserna på inbyte har sjunkit ordentligt och försäljningspriset har ökat. Sist var mpb 2000 kr dyrare på begagnat än att köpa ny gråimport.
Skärmdumpen går för långt ned, om det är den du menar. Waybill börjar vid det tjocka svarta horisontella strecket. Det är egentligen ett uppehåll innan nästa sida i pdf:en och inte ett streck, men uppenbarligen visades det svart i den använda pdf-läsaren.

(Sedan är översta delen av den också bortklippt, som det står i inlägget. Högst upp står det ESU, DHL osv, samt avsändaren.)

ANNONS
Götaplatsens Foto