Annons

D300s vs d90

Produkter
(logga in för att koppla)

Wiola

Medlem
Ja, som ni säkert förstår av rubriken så är jag på g att köpa en ny kamera. Det står mellan d90 och d300s. Enligt butiken jag kollat i så spelar det ingen roll för båda är bra kameror och bra till det
jag främst fotar ( ridhus, dvs riktigt kasst ljus och blixt är ju inte att tänka på). Såå, vilken ska jag välja och varför? Hjälp mig nu eftersom butiken säger att det ej spelar roll eg. Hjäääälp!

Tacksam för svar!
 

Teed

Aktiv medlem
Jag har en D90 och en D300 och det är enorm skillnad på autofocusen i dåligt ljus.
Det kan vara svårt att följa med autofocusen på D90 medan D300 inte har några problem. Och jag har testat med både billiga och kanon gluggar. Jag kör oftast med 400/2,8 VR och 200/2,0 VR och ett Sigam 300/2,8
 

Wiola

Medlem
d300s kostar ju nästan dubbelt, är den så mycket bättre som den borde vara i och med priset? Är det liksom motiverat att betala så mycket mer...
 

Teed

Aktiv medlem
d300s kostar ju nästan dubbelt, är den så mycket bättre som den borde vara i och med priset? Är det liksom motiverat att betala så mycket mer...
Jag hade nog tittat efter en begagnad D300, vilken man brukar kunna få för nästan samma pris som en ny D90. Om nu inte filmning är något du sätter högt på önskelistan.
 

Wiola

Medlem
Jo, en D300 hade varit suveränt... men det är alltså så stor skillnad på bilder och kamera tycker du?
 

Teed

Aktiv medlem
Bilder är det inte någon större skillnad på mellan D90 och D300, men allt annat är som natt o dag. Allt från hur man hanterar huset till hastigheten på autofocus, ja i princip allt känns snabbare o smidigare med D300. Tycker att D90 känns lite som en leksak om man jämför med D300.
 

Wiola

Medlem
Joo, det blev lite mer då. Är ute efter bara huset och då kostar d300s ca 16.000... och det är tyvärr max. Det får nog vackert bli en d300s, precis som jag tänkte från början. D90 hade jag tänkt köpa innan jag gick på fotomässan. Jag klämde på både den och d300s och valde nog i samma stund som jag kände hur den låg i handen.

Så jag uppgraderade mig från 9.000 till 16.000 så det känns tyvärr lite heavy med 25.000.
 

Peter-L

Aktiv medlem
Nu vet jag inte hur mörkt det är i ett ridhus, även om jag plåtat ett :) Men jag har plåtat bl a dansuppvisningar, i tämligen dålig belysning, och inte upplever jag att det är autfokusen som är problemet. Så skall man tala om ljuset, då är det isåfall en D700 som gäller. Men det förstår jag är utanför budget. När det gäller d90/300/300s, så kommer du säkert att va nöjd med en D90. Det är jag :) Och handhavandet, är marginellt i skillnad när man lärt sig kameran och menyer. Dvs det du ändrar mest frekvent. Så jag är tämligen säker på att du skulle bli nöjd med en D90. En bra optik, skulle jag lagt pengarna på istället... Mvh,

Edit; här kommer en länk till bilder tagna med D90 och ISO 6400/3200. LJuset var en större utmaning än autofokusen.
http://www.fotosidan.se/blogs/klick/39399.htm#comments DS
 

Teed

Aktiv medlem
Jag fotar mycket djur som rör på sig och jag har både en D90 och D300, brukar ha mitt 200/2,0 på det ena och 400/2,8 på det andra och jag uppfattar D300 som mycket snabbare i autofokusen när det börjar att skymma. Och jag tror att både 200 o 400 är bland Nikons snabbaste telen. Sedan är det höga ison man vill så är naturligt vis D700/D3 att föredra. Men om du som jag vill fota med telen så är crop kanon.
 
D300 eller S:en är underbar, släng på ett batterigrepp (MBD10) och den kommer ligga som gjuten i handen på dig vid lodräta bilder samt öka bps.

D300s har ett chassi i alu-magnesium gör att den känns otroligt välbyggd (precis som du skrev), medan D90 har ett i plast.

Om du inte redan har kollat detta så har du en bra jämförelse här:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=465057,339696

Hoppas det går bra för dig och fotandet!

/Marcus
 
ANNONS