Annons

Kamera/objektiv för scanning av negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

nbqr

Aktiv medlem
Jag använder idag en Sony A7 och, via adapter, ett Nikon AF-D 60mm för att digitalisera negativ, från småbild till 6x9. Det funkar hyfsat, men har några nackdelar:

1. Ingen autofokus vilket hade varit praktiskt.
  2. Ingen tethering är möjlig, åtminstone inte på Linux.
  3. Upplösningen (24 MP) är i minsta laget för mellanformat.
Jag kan byta ut antingen kamera eller objektiv eller båda. Jag har nästan ingen övrig utrustning för Sony E eller Nikon F så har rätt mycket frihet. Kittet används i stort sett bara för scanning.

Två alternativ jag tänkt på är antingen en Nikon D810 eller något av Sonys macroobjektiv (löser dock bara AF-problemet).

Budget, tja, inte alltför mycket med tanke på att jag redan har fungerande grejer och det bara är för scanning. Säg kanske 5000 kr plus värdet av eventuell såld utrusting (runt 3000 för huset och 1000-1500 för objektivet).

Vill höra era tankar/förslag om detta. Spåna gärna fritt och kom med helt andra idéer! Även förslag långt utanför budget är välkomna.

Jag är inte intresserad av dedikerade scanners, resultatet är betydligt sämre och massa krångel med drivrutiner och sånt.

Det är bara att fråga AI. Svaret kan innehålla fel. Men ställ flera olika frågor så kanske klarnar det.

Bilagor

• Skärmavbild 2026-07-14 kl. 13.01.10.png
    Skärmavbild 2026-07-14 kl. 13.01.10.png
    200.7 KB · Visningar: 10
Bara en liten reflektion: Autofokus har åtminstone inte jag haft någon nytta av vid reprofoto av dia/negativ. Jag har alltid ställt skärpan manuellt på kornen och det tror jag funkar bättre än AF.

Bara en liten reflektion: Autofokus har åtminstone inte jag haft någon nytta av vid reprofoto av dia/negativ. Jag har alltid ställt skärpan manuellt på kornen och det tror jag funkar bättre än AF.
Det är min erfarenhet av D850 med AF-S 60/2,8G också. Nu pratar jag om Lv-läget, så Sonys lokala marknadsavdelning uti Vaxholms kommun behöver inte börja snacka om hopplöst felkalibrerade spegelreflexer... ;) Jag har dock inte testat på Z med adapter. Det kanske går bättre, särskilt med ett Z-makroobjektiv då de har andra fokusmotorer, men jag har inget sådant.

Sant, men jag har ändå saknat det ibland och vill gärna ha möjligheten åtminstone. Avsaknaden av tethering har också gjort det knöligare att fokusera manuellt eftersom jag måste fokusera via den lilla skärmen.

Just det, ett annat minus med min nuvarande uppställning är att jag måste blända upp och ner ofta för att fokusera.

Jag körde Linux tidigare och eftersom jag använder en Sony nu blev jag lite nyfiken. En enkel sökning med Google gav en rad svar om hur man gör för tethering med Sony och Linux.
Kanske något för en trist höstdag när du har lite tid över; tethering vid makro-arbete är jättebra, det och en trådlös fjärrkontroll till slutaren.

EDIT: Jag fattar att sista meningen inte är någon nyhet så jag vill mest peka på att det går att köra tethering med en Sonykamera och Linux på datorn.

Senast ändrad:
Jag körde Linux tidigare och eftersom jag använder en Sony nu blev jag lite nyfiken. En enkel sökning med Google gav en rad svar om hur man gör för tethering med Sony och Linux.
Kanske något för en trist höstdag när du har lite tid över; tethering vid makro-arbete är jättebra, det och en trådlös fjärrkontroll till slutaren.
Finns inget stöd för att få sökarbild på datorn ens i Capture One med A7, men det går att få över den tagna bilden. Dock blir nyttan rätt begränsad för det här ändamålet om man inte kan få vettig sökarbild.

Finns inget stöd för att få sökarbild på datorn ens i Capture One med A7, men det går att få över den tagna bilden. Dock blir nyttan rätt begränsad för det här ändamålet om man inte kan få vettig sökarbild.
OK. Men a) TS pratar om Linux, inte Capture One, och b) TS verkar vara beredd att byta till en nyare kamera än A7. Så, då tänkte jag att det är bra att veta att man kan använda Sony + Linux och köra tethered.
Kanske är det något med din replik jag inte förstår?

Tackar för tipset, jodå senare Sonykameror går bra med Linux+tethering och kan mycket väl tänka mig en nyare sådan, även med mindre sensor. Med A7 finns det tyvärr ingen möjlighet alls till tethering vad jag har hittat. Här är för övrigt en grundlig dokumentation vilka funktioner diverse kameror har under Linux.

Det var en miss av mig när jag köpte A7:an att inte kolla om det fanns stöd för tethering, ärligt talat bara förutsatte jag att det skulle funka. Har funkat med alla andra kameror jag testat, Nikon D3s till exempel. Lev och lär.

Det är min erfarenhet av D850 med AF-S 60/2,8G också. Nu pratar jag om Lv-läget, så Sonys lokala marknadsavdelning uti Vaxholms kommun behöver inte börja snacka om hopplöst felkalibrerade spegelreflexer... ;) Jag har dock inte testat på Z med adapter. Det kanske går bättre, särskilt med ett Z-makroobjektiv då de har andra fokusmotorer, men jag har inget sådant.
Hur är din upplevelse generellt med D850 för detta? Något irritationsmoment, eller är det en klar rekommendation?

Finns en tråd från ett par år sen om högupplöst scanning med hjälp av pixelshift, om någon har erfarenheter av det vill jag gärna höra dem!

ANNONS
Götaplatsens Foto