Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kvaliten efter ca 30000 exponeringar på 450d

Produkter
(logga in för att koppla)

RV94

Medlem
När jag precis fått min 450d och bara tog en bild på tex en åker, på auto läget. Då vart kvaliten riktigt bra över hela bilden.

Om jag gör på samma sätt nu efter ca 30000 exponeringar med kameran, är det vanligt att bildkvaliten blir sämre då?

Har provat nu idag och tycker kvaliten har blivit myycket sämre, det är ganska dålig skärpa på bilden och allt ser lite sämre ut.

Vad kan det bero på?

Tacksam för svar! :D
 

apersson850

Aktiv medlem
Tänkte föreslå att du har blivit äldre och ser sämre, men kollade din presentation och såg på åldern att det är nog något annat...

Svårt att bedöma vad som är "allmänt sämre", förstås. Kan du inte visa de två bilderna?
Om det är fokus som är sämre har du kanske smuts på AF-spegeln eller AF-sensorn?
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Anser du fortfarande att dina tidiga bilder är bra?
Har du jämfört sida vid sida?

Dit jag vill komma är att det ju faktiskt kan vara så att du utvecklat ett mera tekniskt kritiskt seende på 30000 exponeringar.
 

RV94

Medlem
Jag har en blåsälg jag blåst bort massa damm på spegeln, har inte vågat gå längre ner än så. Sensorn sitter en bit under där va? Vet iallafall att det ligger nått skit där, det skräpet syns redan på bländare f7 .
 

Jochum Berg

Aktiv medlem
Kan ju va ett lager av nånting smet på sensorn efter alla år men jag känner nån som säger samma sak om sin 350D att bilderna verkar bli lite oskarpare nu än när den var fräsch. Kan va fokusen som blir sämre med tiden. Gissning bara.

Kanske ska lägga till för å få lite mer substans i inlägget att det finns rengöringsspatlar och rengörningsvätska att köpa för sensorrengöring, kan va idé att göra efter nåt år eller så. Det är inte farligt att göra om man bara gör som det står.
 
Senast ändrad:

overdoze

Aktiv medlem
"Jag har en blåsälg..."
*ler*...kunde inte låta bli klippa ut den meningen.

- Samma problem med olika linser ?
- Samma problem i RAW format ?
- 500 spänn för rengöring av proffs kan vara värt ett försök.

/
Magnus
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
"Jag har en blåsälg..."
*ler*...kunde inte låta bli klippa ut den meningen.
Salix caprea f. cyanus

CR (Critically Endangered).
Sällsynt. Lokalt i södra till mellersta Sverige.
Barken slät. Ca 9600K.
Bladen apokromatiska.
Uppvisar ibland tunnformig distorsion i rotstocken.

Kuriosa:
Grenarna användes förr vid tillverkning av synvinklar, vilket ledde till att den nästan utrotades.
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
När jag bodde i Dalarna hade vi många blåsälgar i byn. Samma dag älgjakten började så kom flera älgar in i byn och tuggade i sig våra rabatter och diverse annat, samma dag älgjakten upphörde så försvann de till skogs igen. Hur man blåser jägarna = blåsälg....
 

RV94

Medlem
Jaja, ibland kan man undra hur gamla vissa "vuxna" egentligen är ;) Det var kul första gången "blåsälg" kommenterades.

Nu återgår vi till ämnet.

Angående när jag fotar i raw så kan jag inte riktigt veta då jag inte fota raw mycket alls när jag fick den, men jag kan däremot tycka att det borde bli lite bättre med raw iallafall.

Jag har bara ett objektiv till och det är sigma 70-300mm, och det känns de aldrig som man kan få till nån extrem kvalitet och skärpa oavsett hur ny kameran är.

Ja det kanske skulle vara värt att ett proffs rengjorde den, får ta med den på fotomässan om några veckor så får dom fixa det då.
 

SD40T-2

Avslutat medlemskap
Det händer ju ganska lätt att man blåser skräp in på sensorn när man försöker blåsa rent spegeln, det kan ju vara det som har hänt.
Jag tycker du gör rätt i att först låta göra ren sensorn och sedan göra en bedömning av bilderna.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jaja, ibland kan man undra hur gamla vissa "vuxna" egentligen är ;) Det var kul första gången "blåsälg" kommenterades.

Nu återgår vi till ämnet.

Angående när jag fotar i raw så kan jag inte riktigt veta då jag inte fota raw mycket alls när jag fick den, men jag kan däremot tycka att det borde bli lite bättre med raw iallafall.

Jag har bara ett objektiv till och det är sigma 70-300mm, och det känns de aldrig som man kan få till nån extrem kvalitet och skärpa oavsett hur ny kameran är.

Ja det kanske skulle vara värt att ett proffs rengjorde den, får ta med den på fotomässan om några veckor så får dom fixa det då.
Ta och gå ut och fota av himlen en klar dag. Ställ fokus så det inte är skarpt. Blanda ner till bländare 22 eller mindre. Överexponera himlen cirka 1 steg. Ta sedan in bilden i ditt rawprogramm och öka kontrasten rejält. Kolla till sist bilden i 100%. Tror du kommer få en smärre chock.
Misstänker det ser ut som fläcktyfus efter 30 000 bilder utan rengöring.
 

jelu1661

Aktiv medlem
Ta och gå ut och fota av himlen en klar dag. Ställ fokus så det inte är skarpt. Blanda ner till bländare 22 eller mindre. Överexponera himlen cirka 1 steg. Ta sedan in bilden i ditt rawprogramm och öka kontrasten rejält. Kolla till sist bilden i 100%. Tror du kommer få en smärre chock.
Misstänker det ser ut som fläcktyfus efter 30 000 bilder utan rengöring.
Om en klar dag inte vill infinna sig så går det bra att göra precis samma sak men fota en ljus vägg eller ett papper eller något sådant också, ungefär enligt principen ovan :) Det är inte heller omöjligt att du kan se en del skrot bara du tittar på sensorn i bra ljus.
 
ANNONS