Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Outbildad - får jag kalla mig fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

sofia_e

Aktiv medlem
Jag har ingen yrkesutbildning inom fotografi men är sedan många år amatörfotograf. Om jag ställer ut bilder på ett galleri, får jag egentligen titulera mig som fotograf?
 

h_pia

Aktiv medlem
Jag tycker att man kan det. Håller man i kameran, trycker på avtryckaren och kortet är taget av dig, så är det klart att det är du som är fotografen *S* Enligt mitt sätt att se det.
Ska bli kul att följa debatten och se de andras åsikter :)
och om du ställer ut i ett galleri så givetvis ska du skriva fotograf Sofia.
men det är ju bara vad jag tycker ju! / mvh pia
 

mange78

Aktiv medlem
Det finns väl inget som säger att du inte kan kalla dig det. Det är ju det du är! Sen kan det kanske vara bra att det finns beteckningar som "frilansfotograf", "amatörfotograf" etc. för att förtydliga. Men fotograf är man likväl, vilken tilläggsbeteckning man än har.
 

photonicdelousions

Aktiv medlem
Uppenbarligen så kan man det men samtidigt så korrekt, så ska man göra inkomst på det för att kalla sig "fotograf" men jag är kluven i detta ämne!

Jag menar kan man kalla sig bilmekaniker om man inte kan meka bilar?
 

Trracer

Aktiv medlem
photonicdelousions skrev:
Uppenbarligen så kan man det men samtidigt så korrekt, så ska man göra inkomst på det för att kalla sig "fotograf" men jag är kluven i detta ämne!

Jag menar kan man kalla sig bilmekaniker om man inte kan meka bilar?
Nej, det tycker jag inte. Men du kan ju lära dig att meka bilar utan att gå i skola.
 

Millacamilla

Aktiv medlem
Jag tycker inte att det är så lätt som en ja o nej fråga... Å ena sidan så vet jag själv som (utbildad) fotograf att begreppet fotograf har blivit urvattnat på senare år pga att så många amatörfotografer kallar sig för fotografer.

Tidigare var fotograf ett yrke, när det fortfarande fanns anställda fotografer på tidningar, sjukhus o olika företag. Sedan de anställningarna försvann, så försvann också begreppet. Numera är alla fotografer som har eget företag "frilansfotografer" eller?

Om jag var du skulle jag kalla mig själv "entusiastisk amatörfotograf" eller något liknande, för att inte förvirra till det. För du är dock en amatör fortfarande, trots att du har tagit steget med utställning.

Samtidigt är jag inte helt 100% säker på att jag tycker att jag själv har rätt... men jag vet i alla fall att jag aldrig hade kallat mig fotograf om jag inte hade varit utbildad till det. För mig är det fortfarande ett yrke, med olika inriktningar visst, men fortfarande en yrkeskategori. Svenska Fotografers Förbund kräver ju att du studerar till fotograf eller aktivt jobbar som fotograf för att få vara med...
 

Sara-i-Norge

Aktiv medlem
Fotograf är ingen skyddad titel i motsats till tex sjukskøterska som du inte kan kalla dig om du inte har utbildning.

Så JA du kan kalla dig før fotograf!
 

photonicdelousions

Aktiv medlem
Nej jag håller med att man inte behöver en utbildning, så är det inom många yrken! Säg kock, bilmekare eller annat praktiskt! Men samtidigt kräver det lite dokumentation och inte bara att man påstår att man kan!

Sedan så är det subjektivt vem avgör om du är en proffsfotograf?
Lätt att avgöra om du lämnat bilen för att byta torkarblad och du hämtar bilen sen men den startar inte ;) Det är inte så subjektivt :p
 

paladin79

Aktiv medlem
Intressant diskussion!

Fotograf är väl från början en yrkeskategori? Men idag när en kamera finns i var och varannan persons ägo så blir det lite svårare att sätta gränsen mellan fotograf och icke-fotograf. Det finns dock flera kategorier såsom amatör, proffs etc.

Själv brukar jag svara "jo, jag fotograferar" när någon ser min systemkamera och frågar om jag är fotograf. Jag knäpper kort för mitt eget höga nöjes skull och anser mig inte vara någon mästare på området. Att titulera mig för fotograf vore då att nedvärdera alla "riktiga" fotografer.

Om man ställer ut bilder på galleri så tycker jag gott man kan titulera sig fotograf, utbildad eller inte.

Svår fråga! Om man är fotograf eller inte kanske borde avgöras efter vad man kan och inte efter utbildning?

Mvh

Mikael, som inte riktigt vet vad han ska tycka.
 

incus

Aktiv medlem
Fotograf har som ni säger blivit mer en utövande titel än yrkestitel.

Jämförbart är t ex löpare, skidåkare, tennisspelare, fotbollspelare som vi också kan kalla oss så fort vi utövar aktiviteten.

Tyvärr har väl inte språket begåvats med någon smartare lösning vad gäller yrkesord än ett antal sammansatta ord.

Amatörfotograf
Proffsfotograf
Studiofotograf
Frilansfotograf
Tidningsfotograf

utom paparazzi som fått en helt egen yrkestitel.. ;)
 

saramaria74

Medlem
Hur är det, bildmässigt isåfall?

Jag funderar bara...

Som de flesta sagt, är det mycket lättare att kalla sig som fotograf nu idag jämfört med förut.

Men jag har träffat på några personer som gör mig irriterad över deras "övertro" att kalla sig fotografer. Det som irriterar mig är att de tagit bilder som är jättedåliga, fel skärpdjup, noll bildregler som t.ex. gyllende snittet-bilden. Men de säger att det är bra bilder och jag tänker nej, jag kan faktiskt ta bättre bilder än dem, anser jag.
Mmm, kanske låter jag barnslig och egoiskt nu, så ber jag om ursäkta för det.

Men jag själv skulle aldrig våga kalla mig för en fotograf. För att det där begreppet för mig betyder att man verkligen jobbar med foto, seriöst och tjänar pengar på det, kunder tar kontakt med fotografen om denne är intresserad av att fotografera efter kundernas önskemål.

Jag tror att jag skulle våga kalla mig som fotograf efteråt jag har fått gått på några kurser inom fotografering och känner mig säker i min roll.

Så just nu kallar jag mig som en seriös amatörfotograf och berättar alltid för nya människor att jag inte har gått på någon fotoutbildning.

Är jag dum eller är jag bara SÅÅÅÅÅ löjligt överdriven med begreppet "fotograf"?

// Sara
 

paladin79

Aktiv medlem
incus skrev:
utom paparazzi som fått en helt egen yrkestitel.. ;)
Vad kallar man den mannen som hänger i trädet med kameran monterad med teleobjektiv för att ta nakenkort på den inte ont anande grannfrun? Hobbypaparazzi?

Ledsen, kunde inte låta bli...

Mikael
 

D Gulliksson

Aktiv medlem
Håller med om att det är en mycket intressant disskution och jag är själv lite kluven över hur jag ska titulera mig själv.

När någon frågar om jag är fotograf så brukar jag säga att jag är"amatörfotograf/hobbyfotograf" men å andra sidan så har jag fotograf som titel på mitt visitkort :)

Har man känsla för bildspråket och har goda kunskaper inom fotografering och dess områden samt är säker i det man gör och utövar så tycker jag att man kan kalla sig fotograf utan att skämmas.
Bara för att man har utbildning så är det ju inget som säger att man är en bra fotograf för det.
Det hela är väl en avvägning som man själv får göra om tex folk uppskattar ens bilder och prestationer, vare sig de är "novis" eller "proffs"..
 

d-drum

Aktiv medlem
Eh...

är ni allvarliga eller skämtar ni???

Det är klart du kan kalla dig fotograf!

Ni som inte tycker det, vad tycker ni istället man ska kalla sig?
Vore intressant att höra era förslag...

Om man ska kalla sig "amatörfotograf" bara för att man inte har en formell utbildning så måste man ju i konsekvensens namn också kalla kassörskan på Ica för "amatörkassörska" om hon inte har gått Handelsprogrammet på gymnasiet, man måste kalla de servitörer som inte gått Hotell- och restaurangprogrammet för "amatörservitörer" för att inte nämna alla "amatörförsäljare" utan formell, korrekt utbildning som tex jobbar på affärer som kameradoktorn, scandinavian photo osv...

VH
/D
 
Senast ändrad:

Anders Östberg

Guest
Jag kallar mig möjligen hobbyfotograf men inte fotograf, för mig är begreppet lite för kopplat till en yrkesroll. Under bilder skriver jag hellre "Foto: Anders Östberg" än "Fotograf: Anders Östberg", dvs jag tog bilden men jag kallar mig inte fotograf. Den dagen jag tar betalt för mina alster kanske jag ändrar mig.

Jag tror dock att det är helt OK om man vill kalla sig fotograf ändå, begreppet har blivit mer en beteckning för sysselsättningen snarare än yrket och det finns ju andra likartade fall, t.ex. keramiker och andra konstnärliga arbeten som kan vara både yrke och hobby.
 

PGHO

Aktiv medlem
Fotograf enligt Nordisk familjebok, 1882:"En person som förstår att utöva fotografi-konsten ELLER har densamma till sitt yrke". En definition som jag tycker håller även i våra dagar. Visst, ska du kalla dig för fotograf om du vill det men för min del går det lika bra med "Sofia - Outbildad", bara bilderna är bra.
 
ANNONS