Annons

Frågelådan - vilket djur/insekt är detta?

salt

Aktiv medlem
Du kan sluta leta för någon sådan sida finns inte;) Det finns bara officiella Svenska namn på arter som förekommer i skandinavien och i viss mån arter som finns i övriga europa (http://www2.nrm.se/en/svenska_fjarilar/). I olika böcker kan man se namn på andra arter också men då är namnen nog påhittade av författaren eller översättaren. Du får väl använda namnen som finns eller hitta på svenskt namn, i ditt fall östlig tigermakaonfjäril, det blir väl bra=)
 

Andreas K

Aktiv medlem
Tackar för det! Då var det inte jag som var korkad i alla fall :)

Kanske ska köra latinska namnen genom Babbelfish :D
 

JojjoGbg

Aktiv medlem
Vad är detta för bagge?

Denna grön/guldfärgade bagge landade på trallen.
Har aldrig sett en sån tidigare!
Någon som vet vad det är?
 

Bilagor

Sabud

Aktiv medlem
Jag har inte det, dessvärre.

Lite åt allmän backmätare. Men som du säger, det behövs mer bildmaterial.
 

salt

Aktiv medlem
Sabud skrev:
Jag har inte det, dessvärre.

Lite åt allmän backmätare. Men som du säger, det behövs mer bildmaterial.
Ja,det var faktiskt min första tanke med, jag kollade med några exemplar i min samling och det verkar vara likt din bild. För att vara helt säker borde man se ovansidan också, det finns kanske andra mätare som ser likadana ut på undersidan. Men vi säger väl allmän backmätare =)
 

holmbo

Aktiv medlem
Jag hittade svaret själv. Det är en hane av Storullbiet. Att han är elak beror på att han försvarar sitt revir. Endast honor är välkommna.

//Lars
 

Tias77

Medlem
Vem är det här?

Den är decimeterlång och lindrigt läbbig. Hittade den på en grusväg i västra västmanland.
 

Bilagor

Hej, den här rackaren dök upp i trädgården i morse. Är det någon som kan tala om för mig vad det är för någon typ? Jag har inte hittat igen den i någon av mina gamla böcker.

MHV Joachim Nordin
 

Bilagor

Tack för det snabba svaret med humlebaggen, idag dök dessa upp i samma buske med tydliga vårkänslor. Är det någon som vet vad det är för några?
Joachim Nordin
 

Bilagor

ANNONS