Annons

köpa motljusskydd till Canon 70-200 f4L

Produkter
(logga in för att koppla)

speedman

Ny medlem
Hej

Då var det dags för mitt första inlägg här!

Skulle vilja köpa ett blomkåls motljusskydd eller vad det nu heter till mitt 70-200 f4L sånt som är orginal till 70-200 2,8L.
Var kan jag hitta såna, har letat men ej hittat några.
Hoppas ni förstår vad jag menar!
 
Ja, du är nog inte ensam om att vilja ha ett snyggare motljusskydd, så det borde väl finnas någon pirat som tagit fram ett? Jag skulle själv köpa ett för en eller annan hundralapp. Hoppas någon hittar en tillverkare.

Hej

Då var det dags för mitt första inlägg här!

Skulle vilja köpa ett blomkåls motljusskydd eller vad det nu heter till mitt 70-200 f4L sånt som är orginal till 70-200 2,8L.
Var kan jag hitta såna, har letat men ej hittat några.
Hoppas ni förstår vad jag menar!
 
Hej

Vet att det inte passar med motljusskydd från 70-200 2,8L.
Har ej ens hittat nått orginal som passar till 4L!
Verkar ju som det inte finns nåt sådant till dessa
 
Hej

Vet att det inte passar med motljusskydd från 70-200 2,8L.
Har ej ens hittat nått orginal som passar till 4L!
Verkar ju som det inte finns nåt sådant till dessa

Tolkar ditt inlägg som att du fått uppfattningen att det inte finns något motljusskydd från Canon till denna glugg överhuvudtaget. Blomformat finns säkert inte men det som följer med vid köp av optiken heter ET-74 och kan köpas separat (skitdyrt förstås)
Verkar dock inte finnas i lager i svenska butiker
 
[Det kanske inte är så konstigt eftersom det ingår när du köper 70-200 f4 nytt. EFterfrågan blir ju begränsad till de som tappat sitt eller haft sönder det. Cyberphoto har det som en beställnignsvara så det finns mao hos Canon.

QUOTE=Enicar;1379344]Tolkar ditt inlägg som att du fått uppfattningen att det inte finns något motljusskydd från Canon till denna glugg överhuvudtaget. Blomformat finns säkert inte men det som följer med vid köp av optiken heter ET-74 och kan köpas separat (skitdyrt förstås)
Verkar dock inte finnas i lager i svenska butiker[/QUOTE]
 
Det är alltså inte ett orginal som jag vill ha.
ett sånt fick jag med till mitt. Det är den andra modellen jag var ute efter.
Som Morrison säger så är ju inte det medföljande direkt snyggt!
 
http://www.kaffebrus.com/motljusskydd-507.html

Kan det vara ett alternativ? Vet inte hur bra det funkar, letade bara runt lite och fann detta.

/Jonas

Det kommer inte göra någon som helst nytta på ett 70-200..det är anpassat för en kortaste brännvidd runt 18mm på cropkamera...Sen är motljusskydd som skruvas i filtergängan fruktansvärt osmidiga. Dels kan man inte montera dem baklänges när kameran ligger i väskan, vilket altså alltid kommer medföra att motljusskyddet måste ligga löst i väskan. Dessutom så är det ungefär 99% smidigare att fästa ett motljusskydd i bajonettfästet än i filtergängan, eftersom man bara behöver vrida ett kvarts varv istället för flertalet varv. På objektiv med roterande frontlins (ej ett problem i detta fallet) funkar det ännu sämre, eftersom motljusskyddet då roterar när objektivet fokuserar.

Anledningen till att motljusskyddet för 70-200/4 inte är blomformat är väl helt enkelt att det inte behövs. Till 2.8'an kanske blomformat behövs, eftersom vinjettering blir kraftigare vid större bländare.

Helt ärligt så har tanken aldrig slagit mig att ett motljusskydd kan vara fult eller snyggt :D För mig är funktionen det viktigaste. Motljusskyddet på min 85/1.2L är inte blomformat, trots objektivets oerhörda ljusstyrka. Det finns väl ingen anledning, helt enkelt.
 
ANNONS