Annons

På kylskåpsdörren!

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu är tyvärr inte kylskåpsdörren tillräckligt stor alla gånger så jag sätter även upp bilder på garderoben i sovrummet för att "umgås" ett tag med dem för att se hur jag känner. Så det får bli en annan dörr i tråden den här gången.

Visa bilaga 180339

Nyss hemkommen från Gotland Runt var jag tvungen att skriva ut en bild jag tog vid första kvällens solnegång, precis efter att åskovädret som fördröjde starten började dra bort. Tycker själv att bilden ser "överprocessad" ut trots att den mer eller mindre ser ut som den gjorde direkt ur kameran, eller motsvarar verkligehten. Färgerna i de mörka molnen blev otroligt starka en kort stund när solen precis gick ner och belyste dem underifrån. Osäker på om jag någonsin sett något liknande förut. Var också tvungen att gå upp i storlek för att kunna visa perspektivet och se de små båtarna under det enorma molnet.

Får se när jag orkar gå igenom resten av bilderna om det finns fler kandidater.
Snyggt som tusan Conny, gillar verkligen färgspraket i molnen.

Förstår inte människor som klagar på att (vi) landskapsfotografer gillar solnedgångar, när man kan få ett sådant här resultat.

Nu är tyvärr inte kylskåpsdörren tillräckligt stor alla gånger så jag sätter även upp bilder på garderoben i sovrummet för att "umgås" ett tag med dem för att se hur jag känner. Så det får bli en annan dörr i tråden den här gången.

Visa bilaga 180339

Nyss hemkommen från Gotland Runt var jag tvungen att skriva ut en bild jag tog vid första kvällens solnegång, precis efter att åskovädret som fördröjde starten började dra bort. Tycker själv att bilden ser "överprocessad" ut trots att den mer eller mindre ser ut som den gjorde direkt ur kameran, eller motsvarar verkligehten. Färgerna i de mörka molnen blev otroligt starka en kort stund när solen precis gick ner och belyste dem underifrån. Osäker på om jag någonsin sett något liknande förut. Var också tvungen att gå upp i storlek för att kunna visa perspektivet och se de små båtarna under det enorma molnet.

Får se när jag orkar gå igenom resten av bilderna om det finns fler kandidater.
Solnedgångar är svåra. Nu när många dragit upp fyllnad och ? (vibrance) i åratal tror jag alla förutsätter att man mixtrat rejält med färgerna även när man faktiskt fångat något "på riktigt".
Jag gillarverkligen den här typen av juxtaposition, jättestora moln och små båtar. Bra gjort.
Det ser också ut som att du kanske har att pågående arbete här?

Snyggt som tusan Conny, gillar verkligen färgspraket i molnen.

Förstår inte människor som klagar på att (vi) landskapsfotografer gillar solnedgångar, när man kan få ett sådant här resultat.
Tack! Och då ska vi komma ihåg att det är utskrivet på Scandinavian Photo Matt papper. Om jag valt något blankare hade nog även du fått ont i ögonen 😉

Jag har egentligen för länge sedan slutat fotografera solnedgångar av just den anledningen. Det blir lätt klichéartat och upprepningar av alla överredigerade solnedgångar (mobilen gör det åt dig utan att du ens vet om det) som flyter runt. Men den här gången kunde inte ens jag hålla mig från att trycka av. Speciellt när de två spinnakerbåtarna låg så lägligt precis under molnet.

Solnedgångar är svåra. Nu när många dragit upp fyllnad och ? (vibrance) i åratal tror jag alla förutsätter att man mixtrat rejält med färgerna även när man faktiskt fångat något "på riktigt".
Jag gillarverkligen den här typen av juxtaposition, jättestora moln och små båtar. Bra gjort.
Det ser också ut som att du kanske har att pågående arbete här?
Tack! Jo, det är svårt med solnedgångar. Oftast är det bättre att bara njuta av dem i stunden, kameran kommer ändå aldrig kunna återge vad man ser.

Jag gillar att jag lyckades få med så många olika motsatser i bilden. Den helt klarblå himlen där solen går ner och de väldigt tunga mörka åskmolnen som drar bort. Och de små bräckliga båtarna som måste underkasta sig vädrets makter.

Det kanske kan bli ett litet återkommande tema att jobba med framöver.

ANNONS