Annons

Webbalbum med möjlighet att beställa kopior?

Produkter
(logga in för att koppla)

goranlin

Aktiv medlem
Finns det något labb i Sverige som man kan koppla till ett webbalbum så att de som vill kan köpa papperskopior och få dem hemskickade?

Om jag har ett nätalbum med familjebilder och lösenordsskyddat tillträde och vill låta släktingar beställa papperskopior och inte betala för bilden utan bara för papperskopian, jag ska alltså inte tjäna pengar att de beställer.

Det finns sådana i USA tror jag men i Sverige?

Många labb som har Internetbeställning av bilder har även den möjligheten som du efterfrågar. Googla på fotolabb!

einar skrev:
Många labb som har Internetbeställning av bilder har även den möjligheten som du efterfrågar. Googla på fotolabb!

Einar: De jag tittat på förutsätter alla att man skapar fotoalbumet på deras webbplats och sedan kan man ge lösenord till vänner/släktingar och de kan då beställa bilder. Men jag letar efter något svenskt labb som ger samma möjligheter som Shutterfly där man i JAlbum-skapade nätalbum bara klickar på en symbol och då kommer till ett fotolabb där man kan beställa bilder. Jag vill ha albumet på min egen webbplats, inte på fotolabbets och jag vill själv styra utseendet med JAlbum.

Calle: Jag tror du missförstått mig. Poängen är att ge möjlighet för dem som vill att köpa papperskopior av mina bilder. Inte för att jag ska tjäna pengar. Men jag vill kunna slippa besväret att hantera beställningar om hela scoutkåren vill köpa bilder från barnens hajk. Eller om hela tjocka släkten vill köpa bilder från släktträffen.

goranlin skrev:
...Finns det något labb i Sverige som man kan koppla till ett webbalbum så att de som vill kan köpa papperskopior och få dem hemskickade?...

Jag förstår vad du menar. Är i samma situation, och vill ha ett album som du efterlyser.
I nuläget så kör jag dock Picasa. Där kan man ladda ner bilder och jag har för mig att det finns en möjlighet till framkallning - jag hittar den inte nu dock.

I vilket fall, smidigt att ladda upp bilder, och det fungerar att ha album som inte alla kan se, tex nakenbilder på granntanten :)

Mitt album finns länkat från min profilsida.

Re: Re: Webbalbum med möjlighet att beställa kopior?

FILM) (ulltand skrev:
Jag förstår vad du menar. Är i samma situation, och vill ha ett album som du efterlyser.
I nuläget så kör jag dock Picasa. Där kan man ladda ner bilder och jag har för mig att det finns en möjlighet till framkallning - jag hittar den inte nu dock.

I vilket fall, smidigt att ladda upp bilder, och det fungerar att ha album som inte alla kan se, tex nakenbilder på granntanten :)

Mitt album finns länkat från min profilsida.

I ditt album på Picasa finns en möjlighet att beställa papperskopior men bara Shutterfly och Photoworks. Flickr (liknande tjänst, mycket bra på många sätt) har heller ingen möjlighet att använda svenska labb.

Du har liksom jag en del scoutbilder med barn som det vore bra att kunna lösenordsskydda och smatidigt ge möjlighet att beställa bilder från.

goranlin skrev:
Finns det något labb i Sverige som man kan koppla till ett webbalbum så att de som vill kan köpa papperskopior och få dem hemskickade?

Om jag har ett nätalbum med familjebilder och lösenordsskyddat tillträde och vill låta släktingar beställa papperskopior och inte betala för bilden utan bara för papperskopian, jag ska alltså inte tjäna pengar att de beställer.

Det finns sådana i USA tror jag men i Sverige?
Göran
Har du prövat Googla efter JAlbum??

Re: Re: Webbalbum med möjlighet att beställa kopior?

einar skrev:
Göran
Har du prövat Googla efter JAlbum??

Ja, jag har gjort några album med JAlbum som jag tycker är ett mycket bra program. I flera av de "skins" som finns till det ligger färdigt en koppling till Shutterfly som man kan beställa pappersbilder från. Men eftersom det är ett USA-baserat företag är det ingen bra lösning för folk i Sverige.

Jag har postat en likartad fråga i JAlbums användarforum men inte fått något svar ännu.

Både Picasa och Flickr har kopplingar till fotolabb från de bilder man lägger där men i båda fallen är det inga Sverigebaserade tjänster ännu. Det blir orimligt dyrt att beställa papperskopior från utlandet tror jag, även om portot är högt i Sverige.

Johan Okker skrev:
Har inte Crimson något sådant? Tror att bilderna bara ligger uppe viss tid men men..

Har för mig att det bara går att skriva till fotografen och lista bilder, men är inte hundra... Det var ett tag sen jag kollade.

/Thorsten

t_mauritsen skrev:
Har för mig att det bara går att skriva till fotografen och lista bilder, men är inte hundra... Det var ett tag sen jag kollade.

/Thorsten

Samma här. Men jag mindes att det hade något som iaf påminde om det det eftersöktes.

Undras när det kommer en wordpressplugin som stödjer detta?

mvh
Johan

Re: Re: Re: Webbalbum med möjlighet att beställa kopior?

goranlin skrev:
...det vore bra att kunna lösenordsskydda..

Det går att skydda bilder, du ser inte alla mina bilder.

Så grymt bra låten på min sida är! Hoppas jag inte sänker FS när jag tipsar er om att lyssna.

ANNONS
Götaplatsens Foto